Breien

15-09-2014 22:22 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik kan een beetje breien.. Geraak niet verder dan een sjaal of vierkant.

Als ik een trui wil maken vind ik op google enkel van die hele ingewikkelde patronen waar ik niks van begrijp.

Iemand die hier heel goed in is of een simpel patroon heeft?
Alle reacties Link kopieren
Begin met iets in een andere vorm ipv gelijk een trui. Een omslagsjaal in driehoek vorm is heel leuk en er zijn leuke patronen voor. Ga zo steeds een stapje verder tot je al die truien-patronen goed kunt lezen.



Ben ik ook aan het doen. ;) Mijn omslagdoek/sjaal is nu af. Het is driehoekig en ik gebruikte een rondbrei-naald. Was best pittig voor mij als beginner maar ik heb er veel van geleerd door een patroon te volgen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens bij je in de buurt of er brei- haakcafés zijn

Gewoon gezellig samenkomen van mensen die willen breien en elkaar helpen. Voordoen is makkelijker dan een patroon lezen. Als je op fb zit, wordt lid van een club, misschien organiseren zij ook hier en daar een middagje breien.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Op youtube staan filmpjes waar het uitgelegd wordt, misschien heb je daar iets aan? Ik heb zelf daar 'armknitting' ontdekt, zo brei je een sjaal in 45 min.. Ga ik ook eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
idd op veel plaatsen zijn breiclubs of breicafe's (de meeste staan niet op internet) Maar als je bv een poncho wilt maken dan brei je twee dezelfde lappen en die maak je dan aan elkaar. Ook makkelijk.

Een trui lijkt mij zo moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Als je een beetje Engels kan lezen, kan ik je ravelry.com aanraden, een forum voor handwerksters. Als je daar op groepen en je woonplaats zoekt vind je ook vaak een stitch & bitch groep in de buurt, erg gezellig en altijd hulp bij patroonlezen.
Licht boven duister, chocola boven alles
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen zien brei patronen er moeilijker uit dan ze zijn.



Ik brei zelf altijd op gevoel, zonder patroon, maar wilde vorig jaar een paar sokken breien waar ik toch echt een patroon voor nodig had.



Gouden tip is gewoon letterlijk breien wat er in het patroon staat, kans is groot dat je het patroon na een paar pennen "snapt".



Ravelry is een aanrader maar Drops heeft ook leuke, eenvoudige en Nederlandse patronen:

http://www.garnstudio.com/lang/nl/kategori_oversikt.php
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de afgelopen maand leren breien met het tijdschrift Phildar

Daar staan diverse patronen in + breilessen achterin het tijdschrift.

Dus bij het patroon staat dan bijvoorbeeld: brei 32 steken tricot (les 2) en meerder dan met 18 steken (zie les 5)



En ze geven ook heel duidelijk aan wat voor materiaal je moet gebruiken en welke maten je moet aanhouden.



Niet bedoelt als spam overigens.. maar ik ben gewoon oprecht enthousiast dat het mij met mn twee linkerhanden gelukt is om een jasje te breien voor mijn kersverse nichtje.



Daarbij heb ik veel gehad aan de filmpjes op knittinghelp. com



Weliswaar in het Engels, maar ze hebben we een hele handige manier geleerd om met 1 pen steken te meerderen (knitting up) wat ik nodig had om vanaf het lijfje steken te meerderen voor de mouwen.
Alle reacties Link kopieren
Allemaal bedankt!
Wat ook nog kan... Ga eens naar het dichtstbijzijnde bejaardentehuis (of hoe die plekken tegenwoordig ook maar heten) en vraag aan de balie of ze een omaatje weten wat jou kan helpen. Omaatje blij, jij blij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven