Biobak - ik vind het vies!

28-07-2014 09:27 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor het eerst in mijn leven bezit ik een biobak. Ik ben voorstander van afval scheiden (scheidt altijd al papier/glas en ook plastic) maar ik vind het zó smerig!



Dat ding zit binnen no time vol met schimmel. Dat vind ik al helemaal niks. Nu had ik zelf iets heel goeds bedacht (vond ik): het kleine bakje staat in de bijkeuken, daarin zit een speciaal biologisch afbreekbaar zakje, onderin de bak een krant, en het zakje knoop ik dicht en plemp ik zó in mijn schone biobak.



Maar gister was dat zakje alweer stuk en dróóp het van het vocht en nu is alsnog alles weer vies.



Hoe doen jullie dat? Hoe houden jullie de boel schoon en fris? Ga me niet vertellen dat dit een kwestie van accepteren is.
Alle reacties Link kopieren
Accepteren.....
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Die bak zit dicht je hebt toch geen last van die schimmel?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie die schimmel en het plakt overal aan vast. Wordt je biobak geleegd krijg je hem terug met alle schimmel er nog in!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen schaduw bij het huis voor de biobak, dus hij staat in de zon........de randen zaten laatst vól met maden. Ik gruwel ervan!
Misschien moet je eerst jezelf tegen komen, voordat je het kunt zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:ella6006 schreef op 28 juli 2014 @ 09:33:

Wij hebben geen schaduw bij het huis voor de biobak, dus hij staat in de zon........de randen zaten laatst vól met maden. Ik gruwel ervan!Iiieeeeuuuwwwwwwww!
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi alleen de bloemen en het tuinafval in de groene bak. Ik heb maar een heel klein keukentje en scheid al papier en glas, er is gewoon echt geen plek voor nog een vuilnisbak voor alles wat in de groene bak zou mogen. En daarnaast vind ik het inderdaad ook smerig.

Bij mijn vorige huis was het toevallig zo dat de groen bak prima in de tuin in de schaduw onder het keukenraam kon staan. Dan deed ik gewoon even het keukenraam open en gooide het groenafval direct in de groene bak. Maar hoe mijn keuken nu zit kan dat niet.

Dus helaas, restjes groente en fruit gaan hier gewoon weer in de gewone vuilniszak die in de grijze bak gaat.
Zeg maar Spijker.
Je kunt een schoonmaak-abonnement nemen, wordt ie een paar keer per jaar schoongemaakt. Aan de weg laten staan, niet meteen binnenhalen wanneer ie geleegd is. Kost wat maar dan heb je wel een schonere bak . . . . . . . .
Alle reacties Link kopieren
Abonnement nemen op een bedrijf die elke maand de bak goed schoon spuit. Wij hebben de kliko aan de voorkant van het huis staan, en daar is geen water aansluiting. Zelf schoonmaken, vinden wij, te omslachtig. Nu blijft de kliko redelijk schoon. Ik leg altijd na het legen wel een oude krant onderin de bak.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik woon al jaren in een stad waar dit niet gescheiden wordt maar ik vond het ook altijd vies. Die zakjes zijn inderdaad een uitkomst. Veel meer kun je denk ik niet doen. Misschien af en toe een schep zaagsel zodat het niet zo'n natte bende wordt?
Alle reacties Link kopieren
Oh een schoonmaak abonnement! Dat het bestáát! Zou eens moeten kijken of dat hier ook kan. Ik heb trouwens wel een tuinslang (maar die zit nog in de verpakking..).



In de schaduw zetten had ik trouwens nog niet echt bedacht. Volgens mij heb ik niet eens een plek waar nooit zon komt.
Of zelf wassen of laten wassen voor je. Snap het probleem niet helemaal
Alle reacties Link kopieren
Oh ik begrijp het volgens mij niet helemaal, is nu de bak binnen smerig of de bak buiten? Want die binnen, die wordt dus ook echt vies. (vind ik)
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 28 juli 2014 @ 09:50:

Oh ik begrijp het volgens mij niet helemaal, is nu de bak binnen smerig of de bak buiten? Want die binnen, die wordt dus ook echt vies. (vind ik)



Allebei!



En een biobak wassen, hoe doe je dat (die grote dan)? Denk dat een halve fles chloor erin (dat roept het bij mij op) ook niet helemaal verantwoord is.
Zorg dat de klep niet dicht zit. Dus doe altijd iets tussen de rand en de klep (een tak of zo) waardoor er altijd een paar cm tussenruimte is.



Dat lijkt vies omdat je de inhoud zo vies vindt, maar het helpt juist enorm tegen de stank en de schimmel. Open=vocht verdampen=geen schimmel.

Ik die het al jaren zo en heb vrijwel geen schimmel.



En zeker zomers geen vlees- of visafval erin.
Die biozakken heb je ook in grootformaat voor in de kliko. Ze zijn er ook van papier, die zijn weer een stuk steviger.
Ik scheid geen afval. Ik vind het zo vies! Ik probeer zoveel mogelijk niets weg te gooien. Alleen tuinafval en de uitwerpselen van het konijn/hooi gaat in de kliko



Een abonnement kost hier 12,50 per maand. Dat vind ik te duur.



Papier en glas scheid ik natuurlijk wel.
quote:Ginevra schreef op 28 juli 2014 @ 09:53:

Zorg dat de klep niet dicht zit. Dus doe altijd iets tussen de rand en de klep (een tak of zo) waardoor er altijd een paar cm tussenruimte is.



Dat lijkt vies omdat je de inhoud zo vies vindt, maar het helpt juist enorm tegen de stank en de schimmel. Open=vocht verdampen=geen schimmel.

Ik die het al jaren zo en heb vrijwel geen schimmel.





En zeker zomers geen vlees- of visafval erin.Wat doe je met vlees en visafval dan?
Alle reacties Link kopieren
Goeie tip, Ginevra
Misschien moet je eerst jezelf tegen komen, voordat je het kunt zijn
quote:Annapalona schreef op 28 juli 2014 @ 10:00:

[...]



Wat doe je met vlees en visafval dan?Vlees en vis mag toch sowieso niet in de biobak?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen schimmel in de GFT bak en ook geen maden. Ik gebruik de bak intensief, heb een grote tuin. Waarschijnlijk heeft tuinafval ook een gunstig effect. Daarnaast sluit de deksel van de GFT bak niet volledig af, staat altijd op een kier. Dat is de constructie van de bak. Eerlijk gezegd was ik de bak nooit, soms stinkt ie wel een beetje, maar dat trekt vanzelf weg.
Inpakken in een plastic zakje, dichtdraaien en in de grijze bak.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi keukenafval in de grijze bak. Alleen tuinafval gaat in de groene bak. Misschien iets minder milieuvriendelijk, maar het scheelt een hoop viezigheid.
De gft bak staat achter in de tuin en daar heb ik er geen last van.
quote:liara schreef op 28 juli 2014 @ 10:04:

[...]





Vlees en vis mag toch sowieso niet in de biobak?



Tuurlijk wel:



Gft-afval in de gft-bak



De volgende afvalproducten mogen in de gft-bak:



schillen en resten van groenten, fruit en aardappelen;

resten van gekookt eten;

vleesresten en visresten (inclusief graten, schelpen en botjes);

pindaresten en notendoppen en eierschalen;

plantaardige olie en gestold vet;

theezakjes en filters met koffiedik;

brood en kaaskorsten (zonder plastic);

onkruid, klein snoeiafval, gemaaid gras en bladeren;

snijbloemen en kamerplanten;

mest van kleine huisdieren met stro.





En zelfs bepaalde kattengrint.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven