Zo juist kwamen hier wat mensen aan de deur om te zingen. Het bleek dat wij zo'n beetje de enige waren die open deden van heel de straat. We kopen er niet speciaal snoep voor maar we houden er min of meer wel rekening mee dat er kinderen aan de deur kunnen komen om te zingen. Vaak komen er dan geen kinderen, hooguit iemand voor een goed doel.
Vroeger toen ik zelf nog aan 3 koningen deed werd er in de eerste buurt waar ik woonde altijd wel open gedaan en kreeg je altijd wel iets maar dat was een buurt met heel veel kinderen. Bij de 2de buurt deden heel veel mensen niet open terwijl je gewoon zag dat ze thuis waren of werd gewoon de deur voor je neus weer dicht gegooid of was het "ja erg mooi maar ik heb niks voor jullie".
Dat vond ik altijd zo jammer omdat ik het zo leuk vond om te doen, niet zozeer om het snoep trouwens maar gewoon het hele idee met mooie lampion, kroontje en tafellaken als cape langs de deuren.
Nu vraag ik me dus af: Doen jullie open? En zo ja, geef je dan iets?
En als je kinderen hebt: Doen die aan 3 koningen?
Even een aanpassing: Ik dacht dat het in heel Nederland een traditie was maar blijkbaar kent een bepaald deel het maar dus voor de mensen die het niet kennen: Het is een hele oude traditie waar kinderen op 6 januari langs de deuren gaan om liedjes te zingen en daarvoor krijgt men snoep of geld.
meer info