Welkom. Je laatste bezoek was maandag 21 mei 2012 13:06.
Dit onderwerp heeft 899 reacties, en bestaat uit 36 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 36.
De laatste reactie is geplaatst op 17-11-2010 17:50.
- Een nieuw (tuin)jaar, een nieuw tuintopic!

Vandaag voelde het voor het eerst aan als LENTE
Er loopt al weer redelijk wat uit, hier is dat bv de stokroos, oregano, munt, seringen en natuurlijk ook het onvermijdelijke onkruid.
Alle input is welkom, groene vinger ervaringsverhalen, ideetjes, tips, vragen, foto's, etc!
Voor een moestuintopic, klik hier
Voor de vlinderliefhebbers; klik hier
Zaadjes-Ruilbeurs: Klik hier!
VivaAngel6 wijzigde dit bericht op 30-09-2010 18:41 met 38%: op verzoek gewijzigd
- Aangezien ik geen groene maar zwarte vingers heb, breek ik even in hier

Gewoon
Veel plezier met je mooie tuin !Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen.... - Meteen maar een vraag; kan ik mijn rozemarijn nog redden?
Ik had een struikje en een boompje, maar lees dus net (google) dat het koel had moeten overwinteren *kuch*
Ik heb het struikje inmiddels gesnoeid, om te kijken of het nog iets wordt. Iemand nog tips?
- En stel dat we echt over een jaar of 3 a 4 richting jouw kant "moeten" verhuizen, dan mag jij mijn lap grond komen doen hoor
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen.... - Ha Boro
Lief! En jij een dikke
terug!
(Hahaha! Deal!
)anoniem8625 wijzigde dit bericht op 24-02-2010 17:49 met 18% - .Muispijltje123 wijzigde dit bericht op 27-05-2010 20:28 met 100%
- De rozemarijn van mijn mams staat ook gewoon in de volle grond en die leeft ook al 3 jaar
Maar misschien ligt het inderdaad aan de soort. Ik zal morgen eens aan haar vragen hoe die van haar er uit ziet nu, die van mij is net een verlepte kerstboom, alle naalden vallen eraf 
- Ik heb toevallig net mijn tuin gedaan, het stuk gras wat we hadden, of beter gezegd, het stuk blubber is nu betegelt en ik heb mooi roze.lila.hard roze en rieten manden gekocht en bij gebrek aan goede buiten planten, witte en roze hortensia's er in gedaan.
Need i say dat ik moe ben
Jammer genoeg een tuin op het noorden dus nu nog geen zon, maar dat gaat komen.
Ik heb verder veel groene beplanting, zoals buxus, hazelaar, appelboom (nog niet groen) en veel klimplanten, waar ik de naam niet van weet maar heel mooi klimmen en mooie bloemen en geuren geven.
Maar ik heb maar een kleine tuin vergeleken die van jouw Sarah.
7 bij 11
Maar het blijft leuk tuinieren, als je er de tijd voor maakt. - Enneuh ik 'weet' er ook niet veel vanaf, doe veel op gevoel, meestal pakt dat goed uit dus ik heb denk ik wel redelijk groene vingers.
Ik hou van de natuur, buiten zijn en alles zien groeien en bloeien, dus werd ook direct verliefd op onze tuin (ondanks het vele onderhoud jaarlijks).
Maar ik leer graag van ervaringsdeskundigen hoe zij dingen hebben aangepakt enzo, net als in het moestuintopic, waar ik veel van jou leer Heli
- * en weg *Muispijltje123 wijzigde dit bericht op 26-02-2010 21:48 met 95%: foto verwijderd
- Mooie plannen Sarah! Veel succes met alles te realiseren. Heb wel groene vingers maar kan je geen tips geven want rozemarijn staat niet bij mij op m'n balkon
- Wanner kan ik voor het eerst mijn gras maaien? Want ik heb dat sinds begin september ofzo niet meer gedaan en heb het eigenlijk te lang de winter ingestuurd en ben bang dat het nu helemaal geel is en vol gaten.
En zijn er nog bollen die ik nu moet planten? Oh ja, ik moest vorig jaar na de bloei mijn enorme sering bijwerken, is er niet van gekomen, zal ik dat nu nog doen of wachten tot na de bloei? (doodgaan is geen ramp
)We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross - Hallo!
Leuke plannen sarah! en bij jouw tuin vergeleken is de mijne maar kolein, 460 m2 maar daar staat dan ook ons huis nog op.
Maar groot genoeg om er veel tijd in door te brengen. Wij zijn hier eind 2008 komen wonen, ook onze voorgangers hadden er niet veel aangedaan. Ik wil er uiteindelijk een soort boerentuin van maken, met voornamelijk inheemse bomen en struiken. En nog een flink stuk gras zolang de kinderen klein zijn.Wij hebben echt mega veel onkruid, dus ik ben van plan alle bodembedekkers eruit te spitten en dat opnieuw te beplanten. Maar ik lig op bed met rugklachten, dus dat zal wel even duren
Die rozemarijn kun je nou niet veel meer aan doen, gewoon afwachten zeg ik.
Volgens mij moet je planten die uitlopen nooit snoeien, de sapstroom is dan goed op gang en de struik verliest dan te veel sappen. Ik heb ooit eens een tak van eenb walnoot afgezaagd in het voorjaar en die boom heeft weken staan bloeden. Dus ik ben er voorzichtig mee, - quote:spicegirl schreef op 24 februari 2010 @ 18:34:
Hallo!
Leuke plannen sarah! en bij jouw tuin vergeleken is de mijne maar kolein, 460 m2 maar daar staat dan ook ons huis nog op.
,
Kom ik met mijn ca 80m2...
Maar ook in kleinere tuinen moet veel gedaan worden. Ik heb heb inmiddels (vorige eigenaar had alleen tegels en wat planten/boompjes aan de zijkant..) aardig wat wintergroen -zo blijft het ook leuk in de winter-, klimplanten etc. Heb zelf grote bakken gemaakt waar nog van alles in staat en wat in de lente met veel kleurigs wordt opgefleurd.
Ook hangbakken uiteraard. Potten spray ik ieder jaar in een felle kleur, maakt me gelijk altijd vrolijk. Springt er enorm uit ook als het een donkere dag is.
Geen idee waarom ik dit vertel, want dit jaar gaat zo'n beetje alles eruit.
Ik wil zooooooo graag een overdekt terras van hout -met hekwerk en alles, as in a front porch, maar dan aan de achterkant...-en de rest opnieuw betegeld hebben (grote tegels).
Ik zie al helemaal voor me hoe het moet worden.
Ik wil dan graag een houten omlijsting rond de overdekking, met palen naar beneden en hekwerk (my... een trapje zou ik pas echt te gek vinden), waar ik aan de voorzijde rieten roldingen kan hangen -dit weer voor extra schaduw/ houdt regen tegen- en 100000-en potten met bloemen, kandelaars en verlichting onder kan hangen.
En dat is wat ik wil.
Vorig jaar heb ik het uitgesteld, dit jaar gaat het gebeuren.
Door hier af en toe te loeren en mee te schrijven hoop ik mijzelf hier eens flink onder mijn *beep* te trappen en leuke tips op te doen.
Vraag 1: winterharde klimmers met geurige bloemen, voor zowel aan zon als schaduwzijde: tips?- Brought to you by the word `ass` - - Now with 10% more text! - - Enne Sarah, wat een mooie plannen!
Sorry, lees je OP nog eens en volgens mij misbruik ik je topic nu.
Hier komt mijn input: goed idee!
- Brought to you by the word `ass` - - Now with 10% more text! - - Wat enorrum groot!! Zit je 4 hoog achter in A'dam met balkonnnetje van 2 bij 2..Sinds toen is het altijd zo dat hij na de sex op mijn onderbeen gaat zitten en mij blijft aan staren.
- Ik heb niet zo'n hele grote tuin, (11 bij 7 net als zusenzo) en pas 1 zomer aangeklooid; mag ik mee doen/vragen?

Ben wel benieuwd naar jullie tuinen; foto's??
Oh en om dan maar het grootste probleem van nu op tafel te gooien; ik heb mijn (toch al iets mislukte) grasveld verknald door het te kort te maaien met de laatste maai beurt :( Moet ik nu alles weer weg halen en opnieuw zaaien? Of kan ik wat er nog staat laten staan en bij zaaien? - @lys de meeste geurige klimnmers hebben zon nodig.Kamperfoelie vind ik altijd een goeie
@zakdoekjeopviva: kom gezellig meeschrijven! Ik heb helaas niet veel verstand van gras
Ik kijk morgen even of ik een beetje leuke foto's kan maken - Sarah, als je geluk hebt doet je rozemarijn het gewoon hoor, sneeuw isoleert namelijk. Planten hebben het onder een flinke laag sneeuw niet koud (en autoramen bevriezen niet).
Een goede aanschaf is een verticuteer machine. Via ebay zijn die niet zo duur. Daarmee haal je dor en dood gras uit je gazon, en tegelijkertijd worden er gaatjes in geprikt zodat er weer frisse lucht bij kan.
Gras maaien, verticuteren, nog eens verticuteren. Onkruidverdelger erop. Zorgen voor regen of sproeien. Weekje later nog eens maaien en eventueel nog eens verticuteren.
Vervolgens haal je culterra (oa bij intratuin) en dat strooi je over je gazon. Als je slim bent zet je een wasknijper op je neus want dat is dus echte mest
Maar je krijgt er een prachtig groen gazon van.
Luizen zijn gek op kamperfoelie en op rozen. Zet dus geen duur rozenboompje naast een kamperfoelie, want dan zitten ze beide onder. Vissen zijn dan weer gek op luizen, dus even met je duimnagel langs een luizenstengel en je hebt een vislekkernij
Sarah, als je 'doorloopjes' wilt maken, neem dan 'kirschlorbeer' (laurierstruik). Die kun je in alle vormen snoeien, hebben een prachtig donkergroen blad (ook in de winter), en groeien redelijk snel. Je kunt er dus een haag van maken, maar ook afscheidingen. Leuk spul en ijzersterk. - quote:spicegirl schreef op 24 februari 2010 @ 19:44:
@lys de meeste geurige klimnmers hebben zon nodig.Kamperfoelie vind ik altijd een goeie
@zakdoekjeopviva: kom gezellig meeschrijven! Ik heb helaas niet veel verstand van gras
Ik kijk morgen even of ik een beetje leuke foto's kan maken
Ooooh, Spicegirl, ik schaam me suf.
Ik had eerlijk willen vertellen dat al een geurige klimmer had, maar dacht je dat ik op de naam kon komen???
Tuurlijk niet.
Nu wel.
Het is namelijk kamperfoelie.....
Wel bedankt voor je reactie!- Brought to you by the word `ass` - - Now with 10% more text! - - Ik heb geheel geen verstand van tuinieren dus ik zeg eerlijk dat ik weinig kan bijdragen, maar ik wil t wel heel graag kunnen/leren.
Ik heb nu een sering staan (die deed het niet echt goed, en ik betrijfel of daar nog aktie in gaat komen) ik heb twee hortensia;s... zelfde verhaal :(
Ik heb in een rozenstruik staan die het geweldig gedaan heeft en een klimop die rode bladeren zou moeten hebben maar ik heb ze niet gezien
(was ook wel heel klein toen ik hem plante en is wel goed gegroeid dus ik hou hoop)
Ik wilde een fruit tuin maken en als dat goed ging groente maar daar waag ik mij aankomend jaar nog maar niet aan. Ik heb twee keer een blauwe bes geplant beide hebben niet gepakt, een gele framboos die wel geteld 5 vruchtjes heeft gegeven maar wel de winter door gekomen is en een braam waar ik meer hoop gevestigd heb op de stek dan op de plant zelf. Twee druiven maar daar van weet ik dat ik een paar jaar wachten moet (als ze t gaan doen). Mijn aarbeien zijn en worden belaagd door slakken wat ik ook probeer :( ik heb weinig hoop na de winter ook. Ik heb verder nog een vijg die wel veel vruchten had maar die niet eetbaar waren en een kiwi waarvan ik denk dat het niks is/word.
Ik heb bloembollen die in Januari hadden moeten opkomen en ook voor feb. en mrt enz... maar daar gebeurd niks nog...
Aankomend jaar wil ik een appelboom gaan planten en ik wil meer bloemen in mijn tuin. Al is de moed wat gezakt, heel veel geld armer en weinig tot geen resultaat :|
Ik heb in de zomer wel met succes een tomaat en een komkomer gehad maar volgens mij kan je daar ook weinig fout aan doen
(de paprika is mislukt; 1 vruchtje maar en die was niet eens lekker)
Nou tot zo ver mijn mislukte tuin
Ik ga als morgen de zon schijnt/ het niet al te hard regent foto's maken en plaatsen. - Rozen doen het ook goed op culterra, maar ze houden ook erg van bananenschillen

Afrikaantjes helpen goed tegen luizen (alleen vind ik ze afschuwelijk). Ik spuit liever groene zeep. Nog beter is lieveheersbeestjes zoeken. Die vinden luizen ook heerlijk.
Een passiebloem is prachtig, maar krijgt best snel een verwelkingsziekte. Zit het er eenmaal in, kun je hem weggooien, is geen redden meer aan.
Zet lavendel niet te dicht bij looppaden. Ze trekken hommels aan. Die doen niks, maar veel kinderen zijn er toch bang voor. Als je een 'bezichtigingstuin' wilt, kun je lavendel dus maar een beetje naar achteren plaatsen. - .Muispijltje123 wijzigde dit bericht op 27-05-2010 20:29 met 110%
- Zakdoekje, bezint eer gij begint

Die fruittuin is niet verstandig. Echt niet.
De meeste fruitsoorten doen het eerste jaar niks/niet veel. Maar dan.... dan kun je de aardbeien die 20 meter van je terras staan, bij de keukendeur plukken. De framboos krijgt gemene scherpe doorns en is een rotplant om te snoeien. Oh, en vogeltjes zijn er gek op
Tomaten horen in een kas, je weet wel, zo'n glazen huisje.
Slakken houden van hosta, en ze houden niet van cacaodoppen. Je kunt dus eventueel een paar hosta's langs je aardbeienveldje planten, en cacaodoppen ertussen gooien. Dan heb je een redelijke kans dat je je aardbeien zelf kunt eten. Span er dan wel een net overheen, want de vogels lusten ze ook.
Decoratief is ook de vuurdoorn. Een plant die zo hoog kan worden dat je hem als klimmer kunt gebruiken (neem wel een stevig rek, bij ons kwam ie met rek en al van de muur, zo'n plastic gevalletje). In het voorjaar witte bloemetjes, in het najaar felrode besjes. En merels
- Oh, het was geenzins de bedoeling een topic te openen voor de grootgrondbezitters hoor!
Iedereen is welkom, ook het kleine balkonnetje 
Ga nu even bijlezen, en ben alvast blij om Mamalelie weer te zien, jij hebt er verstand van!