Advies gevraagd over donkere tegelvloer

08-11-2011 12:14 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin volgend jaar wordt mijn nieuwe huis opgeleverd, en ik ben volop plannen aan 't maken voor de inrichting.



Voor de vloer in de woonkamer denk ik aan donkergrijze tegels (om precies te zijn Mosa Terra Maestricht, kleur 216v). Mijn woonkamer wordt ruim (> 60m2 incl. keuken) en licht (met schuifpui aan voor & achterkant), hoewel de voorkant van het huis op het noorden ligt.

De vloer is voorzien van vloerverwarming, de wanden wil ik licht houden.



Nu mijn vraag: ik ken niemand met een donkere vloer, en ik vraag me af of het geheel niet te somber gaat worden. Hebben jullie daar misschien ervaring mee, en wil je die met mij delen? Plaatjes zijn natuurlijk ook van harte welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken wel iemand met een donkere tegelvloer en ik vond het echt foeilelijk. Zeker in combinatie met hele lichte wanden. Heel kil, koud en somber. Heb helaas geen plaatje voor je.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die een donkere parketvloer heeft. En daar zie je echt élk stofje op, hij moet dan ook erg vaak dweilen/stofzuigen.

Is ook iets om rekening mee te houden, denk ik
Het is natuurlijk moeilijk in te schatten hoe het er bij jou uit ziet, maar ik ken ook een huis met een donkere grijs/zwarte tegelvloer en witte muren, en die woonkamer heeft voor mij zo'n sanitair uitstraling. Ik vind het net een badkamer!



Ik ken ook iemand met een donkere bruine tegelvloer, witte wanden en één lichtbruine wand. Dat lijkt veel warmer en wel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad! Nu je het zegt, het lijkt inderdaad net een mislukte badkamer!
Alle reacties Link kopieren
Het wordt niet somber, maar heel strak, je zult kleur in je woning moeten zien te krijgen met je accesoires en meubelen. Bedenk je wel dat je op een donkere tegelvloer serieus álles ziet. Dus stofjes, haartjes, zand.

Vrienden van mij hebben een heel mooie betegelde vloer (en ik vind plavuizen altijd foeilelijk!) met tegels van 60x60cm. Ik zou, als je voor tegels kiest, absoluut niet voor 30x30 gaan (wordt het net een schoolplein) maar misschien in wildverband. En denk ook om de kleur van de voeg.



Ze hebben tegenwoordig ook laminaat / hout geschikt voor vloerverwarming.
Alle reacties Link kopieren
Je ziet op die vloer volgens mij echt ieder stofje liggen. En vanwege de structuur is het nog lastig dweilen ook.

Een egale kleur vloer zou ik niet zo snel nemen.

Maar ik hou dan ook helemaal niet van schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, die vrienden met tegelvloer hebben de rest van de woning in aardetinten ingericht, een wand is geel/terra en de rest is offwhite, meubels bruin etc. Dat scheelt ook al natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 08 november 2011 @ 12:21:

Je ziet op die vloer volgens mij echt ieder stofje liggen. En vanwege de structuur is het nog lastig dweilen ook.

Een egale kleur vloer zou ik niet zo snel nemen.

Maar ik hou dan ook helemaal niet van schoonmaken.De structuur? De Terra Maastricht is volgens mij gewoon glad / antislip. Maar er zit naar mijn weten geen structuur in.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt natuurlijk ook aan de meubels die je voor de rest hebt. Als je van vrij strak houdt, dan wordt het natuurlijk wel heel erg straks allemaal! En moet je idd oppassen dat het geen badkamer wordt.

Mijn schoonouders hebben sinds een maand een donkere tegelvloer laten leggen. Ik vind het erg mooi. Ze hebben gekozen voor mooie, grote tegels. En door de voegen bijv. iets lichter te kiezen, krijg je niet één groot donker vlak.
Alle reacties Link kopieren
hahaha, dat schoonmaken had ik inderdaad ook al bedacht. Dank voor jullie reacties.



Als ik 'm ga leggen, worden het 60x60 of 75x75 tegels. Geen schoolplein inderdaad voor mij.



En als alternatief voor dat grijs had ik overigens een bruin/taupe variant, maar daar is manlief het dan weer niet mee eens. Misschien kan ik hem overtuigen met jullie badkamerassociatie
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een donkere vloer (leisteen). Ik heb ook een vrij strak interieur.



Je moet wel zorgen dat je genoeg licht hebt in je huiskamer, anders kan het wel donker en somber worden.



Het valt best mee wat je allemaal ziet op je vloer. Ik stofzuigen 1 a 2 keer per week en het ziet er netjes uit.
Nee echt?
Alle reacties Link kopieren
O ja, ik heb wel een grote tegel,60x60.
Nee echt?
Ik heb een donkere tegelvloer, en lichte wanden, en ik vind het mooi. Ik heb er verder wel wat kleur ingebracht: een rood bankstel met donkerblauwe stoelen, en gordijnen ook in rood en donkerblauw.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Nou, die heb ik ingmagh, de grote stenen dan.....
Nee echt?
Ik heb dezelfde stenen vloer als Ingmagh in de gang en op de trap naar boven. Ideaal, omdat je alles wat je van buiten naar binnenloopt zo weer weg hebt. Vooral met 2 honden is dat aan te bevelen.

Voor de woonkamer vind ik een stenen vloer te koud en heb ik voor hout gekozen.



Leuk he, om bezig te zijn met het uitkiezen van materialen voor je huis. Bij mij is het al weer 6 jaar geleden.

Veel plezier.
Wij hebben 50x50 halfgrijze pvc-tegels. Het ziet er erg mooi uit. Ons huis is vrij licht, met ramen op zuid-oost en west. Onze muren zijn ral 9001 en één muur is een taupe-achtig bruin.

We hebben gekozen voor knalrode gordijnen, en dat is ook echt wel nodig om het een beetje op te halen.
De vloer is het grootste oppervlak in je huis en daardoor erg sfeerbepalend. Ik zou er nog eens over nadenken eer ik aan zo'n donkere vloer begon. Zelf heb ik alles zo licht mogelijk gehouden en in mijn huis schijnt altijd het zonnetje. Ik moet er niet aan denken, zo'n sombere badhuiskamer.
Even nog een tip voor je. Wat doen ze op de muren?

Mijn muren zijn namelijk allemaal ruw gepleisterd en daar heb ik zo'n spijt van. Het is moeilijk om te verven en je haalt er je huid en kleding aan open. Ik was te laat om dat te veranderen.



Succes
Alle reacties Link kopieren
Vrienden hebben een donkere tegelvloer in de hal en keuken. Kleur is donkergrijs/zwart, ik vind het helemaal niet somber overkomen maar erg mooi, ligt natuurlijk ook aan je keuken en meubels... Maar zij hebben dan ook wel een grote keuken van zo'n 50m2. Bij een te kleine ruimte toont het geheel snel te donker vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het in de hal en in de keuken.

Het is wel lastig om de keuken gezellig te maken. zwart/wit blijft strak. Alleen planten en natuurlijke accesiores (houten lepels/snijplenk) geven er m.i. een warmere uitstraling aan.
Alle reacties Link kopieren
Even een kleine tip: De mosa terra meastrich is een vrij dure tegel. Als alternatief zou je eens kunnen kijken naar RAK tegels. Deze heeft ook tegels een beetje in de tinten van Mosa, maar een stuk goedkoper (en net zo goed)
Alle reacties Link kopieren
ik heb een donkere plavuizen vloer. ( grote tegels) witte muren en witte meubels...



wat kleur accenten hier en daar. Kil en somber is het niet. wel heel strak en modern en daar moet je van houden. Ik vind het heerlijk...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf overigens 80x80 donkergrijze tegels, gecombineerd met lichte wanden. Inderdaad modern en strak, maar niet kil. Met wat kleuraccenten en mooie meubels juist warm!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven