Cursus zelf BHs naaien; ervaringen?

28-10-2013 18:09 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag eindelijk (na jaren van zwangerschappen en lange tijd BV) weer eens op zoek gegaan naar nieuwe bhs in een grote speciaalzaak. Beugels heb ik een hekel aan, kant daar houdt mijn huid niet van, kunststof zorgt voor last van zweet en irritatieplekken. Uiteindelijk kwam ik uit op sport-bhs, en zelfs die grootendeels uit niet-katoen voor een luttele 50 euro.



Om iets leuks te vinden in een 75 D is niet eenvoudig, blijkt. Op weg naar huis moest ik opeens terugdenken aan iets wat ik ooit las, over een cursus zelf-bhs-op-maat-naaien. Dat zou nou nog eens wat zijn... een paar fijne stoffen uitzoeken met een leuke print, en naaien maar! Maar levert dit nu echt fijne, goed-zittende en goed-ondersteunende bhs op? Iemand ervaring hiermee? Of iemand anders een goede tip, waar een mens leuke katoenen, beugelloze bhs vindt?
Alle reacties Link kopieren
Kei-leuk om te doen maar je hebt echt wel naaiervaring nodig en een goede naaimachine.
Alle reacties Link kopieren
Van naaien heb ik geen verstand, maar ik weet wel dat de Hema meegroeibh's verkoopt, eigenlijk bedoeld voor tijdens de zwangerschap, maar zitten ook na de zwangerschap nog erg fijn! Van katoen en zonder beugels. Wel gewoon zwart (en wit geloof ik).
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad in wit en zwart, 12 euro dus zeker ook betaalbaar



meegroei bh
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat je de goede maat koopt? Na bevalling, zwangerschap etc. kan je zo maar opeens van maat veranderen. En als je maat echt 75D is, past 80C misschien ook prima.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eens laten opmeten bij een goede zaak.

Ik koop nooit zonder te passen.



Goedkoop is duurkoop, zeker bij grotere maten, je trekt het maar één keer aan en het belandt achterin de kasdt.

Zelf ben ik gezegend met FF/G. PrimaDonna vind ik het fijnste zitten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersas09 schreef op 28 oktober 2013 @ 18:11:

Kei-leuk om te doen maar je hebt echt wel naaiervaring nodig en een goede naaimachine.Twee keer check, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
je kan wel opmeten maar daar verander je de doorsnee stoffen van bh's niet mee. Ik loop ook de hele dag te krabben van de jeuk, kan ook niet tegen al dat synthetische, van kant krijg ik al jeuk als ik het alleen maar zie......
Alle reacties Link kopieren
quote:islamorada00 schreef op 28 oktober 2013 @ 18:12:

Van naaien heb ik geen verstand, maar ik weet wel dat de Hema meegroeibh's verkoopt, eigenlijk bedoeld voor tijdens de zwangerschap, maar zitten ook na de zwangerschap nog erg fijn! Van katoen en zonder beugels. Wel gewoon zwart (en wit geloof ik).

De volgende keer dat ik bij een Hema kom, zal ik eens kijken.

Volgens mij heb ik er daar trouwens nog eentje van liggen bij m'n oude positiekleding, zal proberen hoe die nog qua maat is...
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 28 oktober 2013 @ 18:47:

Weet je zeker dat je de goede maat koopt? Na bevalling, zwangerschap etc. kan je zo maar opeens van maat veranderen. En als je maat echt 75D is, past 80C misschien ook prima.

Ik weet dat m'n maat veranderd is; alle bhs van voor m'n kinderen kunnen weg. Daarom ben ik vandaag juist naar een zaak met ervaring gegaan en heb de boel laten opmeten.

Eerst kwam ze met een 75C, maar die overstroomde, en 75D bleek van verschillende merken het beste te passen. Qua cup dan, want qua materiaal werd ik er minder blij van.
Alle reacties Link kopieren
als je googled op bh naaien kom je een boel tegen TO!
Alle reacties Link kopieren
quote:Phips schreef op 28 oktober 2013 @ 20:26:

je kan wel opmeten maar daar verander je de doorsnee stoffen van bh's niet mee. Ik loop ook de hele dag te krabben van de jeuk, kan ook niet tegen al dat synthetische, van kant krijg ik al jeuk als ik het alleen maar zie......

Ik draag qua kleding al bijna alleen maar katoen, met reden. Heb me, qua voedingsbh in een fijne-met-kunststof-erin laten praten, en wat een bagger: continu dat vochtige gebroei eronder. Ik krijg de neiging ervan om een strook t-shirt onder de onderrand te stoppen. Staat leuk, joh!



En hoe vrouwen dat met beugel-bhs doen, geen idee?! Mijn lichaamshouding is niet helemaal mooi rechtop, en die beugels beginnen dan gewoon mijn ribben te irriteren. Beugelbhs vallen voor mij persoonlijk in dezelfde categorie als roken: waarom zou je ermee beginnen als het vanaf het begin af aan al vervelend is.

Ik heb er vandaag, in de hoop dat een goedaangemeten beugelbh wellicht toch prettig zit (in het verleden meer dan eens zonder advies een gekocht, die al snel achter in de kast belandden)
Alle reacties Link kopieren
PrimaDonna daar zal ik eens bewust naar zoeken, Snoesje666, dankje voor de tip. Op de PrimaDonna website kun je wel op beugel selecteren, maar niet op 'niet-beugel', leer ik net



Phips, ik zal eens gaan google-en daarop! Ik ben benieuwd hoe eenduidig de aanleidingen gaan zijn. Een doorsnee naaipatroon kan ik prima hebben, maar met bhs naaien nog 0 ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk gewoon een keer doen. Vraag me alleen af of katoen wel geschikt is, ook de speciale stoffen zijn allemaal synthetisch: -(

Een keer de nog goeie onderdelen uit een oude bh slopen en een oud dik tshirt verknippen en dan eens kijken wat dat wordt......
Alstu: http://www.knipmode.nl/ka ... n=kantenbh&kl=882&ku=7577
Alle reacties Link kopieren
Ja, ervaring mee!

En je hebt inderdaad veel ervaring nodig. Bij een BH moet je op de mm precies kunnen naaien. Verder ga je andere materialen gebruiken, met rek er in en zo. En als je stof met iets te veel of te weinig stof gebruikt, dan zit je BH al niet goed meer. Waarschijnlijk zit je derde (of vierde, vijfde...) BH pas lekker. Maar als je dan eenmaal het patroon hebt dat bij je past, dan kan je daarop gaan varieren en naai je ook zo een lade vol met de meest prachtige BH's, bustiers, bikini's. Een standaard gemaakte BH zit nooit goed, net zoals de eerste de beste BH die je uit het rek pakt vaak niet lekker zit. Als ik jou was zou ik dan ook echt een cursus gaan volgen, diegene kan je dan precies vertellen hoe je je naaisel of patroon moet aanpassen zodat je BH echt goed zit.

Wil je al voorzichtig wat proberen, dan kan je beter eerst een slip proberen. Je weet dan in ieder geval of het gepriegel en het materiaal je wel ligt.
Alle reacties Link kopieren
tja Beelicious, met deze maten zijn er wel katoenen bh's te vinden in de winkel......
Alle reacties Link kopieren
Laatst nog zo'n maak-zelf-jouw-eigen-lingerie gevolgd.



Als je eindelijk de juiste stevige (!) materialen hebt gevonden, ben je even duur uit als kopen. Helaas was het voor mij geen verbetering BH-technisch gezien. Wel fijn om zelf hemdjes te maken, die standaard hemdjes met 'cups' passen nooit over mijn 70 E. Of ze passen wel over mijn voorgevel maar de rest van mijn bovenlijf lijkt te bivakkeren in een tent.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hier ervaring met de zoektocht naar katoenen bh's. Ik heb een aantal maanden geleden een webshop gevonden waar ze leuke katoenen bh's verkochten. Mijn zusje heeft daar besteld. Zij krijgt allergische reactie als kleding niet 100% katoen is.

Ik kan de site zo snel niet vinden. Ik vraag het morgen even.

(Kan me niet meer herinneren of het met of zonder beugel was. Zij zocht met...)
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 25-07-2014 09:03
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Laat me raden, dat is dan via jou en je hebt je net nieuw aangemeld bij het forum om dat bericht te verspreiden... En dat dan in een topic waar al bijna een jaar niet meer in geschreven wordt. Staffen?
Alle reacties Link kopieren
O, kijk, nu heb je als wijziging ook nog je achternaam toegevoegd, ben je vast mee te google-en. Okee, staffen dus!
Alle reacties Link kopieren
Nu toch maar weer zonder achternaam...?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven