Dilemma studentenhuis Kanaleneiland Utrecht

23-09-2011 16:52 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Ik ben een student in Utrecht, en hard op zoek naar woonruimte. Ik heb me de afgelopen tijd veel ingeschreven bij reguliere woningbureaus, kamernet maar ook anti-kraak en leegstandsbeheer. Nu kreeg ik een paar dagen geleden een mailtje over een appartement op Kanaleneiland in Utrecht. Ik zou hier via de leegstandswet in ieder geval tot eind 2012 kunnen wonen, het is een slooppand, voor heel weinig geld, wat ik kan delen met 2 anderen. Toevallig 2 vriendinnen ook op zoek naar een kamer en heeft dit huis 3 (kleine) slaapkamers en een grote woonkamer. We zouden dan de badkamer en keuken samen delen. Klinkt perfect. Dat is echt extreem voordelig in verhouding met een reguliere kamer (die ook nog eens onmogelijk te vinden zijn)

Het enige nadeel vind ik de wijk, Kanaleneiland. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er niet heel erg op m'n gemak voelde, veel heeeel brutale jongentjes op straat die je aanspreken en bedreigend over komen. Als ik bijv na het uitgaan er alleen zou moeten fietsen weet ik niet hoe fijn ik me er zou voelen en ik weet niet hoe het er 's avonds is. Waarschijnlijk is er ook wel veel politie, maar toch weet ik niet hoe veilig het is voor jonge meisjes als wij.... Aan de andere kant komen in het hele appartementencomplex studenten en creatieve ondernemers te wonen, die bij de bezichtiging heel aardig over kwamen. Het is meer de wijk waar het in ligt. Het gaat om het zuiden van Noord Kanaleneiland

Voordelen zijn dus dat het heel goedkoop, per direct beschikbaar, met mijn beste vriendinnen en 10 minuutjes van het centrum is, maar het negatieve is toch het gevoel dat ik er bij heb. Dit is echt een dilemma voor me, want ik vraag me af hoe snel ik een andere oplossing zou vinden.



Wie heeft ervaring met wonen op Kanaleneiland? En wie kan mij helpen met deze keuze?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niks over de wijk, maar je bent wel heel herkenbaar nu, misschien wat gegevens weer wissen?
Alle reacties Link kopieren
Er was ooit veel onrust op Kanaleneiland. Er is toen zelfs een tijdklok (noem je dit zo? ) in gezet. Ik weet de huidige stand van zaken in onrust op Kanaleneiland niet maar samen fietsen 's avonds kan toch een hoop oplossen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Kanaleneiland is niet de allerfijnste buurt, maar ik zou er niet veel tegen hebben om er te wonen. Ze hebben vooral een grote mond en doen nauwelijks iets die jongens.
Mijn moeder heeft haar hele jeugd doorgebracht in de straat die jij noemt, wat grappig. En die huizen gaan dus gesloopt worden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Yavanna schreef op 23 september 2011 @ 16:54:

Ik weet niks over de wijk, maar je bent wel heel herkenbaar nu, misschien wat gegevens weer wissen?Bedankt voor de tip, zo beter?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf nooit in Kanaleneiland willen wonen en het is echt wel verder dan 10 minuten van het centrum.
I am surrounded by morons
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar je opgegroeid bent of vandaan komt maar dit soort jochies blaffen wel maar bijten meestal niet. Als jij gewoon een beetje leuk met de vaste crew op de hoek doet (goedenavond heren), kunnen ze zelfs een voordeel zijn. Het is een stukje sociale controle namelijk. Als jij er met een arrogant hoofd of angstige oogjes langsloopt heb je een groter probleem. Tenzij ze je al bij de eerste keer hebben uitgemaakt voor k**h*** dan wordt het nooit meer wat ben ik bang. Maar het is persoonlijk natuurlijk ik had de beste contacten met de straatdealers in A'dam. Aardige boys. Er werd op mij, mijn huisgenootje en m'n auto gelet.
Alle reacties Link kopieren
Wat JJ80 zegt.

Verder vind ik de ophef over Kanaleneiland overdreven. Ik woon er nu 2 jaar en ik heb nog nooit iets meegemaakt. Nu scheelt het natuurlijk dat ik niet in dat deel woon waar TO het over heeft, want dat is volgens mij wel hardcore Kanaleneiland... (dat is toch het deel waar ook het winkelcentrum is gevestigd? Maar dan nog... juist dan geldt wat JJ80 heeft gepost.



@Twisted

Het centrum is vanaf dat punt met de fiets binnen zo'n 12 minuten bereikbaar.
Alle reacties Link kopieren
zelfs gratis krijg je me daar niet heen
Alle reacties Link kopieren
Mij wel hoor.



Ik woon in Amsterdam Noord, maar ik voel me niet onveilig op straat. (mijn buurvrouw is een ander verhaal, maar dat soort freaks heb je overal )



Het hangt er denk ik ook vanaf hoe je er zelf instaat. Ik groet de local posse niet, en als ze tof doen dan zeg ik er wat van, krijg ik soms een grote bakkes, maar uiteindelijk zijn ze eigenlijk best braaf.



Maar goed, ik ga dus ook altijd op de fiets enzo naar huis, wat ook enorm spannend schijnt te zijn, maar ik merk nooit zoveel eigenlijk..
Alle reacties Link kopieren
@ Lizzl, er is daar inderdaad een hele grote Albert Heijn XL...



Het probleem is dat je op het nieuws heel veel hoort, en dat heeft natuurlijk ook voor een groot deel met beeldvorming te maken, je kunt het er vast ook prettig hebben. Toch schijnt dat deel niet zo goed bekend te staan, en ik weet gewoon niet zo goed of ik het een kans moet geven of iets anders moet zoeken..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nooit gewoond maar ken er wel mensen, en ik snap wat je bedoelt. Zeker als het donker is komt de wijk niet heel veilig over en er zijn veel problemen geweest (en nog steeds is het niet de prettigste wijk van Utrecht).

Als ik jou was zou ik de nadelen afwegen tegen de voordelen. Hoe hard heb je woonruimte nodig? Zijn er geen andere mogelijkheden?

Ga je er toch wonen, dan zijn veiligheidsmaatregelen die in elke grote stad gelden van toepassing. Niet te opzichtig pronken met dure spullen, niet middenin de nacht alleen naar huis lopen/fietsen, agressief overkomende groepjes mensen mijden. Verder eens met JJ80. Jongetjes (je gebruikt zelf al een verkleinwoord dus het gaat niet om grote sterke kerels) die je aanspreken zijn er niet per se op uit om je te beroven/verkrachten/vermoorden. Als je normaal tegen ze doet, en dus niet bangig of uit de hoogte, doen ze vaak ook normaal tegen jou.



Dat gezegd hebbende zou ik zelf nooit in Kanaleneiland willen wonen, maar das meer omdat ik verwend ben en niet naar woonruimte op zoek ben
Alle reacties Link kopieren
Als je het geen fijne buurt vind zou ik er niet gaan wonen.

Je moet er voor je gevoel wel veilig over straat kunnen vind ik. En idd Kanalen eiland is niet zo dicht bij Utrecht als je denkt. Ex van mij woonde daar en ik vond het een vreselijke buurt. Zou er voor geen goud gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
@ Yellowlove



Schijnt het spannend te zijn om 's avonds in jouw buurt te fietsen? Vd het idd ook wel meevallen. Ik loop of fiets er ook gewoon 's avonds. Ik vind de flats in gaan wel eng.
Ik heb geen motto.
Alle reacties Link kopieren
quote:Liquorice schreef op 23 september 2011 @ 17:26:

Ga je er toch wonen, dan zijn veiligheidsmaatregelen die in elke grote stad gelden van toepassing. Niet te opzichtig pronken met dure spullen, niet middenin de nacht alleen naar huis lopen/fietsen, agressief overkomende groepjes mensen mijden.

Dit dus. Alleen naar huis fietsen na een avondje stappen is sowieso een slecht idee.



Voor de grap even gekeken naar misdaadcijfers op de site van de gemeente Utrecht. Het cijfer voor geweld in de vorm van zedendelicten ligt bijvoorbeeld even hoog in Kanaleneiland Noord als in de omgeving Rubenslaan (IBB). Toegegeven, cijfers voor woninginbraak zijn in Kanaleneiland wel hoger, maar procentueel gezien niet eens zoveel.



Cijfers van utrecht.nl, WistUData.
Alle reacties Link kopieren
quote:Julia17 schreef op 23 september 2011 @ 17:26:

@ Lizzl, er is daar inderdaad een hele grote Albert Heijn XL...



Het probleem is dat je op het nieuws heel veel hoort, en dat heeft natuurlijk ook voor een groot deel met beeldvorming te maken, je kunt het er vast ook prettig hebben. Toch schijnt dat deel niet zo goed bekend te staan, en ik weet gewoon niet zo goed of ik het een kans moet geven of iets anders moet zoeken..



AH XL? Volgens mij is het een normale AH of we hebben het over een andere AH Tja, ik ken het hier niet zo goed, want ik kom oorspronkelijk niet uit Utrecht en wat ik al schreef, woon ik hier pas 2 jaar.

Als ik in jouw sneakers zou staan, dan zou ik het misschien hebben gedaan. Maar dan dus wel wat JJ80 zegt... En toch ook blijven kijken voor iets anders. Ideaal is het niet, maar welke andere opties heb je? Elke dag met de trein vanuit het ouderlijk huis oid? Nee, dat zou ik op den duur toch ook echt wel zat zijn.



Voor een paar jaar is het prima - zodra wij aan kinderen gaan beginnen (en als het lukt blabla), dan blijven we hier niet.

Van huis uit ben ik gewend aan 'op stand' wonen - ruimte, rust, vriendelijke mensen, etc. Ik woon nu in een groot appartement, verneem zo goed als niets van andere bewoners, heb geweldig uitzicht (zit hoog) en alle buren zijn vriendelijke. Maar inderdaad - het is een wereld van verschil met waar ik ben opgegroeid.



Als jij besluit er te gaan wonen, dan is dat ook tijdelijk (iets langer dan een jaar). En misschien kan je in de tussentijd nog verhuizen. Er zijn altijd uitvallers die misschien wel uit Utrecht vertrekken - heb jij mooi weer kans op iets anders en dan hopelijk in een leukere, betere buurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lizzl schreef op 23 september 2011 @ 17:39:

Als jij besluit er te gaan wonen, dan is dat ook tijdelijk (iets langer dan een jaar).

Precies. Dus zo'n buil kan je er niet aan vallen toch? Bedenk daarbij dat de wachttijd voor een kamer in Utrecht inmiddels is opgelopen tot 21 maanden. Aan jou de afweging of je nog langer wilt wachten, of het zat bent en gewoon graag snel op kamers wilt.



Mijn ervaring is in elk geval dat je huis zelf en je huisgenoten veel belangrijker zijn dan de wijk waar het huis in staat. Je hebt nu de kans om met vriendinnen in een huis te gaan wonen. Stel je wacht, dan loop je het risico in een kamer te komen die wel in een 'goede' wijk staat, maar met huisgenoten waar je het niet goed mee kunt vinden.



Heb zelf overigens ook tegen Kanaleneiland aan gewoond (dus niet er in). Vond dat prima te doen. Maar ik fiets nergens in stad 's avonds alleen, dus voor mij maakt het geen verschil of het Kanaleneiland of Wittevrouwen is.
anoniem_125306 wijzigde dit bericht op 23-09-2011 17:53
Reden: kleine toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Begentle schreef op 23 september 2011 @ 17:30:

@ Yellowlove



Schijnt het spannend te zijn om 's avonds in jouw buurt te fietsen? Vd het idd ook wel meevallen. Ik loop of fiets er ook gewoon 's avonds. Ik vind de flats in gaan wel eng.



Ik woon in een ....flat! Boeh



Ik weet niet, ik denk dat je het gewoon zelf een keer moet proberen, hoe je je voelt in zo;n buurt. Ik heb andere delen van A'dam waar ik me weer niet prettig voel, maar hier heb ik dat niet. Ondanks dat er dan wel criminaliteit is, maar ik denk dat het hier ook meer is in de zin van drugshandel enzo (dat is hier wel echt) maar daar doe ik niet aan. Ik gebruik geen drugs, ik heb niets met ze te maken, en ze laten mij ook verder met rust.
Alle reacties Link kopieren
Oja, dat is écht niet fijn Been there, done that en dan zat ik in een goede wijk in Den Haag. Rare huisgenoot die anorexia had en in de gedeelde douche kotste - ontdekte ik toen ik mijn haren uit het putje wilde halen en er stukjes kots in mijn pluk haren zat

Of de freaky kut Olav die zijn wekker ALTIJD vergat uit te zetten. Dan bleef 'ie ergens anders slapen en dan ging de wekker om half 8 (tot ik weer inbrak in zijn kamer om het ding uit te doen).
Alle reacties Link kopieren
Twee vrienden van mij wonen al jaren in Kanaleneiland. Een homostel, dus in zo'n wijk vraagt dat eigenlijk wel om 'opmerkingen'. Ze hebben vooral in het begin wel last gehad van jochies met een grote mond maar het is nooit tot pesten of geweld gekomen. Terwijl bij mij in de wijk, Zuilen, al een lesbisch stel is weggepest.

Ze hebben aangegeven dat het de laatste jaren wel erg op vooruit is gegaan, ze vinden de sfeer aangenamer. De gemeente pakt het ook wel aan. Een ander voordeel is dat het in de zomer lekker rustig is, want dan zit iedereen in Marokko

Het is natuurlijk lang niet zo gezellig als veel andere wijken in Utrecht, maar ik denk het inderdaad in de meeste gevallen is wat de meesten hier zeggen: ze grommen wel, maar bijten niet.
Alle reacties Link kopieren
@Julia17

Zoek anders even op googlemaps hoe ver het van de Marco Pololaan af is. Daar zit het politiebureau. Wat betreft veiligheid zou je het dan kunnen overwegen te doen. De politie reageert daar wel redelijk snel op problemen.
Alle reacties Link kopieren
Is het eiland8?



Daar hoor ik namelijk alleen maar goede verhalen van. De nieuwe bewoners zijn erg met elkaar en de wijk betrokken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!



@Banaanaap: Ja het is eiland8! Dat is een heel nieuw project, klinkt heel leuk...: www.eiland8.com



@Polkakoning: Het politiebureau is denk ik 3 minuutjes...



Ik ben op zich niet bang aangelegd, maar de verhalen blijven een beetje verschillend: De een heeft nergens last van en de ander zou het nooooit aan iemand aanraden...
Alle reacties Link kopieren
Ligt er ook aan wat je ervaart als last. Ik vind jongens die dingen roepen niet lastig, ik vind het pas lastig als ze je ook echt gaan aanraken.



Een ander wordt weer doodsbang van een paar jongens op de hoek van de straat. Tja...verder heb je zelf ook heel veel invloed op hoe de verhouding tussen jou en dat soort jongens gaan liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven