Welkom. Je laatste bezoek was maandag 21 mei 2012 13:03.
Dit onderwerp heeft 24 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 09-02-2012 22:11.
[ 'Afdingen' bij particulier huurhuis? ]
- Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een huurhuis in de particuliere sector. We hebben wel e.e.a. kunnen vinden, ook huisjes die we wel zien zitten. Nu zijn dit vaak vrij hoge bedragen, met dito bemiddelingskosten voor de tussenpersoon. Nu letten we er natuurlijk op of we het kunnen betalen en zijn daarin ook heel realistisch. Toch vroeg ik me af, ook uit pure nieuwsgierigheid, of het gebruikelijk is om proberen 'af te dingen'/onderhandelen over de huurprijs cq bemiddelingskosten? Voor een koophuis is dit niet meer dan normaal, maar hoe zit dat met huren?!.....
- Lijkt me niet. Ik heb iig net gezocht (en inmiddels gevonden) op de particuliere markt en ik heb het niet geprobeerd, maar daar was de sfeer ook echt niet naar.
Maar misschien hangt het af van de markt? Hier in de omgeving zijn enigszins betaalbare woningen zo weg, je mag blij zijn als je een woning krijgt dus afdingen is er zeker niet bij.
Via een makelaar hoef je sowieso niets te verwachten van afdingen denk ik, die zijn over het algemeen heel strikt in hun regels was mijn ervaring. - Wij hebben het gedaan. Woonhuis, huur. Vraag me niet hoe, want man is hier de "prater". Ik kan dat niet. Maar scheeld 100 euro met de buren aan huur. Zelfde huis.Met al die uitzonderingen op de regel is er geen regel meer.
- lijkt mij een typisch geval van 'nee heb je'. Zou het gewoon doen of iemand meenemen die daar goed in is 'pingelen'.
(ik kan het niet, pokkeman daarintegen is een gigapingelaar)En denk eraan: eenmaal ontdooid kunt u uw man niet opnieuw invriezen. - Aan beide kanten hebben we gedacht ja: de markt is er misschien niet naar echt af te kunnen dingen. Maar aan de andere kant, kan ik me in het motto 'nee heb je...' ook goed vinden. Ware het niet dat ik een slechte afdinger ben, evenals vriend. Maar wellicht toch het proberen waard en goed samen te overleggen.....
- Kom wel beslagen ten ijs, al is het geen elf stedentocht.. maar de prijs voor een huurhuis wordt berekend aan de hand van een punten systeem, geloof ik, en daar moet je wel in aan kunnen tonen dat het huis op bepaalde punten anders scoort dan de prijs die eraan verbonden is.
Succes! - Bij ons oude huurhuis hebben we gewoon gezegd dat we het een leuk huis vonden, maar wel 100 euro per maand teveel. Uiteindelijk uitgekomen op ¤75 minder, prima dus! Wel voor jezelf bedenken hoe hard je in wilt zetten en of je het huis ook neemt voor de 'volledige' prijs.Wie te vroeg lacht...heeft toch plezier gehad!
- Ik kan het erg goed doen(maar deed het bij een koophuis),ik doe alsof ik een erge pedant ben en zeg:Ik: Wat doet die kras hier?
Mijn man:Hmmm...Het dak staat schuin...
Ik:Beetje kleine keuken...Triest...Ik wou een grotere.
Man: Jajaja...En is er wel plaats voor een zwembad in de tuin?
(toen werd de verkoper sprakeloos want zooo'n groot huis...)
verkoper:Ok...Is zoveel dan beter(heeft er 2000 bij afgedaan hihihi)
Maarja...Is een erg groot en duur huis(zeg liever de koopprijs niet) dus scheelde toch niet zo veel.Afdingen doe ik niet veel(zelden),maar kan het wel.Niets is te mooi om waar te zijn.Denk alleen aan het goede,dan komt het uit. - nola, 16 minuten geleden
maar de prijs voor een huurhuis wordt berekend aan de hand van een punten systeem, geloof ik, en daar moet je wel in aan kunnen tonen dat het huis op bepaalde punten anders scoort dan de prijs die eraan verbonden is.
Niet in de vrije sector.
Je kan gewoon pingelen dus.Met al die uitzonderingen op de regel is er geen regel meer. - Ik zou afdingen, zelfs op de bemiddelingskosten. Als het huis al lang te huur staat gewoon voorstellen de bemiddelingskosten voor rekening verhuurder ipv huurder of deze kosten te delen. Voor de vaste huurprijs per maand onderzoeken wat vergelijkbare huizen in de omgeving doen..ook kleinere en grotere en deze omrekenen naar de huurprijs per m2 dan heb je goed vergelijkingsmateriaal. En prijs per m2 is de taal die makelaars graag praten...;-)
- in dat geval pingel away! en hopelijk bespaar je er goed op!
- *vind je pingelen ook zo een grappig woord, nola?*Met al die uitzonderingen op de regel is er geen regel meer.
- Is normaal hoor! Tijdens mijn jacht op het huurhuis heb ik het ook gedaan. Vond het eerst onwijs eng (ben helemaal geen afdinger), maar er werd normaal op gereageerd. Dat wil niet zeggen dat het altijd lukte, maar je kon merken dat het niet vreemd is. Gewoon proberen dus!The ones who are crazy enough to think they can thange the world, are the ones that do.
- Of gewoon huren en daarna de huurcommissie inschakelen.
- quote:sennatjuh schreef op 08 februari 2012 @ 22:00:
Ik kan het erg goed doen(maar deed het bij een koophuis)...
... verkoper:Ok...Is zoveel dan beter(heeft er 2000 bij afgedaan hihihi
Als je echt wilt onderhandelen over de prijs van een koophuis, dan gaat het over stukken grotere bedragen dan dit. En ook over heel andere punten dan de argumenten die jij noemde. Grondprijzen, isolatiestatus, onderhoudsstatus, leeftijd van de verwarmingsketel etc.(een bouwtechnische keuring levert hiervoor vaak ook goede punten op)
In mijn ogen heb jij 'onderhandeld' over de afronding van de koopsom, en niet over de koopsom zelf. Maar prima, zolang jij er zelf tevreden over bent.
Over onderhandelen over een huurprijs, niet geschoten is altijd mis. Maar ik vermoed dat er voor jou genoeg anderen te vinden zijn die wel de hele prijs bereid zijn te betalen. - quote:Troeta schreef op 08 februari 2012 @ 22:44:
Of gewoon huren en daarna de huurcommissie inschakelen.
Wat is dat nou weer voor insteek?
Verhuurders zijn lang niet allemaal grote boze wolven die met grote zakken geld sjouwen hoor. Dat kunnen ook gewoon mensen als jij en ik zijn.Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding
Mijn ervaring is dat de huurcommissie erg traag is (lees jarenwerk als de tegenpartij tegenwerkt). Ik zou dus nooit met bovenstaande insteek gaan huren.quote:Troeta schreef op 08 februari 2012 @ 22:44:
Of gewoon huren en daarna de huurcommissie inschakelen.- Ha. Bij mij is dat nooit gelukt. In 2010 heb ik particulier gehuurd, ik heb meerdere huizen bekeken en geprobeerd de prijs omlaag te krijgen maar zonder resultaat. Makelaars doen er sowieso niet aan en de huisjesmelkers hebben zoiets van: voor jou 10 anderen. Maar dat is misschien ook afhankelijk van de regio waar je zoekt. Succes.For those I love I will sacrifice
- "Mijn man:Hmmm...Het dak staat schuin...
Ik:Beetje kleine keuken...Triest...Ik wou een grotere."
Het dak staat schuin? Zal lekker zijn, glijdt in ene het dak van je huis zeg!
Met al die uitzonderingen op de regel is er geen regel meer. - Het hangt vooral af van waar je zoekt. In Amsterdam bv. zien ze je al aankomen. Zoals Kaatje_85 zei: voor jou tien anderen.
Toch heeft mijn vriendje het voor elkaar gekregen 200 euro van de prijs af te pingelen door handje klap met de huurbaas te doen toen we er al twee maanden woonden. Hij heeft subtiel de woorden 'huurcommissie' en 'wijkteam' laten vallen in een gesprek, en de huisbaas heeft toen eieren voor zijn geld gekozen. Opvallend genoeg bleef hij daarna gewoon aardig tegen ons.
Hahaha,ben je zielig man!Het was een grote som die weinig mensen kunnen betalen dus van niets weten zou jij maar zwijgen...quote:tof schreef op 08 februari 2012 @ 23:51:
[...]
Als je echt wilt onderhandelen over de prijs van een koophuis, dan gaat het over stukken grotere bedragen dan dit. En ook over heel andere punten dan de argumenten die jij noemde. Grondprijzen, isolatiestatus, onderhoudsstatus, leeftijd van de verwarmingsketel etc.(een bouwtechnische keuring levert hiervoor vaak ook goede punten op)
In mijn ogen heb jij 'onderhandeld' over de afronding van de
koopsom, en niet over de koopsom zelf. Maar prima, zolang jij er zelf tevreden over bent.
Over onderhandelen over een huurprijs, niet geschoten is altijd mis. Maar ik vermoed dat er voor jou genoeg anderen te vinden zijn die wel de hele prijs bereid zijn te betalen.Niets is te mooi om waar te zijn.Denk alleen aan het goede,dan komt het uit.
Hahaha,moesten maar iets bedenken. :Dquote:missy_acy schreef op 09 februari 2012 @ 09:24:
"Mijn man:Hmmm...Het dak staat schuin...
Ik:Beetje kleine keuken...Triest...Ik wou een grotere."
Het dak staat schuin? Zal lekker zijn, glijdt in ene het dak van je huis zeg!
Niets is te mooi om waar te zijn.Denk alleen aan het goede,dan komt het uit.- Maar als je koophuis zoooooo enorm duur is als je zegt, dan is 2000 van de koopprijs toch niet?
Dus vind het een raar verhaal.
Maar goed, huurprijs kan je proberen, bij een makelaar en huisjesmelker kan je idd vergeten. - Thanks allemaal; goede tips in elk geval. Eens met vriend overleggen en kijken wat ons 'plan van aanpak' wordt.....
..... - quote:sennatjuh schreef op 09 februari 2012 @ 19:12:
[...]
Hahaha,ben je zielig man!Het was een grote som die weinig mensen kunnen betalen dus van niets weten zou jij maar zwijgen...
Offtopic:
Nou, eventjes een rekensommetje... Je schreef 2.000 omlaag in prijs, op een hoge vraagprijs die niet veel mensen kunnen betalen De meeste mensen kunnen overigens hun huis niet betalen, daarom bestaan er hypotheken. Maar laten we aannemen 300.000 als vraagprijs, o, je schreef hoog, dan nemen we 400.000 (hoger mag ook, ik ben de kwaadste niet).
2.000 afgedingd op 400.000 euro? Dan denk ik ook "hahahahaha!"
Als je er 20.000 of meer af weet te onderhandelen, kom dan nog eens reageren, hihihihihihihihihihihihihihihihihihihihi!
Maar, nogmaals, zolang je er zelf maar tevreden over bent.
P.s. wat is er overigens zo grappig? (hihihihihi
)
Dit onderwerp heeft 24 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 09-02-2012 22:11.