Bijzonder kittengedrag?

19-09-2014 16:42 47 berichten
Wij hebben een kitten van bijna 5 maanden en dat is nogal een ondernemend katertje. Hij is met 9 weken bij ons gekomen (tegen de wens van het forum van wie hij pas na 15 weken mocht komen). In het begin vertoonde hij agressief speelgedrag, maar dat hebben we hem gelukkig af kunnen leren door hem consequent op de grond te zetten als hij ging bijten.

Er is ruim voldoende, regelmatig wisselend speelgoed in huis en een volwassen kater om mee te spelen. Toch zoekt hij steeds weer naar nieuwe uitdagingen en brengt soms zichzelf in gevaar. Zo zat hij laatst klem achter mijn keukengordijntje dat met twee roedes voor het raam is gespannen. Hij heeft het gehaakte gordijntje compleet gesloopt, kon er toch niet uit, maar gelukkig was ik op dat moment thuis om hem te bevrijden. Ook heeft hij al eens klem gezeten achter het kussen op een houten stoel (met bandjes aan de achterleuning bevestigd).

Ook springt hij regelmatig op het aanrecht. Grote kater hadden we dat snel afgeleerd destijds, maar kitten blijft volhouden. Soms moet ik hem 20 keer achter elkaar op de grond zetten.

Het ergste is eigenlijk dat als hij op schoot zit, hij soms best wel even rustig kan blijven liggen. Totdat hij zijn staart voorbij ziet komen en dan heel hard rondjes gaat rennen (op je schoot) om zijn staart te pakken. We zitten dus allemaal onder de krassen Nageltjes knippen is onbegonnen werk. Zodra ik er twee heb gedaan is hij het zat en gaat hij bijten.

Het is nu allemaal wel te handelen, maar ik wil natuurlijk niet over twee jaar een kater hebben die almaar bijt en krabt als iets hem niet aanstaat.

Hoe zouden we dat kunnen aanpakken?

Oh, en ook nog. Sinds deze week gaat hij soms ineens keihard mauwen, bijvoorbeeld als hij gewoon midden op het aanrecht zit. Waarom zou dat zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees niks bijzonders behalve dan het feit dat jij twee katten hebt maar toch normaal kattengedrag niet herkent.
Alle reacties Link kopieren
Die hele openingspost is dus gewoon in 1 zin samen te vatten he:



"Ik heb een kitten"
Consequent blijven. Duidelijk Nee! (op lage toon en heel beslist) en de kat oppakken en wegzetten. En dan even geen aandacht geven. De ene kat heeft gewoon meer tijd nodig dan de andere kat, en hij is nog jong.



Ik vermoed trouwens dat deze problemen mede komen doordat hij zo vroeg uit het nest is gegaan. Vaak krijgen ze daar wat gedragsproblemen door, omdat ze te jong en onzeker opeens in een nieuwe wereld terecht kwamen. Dan moeten ze aanpassen, maar ze zijn nog te jong om te snappen hoe ze dat dan precies moeten doen.



Ik heb zelf ook 2 katten uit een nest gehad en die bleken pas 5 weken oud te zijn toen ik bij de dierenarts kwam. (De eigenaresse wilde op vakantie en het was meenemen of haar man zou ze door de plee spoelen ). Beiden hebben gedragsproblemen gekregen en ook gehouden (de ene kwam altijd bij mij "melken" en was net een hondje want liep de hele dag achter me aan, terwijl de ander echt een krengetje was voor haar broertje).
Alle reacties Link kopieren
Dat gedrag is geheel "des kats".
verba volant, scripta manent.
Ik zie ook geen problemen of abnormaal gedrag.

Als je makkelijker nageltjes wil knippen, aai de pootjes dan vaak, en duw de nageltjes uit tijdens het kroelen zodat dat iets heel normaals wordt voor 'm.
Oh denken jullie dat echt? Mijn vriendin heeft momenteel ook een kitten van 11 weken en die is echt veel beter te corrigeren (ook met 9 weken in huis gekomen). En bijten en krabben doet hij helemaal niet. Onze grote kater hebben we ook met 11 weken gekregen en die heeft werkelijk nog nooit uitgehaald of gebeten. Altijd een enorme lieverd geweest, die in het begin wel wat schuw was maar daarna een gehoorzaam lief schatje.

De zus van grote kater (doodgereden, daarom hebben we nu binnenkatten) was ook zo'n ondernemend exemplaar. Ik kan nu precies dezelfde foto's op Facebook zetten als van haar (kitten op de koelkast, kitten molt de afzuigkap, kitten versnippert bloemen).
Tja.. eens met alle eerdere posts. En nou? Lange adem kweken. En een volgende kitten langer in het nest laten.
Alle reacties Link kopieren
Hij doet normaal, speelt en ontdekt de wereld en dat gaat soms een beetje lomp. In de keuken wil hij iets lekkers of hij heeft moeite om eraf te komen. Of allebei.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat ben je er negatief over zeg!



Mijn kat is nu 7 maanden, is met 13 weken bij ons komen wonen. Hij leerde al snel wat Nee betekende en wist heel goed wat wel en niet mocht. Maarrrr toen kwam een soort puberteit denk ik, want toen ging hij juist alles weer doen waarvan hij wist dat het niet mocht. Ook een beetje een negatieve manier van aandacht vragen. Het is een grote kerel, dus ik had het gevoel dat hij niet goed z'n energie kwijt kon. Ik speelde elke ochtend en avond intensief met hem en hij had ook speeltjes in overvloed en een krabpaal.



Toch veranderde het pas echt toen we er nog een kitten bijnamen. Hij had gewoon echt behoefte aan nog meer gezelschap. Non-stop gezelschap zeg maar . Maar alsnog wordt er hier in huis door ze gedraakt alsof het een sport is. Ik kan er doorgaans wel om lachen. Het zijn nog maar jonkies en ze moeten en willen nog vanalles ontdekken joh... Lighten up en zorg dat de echt grote gevaren veilig gesteld worden.



Gaat die van jullie naar buiten? Werken jullie veel?
quote:visenya schreef op 19 september 2014 @ 17:03:

Wat ben je er negatief over zeg!



een soort puberteit denk ik, want toen ging hij juist alles weer doen waarvan hij wist dat het niet mocht. Klopt, jonge dieren maken inderdaad ook een pubertijd door, en dan checken ze nog eens extra of je echt wel meende wat je in de maanden daarvoor allemaal zei dat je wilde.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem ook liever een kat uit het asiel die al een jaar is of ouder.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Na het overlijden van de zus van grote kater hebben we een asielkat van 7 in huis gehaald. Die was volgens het asiel sociaal naar mens en dier, maar in de praktijk moest ze van kater maar weinig hebben. Die is juist heel sociaal naar andere katten, dus dat was heel jammer voor hem. Uiteindelijk hebben we van die nieuwe poes maar kort mogen genieten (voor mensen was het een schatje), omdat ze ziek werd en daar ook niets meer aan te doen was. Dus weer een kitten. Ze konden het echt al heel snel goed vinden en er is geen onvertogen woord gevallen tussen die twee. Binnen een week sliepen ze al in elkaar verstrengeld

We vinden kleine kater ook echt wel lief en hij ziet er heel schattig uit, maar dat gebijt en gekrab moeten we hem wel afleren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij een kitten trouwens geen nageltjes knippen, is helemaal niet nodig, ze houden ze zelf op lengte en je kunt in het leven knippen
quote:visenya schreef op 19 september 2014 @ 17:03:

Wat ben je er negatief over zeg!



Mijn kat is nu 7 maanden, is met 13 weken bij ons komen wonen. Hij leerde al snel wat Nee betekende en wist heel goed wat wel en niet mocht. Maarrrr toen kwam een soort puberteit denk ik, want toen ging hij juist alles weer doen waarvan hij wist dat het niet mocht. Ook een beetje een negatieve manier van aandacht vragen. Het is een grote kerel, dus ik had het gevoel dat hij niet goed z'n energie kwijt kon. Ik speelde elke ochtend en avond intensief met hem en hij had ook speeltjes in overvloed en een krabpaal.



Toch veranderde het pas echt toen we er nog een kitten bijnamen. Hij had gewoon echt behoefte aan nog meer gezelschap. Non-stop gezelschap zeg maar . Maar alsnog wordt er hier in huis door ze gedraakt alsof het een sport is. Ik kan er doorgaans wel om lachen. Het zijn nog maar jonkies en ze moeten en willen nog vanalles ontdekken joh... Lighten up en zorg dat de echt grote gevaren veilig gesteld worden.



Gaat die van jullie naar buiten? Werken jullie veel?Ik denk dat die van ons gewoon een beetje dom is. Na drie maanden gecorrigeerd worden moet het kwartje toch wel een keer vallen dat je niet op het aanrecht mag. Van zo'n gordijn of stoel snap ik wel dat dat in zijn enthousiasme gebeurt, maar als je zo duidelijk en consequent bent en hij blijft volharden?
quote:feeks schreef op 19 september 2014 @ 17:13:

Ik zou bij een kitten trouwens geen nageltjes knippen, is helemaal niet nodig, ze houden ze zelf op lengte en je kunt in het leven knippenHij moet er wel aan wennen. Daarbij vind ik het ook wel nuttig, want ongeknipt lig je helemaal open als hij uithaalt.
quote:feeks, 2 minuten geleden

Ik zou bij een kitten trouwens geen nageltjes knippen, is helemaal niet nodig, ze houden ze zelf op lengte en je kunt in het leven knippen





Nou mijn poes is nogal van het 'trappelen' en dat is toch een stuk aangenamer zonder scherpe nageltjes.

En je kan prima zien tot waar je moet knippen.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 19 september 2014 @ 17:17:quote:feeks, 2 minuten geleden

Ik zou bij een kitten trouwens geen nageltjes knippen, is helemaal niet nodig, ze houden ze zelf op lengte en je kunt in het leven knippen





Nou mijn poes is nogal van het 'trappelen' en dat is toch een stuk aangenamer zonder scherpe nageltjes.

En je kan prima zien tot waar je moet knippen.bij lichte nagels wel, zwarte niet.
quote:betjebig schreef op 19 september 2014 @ 17:14:

[...]



Ik denk dat die van ons gewoon een beetje dom is. Na drie maanden gecorrigeerd worden moet het kwartje toch wel een keer vallen dat je niet op het aanrecht mag. Van zo'n gordijn of stoel snap ik wel dat dat in zijn enthousiasme gebeurt, maar als je zo duidelijk en consequent bent en hij blijft volharden?



Ik heb ons katertje nu net zo ver dat hij wel op de vensterbank zit maar niet doorloopt naar het aanrecht.



Als ik er sta dan........



Aanrecht = lekkere dingen en dat is gewoon onweerstaanbaar denk ik. Gelukkig verraad hij zichzelf door een heel typisch miauwtje net voordat hij iets gaat doen wat niet mag, sukkel :D
Alle reacties Link kopieren
Onze kitten snapte er ook niets van als we haar 20x van het aanrecht af moesten halen. Sinds twee dagen gebruiken we een plantenspuit en dat werkt een stuk beter.



Wij hebben vanaf het begin de kitten alleen speeltjes aangeboden en dus nooit met handen ofzo laten spelen. Ook kinderen (en volwassenen) hebben we duidelijk gemaakt dat ze wel met de kitten mogen spelen maar met een speeltje. Die van ons is gek op dikke haarelastiekjes van dochter en een pluche egel. Daar loopt ze de halve dag mee te slepen. Heel schattig.
Alle reacties Link kopieren
Geduld en consequent zijn! Speel veel met hem met het laserlampje, laat hem jagen, gooi propjes en balletjes en bedenk dat katten tot twee jaar vrij druk zijn, daarna worden ze rustiger. Bied hem rust en regelmaat, zodra hij op het aanrecht zit, zonder woorden eraf halen en op de grond zetten. Al moet je het duizend keer doen.
Alle reacties Link kopieren
Normaal gedrag gewoon consequent blijven. En daarbij hebben katten ook allemaal een ander karakter dus dat de kitten van vriendin ander gedrag heeft heeft er niets mee te maken. Kinderen zijn ook allemaal anders.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet even niet dat katten geboren gauwdieven zijn. Ik ben er altijd maar van uitgegaan dat, als mijn poes zaliger iets van het aanrecht pikte, het mijn eigen schuld was.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 19 september 2014 @ 16:59:

Mijn vriendin heeft momenteel ook een kitten van 11 weken en die is echt veel beter te corrigeren (ook met 9 weken in huis gekomen). die heeft gewoon een slome duikelaar!
Tja, ik lees ook weinig ongewoons. Je hebt gewoon een ondernemend en fanatiek kitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven