Alles gaat mis in nieuwe huis

15-09-2014 00:23 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva leden,



İk woon met mijn vman sinds een maandje in onze nieuwe koopwoning. Wij zijn net getrouwd en dat betekent voor mij voor het eerst voorgoed weg bij mijn ouders.



İk heb mijn plekje nog niet gevonden in dit huis en het voelt nog geen eigen omdat we nog niet veel spullen hebben staan. We kopen elke maand wat bij en we doen rustig aan omdat ik momenteel zonder werk zit.



Naast het feit dat ik hier nog moet wennen, hebben we dat alles mis gaat in dit huis. Zo hebben We hebben de badkamer verbouwt en een nieuwe wastafel meubel gekocht. Deze bleek door de klusjesman die we hadden gehuurd helemaal verkeerd in elkaar gezet te zijn waardoor de rails van de kastjes kapot zijn. Nu kan ik mijn badkamer spullen nog nergens kwijt.



Vervolgens hebben we een gloednieuwe wasmachine gekocht van het merk Bosch. Haal ik mijn was eruit na de eerste keer zie ik dat mijn kleding helemaal beschadigd is. Weinig wasmiddel gebruikt juiste tempratuur en programma.. Al mijn truien hebben pillen en er zit allemaal pluis in de kleren wat er niet uit te krijgen is. Er is dus voor een monteur gebeld waar we nu op zitten te wachten.

Dus dat betekent dat ik een week niet kan wassen.



Vervolgens hebben we een garderobe besteld bij de ikea. We hebben voor een transportservice gekozen omdat we het zelf niet konden vervoeren. Na het de levering bleek dat er een scheur in de plank zat. Dus zat ik nog steeds met kleren in vuilniszakken in mijn huis, omdat we geen enkele kast hebben in ons huis. Na een week klagen hebben we toch de nieuwe kast gekregen.



Nu heb ik van mijn ouders 2 mooie grote lampen gekregen. Kom ik thuis blijkt dat 1 kap er niet op wil, omdat de lampenkappen apart in de winkel zijn besteld. Terwijl de showroom model wel paste..



İk weet echt niet wat het is maar alles wat we doen gaat gewoon mis in dit huis. Nu moeten we gordijnen bestellen op maat, maar ik heb er geen zin en durf meer in omdat ik weet dat daar ook weer iets mis zal gaan. Ookal zouden we dit door een expert laten opmeten. Mijn gevoel zegt dat daar ook iets mis zal gaan. Dit wat ik nu verteld heb is nog niet eens de helft van alles wat we hebben meegemaakt in korte tijd.



İk wil dit niet aan mijn man laten merken dat ik door alles chagarijnig en gerriteerd raak, want hij zit er ook heel erg mee. en als ik dan nog over begin te zeiken loopt de spanning tussen ons op. Dus probeer ik luchtig over te doen. "Ach komt wel of doen we later wel. Maak je niet druk het is maar een kast"Maar van binnen schreeuw ik het uit en wil ik weg uit dit huis en alles wat er in staat achter ons laten.



İk wil niks meer aan dit huis laten doen. Heb nergens zin meer in. İk weet niet hoe ik me moet oppeppen en afleiden omdat ik nog geen vrienden en geen sportclub heb. ik ben namelijk van het oosten naar het westen verhuisd. Soms wil ik weg uit dit huis. Maar dan denk ik aan mijn man die zo zijn best gedaan heeft om dit huis naar mijn wensen

te laten maken.



Kan iemand mij advies geven?!!



Alvast bedankt.
quote:Exces schreef op 15 september 2014 @ 08:10:



.



Het komt allemaal goed. Alleen niet gisteren.En niet vanzelf!
En ik hoop dat als over tien of vijftien jaar en jonge vrouw hier een vergelijkbaar topic opent, dat je er dan net zo inzit als wij nu. Dat je dan kunt lachen om de tegenslagen die in het begin op je pad kwamen!



Want wij, als wijze dames van het Viva forum, hebben dit ook ooit meegemaakt. Sommigen konder er gelijk om lachen anderen pas achteraf.



Zelf hebben wij een huis verbouwd terwijl we er woonden. Weken in de keuken gebivakkeerd. Met een klaptafeltje, een klapstoeltje en een krukje! Boven hadden we wel een bed, met daarom heen alle meubels van de woonkamer. In de woonkamer lag de vloer eruit en stonden op de houten balken nog wat meubels die niet over de trap konden!



En zo heb ik nog wel meer verhalen, zou zó je topic vol kunnen schrijven. Van elke tegenslag leer je ook weer iets, en dat zijn belangrijke lessen voor de rest van je leven!
Alle reacties Link kopieren
Toen ik naar mijn huurhuisje ging verhuizen samen met mijn vriend gingen dingen ook allemaal fout . De douche bleek kapot te zijn en ik liep daar een soort van brandwonden van op, het lekte (ik was zó bang voor ons laminaat!) de wasmachine was kapot die we hadden gekocht en ga zo maar door. De woningbouwvereniging was net gefuseerd en 1 grote chaos, dus we moesten praktisch vechten voor de sleutels, en vervolgens weer zeuren en dreigen met claims voor ze iets kwamen doen. Maar hebben we wel een goed verhaal aan overgehouden ! En we zaten ongeveer 2 of 3 maanden zonder internet. Dat was voor ons nog wel de echte relatie test...



Maar dit soort dingen hoort er echt gewoon bij! Dingen gaan nooit allemaal in één keer goed. Ik heb er toen ook eventjes om lopen jammeren, want ik was net aan een hele intensieve behandeling begonnen en ik kon het er echt niet bij hebben. Maar ik leef nog steeds, ik ben heeeeeel blij, dus als ik het kan kan jij het zeker! Op naar de Xenos inderdaad, heb ik ook gedaan . Ik kan je verzekeren dat het hielp!
Alle reacties Link kopieren
Nou meid.. Ik was hoogzwanger en 1 week voor de sleutel overdracht vloog het huis in brand die wij wilde kopen.



(Gelukkig viel de schade mee) kosten waren voor de verkopers, binnen 1 week was alles 'opgelost'



Maar jeetje! Wat waren wij geschrokken etc. We zagen alle doem scenario's voorbij komen
quote:sandt2.0 schreef op 15 september 2014 @ 07:15:

Oh en kweek wat eelt op je ziel! Je laatste twee alinea's klinken best ernstig. En ik weet zeker dat het leven nog wel ergere dingen voor je in petto heeft.



Als je hier al zo van de rel van raakt, berg je dan maar voor de rest!

Nou, inderdaad. Er is nog niemand in je directe omgeving zwaar ziek, dood, geopereerd, aan de drank of psychotisch.



En een week klagen over een kapotte Ikeaplank? Als je naar de klantenservice was gegaan, had je zo een nieuwe plank meegekregen en had je je kleding wel op kunnen ruimen.



Ik vind je extreem zeuren en uiterst negatief. Je gaat ervan uit dat alles toch mis gaat en doet vervolgens maar niks meer. Ben je nog maar net zelfstandig of zo, dan je zelf niets hoefde te regelen?



Verman jezelf en stel je houding bij.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ooit wel eens zelf de was gedaan?



Denk namelijk niet dat het aan de machine ligt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Alleen al hierom ga ik mijn kinderen aanraden lekker eerst op kamers te gaan :-) dan ben je denk ik al wat meer gewend qua oncomfortabel erbij zitten en dingen regelen. Desalniettemin heb ik ook in een vlaag van vermoeidheid en stress bij onze verhuizing toen ik ging samenwonen geroepen dat er een vloek op het huis rustte, alles ging fout (zo voelde het dan) tweede verhuizing ging al een stuk soepeler, hoewel ik 36 wkn zwanger was en we op matrassen moesten slapen, omdat ons bed de draai naar boven niet kon maken. Echt, zo gaat het, maar hoe je erin staat maakt al een wereld van verschil. Geniet van wat je hebt, heerlijk toch, echt je eigen plek die jullie helemaal gaan maken zoals jullie willen! Kop op en gaan met die banaan!
Alle reacties Link kopieren
En Ikea doet nooit moeilijk.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Hoort erbij. Hou er rekening mee dat met verhuizen of verbouwen altijd zo´n 20% onvoorziene tegenslagen zijn en je bent aardig voorbereid. Pluspunt van alles nieuw kopen, is dat je garantie hebt op dingen. Zo ook als je door een expert gordijnen laat opmeten. Past het niet, dan is dat niet jouw probleem.



Maar waarom alles nieuw?? Waarom geven jullie zoveel geld uit aan spullen, terwijl er een complete markt is aan goedwerkende 2e hands spullen (soms ook nog met garantie). En waarom kan je een week lang niks als iets niet meteen werkt? Als er een scheur in een plank zit, dan wordt die plank vervangen, maar kan je de rest van de kast toch gewoon gebruiken? En qua wasmachine, misschien mag je wel een weekje bij je buren wassen. Geeft toch niks?



Lampenkappen zijn zo omgewisseld bij de winkel. Pak ze in, neem de standaard mee om evt. te demonstreren en je krijgt je geld terug. Of stuur ze terug als het online is gekocht en koop van het geld nieuwe/andere/2 e hands lampen.



Heb je je wasmachine trouwens maar 1 keer gebruikt? Weet je zeker dat het aan de machine ligt? Misschien toch nog eens uittesten met oude lakens en handdoeken en kijken hoe het eruit komt. Ergens denk ik eerder aan een mismatch qua programma in combinatie met stofsoort. Of te snel centrifugeren.



Nieuwe spullen moet je soms ook eerst leren kennen, dus verwacht niet dat een chique ovenschotel meteen goed lukt als je een oven voor het eerst gaat gebruiken. Apparaten hebben vaak een gebruiksaanwijzing die niet in de gebruiksaanwijzing staat. Maar dat is levenservaring die jij nu ook opdoet.



Dus, kop op, niet bij de pakken neer gaan zetten. Get the move on it girl.
Alle reacties Link kopieren
Ach meid het leed dat een verbouwing heet, ik ken het!! Ik zit ook midden in een verhuizing. Wij laten alles doen omdat ik een vent heb die niet erg handig is, heel mooi gedaan en mijn prijsdier gaat weer met zijn zwarte jatten aan mijn net wit geverfde plafond zitten



Nog even doorbikkelen meid, er komt heus een einde aan!!!
quote:bestpittig schreef op 15 september 2014 @ 09:02:

Heb je je wasmachine trouwens maar 1 keer gebruikt? Weet je zeker dat het aan de machine ligt? Misschien toch nog eens uittesten met oude lakens en handdoeken en kijken hoe het eruit komt. Ergens denk ik eerder aan een mismatch qua programma in combinatie met stofsoort. Of te snel centrifugeren.Als je als starter alles nieuw koopt heb je één ding niet! Oude lakens en handdoeken
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 15 september 2014 @ 09:10:

[...]





Als je als starter alles nieuw koopt heb je één ding niet! Oude lakens en handdoeken



Oh, niet? Als starter kreeg ik alle afdankertjes qua lakens en handdoeken, omdat er (nog) geen geld was om alles nieuw te kopen.

Na ja, in dat geval zeuren om oude handdoeken en lakens bij je familie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me het eerste jaar van ons huwelijk in ons eerste huis niet thuis gevoelt. Als ik zei dat ik naar huis ging dan bedoelde ik mijn ouders' huis. Vreselijk vond ik het. Inmiddels zijn we 23 jaar verder en zijn we net weer verhuisd (8ste keer). En het klopt. Home is where my family is. Zolang we elkaar hebben ben ik thuis. Geef het de tijd. Leer relativeren. Maak een stappenplan, wat heeft prioriteit en wat kan wachten. Wij hebben nu nog geen kledingkast. De plinten moeten nog. Er hangen nog steeds geen lampen. Maar hee, een kledingrek voldoet ook, kaarsen zijn zo gezellig en die plinten komen wel. Alles op zijn tijd.



En realiseer je dat je niet de eerste en de enige bent met dit gevoel. Het hoort er ij. Het is alleen zaak dat je je niet verliest in dat gevoel. Kom op, schouders eronder en geniet van het feit dat je samen bent. Jullie bouwen aan jullie thuis. En dat duurt eventjes voordat dat gevoel landt...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:bestpittig schreef op 15 september 2014 @ 09:19:

[...]





Oh, niet? Als starter kreeg ik alle afdankertjes qua lakens en handdoeken, omdat er (nog) geen geld was om alles nieuw te kopen.

Na ja, in dat geval zeuren om oude handdoeken en lakens bij je familie.Tja, wij ook hoor! Maar in de OP lees ik, en ik begreep jij ook, dat alles nieuw wordt aangeschaft. Dan heb je dus geen oude zooi!
Alle reacties Link kopieren
Let it go. Adem in, adem uit, het komt wel goed.



Het komt over alsof je te veel in één keer wilt. Je bent nu verhuisd, er moeten nu meubels komen en dat moet dan gelijk goed gaan. Dat kan, maar zo werkt het niet.



Als jullie weinig geld hebben is naar de kringloop gaan ook een optie. Dan heb je bijvoorbeeld wel een bank om op te zitten. Mocht je wat ruimer bij kas zitten dan kan je een mooiere bank aanschaffen. Maar alles nieuw kopen terwijl je krap bij kas zit klinkt gewoon niet slim.



Je kan je ergeren aan het feit dat je badkamer spullen niet in het kastje kunnen, dat je kleren nog in zakken zitten en weet ik veel wat nog meer, maar je kan je er ook bij neerleggen.



Er was hier geen geld voor een kast dus hebben mijn kleren een jaar op de grond gelegen en dat kon ik best vervelend vinden maar dat kwam gewoon niet in me op. Na een hoop gehannes en gedoe weet ik ook eindelijk dat mijn woonkamer zo het leukst ingericht is. Maar ik heb wel een jaar lang met meubels lopen slepen. Het voordeel is ook dat alles inderdaad tweedehands en goedkoop was. Als ik alles had ingericht zoals ik het toen wilde dan was ik nou vast niet zo tevreden geweest. Alleen al omdat je door ergens te wonen heel anders tegen dingen aan kan kijken.



Het komt allemaal wel goed, het lijkt alleen nou wat uitzichtloos. Verhuizen kost tijd, houd daar dan ook rekening mee. Probeer het gewoon niet te persoonlijk op te vatten als er iets mis gaat.
Alle reacties Link kopieren
na al deze reacties gelezen te hebben, ben ik toch wat opgelucht dat ik niet de enige ben die in een soortgelijke situatie zit.



Om het even duidelijk te maken. Ik mag vanuit mijn cultuur niet samenwonen. Bij ons trouw je vanuit huis. De reden dat wij een koopwoning hebben, is dat mijn man financieel in staat was om een woning te kopen. Hij wilde geen huurwoning.



Dat ik geen baan heb, is dat ik net ben afgestudeerd. Dus dat betekent dat ik als starter op de arbeidsmarkt minder kans maak.



misschien zoals vele het zeggen, is dat we alles echt nieuw gekocht hebben. we dachten we kopen het in 1 keer goed en doen daar heel lang mee. maar dat hebben we dus mis.. nieuw betekent niet dat het ook goed is.



Het feit dat ik ook nu veel thuis ben, is dat ik op alles let in huis wat nog niet gedaan is. Als ik nou een baan had, dan was het minder geweest.



het is voor mij gewoon wennen dat ik een eigen huis heb en alle dingen die mislopen moet ik zelf ervaren en oplossen en dat was bij mijn ouders niet zo.



tot nu toe heb ik nog niks in mijn huis gelijk in 1 keer goed gehad. en als dit allemaal tegelijk gebeurd, zie je het even niet meer zitten.



Maar ik bedank iedereen voor de reacties, want ik voel me echt al iets beter door te weten dat dit erbij hoort en dat dit allemaal tijd kost.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat is dan flink stom van je cultuur en dan merk je nu waarom andere culturen dat anders doen. Kan je misschien later aan eventuele eigen kinderen anders meegeven.





Ik ging op mezelf in september, in een studentenkamer. Mijn opleiding was superveeleisend en ik was idioot druk, en toen werd het oktober en ineens koud. En toen bleek de radiator in mijn kamer het niet te doen. Maar ik kon mijn huisbaas steeds niet bereiken want die had nog geen mobiele telefoon en ik mocht hem alleen overdag in zijn winkel bellen, maar overdag zat ik op school, en opzoeken op internet wat er mis kon zijn met de verwarming kon ik ook niet want ik had helemaal geen internet. Dus heb ik anderhalve maand met kaarsjes en dekentjes mezelf warm gehouden voordat er eindelijk iemand naar die stomme verwarming kwam kijken



Hoort erbij, komt wel goed.



En zoek een baan.
Zeg maar Spijker.
Maak een lijst van de dingen die nog gedaan moeten worden, dan hoef je dat niet allemaal te onthouden. Maak vervolgens een ruime planning en ga aan de slag. Echt, iets doen is de beste manier om de controle over je leven weer te voelen en te stoppen met piekeren.



Verder raad ik je aan eerst één kamer of een hoekje van een kamer gezellig te maken. Dan kun je je daar terugtrekken als je even genoeg hebt van de verhuisrommel.
Niet om je belachelijk te maken hoor! Maar je mag van je cultuur niet samenwonen? Waar is je eigen vrije wil dan?



Ik ben Rooms Katholiek geboren en van de paus mag ook heel veel niet. Maar ik ben een mens en zocht naar manieren om mijn geloof te combineren met mijn eigen overtuigingen. Uiteindelijk heeft het geloof het dus wel afgelegd tegen mijn eigen overtuiging. Leven volgens de kromme en soms tegenstrijdige overtuigingen van iemand die duizenden jaren gelden leefde past voor mij niet in deze moderne tijden!
Staan leuke tips tussen:



http://www.ze.nl/p/142598/10_manieren_o ... s_te_maken
Alle reacties Link kopieren
Goh, was onze verhuizing maar zo makkelijk gegaan ....
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Is er in jouw cultuur een inwijdingsritueel voor een nieuwe woning?



Dat zou ook kunnen helpen om je meer thuis te voelen.



En idd. reserveer wat geld voor Xenos gezellige dingen en ga lekker shoppen! Maak iig.eén ruimte je eigen.



Welke sportclub heb je op het oog? Want de deur uit en wat ondernemen, andere mensen leren kennen lijkt me zeker zinnig.



Je zal nu tegen allerlei karaktertrekjes van jezelf oplopen: ongeduld, de neiging om als het even tegen zit op te geven, perfectionisme.... het is één grote leerschool. Zie het maar als een interessante uitdaging.



Gefeliciteerd met je huwelijk, je afstuderen en met je nieuw woning!
Ik ben ook net verhuisd. Bij mij hebben de verhuizers mijn meubels beschadigd (een aantal zelfs onherstelbaar), mijn bankhoes paste niet (lag volgens Ikea aan het feit dat ik hem op 40 graden had gewassen ipv 60) en ik heb op dit moment alleen gordijnen in de slaapkamer.



Mijn tips:

- zoek naar acceptabele tijdelijke oplossingen. Ik kan heel graag in de toekomst een kruidenrekje willen, maar voorlopig staan ze prima in de la. Eerst stonden ze op een plank in de kast, maar dat was te hoog voor mij (ben heel klein), dus nu staan ze in de la. Zelfde met de lamp in de keuken: er hangt nu een peertje met een vrolijke kap eromheen. Acceptabel voor een poosje, kom ik de eerste winter zeker wel mee door.

- Gezelligheid zit niet alleen in een ingericht huis, maar ook in een gezellig lampje of een paar kaarsjes. Aangezien waxinelichtjes ook bij de Xenos te koop zijn, zou ik die eens gaan kopen en neerzetten. Paar grote kaarsen erbij en het is (zeker in de avonden) al een stuk gezelliger.

- Geur kan ook helpen. Je zegt dat het nieuwbouw is, dan ruikt het waarschijnlijk ook nog nieuw. Zet geurstokjes neer, brand geurolie of soy wax melts. Zijn bij de Xenos al verkrijgbaar, en de Action en de Blokker hebben ze ook.

- Uit cultureel oogpunt mochten jullie niet eerder gaan samenwonen, begrijp ik. Mogen jullie wel films kijken of series? Zo ja, dan zou ik een gezellig tv/dvd-avondje inlassen. Ook leuk: uitzending gemist samen kijken. Heel Holland Bakt mag vast!

- Zoek een sportclub of hobbyclubje, en ga op zoek naar wat vrijwilligerswerk. Staat altijd goed op je CV en je bent lekker even uit je huis. Daarnaast: wordt lid van de bieb! Ook daar kun je films en series lenen, en natuurlijk dikke boeken om lekker te lezen.

- Onderschat de waarde van thee, chocola en dekentjes niet
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je verhaal een beetje; na onze verhuizing (inmiddels alweer járen geleden, heeft het wel een jaar geduurd voordat ik me thuis voelde in mijn eigen huis.

Het was een nieuw, en groter, huis. Mensen in mijn omgeving begrepen niet dat ik me in dat chique huis niet thuisvoelde. Maar thuis voelen heeft niets met een groot en mooi huis te maken. Het heeft te maken met je letterlijk 'thuis' voelen: heb je contact met je buren? Wie of wat heb je achtergelaten.

Jij geeft eigenlijk aan best beschermd te zijn opgevoed. Je cultuur brengt daarnaast het een en ander met zich mee (kan een ander 'stom' noemen, maar dat slaat natuurlijk nergens op!) Het zijn je roots die je achterliet.

Jij gaat nu, samen met je man, je eigen leven op poten zetten.

De tips van de Xenos en zo; dat zijn hele goede tips; Creeer inderdaad om te beginnen eens dat gezellige hoekje. Kook of bak iets lekkers (wat je aan 'thuis' doet denken)

Vraag of je moeder je een dagje komt meehelpen.

Zet wat vertrouwde spulletjes neer

ZORG GOED VOOR JEZELF

Zorg goed voor de mensen om je heen

Stel je voor bij de buren

Je hebt nog geen werk; ontdek je omgeving. Ga naar buiten. Lekker fietsen of wandelen



Begin er vandaag mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven