De kunst van het weggooien

21-10-2012 12:03 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn missie dit weekend: een huis dat helemaal op orde is. Een onhaalbaar doel eigenlijk, maar ik ben al aardig gevorderd.

Elke kast, elke lade moet eraan geloven. Alles wat ik niet meer gebruik moet wég.



Nu mijn vraag: wat doen jullie met gedateerde, 'boventallige' elektronica ? Ik heb een doos met daarin: oude fototoestellen, een oude mp3-speler, bandrecorders, walkmans etc.

Naar de kringloopwinkel, milieupark ?



Ik heb wat moeite met afscheid nemen, merk ik. Bv, de camera waar ik voor heb gespaard en maar een paar keer heb gebruikt (kreeg al snel een digitale camera cadeau), ze is niet meer interessant op M.P, en niemand die nog belangstelling heeft. Weg ermee dan maar, of weer jaren laten verstoffen in een lade ?



Misschien is mijn vraag niet 'wat doen jullie met oude elektronica', maar 'hoe doe je spullen weg'.

Ben je daar makkelijk in ? En hoe kan ik dat ook leren.



'Weg ermee', dat lijkt me een mooi nieuw motto.

Het is toch maar allemaal ballast, en spullen zijn niet echt belangrijk (zeg ik dan tegen mezelf).

Een minimalistisch ingericht huis met alleen maar mooie en goed bruikbare spullen. Dat is toch een haalbaar doel ?
Alle reacties Link kopieren
Soms kan je van dingen weer andere dingen maken. Kijk maar eens op youtube. Mijn moeder heeft ooit van haar oude wasmachine die weggegooid moest worden. de schaal eruit gehaald en een saladebak gemaakt. Uiteraard wel goed schoongemaakt.



Of maak van je oude spullen iets anders

http://www.projectnatural ... n-en-vazen-van-oud-papier



Van je camara maak je een docking station
Alle reacties Link kopieren
quote:secondhandsuus schreef op 21 oktober 2012 @ 12:40:

Of maak een foto van spulletjes die je niet wil bewaren, maar wel wilt onthouden...



Maak je een "oma-stilleven"

Om maar iets te zeggen. Mooie fotos maken en dan kunnen de spullen wel weg..



Of maak zowiezo fotos om te kijken hoeveel je eigenlijk hebt.

Voor en na...Een goed idee voor anderen, maar niet voor mij. Dit is alleen maar extra bewijs dat ik afstand moet doen van mijn spullen, want ze zijn helemaal niet bijzonder genoeg om op te foto te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Foto's is een mooie optie. Of 1 product van oma (tenzij je echt een roedel overleden familieleden hebt en hun nagelaten bonbonschaaltjes. ) En dan ook gebruiken. Misschien niet voor bonbons, maar met een waxinelichtje. Of om je oorbellen op te leggen. Met andere borden/ aardewerk aan de muur als soort kunstwerk.
Alle reacties Link kopieren
quote:izalinia schreef op 21 oktober 2012 @ 12:45:

Soms kan je van dingen weer andere dingen maken. Kijk maar eens op youtube. Mijn moeder heeft ooit van haar oude wasmachine die weggegooid moest worden. de schaal eruit gehaald en een saladebak gemaakt. Uiteraard wel goed schoongemaakt.



Of maak van je oude spullen iets anders

http://www.projectnatural ... n-en-vazen-van-oud-papier



Van je camara maak je een docking stationNee, nee, ik moet juist van dingen af. Zo blijven ze, maar in een andere gedaante.
Waarschijnlijk vind jou moeder het bonbonschaaltje ook niet zo heel mooi...



:-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouwdekees schreef op 21 oktober 2012 @ 12:48:

Foto's is een mooie optie. Of 1 product van oma (tenzij je echt een roedel overleden familieleden hebt en hun nagelaten bonbonschaaltjes. ) En dan ook gebruiken. Misschien niet voor bonbons, maar met een waxinelichtje. Of om je oorbellen op te leggen. Met andere borden/ aardewerk aan de muur als soort kunstwerk.



1 product per persoon. Dat is een goed compromis.

Zo heb ik het ook gedaan met een partner van wie ik veel hield (gelukkig leeft hij nog). Een armband (en een stapeltje liefdesbrieven), de rest kon weg.
Neem 2 schoendozen. Doe daar in waar je nog geen afstand vakunt doen, om welke reden dan ook.

De rest doe je weg.

Scheiden op soort en naar de kringloop.

Wellicht loopt er een fotomaakfreak rond die er ontzettend van baalt dat hij nergens meer een mooi fototoestel van vroegaaah op de kop kan tikken, omdat hij digitale fotos spuuglelijk vindt.

En een mp3 speler die het niet meer doet, doe je in de jekko.

Basisscholen verzamelen ook dat spul.

Vergeet trouwens de installatie-cd niet van de mp3 speler.
Alle reacties Link kopieren
quote:secondhandsuus schreef op 21 oktober 2012 @ 12:50:

Waarschijnlijk vind jou moeder het bonbonschaaltje ook niet zo heel mooi...



:-)Het is een geraffineerd wijffie, dus dit zou best kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:secondhandsuus schreef op 21 oktober 2012 @ 12:54:

Neem 2 schoendozen. Doe daar in waar je nog geen afstand vakunt doen, om welke reden dan ook.

De rest doe je weg.

Scheiden op soort en naar de kringloop.

Wellicht loopt er een fotomaakfreak rond die er ontzettend van baalt dat hij nergens meer een mooi fototoestel van vroegaaah op de kop kan tikken, omdat hij digitale fotos spuuglelijk vindt.

En een mp3 speler die het niet meer doet, doe je in de jekko.

Basisscholen verzamelen ook dat spul.

Vergeet trouwens de installatie-cd niet van de mp3 speler.



Dank voor je goede handleiding ! Ik ga het gewoon doen.

Nog tips voor klein meubilair waar ik ook moeilijk afscheid van neem ?

Tafeltjes, stoelen die ik niet lang geleden heb opgeknapt en niet meer passen in mijn kleinere huis.

Hup naar de kringloopwinkel dan maar ?
Alle reacties Link kopieren
Haha, heel herkenbaar, je OP. Ik heb hetzelfde. Vind het zonde om dingen weg te doen die in feite nog prima bruikbaar zijn. En als ik dan daarbij ook nog even terloops denk aan het geld dat ik er ooit aan uitgegeven heb is het helemaal reddeloos verloren. Ik heb wel zo nu en dan een weggooi-bui en daar maak ik dan ook maar gebruik van op zo'n moment. Geen tips dus eigenlijk, sorry.
Alle reacties Link kopieren
quote:madame_sophie schreef op 21 oktober 2012 @ 12:59:

Haha, heel herkenbaar, je OP. Ik heb hetzelfde. Vind het zonde om dingen weg te doen die in feite nog prima bruikbaar zijn. En als ik dan daarbij ook nog even terloops denk aan het geld dat ik er ooit aan uitgegeven heb is het helemaal reddeloos verloren. Ik heb wel zo nu en dan een weggooi-bui en daar maak ik dan ook maar gebruik van op zo'n moment. Geen tips dus eigenlijk, sorry.



Tja, dat geld.

Misschien is het handig om een nullijn te trekken en te denken vanaf deze lijn mag alles weg. Spullen zien als afgeschreven, zoals in het bedrijfsleven.
Alle reacties Link kopieren
Ja zoiets. En ik bedenk me ook altijd maar dat dat geld sowieso niet terug komt, of ik het nu wel of niet bewaar.
Inderdaad, hup naar de kringloop!

Er is vast ook een lieve studente, of een lieve alleenstaande mama, of een ander lief persoon, die superblij is met een exclusief tafeltje, of kastje, voor de studieboeken luiers of fotoalbums...
Alle reacties Link kopieren
quote:secondhandsuus schreef op 21 oktober 2012 @ 13:18:

Inderdaad, hup naar de kringloop!

Er is vast ook een lieve studente, of een lieve alleenstaande mama, of een ander lief persoon, die superblij is met een exclusief tafeltje, of kastje, voor de studieboeken luiers of fotoalbums...



Prima, geen excuses meer.

Als het nog goed genoeg is kan ik er een ander een plezier mee doen en anders heeft het gewoon geen bestaansrecht meer.
Juist!
Alle reacties Link kopieren
Als je geen vervoer hebt om de rommel weg te brengen zet je het voor je huis neer met een bordje gratis erbij en een advertentie op sites/winkel plaatsen dat bij jou vanalles is op te halen
Alle reacties Link kopieren
quote:secondhandsuus schreef op 21 oktober 2012 @ 13:23:

Juist!Bedankt voor je goede tips, ik ga aan de slag. En ik heb er zelfs veel zin in.
Alle reacties Link kopieren
quote:mamasilly2009 schreef op 21 oktober 2012 @ 13:24:

Als je geen vervoer hebt om de rommel weg te brengen zet je het voor je huis neer met een bordje gratis erbij en een advertentie op sites/winkel plaatsen dat bij jou vanalles is op te halen



Ja, dat kan ook nog.

En in mijn gemeente heb ik zelfs de luxe om rommel gratis op te laten halen door de Roteb. Ze rijden op afspraak 's ochtends langs, maar vaak hebben voor die tijd geinteresseerden bijna alles al weggehaald.
Alle reacties Link kopieren
Ik plaats eens per jaar een advertentie op MP 'Gratis af te halen'. Ben steevast mijn "zooi" kwijt binnen een paar uur
Alle reacties Link kopieren
quote:Lizzl schreef op 21 oktober 2012 @ 13:29:

Ik plaats eens per jaar een advertentie op MP 'Gratis af te halen'. Ben steevast mijn "zooi" kwijt binnen een paar uur



Hoopt zich dan elk jaar weer zoveel op ?

Wel handig trouwens, met die MP advertentie.
Ik ben een verhuis en weggooi expert. In afgelopen 4 jaar zijn wij 5 keer verhuisd en 6e keer komt eraan. Weggooien/weggeven is heerlijk!
quote:Constanze schreef op 21 oktober 2012 @ 13:41:

[...]





Hoopt zich dan elk jaar weer zoveel op ?

Wel handig trouwens, met die MP advertentie.

Buitenzetten doet ook wonderen. Heb al 2 keer gehad dat grof vuil voor niets kwam



Hmm mosterd!
Alle reacties Link kopieren
quote:verhuisd schreef op 21 oktober 2012 @ 13:44:

Ik ben een verhuis en weggooi expert. In afgelopen 4 jaar zijn wij 5 keer verhuisd en 6e keer komt eraan. Weggooien/weggeven is heerlijk!



Als je eenmaal die drempel over bent, zal weggooien fijn zijn denk ik.

Ik kijk nu al met een andere, strengere blik naar mijn spullen. Niets is nog veilig voor mij vandaag.
Alle reacties Link kopieren
@Constanze

Nee, er hoopt zich niet veel op, maar alles dat ik een jaar niet heb gedragen of gebruikt, gaat op de stapel. Dus ieder jaar is er wel iets - niet veel, maar toch wel 1 of 2 "bananendozen.



Mijn vriend hanteert 2 jaar, dus om het jaar komt er een doos (of 2) bij.
Alle reacties Link kopieren
Quote

verhuisd, 11 minuten geleden

Buitenzetten doet ook wonderen. Heb al 2 keer gehad dat grof vuil voor niets kwam :-D



Ik heb geen zin in die moeite, het naar buiten brengen. Vandaar dat ik het via MP doe.



Afhankelijk van wat het is (bijvoorbeeld meubilair), geef ik in de advertentie aan dat bijvoorbeeld studenten "voorrang" krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven