Werk & Studie alle pijlers

Mbo rekenen

18-04-2024 20:41 76 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel in het nieuws geweest maar hierbij toch een topic.

Kind loopt volledig vast op rekenen en zal diploma hierdoor waarschijnlijk niet halen. Waarschijnlijk dyscalculie en een traumatisch rekenverleden op de basisschool.

Nu op het mbo in het eerste leerjaar heeft docent een aantal hoofdstukken behandeld en toen gezegd dat ze klaar waren. Het tweede leerjaar 1e periode geen rekenen gehad en 2e periode komt nieuwe docent er achter dat in het eerste jaar de leraar 80% van de lesstof niet heeft behandeld. Nu staat het examen voor de deur en Kind is bij lange na niet in staat om het examen te kunnen halen. Het verleden speelt hierin mee, maar ook het gebrek aan inzicht en goed onderwijs.

We hebben een gesprek staan, maar Kind voelt zich enorm verdrietig dat het rekenen haar weer nekt. Op alles staat ze voldoende maar dit gaat hem niet worden.

School haalt de schouders op en dat is het. Het voelt enorm onredelijk dat ze maar 20% van de lesstof hebben behandeld. Wat moet je hier nu mee? Ik wil niet alles op school afschuiven maar dit is sl de zoveelste flater die ze slaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er nog tijd om bijv bijles te regelen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
18-04-2024 20:48
Is er nog tijd om bijv bijles te regelen?
Helaas niet. Ze krijgt ook al van school maar het is te veel aan lesstof.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan ze het laatste jaar opnieuw doen? Makkelijk jaartje, want de andere vakken zijn al in de pocket, en dan volle bak voor rekenen gaan - met eventueel bijles.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
18-04-2024 20:51
Kan ze het laatste jaar opnieuw doen? Makkelijk jaartje, want de andere vakken zijn al in de pocket, en dan volle bak voor rekenen gaan - met eventueel bijles.
Ze heeft een baan van 36 uur na dit schooljaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stormke81 schreef:
18-04-2024 20:49
Helaas niet. Ze krijgt ook al van school maar het is te veel aan lesstof.
Is het veel meer dan ze al op de middelbare heeft gehad dan?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Als er veel te weinig stof gezien is en ze wel alles moeten kennen ... Hoe staat de rest van de groep ervoor?

Ze zullen niet allemaal dyscalculie en een reken-trauma hebben, maar ik zou kind laten kijken of ze de groep of een deel ervan gemobiliseerd krijgt.
Misschien dat het iets meer indruk maakt op school als er 20 man bij de decaan klaagt over hun veel te beperkte cursus rekenen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja en dan?
Het examen zal gewoon gemaakt moeten worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stormke81 schreef:
18-04-2024 20:53
Ze heeft een baan van 36 uur na dit schooljaar.
Als ze niet slaagt niet neem ik aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze is de enige die een gap heeft....ook vooropleiding sluit onvoldoende aan. De andere 4 studenten hebben een hogere vooropleiding gehad. Het is echt klote...

Jaar over doen kan, maar als je verder alles hebt gehaald wordt het wel een leeg jaar. Of werken leren zou nog kunnen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dacht dat het examen rekenen op het MBO wel op het diploma kwam te staan, maar dat je er (nog) niet op kunt zakken, maar dat het in de toekomst gaat veranderen.

Op een pagina van de rijksoverheid vind ik dit:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... bo-diploma

Is dus afhankelijk van in welk jaar je gestart bent...
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas...na 1 augustus 2022 gestart en telt mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
18-04-2024 21:12
Ik dacht dat het examen rekenen op het MBO wel op het diploma kwam te staan, maar dat je er (nog) niet op kunt zakken, maar dat het in de toekomst gaat veranderen.

Op een pagina van de rijksoverheid vind ik dit:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... bo-diploma

Is dus afhankelijk van in welk jaar je gestart bent...
Volgens mij zit de dochter in het tweede jaar en is dus in schooljaar ‘22-‘23 gestart. Na 1 aug ‘22
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Stormke81 schreef:
18-04-2024 20:53
Ze heeft een baan van 36 uur na dit schooljaar.

Kan ze dat niet combineren met de (bij)les rekenen en het rekenexamen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Stormke81 schreef:
18-04-2024 21:14
Helaas...na 1 augustus 2022 gestart en telt mee.
Wat beroerd...

Maar dat betekent toch dat vanaf het begin duidelijk was dat het examen mee zou tellen? Dan had ik gezien haar voorgeschiedenis al eerder hulp gezocht, los van wat school aan les gaf.

Maar goed, daar heb je nu niets meer aan natuurlijk.

Ik zou dan toch alsnog hard op zoek gaan naar bijles en mijn ongenoegen bij school kenbaar maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan ze voor de overige vakken certificaten halen en dan volgend jaar alleen rekenen volgen? Die baan van 36 uur kan ook een jaar later. Werken kan ze nog lang zat. Dan heeft ze een heel jaar om zich alleen te focussen op rekenen. En nee, dan heeft ze geen heel leeg jaar want genoeg te doen voor rekenen en ze kan een part time bijbaan erbij zoeken dan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is zij getest op dyscalculie? Want als ik het goed begrijp, is er een mogelijkheid dat zij het ER-examen maakt, mits ze een verklaring heeft dat ze dyscalculie of enstige rekenproblemen heeft. Hier is meer te vinden over het ER-examen: https://www.examenbladmbo.nl/2023-24/on ... o#brochure

En op welk niveau zit ze op het Mbo? En wat doet ze voor een soort opleiding? En wat zegt de studieloopbaanbegeleider?

Ik heb zelf recente ervaring met het rekenonderwijs op Mbo niveau 4. Je kunt enorm veel geluk hebben met je docent rekenen, maar vaak heb je ook gewoon pech.
Alle reacties Link kopieren Quote
Welke opleiding volgt ze en op welk niveau?

En wat zegt haar mentor?

En welk cijfer is haalbaar denk de rekendocent?

Ik meen dat er ook nog een 5-6-6 regeling is. Dus een 5 voor rekenen mag maar dan wel een 6 voor NL en ENG.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daar ga ik mij even in verdiepen. Ze had vorig jaar een flutdocent, maar nu echt een hele betrokken leraar. Laten we het er op houden dat er nogal wat schort aan de opleiding. Maar de huidige is er een echte topper volgens dochter
Alle reacties Link kopieren Quote
Lievelieve schreef:
18-04-2024 22:25
Welke opleiding volgt ze en op welk niveau?

En wat zegt haar mentor?

En welk cijfer is haalbaar denk de rekendocent?

Ik meen dat er ook nog een 5-6-6 regeling is. Dus een 5 voor rekenen mag maar dan wel een 6 voor NL en ENG.
Dat ja, ze kan het compenseren met Nederlands en Engels. Lukken die vakken wel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Onkruit schreef:
18-04-2024 22:31
Dat ja, ze kan het compenseren met Nederlands en Engels. Lukken die vakken wel?
De docent zegt niet haalbaar qua 4,5 dus wordt een uitdaging.
Alle reacties Link kopieren Quote
....
surebaby wijzigde dit bericht op 19-04-2024 18:55
98.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Moet ze niveau 2F of 3F halen? Overigens kun je in beide gevallen genoeg oefenmateriaal vinden / kopen.

Succes! Wel een rotsituatie!
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
3f… we hebben nog genoeg oefenmateriaal want ze heeft alle lesstof nog niet afgerond. Maar ze heeft ook nog andere examens die geleerd moeten worden, 24 uur stage lopen. De dood of de gladiolen dan maar.
Alle reacties Link kopieren Quote
MBO4 is rekenen 3F.
Zoon werd gék...
Helaas geen vrijstelling, hij had dit aantoonbaar al gehaald in havo3.
(Officieus in groep 7).
Tijdens de rekenlessen zat hij dus maar oude technische boeken van zijn vader te lezen, want hij leerde er echt niets.

Ga op zoek naar bijles voor rekenen. Misschien een oproepje op Facebook?

Er is vast wel via-via een oude schoolleraar te vinden die weet hoe je een kind leert rekenen.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven