Een vraag voor de kattenkenners.

25-07-2014 16:08 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allen.



Ik heb een vraag.

Jaren heb ik katten gehad, mijn oudste kat is 19 geworden, en nu 2 kleine hondjes.



Sinds lange tijd loopt er een zwerfkat in mijn buurt, spinnenweb op zijn koppie, witte groezelige pootjes, korstjes op zijn huid.

Ik schat het beestje zeker een jaar of 8, 9, 10.



Het is een ongecastreerde kater, die niets anders doet dan sproeien.

Echt met zo'n trillende staart, prrt, prrrt,prrrt achter elkaar door........



Sinds een maand of 2 voer ik hem dagelijks, vooral met de warmte zorg ik dat er altijd een grote bak water in de brandgang staat.

Plus dat als ik hem zie, ik 'm een blikje gourmet of anderszins lekkers geef.



Hij is er niet àltijd, hij komt soms ver van de overkant, dit is typisch zo'n kat die wel meerdere adresjes heeft.



Nu het volgende, ik ben van hem gaan houden

Zie er tegenop dat als het straks winter wordt het arme beest buiten loopt.

Hij mag wel bij mij wonen...........



Ben bereid hem te laten castreren, inenten enz.

Maar oh,oh, oh dat sproeien..................

Volgens mij doet dat hij het al zijn hele leven.



Ik zie hem wel eens vanaf het balkon, dan gaat hij in een keuken waar de deur van open staat , overal tegen aan sproeien.



Zou dit met een castratie te verhelpen zijn?



Wie heeft ervaring hiermee?



Dank voor het lezen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Is moeilijk te zeggen. Castreren wil niet altijd een einde maken aan het sproeien.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Vaak adviseren artsen al om te castreren voor de leeftijd waarop het sproeien begint. En deze kat sproeit al zoveel jaar, het zou best kunnen dat het een gewoonte is.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 25 juli 2014 @ 16:12:

Vaak adviseren artsen al om te castreren voor de leeftijd waarop het sproeien begint. En deze kat sproeit al zoveel jaar, het zou best kunnen dat het een gewoonte is.



Daar ben ik ook bang voor Mal.

En ik heb echt alles voor het beestje over, maar ik kan echt geen gesproei in huis hebben.

Ik word gek van kattenpisstank.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het met de DA overleggen, maar ik ben bang dat niemand hier een uitspraak over kan doen.

Gewoonweg omdat je het niet weet.



Mijn eigen idee is, dat gecastreert of niet, het een lekkere sproeiert blijft.

Hij weet niet anders......
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Sproeien



Je zou de tips in het artikel kunnen proberen, maar aangeleerd gedrag op die leeftijd is waarschijnlijk moeilijk af te leren.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Tattou,



uit het artikel:



Bij niet gecastreerde katers kan castratie helpen. Indien men de mannelijke hormonen wegneemt, zal de kat minder territoriumdrang hebben en minder neiging tot sproeien vertonen. Castratie helpt echter niet altijd. Zeker als de kat al de gewoonte heeft aangeleerd van het sproeien, kan het soms weinig verschil uitmaken.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
ik heb precies hetzelfde meegemaakt, ik werd gek van het sproeien.

Uiteindelijk kat laten castreren, maar het werd maar niet minder, wat bleek dat onze kat zoon 'stress' had opgelopen door het vechten buiten en de baas te willen zijn en dit te moeten blijven verdedigen, door sproeien vechten enz, dat hij gewoon geen rust had meer.

Na een tijdje werd het minder en zag je ook aan hem dat hij het echt mannelijke gevoel enz kwijt begon te raken, met veel geduld en aandacht is het goed gekomen.

Wat ook helpt is als je kat wel sproeit in huis, absoluut niet boos worden of je kat willen laten beseffen dat hij het niet mag doen door je kat te grijpen en boos te doen. ( dat maakt het vaak erger, dan krijg je die stress weer)

Maar een garantie heb je nooit, maar om hem nu te voeren en dan straks te zeggen tja ik wil geen gesproei, als je het aan mij vraagt je kiest voor een dier of niet ( met de positieve en negatieve dingen)
Baby.It's.My.World.
meestal is het afgelopen met sproeien na een castratie
Eindeloos!!!! !!!!



Die kat is doorgewinterd, heeft een bontjas aan. Laat dat beest.

Geef hem in de winter iets warms te eten, maar hou hem buiten de deur!!!!
waarom probeer je het niet?
katten zijn niet winterhard.
je kan het spelen via de dierenambulance/ dierenasiel. Dan breng je hem daarheen, daar wordt hij opgelapt (ook die schurft moet behandeld, dat is afschuwelijk voor het dier) en zullen ze hem castreren. Als na twee weken geen eigenaar zich meldt kan jij hem opnemen. De kosten verschillen per asiel, gemiddeld 80 euro. Maar dan is hij geent/ ontwormd/ nagekeken en gecastreerd.
Kom alsjeblieft uit de emomodus!
en gaat het niet dan kan hij binnen twee weken terug
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 juli 2014 @ 17:14:

meestal is het afgelopen met sproeien na een castratieNiet altijd. Ik heb een aantal katers meegemaakt bij wie een castratie niet meer hielp omdat het intussen aangeleerd gedrag was geworden. Maar het is zeker het proberen waard.
Alle reacties Link kopieren
quote:babyitsmyworld schreef op 25 juli 2014 @ 17:06:

ik heb precies hetzelfde meegemaakt, ik werd gek van het sproeien.

Uiteindelijk kat laten castreren, maar het werd maar niet minder, wat bleek dat onze kat zoon 'stress' had opgelopen door het vechten buiten en de baas te willen zijn en dit te moeten blijven verdedigen, door sproeien vechten enz, dat hij gewoon geen rust had meer.

Na een tijdje werd het minder en zag je ook aan hem dat hij het echt mannelijke gevoel enz kwijt begon te raken, met veel geduld en aandacht is het goed gekomen.

Wat ook helpt is als je kat wel sproeit in huis, absoluut niet boos worden of je kat willen laten beseffen dat hij het niet mag doen door je kat te grijpen en boos te doen. ( dat maakt het vaak erger, dan krijg je die stress weer)

Maar een garantie heb je nooit, maar om hem nu te voeren en dan straks te zeggen tja ik wil geen gesproei, als je het aan mij vraagt je kiest voor een dier of niet ( met de positieve en negatieve dingen)



Ik wil heel graag voor deze kat kiezen, echter ik kan niet het hele huis (in het ergste geval) laten besproeien.

Uit ervaring weet ik dat je de lucht bijna nooit verwijderen kunt........
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Cateautje schreef op 25 juli 2014 @ 17:17:

Kom alsjeblieft uit de emomodus!Vanwaar die felheid? Wat is er mis mee als Eindeloos dat beest in huis neemt?
Alle reacties Link kopieren
zou toch eerst even bij amivedi checken of iemand zijn kat niet al heel lang kwijt is. Heb mijn kat pas na 11 maanden terug gekregen omdat degenen die hem voerde hem in huis wilde nemen en toen pas gingen checken of hij van iemand was. Ja dus.
quote:Eindeloos schreef op 25 juli 2014 @ 17:18:

[...]





Ik wil heel graag voor deze kat kiezen, echter ik kan niet het hele huis (in het ergste geval) laten besproeien.

Uit ervaring weet ik dat je de lucht bijna nooit verwijderen kunt........Nee, dat is waar. Kattenpis is ongeveer de hardnekkigste lucht die er bestaat. Maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt he. Onze kat hebben we van de buren, die haar niet meer wilden omdat ze overal plaste. En bij ons heeft ze nooit meer geplast, op één keer na toen het arme beest niet bij de bak kon.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 juli 2014 @ 17:17:

je kan het spelen via de dierenambulance/ dierenasiel. Dan breng je hem daarheen, daar wordt hij opgelapt (ook die schurft moet behandeld, dat is afschuwelijk voor het dier) en zullen ze hem castreren. Als na twee weken geen eigenaar zich meldt kan jij hem opnemen. De kosten verschillen per asiel, gemiddeld 80 euro. Maar dan is hij geent/ ontwormd/ nagekeken en gecastreerd.



Meds goeie tip, dank daarvoor.

Echter een kat hier afleveren bij het asiel kost standaard 90 euro (afstandskat)

Of je nu eigenaar bent of niet.

Ik begrijp dat wel, want vele mensen zullen zich melden met ''zwervers''.

Plus de allergisch reagerenden niet te vergeten .



Sowieso zal ik het beest meenemen naar mijn DA, het huidprobleem laten behandelen, zijn gebit na laten kijken (eet moeilijk), en een enting laten geven.

Ik zal dan met hem overleggen wat wijsheid is.

Ik begrijp heel goed dat ik geen "nietsproei" garantie kan krijgen.



Moeilijk allemaal..........
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 25 juli 2014 @ 17:21:

[...]





Nee, dat is waar. Kattenpis is ongeveer de hardnekkigste lucht die er bestaat. Maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt he. Onze kat hebben we van de buren, die haar niet meer wilden omdat ze overal plaste. En bij ons heeft ze nooit meer geplast, op één keer na toen het arme beest niet bij de bak kon.



Wonderlijk hè Lady.

Ik ken het fenomeen.

Mieters!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
ik had ook een sproeier die heeft het nooit meer gedaan na de castratie.



Neemt het asiel geen zwerfkatten op? Wat raar dat je ervoor moet betalen.
Sinds lange tijd is GEEN Nederlands.
quote:iksnapernietsvan2 schreef op 25 juli 2014 @ 17:30:

Sinds lange tijd is GEEN Nederlands.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven