Andere brokken na trekken kiezen kater?

18-07-2014 10:15 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn 4-jarige kater zijn dinsdag alle kiezen getrokken. Ze waren allemaal verrot en ontstoken. Zo sneu.



Ik heb twee hele grote katers (1 Maine Coon en de kiesloze kater is een kruising Maine Coon/Ragdoll) en ze krijgen altijd Royal Canin Maine Coon brokken. Dat zijn hele grote brokken. Ik vraag me af of hij dat straks weer kan eten.



Nu krijgt hij 2x per dag een zakje natvoer maar eigenlijk werkt dat niet wat hij is gewend om de hele dag door elke keer een paar happen te nemen en die ander mag geen natvoer. Die gaat ervan aan de diarree.



Dus nu zit ik te twijfelen of ik niet andere kleinere brokjes moet gaan halen voortaan. Of zou hij deze enorme brokken ook zonder kiezen kunnen eten als straks alles genezen is?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Naar, misschien heeft je kat een tandziekte die waarbij vanaf de wortelpunt van de tand een onstekekingsproces ontstaat. Mijn kat mist ook wat tanden en kiezen maar niet allemaal. Poes heeft ook kaakproblemen gehad en is geopereerd door de tandarts van leeuwen en tijgers van Artis. Dierenarts Marnix werkzaam bij Dierenkliniek Europaplein te Amsterdam.



Ik werd geadviseerd door DA om na 1 á 2 dagen weer gewoon brokjes neer te zetten. Bel anders voor de zekerheid even de DA-assistent.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is geheel tanden&kiezenloos en eet normale kattenbrokken. Met de kaken kunnen ze die zonder problemen kleiner krijgen tot eetbare grootte. Ik kan me voorstellen, dat als de kat net geopereerd is en de wonden van het trekken nog redelijk vers zijn, dat het voeren van zacht voer een paar dagen fijn is. Maar als de boel eenmaal genezen is, dan kun je gewoon harde brokken geven.
Alle reacties Link kopieren
het tandvlees wordt op den duur dusdanig gehard dat ze gewoon hun brokken kunnen kleinkrijgen.



Hier een oudje die anderhalve kies heeft nog, het is niet veel. Zij eet gewoon met de rest mee en kan evengoed hard happen als het moet.
Kleinere brokjes / hapjes zijn volgens mij voor alles en iedereen beter. Uitzonderingen daargelaten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 18 juli 2014 @ 11:01:

Kleinere brokjes / hapjes zijn volgens mij voor alles en iedereen beter. Uitzonderingen daargelaten.Als je grote katten hebt of schrokkende katten zijn kleine brokjes niet per definitie beter. Sterker nog, er is een reden om de brokjes groter te maken.
Alle reacties Link kopieren
Hier kat met nog maar de helft van zijn gebit (en de andere helft gaat er vast ook nog uit moeten :( ) en vanaf dat ie weer mocht eten van de DA heeft ie gewoon zijn eigen brokken gehad. Gaat prima dus.



Wel gek dat je DA je hier niet over geïnformeerd heeft..

Bij mijn vorige kat werden grote brokken geadviseerd omdat die haar tanden beter schoon zouden houden, maar ze was er allergisch voor, dus dat werd het niet. Die is overigens maar 1 keer geopereerd aan haar bekkie en daarna nooit meer klachten gehad. Ik denk dat het dus ook een beetje katafhankelijk is als ze tandproblemen hebben.
Life is too short to waste time matching socks
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor de zekerheid wat RC kitten gehaald voor nu. En natvoer. En dan over een week maar weer kijken. Ik kan altijd nog op andere brokken overstappen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een maine coon poes uit het asiel gehaald en daar hadden ze ook een paar kiezen getrokken. Ik gaf haar Royal Canin Maine Coon brokken en dat ging wel. Ze deed er dan langer over dan een kat met volledig gebit, maar het ging wel.



Ik zou zeggen, probeer het gewoon. Zolang je kat niet extreem afvalt en ze opeet, dan weet je dat het wel goed zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven