De kunst van het weggooien

21-10-2012 12:03 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn missie dit weekend: een huis dat helemaal op orde is. Een onhaalbaar doel eigenlijk, maar ik ben al aardig gevorderd.

Elke kast, elke lade moet eraan geloven. Alles wat ik niet meer gebruik moet wég.



Nu mijn vraag: wat doen jullie met gedateerde, 'boventallige' elektronica ? Ik heb een doos met daarin: oude fototoestellen, een oude mp3-speler, bandrecorders, walkmans etc.

Naar de kringloopwinkel, milieupark ?



Ik heb wat moeite met afscheid nemen, merk ik. Bv, de camera waar ik voor heb gespaard en maar een paar keer heb gebruikt (kreeg al snel een digitale camera cadeau), ze is niet meer interessant op M.P, en niemand die nog belangstelling heeft. Weg ermee dan maar, of weer jaren laten verstoffen in een lade ?



Misschien is mijn vraag niet 'wat doen jullie met oude elektronica', maar 'hoe doe je spullen weg'.

Ben je daar makkelijk in ? En hoe kan ik dat ook leren.



'Weg ermee', dat lijkt me een mooi nieuw motto.

Het is toch maar allemaal ballast, en spullen zijn niet echt belangrijk (zeg ik dan tegen mezelf).

Een minimalistisch ingericht huis met alleen maar mooie en goed bruikbare spullen. Dat is toch een haalbaar doel ?
Alle reacties Link kopieren
Alles naar de kringloop brengen in dozen, een afscheidsceremonie vooraf en verlost ben je van alles
Alle reacties Link kopieren
Ja, zo simpel is het eigenlijk wel. Gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Heel makkelijk flikker alles in een doos en breng het naar de kringloop, het zijn maar gebruiksartikelen geen levende have.

Heb weinig spullen om mij heen, maar wat ik heb is mooi en duurzaam, geen frutsels en tierelantijnen hier, word ik onrustig van.
Alle reacties Link kopieren
Gaat je dat in 1 weekend lukken? Dan valt het toch wel mee met de ballast?
Bah
Alle reacties Link kopieren
quote:573g8b schreef op 21 oktober 2012 @ 12:10:

Gaat je dat in 1 weekend lukken? Dan valt het toch wel mee met de ballast?Nee, in één weekend lukt het niet. Het is meer dat ik al doende door het opruim-virus ben aangestoken. De lat ligt nu hoger.
Alle reacties Link kopieren
quote:-no-nick- schreef op 21 oktober 2012 @ 12:10:

Heel makkelijk flikker alles in een doos en breng het naar de kringloop, het zijn maar gebruiksartikelen geen levende have.

Heb weinig spullen om mij heen, maar wat ik heb is mooi en duurzaam, geen frutsels en tierelantijnen hier, word ik onrustig van.Dit is precies wat ik wil.
Ooit had ik een vol huis, allerlei verzamelingen, dingen aan de muur en op plankjes en kasten vol 'zooi' die misschien ooit nog handig zou zijn.



En toen moest ik -wegens omstandigheden- verhuizen naar 1 kamertje. Op dat moment heb ik heel rigoureus het meeste dat ik bezat weg moeten doen. Nu woon ik dus in 1 kamer en ik heb daar meer ruimte dan ik in mijn huis had. Hoewel het pijn deed om van alles weg te moeten doen voelt het wonen in een sober ingerichte woning zoveel beter dat ik daar helemaal geen spijt van heb. Sindsdien gaat er regelmatig een doos met prullaria die toch weer binnen hebben weten te dringen naar de kringloop. Nu doe ik dat zelfs met plezier.
Alle reacties Link kopieren
quote:tequilavixen schreef op 21 oktober 2012 @ 12:16:

Ooit had ik een vol huis, allerlei verzamelingen, dingen aan de muur en op plankjes en kasten vol 'zooi' die misschien ooit nog handig zou zijn.



En toen moest ik -wegens omstandigheden- verhuizen naar 1 kamertje. Op dat moment heb ik heel rigoureus het meeste dat ik bezat weg moeten doen. Nu woon ik dus in 1 kamer en ik heb daar meer ruimte dan ik in mijn huis had. Hoewel het pijn deed om van alles weg te moeten doen voelt het wonen in een sober ingerichte woning zoveel beter dat ik daar helemaal geen spijt van heb. Sindsdien gaat er regelmatig een doos met prullaria die toch weer binnen hebben weten te dringen naar de kringloop. Nu doe ik dat zelfs met plezier.





Goed dat je dit voor elkaar hebt gekregen.



Toch blijven bij mij spullen staan die ik maar niet weg kan doen. Bv. dat bonbonschaaltje dat van mijn oma is geweest, een stapel borden/bekers die ik in mijn een-persoonshuishouden niet nodig heb, maar die paar keer per jaar dat er een groepje mensen komt eten... en zo blijven dit soort spullen staan, bij elkaar loopt het op.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het makkelijker om dingen weg te doen door niet radicaal alles in de vuilnisbak te gooien, maar goed te scheiden. Kan het nog gerecycled worden, of naar de kringloop of anderzins nuttig gemaakt, dan kies ik daarvoor. Daardoor vind ik het minder 'zonde' dat het weg gaat.
Alle reacties Link kopieren
ik gooi heel vaak ten onrechte iets weg en daarna heb ik het toch ineens nodig, dan loop ik zenuwachtig naar de plek waar het altijd lag, en ja hoor, weggegooid.



Ik ga tegenwoordig dus liever voor een volle dan voor een minder volle maar ordelijke opbergplek.
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook flink aan het opruimen grote spullen gaan op Mp en die kleine rommel naar de kringloop
Spullen die écht een emotionele waarde hebben bewaar ik.

Spullen waar dat niet voor geldt en die ik (bijna) nooit nodig heb gaan de deur uit. Ik heb 4 grote en 4 ontbijtborden.

Als er meer dan 3 mensen komen eten moet dat dus op kartonnen bordjes. Scheelt ook weer in de afwas

Maar goed, ik heb gewoon ook geen ruimte voor meer, dus dan leer je heel snel om dingen weg te doen.
Alle reacties Link kopieren
Dat bonbonschaaltje van oma zou ik dan weer niet wegdoen. Dat heeft -neem ik aan- emotionele waarde. Voor het overige houd ik heeeeeel erg van opruimen en weggooien.



Ik hanteer hetzelfde systeem als Mevrouwdekees: sorteren. En zaken waarvan ik echt niet zeker weet of ik ze moet weggooien of houden, stop ik in een doos, die plak ik dicht en schrijf de datum erop. Als ik na een jaar niet meer weet wat er in de doos zit, gooi ik 'm ongeopend weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:rionyriony schreef op 21 oktober 2012 @ 12:23:

ik gooi heel vaak ten onrechte iets weg en daarna heb ik het toch ineens nodig, dan loop ik zenuwachtig naar de plek waar het altijd lag, en ja hoor, weggegooid.



Ik ga tegenwoordig dus liever voor een volle dan voor een minder volle maar ordelijke opbergplek.



Tja, daar ben ik dus ook bang voor. De paar keer dat ik wel flink durfde weg te gooien, heb ik dat later wel gemerkt.

Maar ik denk dat ik dit maar op de koop toe neem, dat ik later toch nog iets nodig blijk te hebben.
Heb laatst ook best wel een opruiming van heb ik jou daar gehouden. Was heerlijk en lastig tegelijk.

Had bijv 7 dozen met prullaria voor in het interieur. Daar heb ik 1 doos van gemaakt. Met het "bonbonschaaltje van oma" en zulk soort spul.

Had zoiets van, heb ik het afgelopen jaar gebruikt? Nee? Dan weg ermee!

Ik heb echt veel in de kliko geflikkerd, gewoon, om er echt vanaf te zijn. (dan heb ik het niet over design, maar meer over ikea-spul, e.d.)

Sommige spullen heb ik aan een vriendin gegeven, zoals kaarsen. Had tig dozen in verschillende kleuren, maar brandde ze nooit. Ivm katten.



En ik moet zeggen, het lucht echt op!



Ooh, wat mij ook echt geholpen heeft, omdat jij zegt, bonbonschaal van oma, en ik had dus ook hondderduizend dingen van oma...

Ik stelde me de vraag "zou oma willen dat ik dit bewaar en stress ervaar? Of zou ze willen dat ik het wegdoe/ geef en dan weet dat ik meer rust heb?"



Hielp me goed!



En als je eenmaal begint met loslaten... Dan hou je maar vast!



:-)
Alle reacties Link kopieren
quote:missinnuenda schreef op 21 oktober 2012 @ 12:29:

Dat bonbonschaaltje van oma zou ik dan weer niet wegdoen. Dat heeft -neem ik aan- emotionele waarde. Voor het overige houd ik heeeeeel erg van opruimen en weggooien.



Ik hanteer hetzelfde systeem als Mevrouwdekees: sorteren. En zaken waarvan ik echt niet zeker weet of ik ze moet weggooien of houden, stop ik in een doos, die plak ik dicht en schrijf de datum erop. Als ik na een jaar niet meer weet wat er in de doos zit, gooi ik 'm ongeopend weg.Het lastige is dat ik weinig bergruimte heb in mijn nieuwe (kleinere) huis. Eén grote kast onder de trap, en dat is het.
Alle reacties Link kopieren
ik ga pas weggooien als ik iets nieuws heb gekocht en daar geen plek meer voor heb. Zo heb ik onlangs nieuwe pannen gekocht, heb de twee allerslechtste oude pannen weggegooid maar de rest heb ik toch maar achterin een kast gepropt.
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwdekees, 8 minuten geleden



Ik vind het makkelijker om dingen weg te doen door niet radicaal alles in de vuilnisbak te gooien, maar goed te scheiden. Kan het nog gerecycled worden, of naar de kringloop of anderzins nuttig gemaakt, dan kies ik daarvoor. Daardoor vind ik het minder 'zonde' dat het weg gaat.



Dit is precies wat ik wilde opschrijven!
Alle reacties Link kopieren
quote:secondhandsuus schreef op 21 oktober 2012 @ 12:30:





Ooh, wat mij ook echt geholpen heeft, omdat jij zegt, bonbonschaal van oma, en ik had dus ook hondderduizend dingen van oma...

Ik stelde me de vraag "zou oma willen dat ik dit bewaar en stress ervaar? Of zou ze willen dat ik het wegdoe/ geef en dan weet dat ik meer rust heb?"



Hielp me goed!



En als je eenmaal begint met loslaten... Dan hou je maar vast!



:-)



Hé lekker.

Ik heb niets met dat bonbonschaaltje, wel met m'n oma.

Dat schaaltje kan rustig weg.



Ik merk dat ik al de kriebels krijg, ben tussen het forummen door al spullen uit de kast aan het rukken die dachten dat ze voor altijd mochten blijven.
Alle reacties Link kopieren
En wat mij ook helpt, is die programma's over mensen die extreem veel verzamelen. Zo wil ik absoluut niet worden, dus neig ik meer naar de extreme weggooi-kant.
Waarschijnlijk is het niet eens een bonbonschaaltje dat je voor jezelf zou kopen, maar zo'n krullig ding met bloemetjes :-)



Neem je gewoon voor om in de toekomst, bij elk bonbonschaaltje dat je ziet, even aan je oma te denken.

Veeeeeeel beter!
Alle reacties Link kopieren
iets dat ik 3 maanden of langer niet uit de kast heb gepakt om te gebruiken is dus eigenlijk niet echt nodig...



Weg ermee.



tenzij dat voorwerp me aan een fijne herinnering oid doet denken.



Heb 1 plank waar 3 dozen op staan met 'frutsels en onzin' daar doe ik het mee.



Zal wel moeten, anders is het zo een uitdragerij hier...
Of maak een foto van spulletjes die je niet wil bewaren, maar wel wilt onthouden...



Maak je een "oma-stilleven"

Om maar iets te zeggen. Mooie fotos maken en dan kunnen de spullen wel weg..



Of maak zowiezo fotos om te kijken hoeveel je eigenlijk hebt.

Voor en na...
Alle reacties Link kopieren
quote:secondhandsuus schreef op 21 oktober 2012 @ 12:36:

Waarschijnlijk is het niet eens een bonbonschaaltje dat je voor jezelf zou kopen, maar zo'n krullig ding met bloemetjes :-)



Neem je gewoon voor om in de toekomst, bij elk bonbonschaaltje dat je ziet, even aan je oma te denken.

Veeeeeeel beter!



Dat schaaltje is spuuglelijk.



En ik bewaar dat schaaltje niet eens voor mezelf, maar voor mijn moeder. Met mijn oma had ik nauwelijks een band. Ik vind, of vónd, het grof naar mijn moeder om iets van háár overleden moeder weg te doen. Ik heb wel geprobeerd om dat schaaltje aan mijn moeder te geven, maar zij vindt dat ik het echt zelf moet houden, want 'het is nog van je oma geweest'.



(hoe ingewikkeld kun je het maken)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven