seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,



Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.



Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.



Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?



Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?



Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Alle reacties Link kopieren
quote:ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 18:06:

[...]





Is dit antwoord van jou niet een prachtig voorbeeld van seksisme? LadyZ en ik zeggen beiden hetzelfde: zij beschrijft het kennelijk mooi en ik wordt met pek en veren op een brandstapel gezet, terwijl we hetzelfde doen.



Kan zijn, het kan ook zijn dat ik die posting gewoon heb gemist. Het liep nogal storm hier vandaag. Ik heb je wel een paar keer zien schrijven dat jij je niet op een bepaalde manier gedroeg, tja... dat kan ook een kwestie van jouw perceptie zijn. Je gaf namelijk ook aan dat jij het probleem niet zo zag en dat het invulling van de kant van vrouwen was (ik forum nu even mobiel dus kan niet teruglezen, ik vertrouw dus op mijn geheugen).



Daarnaast is "privilege" wel degelijk iets wat jouw perceptie verschillend kan maken van die van een vrouw.



Vandaar ook mijn vraag die je blijkbaar niet goed begreep: wat als jij seksueel benaderd wordt door een groepje grotere mannen? Wat als er voor jou ook een seksuele dreiging van zoiets op zich onschuldigs uitgaat? Is het dan ook invulling als jij daar ongemakkelijk van wordt?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 01 augustus 2014 @ 18:18:

[...]





Ja, dat is de bekende feministische knee-jerk reactie. Alle kritiek, elke kanttekening, alles is blaming the victim. Maar probeer het nu eens zonder die vooringenomenheid te lezen. Want ik heb het in de verste verte niet over aanranding, maar over het feit dat iemand naar je kijkt. volgens mij heb ik overigens al 3 x in dit topic gezegd dat het niet over kijken gaat, maar over staren, roepen, een maat erbij halen en uitgebreid staan kijken en bespreken. Als je dat verschil niet snapt, valt er nog weinig te bespreken, vrees ik
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 01 augustus 2014 @ 17:43:

[...]





Ik zou ze waarschijnlijk volledig genegeerd hebben. Bij een beetje last zou ik zeer uitgebreid terug zijn gaan staren en bij veel last had ik een shirt en rok (of wat dan ook) aangetrokken en was ik er heen gegaan om te vragen of ik van dichtbij en gekleed net zo interessant ben. Verdere acties zijn afhankelijk van de reactie natuurlijk.

Maar hele grote kans op optie 1.Ik heb ze ook genegeerd. En ben naar binnen gegaan. Geen zin in een confrontatie.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 01 augustus 2014 @ 18:18:

[...]





Ja, dat is de bekende feministische knee-jerk reactie. Alle kritiek, elke kanttekening, alles is blaming the victim. Maar probeer het nu eens zonder die vooringenomenheid te lezen. Want ik heb het in de verste verte niet over aanranding, maar over het feit dat iemand naar je kijkt.Nee. Het gaat om kijken, nog een keer kijken en nóg een keer. Dan je maat erbij roepen en samen uitgebreid kijken en commentaar leveren. Snap jij het verschil?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
http://www.theguardian.co ... m-men-on-sao-paulos-metro



Vrouwen worden seksueel lastiggevallen in de metro van Sao Paolo. 2/3 van de Braziliaanse mannen vindt dat vrouwen die kleren dragen waarin hun lichaam uitkomt het verdienen te worden aangevallen.



De oplossing? Metrowagons voor alleen vrouwen!
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 01 augustus 2014 @ 18:35:

http://www.theguardian.co ... m-men-on-sao-paulos-metro



Vrouwen worden seksueel lastiggevallen in de metro van Sao Paolo. 2/3 van de Braziliaanse mannen vindt dat vrouwen die kleren dragen waarin hun lichaam uitkomt het verdienen te worden aangevallen.



De oplossing? Metrowagons voor alleen vrouwen!

Tsja, ik snap de oplossing ergens wel. Zo'n mentaliteit van mannen ga je niet zo gauw veranderen, dus wordt dit als ad-hocoplossing aangedragen. Vergelijkbaar met sportscholen voor vrouwen, parkeerplaatsen voor vrouwen, saunadagen voor vrouwen, et cetera.



En aan de andere kant doet het me een beetje denken aan dat homoreservaat waar laatst sprake van was (maar wat een hoax bleek te zijn).
quote:rosanna08 schreef op 01 augustus 2014 @ 18:22:

[...]



daar doe ik heel hard mijn best voor, jij ook? Ja, maar ik kan moeilijk discussiëren met dames die al van tevoren aangeven dat ze gelijk hebben en geen tegenspraak accepteren of gelijk schermen met 'blaming the victim'.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op vrijdag 01 augustus 2014 18:01 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="ThunderassMan in "seks en maatschappijkritiek"" class="messagelink">ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 17:58</a>:</b>

@kadanz: voel je je erg beledigd dat ik liever een vrouw in bikini zie dan jou in je ballenknijper?</div></blockquote>Absoluut niet, ik ben geen homo! "quote: ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @

17:58 :

@kadanz: voel je je erg beledigd dat ik liever een vrouw in bikini zie dan jou in je ballenknijper? Absoluut niet, ik ben geen homo!"





Maar als een groepje homo's jou op straat naroept en je seksuele voorstellen doet zou je je wel gevleid voelen toch? Want dat 'horen' vrouwen ook te voelen als mannen dat doen, ondanks dat ze geen interesse hebben.
Erger je niet, maar verbaas je!
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 01 augustus 2014 @ 18:38:

[...]



Ja, maar ik kan moeilijk discussiëren met dames die al van tevoren aangeven dat ze gelijk hebben en geen tegenspraak accepteren of gelijk schermen met 'blaming the victim'.Jij kan alleen discussiëren met dames die overal ja en amen opzeggen?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 01 augustus 2014 @ 18:38:

[...]



Ja, maar ik kan moeilijk discussiëren met dames die al van tevoren aangeven dat ze gelijk hebben en geen tegenspraak accepteren of gelijk schermen met 'blaming the victim'. ik voel me niet aangesproken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:cello1987 schreef op 01 augustus 2014 @ 18:40:

[...]

"quote: ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @

17:58 :

@kadanz: voel je je erg beledigd dat ik liever een vrouw in bikini zie dan jou in je ballenknijper? Absoluut niet, ik ben geen homo!"





Maar als een groepje homo's jou op straat naroept en je seksuele voorstellen doet zou je je wel gevleid voelen toch? Want dat 'horen' vrouwen ook te voelen als mannen dat doen, ondanks dat ze geen interesse hebben.Ja natuurlijk! Kadanz zit zo lekker in zijn vel, dat vindt ie prima hoor!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:cello1987 schreef op 01 augustus 2014 @ 18:40:

[...]

"quote: ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @

17:58 :

@kadanz: voel je je erg beledigd dat ik liever een vrouw in bikini zie dan jou in je ballenknijper? Absoluut niet, ik ben geen homo!"





Maar als een groepje homo's jou op straat naroept en je seksuele voorstellen doet zou je je wel gevleid voelen toch? Want dat 'horen' vrouwen ook te voelen als mannen dat doen, ondanks dat ze geen interesse hebben. ik hoor geregeld van mannen dat ze bang zijn dat de homo in het gezelschap iets van ze wil.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:kadanz schreef op 01 augustus 2014 @ 18:38:

[...]



Ja, maar ik kan moeilijk discussiëren met dames die al van tevoren aangeven dat ze gelijk hebben en geen tegenspraak accepteren of gelijk schermen met 'blaming the victim'.Heb je 'em door?
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 01 augustus 2014 @ 17:53:

[...]





Badr Hari is ook voor velen een rolmodel. Ben ik ook niet gelukkig mee, maar helaas is het wel zo. En die vader is ook weer een rolmodel (ik zou hem een ijsje hebben gekocht passende bij zijn mondgebaren).



Jouw post brengt me dan ook tot de volgende vraag. Welke middelen kunnen worden ingezet om de kinderen en jeugdigen hier beter in te sturen/begeleiden?

Wat kan een school, sportclub, muziekschool (waar zitten kinderen tegenwoordig?) hierin betekenen? Zo krijg je nl. Ook weer beïnvloeding richting ouders.

En misschien de gamefabrikanten verplichten een kort educatief spel voor het gewenste spel te zetten

En voor de mannen natuurlijk eerst een cursus hoffelijkheid voordat ze GTA kunnen spelen



Mijn punt was dat het merendeel ook beter weet en het toch doet. Zoals het huisvadertje met zijn obscene gebaren die eerst als de laffe hond dat hij is goed kijkt of er niet toevallig een man in de auto zit (was rond 23.30, 24 uurs station). Gegarandeerd dat dat figuur dit niet had gedaan met zijn vrouw in de auto of mijn man in de auto. Dat had namelijk een risico en een consequentie opgeleverd.



Net zoals die smeerpijpen die Hatsetats uitgebreid gingen bekijken en keuren. Zij zat op veilige afstand. Reken maar dat die eikels er rekening mee hebben gehouden of er niet ineens een man woedend dat balkon zou opstormen.



Overigens ben ik op het huisvadertje afgelopen, heb op zijn raampjes met Princess Disney zonneschermpjes getikt en heb gezegd dat hij exact hetzelfde soort smeerpijp is waar hij nu al wakker van ligt bij het idee dat zijn dochters over tien jaar gaan stappen.

En niet omdat ik zo stoer ben en overal schijt aan heb maar omdat ik precies binnen camerabereik stond, de kassière al aan het kijken was en ik altijd in mijn auto een flinke Maglite heb liggen just in case.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 01 augustus 2014 @ 18:48:

[...]



ik hoor geregeld van mannen dat ze bang zijn dat de homo in het gezelschap iets van ze wil. De gemiddelde NL heteroseksuele man is zo homofoob als die imam die vind dat homo's van flats afgegooid dienen te worden. Alleen zeggen ze dat niet zo snel hardop
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 01 augustus 2014 @ 17:50:

[...]



Nogmaals

En ik hoop echt dat je me nu begrijpt.

Je wil weten hoe je mannen kunt betrekken zonder ze gelijk het gevoel te geven dat je ze beschuldigt.



Mijn antwoord: gooi de allesomvattende sexual entitlement theorie overboord, evenals het idee dat mannen recht denken te hebben op seks. Ik weet dat het een pilaar van het feminisme is, maar het is uiterst aanstootgevend en bovendien onjuist. Immers, en dat wil of kan je maar niet begrijpen, als je het hebt over sexual entitlement dan zeg je dat ALLE mannen in wezen denken dat ze recht hebben op seks.



Wat jij zegt is ALLE MANNEN DENKEN RECHT TE HEBBEN OP SEKS--->dus verkrachting, seksisme, onveilig gevoel etc.



Wat ik zeg is SOMMIGE MANNEN DENKEN RECHT TE HEBBEN OP SEKS--->dus gaan sommige mannen over de schreef



Nota bene: hiermee bagatelliseer ik het probleem niet! Seksisme bestaat nog steeds, verkrachting komt nog steeds schrikbarend veel voor, alleen beschuldig je de man niet in z'n algemeen van sexual entitlement.



Dus wil je mannen meehebben in de discussie, laat het idee dan los dat de hele samenleving erop ingericht is om jou als vrouw te benadelen. Want dat is gewoon niet zo en mannen schieten in de verdediging als je dat roept.



Ik heb je post een paar keer goed gelezen en probeer echt mijn best te doen je te begrijpen.

Waar denk ik het misverstand ontstaat, is dat wij een verschillende definitie hebben van de term "sexual entitlement."

Mijn definitie is: Dat mannen denken recht te hebben op seks.

Daar bedoel ik zeker niet mee dat alle mannen altijd recht denken te hebben op seks. Daar bedoel ik mee dat sommige mannen, in bep. omstandigheden, of onder bep. voorwaarden denken recht te hebben op seks. (Bijv. daterape, omdat de man het etentje betaald heeft)

Als jij denkt dat ik met de korte definitie van SE: Dat mannen denken recht te hebben op seks, in die zin met 'mannen' alle mannen bedoel, begrijp ik het wederzijdse onbegrip wel.



Misschien ten overvloede, maar voor alle duidelijkheid, ik denk en vind absoluut niet dat alle mannen sexual entitled zijn. (dat heb ik ook nooit ergens beweerd.)

In mijn omgeving zijn er legio mannen die het i.i.g. niet zijn, Gelukkig maar, anders zou de wereld wel heel ongezellig worden.

Ook geloof ik absoluut niet dat de hele samenleving er op gericht is mij als vrouw te benadelen. (Ook dat heb ik nooit ergens beweerd)



Eigenlijk geloof ik dus hetzelfde als jij. Niet alle mannen denken recht te hebben op seks, maar sommige mannen denken recht te hebben op seks. (Al laat ik de kapitalen even achterwegen, als je het niet erg vind )



Ik ben er ook niet op uit om iemand zomaar klakkeloos ergens van te beschuldigen, of aan te vallen, laat staan "alle mannen".

Het enige wat ik probeer is het probleem van seksisme en seksueel geweld te bediscussiëren. Proberen uit te vinden wat de oorzaken zijn, welke mechanismen er achter schuilgaan en welke oplossingen er evt.zijn, of hoe we m/v er het beste mee om kunnen gaan. En ook ervaringen delen.



Hopelijk is het nu duidelijk hoe ik er over denk. Want als jij denkt, dat ik iets denk, wat ik helemaal niet denk, wordt het wel heel ingewikkeld.



(Als ik even niet reageer, komt het omdat ik nu even weg moet, niet omdat ik het niet wil.)
quote:cello1987 schreef op 01 augustus 2014 @ 18:40:

[...]

"quote: ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @

17:58 :

@kadanz: voel je je erg beledigd dat ik liever een vrouw in bikini zie dan jou in je ballenknijper? Absoluut niet, ik ben geen homo!"





Maar als een groepje homo's jou op straat naroept en je seksuele voorstellen doet zou je je wel gevleid voelen toch? Want dat 'horen' vrouwen ook te voelen als mannen dat doen, ondanks dat ze geen interesse hebben.Nee, natuurlijk niet en dat hebben ALLE mannen hier in dit topic ook keer op keer gezegd. Waarom oh waarom stel je deze vraag dan weer in plaats van dat je ingaat op wat ik aankaart?
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 01 augustus 2014 @ 18:50:

[...]





Mijn punt was dat het merendeel ook beter weet en het toch doet. Zoals het huisvadertje met zijn obscene gebaren die eerst als de laffe hond dat hij is goed kijkt of er niet toevallig een man in de auto zit (was rond 23.30, 24 uurs station). Gegarandeerd dat dat figuur dit niet had gedaan met zijn vrouw in de auto of mijn man in de auto. Dat had namelijk een risico en een consequentie opgeleverd.



Net zoals die smeerpijpen die Hatsetats uitgebreid gingen bekijken en keuren. Zij zat op veilige afstand. Reken maar dat die eikels er rekening mee hebben gehouden of er niet ineens een man woedend dat balkon zou opstormen.



Overigens ben ik op het huisvadertje afgelopen, heb op zijn raampjes met Princess Disney zonneschermpjes getikt en heb gezegd dat hij exact hetzelfde soort smeerpijp is waar hij nu al wakker van ligt bij het idee dat zijn dochters over tien jaar gaan stappen.

En niet omdat ik zo stoer ben en overal schijt aan heb maar omdat ik precies binnen camerabereik stond, de kassière al aan het kijken was en ik altijd in mijn auto een flinke Maglite heb liggen just in case.Good for you girl!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Ik zag trouwens dat de feministische gedachtenpolitie vanmiddag met de kijkpolitie is gefuseerd tot één groot korps met als motto 'Tantum vero abest orandus accipere libertatem'



Ik zou wat aan dat motto doen. Te lang. Het bekt niet lekker. Gewoon een tip hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 01 augustus 2014 @ 18:53:

[...]



Nee, natuurlijk niet en dat hebben ALLE mannen hier in dit topic ook keer op keer gezegd. Waarom oh waarom stel je deze vraag dan weer in plaats van dat je ingaat op wat ik aankaart?Niet? Maar je loopt toch zelf in de leuke jeans waar je kont zo goed in uitkomt over straat?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 01 augustus 2014 @ 18:47:

[...]



Ja natuurlijk! Kadanz zit zo lekker in zijn vel, dat vindt ie prima hoor!Och, nu krijgen we het kliekjesgedrag.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 01 augustus 2014 @ 18:57:

[...]



Och, nu krijgen we het kliekjesgedrag.Ja dat hebben wij vrouwtjes nodig je weet tog whahahahahaha
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 01 augustus 2014 @ 18:52:

[...]



De gemiddelde NL heteroseksuele man is zo homofoob als die imam die vind dat homo's van flats afgegooid dienen te worden. Alleen zeggen ze dat niet zo snel hardop

Of iemand homo is interesseert me geen flikker.



Zou jij niet eens proberen aansluiting te zoeken bij enige realiteit, hatsetats? Het lijkt me echt zo vreselijk om te moeten leven in een wereld die zoveel anders is dan hoe jij denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 01 augustus 2014 @ 18:57:

Ik zag trouwens dat de feministische gedachtenpolitie vanmiddag met de kijkpolitie is gefuseerd tot één groot korps met als motto 'Tantum vero abest orandus accipere libertatem'



Ik zou wat aan dat motto doen. Te lang. Het bekt niet lekker. Gewoon een tip hoor.Sinds wanneer interesseer jij je voor Ceasars veldtocht in Gallië?
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:Amand schreef op 01 augustus 2014 @ 18:57:

Ik zag trouwens dat de feministische gedachtenpolitie vanmiddag met de kijkpolitie is gefuseerd tot één groot korps met als motto 'Tantum vero abest orandus accipere libertatem'



Ik zou wat aan dat motto doen. Te lang. Het bekt niet lekker. Gewoon een tip hoor.Wat betekent dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven