Bijennest in de muur, wie heeft er verstand van?

14-07-2010 09:00 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar dagen valt het me op dat er steeds bijen in en uit de kozijnrand komen. Ik vermoed dat er een nest zit, maar ik heb er verder geen last van. Omdat het geen wespen zijn, weet ik verder ook niet zo goed wat ik er nu mee moet. Ik heb nu geen overlast, maar kan dat nog wel komen, of blijven ze zo relaxed als nu? Dit ook vanwege dat we een zoontje van 4 hebben. Of moet ik nu een imker bellen. Ik weet dat ze beschermd zijn, ik wil ze ook niet doodmaken, maar ik wil ook zeker geen overlast.



Wie kan me er meer over vertellen?
Stressed is just desserts spelled backwards
Denk dat ze in de spouw een nest hebben. Na de zomer even het gat afkitten/dichtmaken, dan heb je er volgend jaar geen last meer van.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een imker bellen.
MILF in the making ;-)
quote:Sarah Scott schreef op 14 juli 2010 @ 09:01:

Denk dat ze in de spouw een nest hebben. Na de zomer even het gat afkitten/dichtmaken, dan heb je er volgend jaar geen last meer van.Ik dacht dat ze volgend jaar gewoon op dezelfde plek terugkwamen.Op de camping is dat wel het geval.
imker bellen
quote:Ratteke schreef op 14 juli 2010 @ 09:05:

[...]



Ik dacht dat ze volgend jaar gewoon op dezelfde plek terugkwamen.Op de camping is dat wel het geval.Ja, tenzij je dat voorkomt
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor nu een imker bellen, ook bijen kunnen flink steken. En als het nest weg is Sarah haar tip opvolgen
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
Ik moet dan de hele muur afkitten naast het kozijn, want ze gaan er op meerdere plekken in. Bij de buren trouwens op precies dezelfde plek zie ik ook constant bijtjes.



Kan ik nog overlast verwachten dan? Tot nu toe zijn ze wel lief.



Jammer dat ik die honing niet kan pakken
Stressed is just desserts spelled backwards
ga er niet zelf aan kloten Mal,, echt niet doen. Bijen zijn heel territoriaal en zullen hun nest verdedigen indien nodig... en dat ga jij niet leuk vinden. Bel de gemeente en vraag of zij een imker weten. Hij kan de bijen dan uitroken en het volk herplaatsen in een kast.
Alle reacties Link kopieren
DGS, mijn ervaring met het bellen van de gemeente en vragen naar een imker is dat ze dan een verdelgingsbedrijf sturen. Je zou beter een imker in de buurt kunnen googelen, die zijn er vaak erg blij mee en halen het nest met zorg weg
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al de dichtsbijzijnde Imker gebeld, maar die is niet thuis.

DGS, ik wil er zelf verder niks aan doen hoor, dat durf ik niet. Maar ik heb er tot nu toe geen overlast van, ik zie alleen die bijtjes in en uit de kozijnen vliegen, en het zijn er niet zoveel. Als het zo blijft als nu, dan mogen ze van mij ook rustig blijven zitten. Maar goed, dat weet ik dus niet. Wespen worden vervelend als het eind van de zomer is. Die had ik allang laten verdelgen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad een imker bellen. Niet de verdelgingsdienst, die doden de beestjes
laten zitten is niet een heel goed idee. Die beesten kunnen zomaar denken dat jouw kindje die er langs loopt een indringer is, en vervolgens overgaan tot de aanval. Nu zal dat bij gewone europese bijen niet heel snel gebeuren maar toch...
quote:Sarah Scott schreef op 14 juli 2010 @ 09:08:

[...]



Ja, tenzij je dat voorkomt

Hebben we ook gedaan. het nest zat in het dakraampje van de caravan.... geen goede plek voor die dieren. Mijn vriend heeft het nest er uit gehaald en ergens ver weg neergelegd. Maar ze kwamen nog gewoon terug hoor. Ok, ze hadden natuurlijk ook nog niet door dat ze verhuist waren

We hebben het hele raam afgeplakt met tape. Wij zijn niet de enigen, anderen op de camping hebben er ook last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wel zeker dat het honingbijen zijn?

Zijn het niet gewoon bijen die aan je kozijn knagen? Ik weet niet of je er dichtbij kunt komen, soms kun je het horen.
Alle reacties Link kopieren
Is het bij bijen niet net zoals bij wespen? Dat het er niet zoveel lijken maar dat je ondertussen een hele kolonie bijen in de muur hebt zitten? Verder zou ik met een kind geen enkel risico nemen en ze weg laten halen. De europese bij is vrij vriendelijk maar wel territoriaal, bij een bedreiging vallen ze ook aan. En helaas ontdek je een allergie voor een bijen of wespensteek pas als je al gestoken bent.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
quote:emmelie_ schreef op 14 juli 2010 @ 09:24:

Weet je wel zeker dat het honingbijen zijn?

Zijn het niet gewoon bijen die aan je kozijn knagen? Ik weet niet of je er dichtbij kunt komen, soms kun je het horen.



Ze zijn wel wat kleiner dan de bijen die ik in de vlinderstruiken heb zitten.



Heb nu al 4 imkers gebeld, niemand neemt op.
Stressed is just desserts spelled backwards
Neem contact op met een imker. Die bijen zullen niemand lastig vallen zolang ze zelf niet lastig gevallen worden.

De imker haalt ze met zorg voor je weg.

Heb even geduld die imker komt wel weer thuis.
Alle reacties Link kopieren
Houd anders je zoontje bij de bijen weg en bel vanavond nog eens. Ik denk dat de imkers aan het werk zijn
Erger u niet, verwonder u slechts!
Ratje, een caravan is daarentegen ook heel iets anders dan een huis Uit een caravan zou ik ze idd ook (laten) verwijderen.



Bij ons stikt het ook van de bijen, wespen, muggen en hommelnesten. Gelukkig zitten ze voornamelijk in de zolder van schuur en (denk ik) op zolder van ons huis. Beide daken zijn niet afgetimmerd (tja vooroorlogs he ) en bovendien gebruiken we zelf die zolders niet dus wij laten ze gewoon lekker zitten.



In ons vorige huis hadden we een hommelnest in de spouw, ze kwamen erin door de ventilatiegaten in de muur (onderin) en vlogen dus elke keer rond onze voeten. Die gaten hebben we dus na de zomer allemaal dichtgestopt met zilverfolie en daar zijn ze ook wel weggebleven.



Als je er echt last van hebt, dan moet je er wat aan doen, maar ik kies er zelf niet snel voor.
Alle reacties Link kopieren
Bijen komen niet terug op dezelfde plek, wespen wel. Ik heb een bijennest gehad op zolder, maar tegen de tijd dat ik erachter kwam waren ze al bijna dood. Toch de gemeente gebeld en die hebben er verder niets aan gedaan, zijn wel komen kijken. Uit laten sterven en volgend jaar heb je er geen last meer van.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk ben ik mosterd maar In sommige plaatsen kun je ook contact met een imker opnemen via de gemeente.

De imker is vast heel blij met jouw bijen, want het gaat erg slecht met de bij, en is het een beschermd dier geworden.

Hopelijk wordt er dan ook met zorg met ze omgegaan.

Succes!



Heb zelf trouwens vaak bijtjes in de schroefgaten van mijn houten tuintafel, maar het zijn er maar een paar en ik laat ze lekker zitten. Maar heb dan ook geen kinderen, dan zou ik het toch ook wel eng vinden.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat wespen in de muur gingen zitten en bijen in een bijennest (zie hieronder).







Verschil: voor een bijennest bel je een imker, voor een wespennest bel je ongediertebestrijding.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het even gevraagd aan mijn man, die jarenlang met zijn vader bijen gehouden heeft.

Je kunt inderdaad een imker bellen, die zijn ten eerste altijd blij een kolonie te kunnen overnemen en ten tweede weten ze hoe ze met bijen om moeten gaan.



Waarschijnlijk zal hij ze uitroken en er een lege kast voor zetten, zodat de bijen zich direct in de lege kast nestelen.

Wanneer er zoveel mogelijk bijen uit zijn neemt de imker ze mee, jij bent ervan af en je hoeft alleen nog maar de gaten in de kozijnen te dichten.



Bel niet de verdelgers hoor; er is een enorme schaarste aan bijen wereldwijd en iedere kolonie die je kunt redden is er één!



Succes.
Alle reacties Link kopieren
Als het solitaire bijen betreft dan hoef je niet bang te zijn dat ze steken. Ze kunnen het wel maar komen niet door mensenhuid heen.

(Een imker komt ze dan overigens ook niet weghalen want hij heeft er niets aan.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven