Eiken vloer, lamelparket, laminaat of toch pvc?

04-02-2011 09:35 33 berichten
Over een maand of 2 wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd en het wordt nu echt tijd om te gaan beslissen wat we op de vloer willen nemen.



Graag zou ik ervaringen met eiken (geoliede) vloerdelen horen, eiken lamelparket en eventueel pvc.



Ons nieuwe huis is in jaren '30 stijl (met erker voor en openslaande tuindeuren achter), het gaat om de hele benedenverdieping (dus inclusief hal en open keuken). Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen, 2 jongetjes van 3 en 4 jaar en 1 hond.



Voor de eerste jaren goedkoop laminaat en later pas een mooie houten vloer leggen is geen optie voor ons. We willen direct een mooie vloer, vinden eiken echt het allermooiste, maar zijn wel benieuwd naar ervaringen met:

- onderhoud van zo'n houten vloer terwijl deze ook in de keuken ligt en in combinatie met kleine kinderen en hond;

- laminaat dat je echt (en dan ook echt) niet onderscheidt van echt hout, bestaat dat werkelijk?

- pvc, hoor ik ineens veel over. Klinkt niet aantrekkelijk, maar schijnt heel mooi te kunnen zijn....



Morgen en dinsdag heb ik afspraken bij vloerenboeren en zal ik vast heel veel informatie krijgen. Maar mocht iemand ervaringen met me willen delen, dan hoor ik dat graag.



Alvast bedankt!
Ik geniet nog elke dag van onze nieuwe gerookte eikenhouten vloer. Het ziet er echt prachtig uit, en ook belangrijk: het past bij de stijl van het huis.
Alle reacties Link kopieren
Wij (twee volwassenen + 1 kind, tweede op komst)hebben ook een eiken houten vloer. Geolied. Hij ligt er pas een paar maanden in, maar ben er heel blij mee. Makkelijk te onderhouden en ook in de keuken geeft het geen problemen.
Hoe is jouw vloer bewerkt? Olie?
I pvc



als ik ooit een nieuwe vloer koop dan zeker pvc.

Echt super mooi!!

Mijn zus heeft het en het voelt ook lekker aan de voeten en super makkelijk met dweilen enzo
Heb even moeten googelen op PVC vloeren, wist niet dat het bestond!



't Ziet er op de foto best mooi uit, maar weet natuurlijk niet of dat in het echt ook zo is.



Wij 'moeten' ook een nieuwe vloer, en ik weet nu al dat we voor een oude eiken vloer gaan. We wonen in een oud huis (1880) en ik vind dat de vloer bij de stijl van het huis moet passen.
Wij wonen sinds kort in ons nieuwe huis. We hebben 3 kleine kinderen (5, 4 en 2). In ons oude huis hadden we een houten vloer, en met kleine kinderen was ik er niet blij mee. Ik vond het teveel onderhoud.

Nu hebben we laminaat, en het lijkt erg veel op hout. Sommige mensen zijn er verbaasd over dat het laminaat is.

Ik ben er erg blij mee, veel makkelijker icm de kinderen, en evengoed een mooie vloer.



http://www.laminaatdiscou ... go-eiken-midden-6131.html
anoniem_33505 wijzigde dit bericht op 04-02-2011 09:51
Reden: Link doet het nu wel?
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In mijn vorige huis hebben wij gekozen (toendertijd met een jochie van 2) voor een oudgemaakte, geoliede vloer in de woonkamer met een tegelvloer in de open keuken. Mooi in elkaar laten overlopen, stond super!



Het voordeel van oud gemaakt is dat je dan ook geen zorgen hoeft te maken als er een autootje op de grond valt, boeien dat er een extra duikje in komt. Hout in de keuken wilden wij niet, hadden al slechte ervaringen met het laminaat wat er daarvoor ingelegen had.

En, echt hout is super bij zo'n huis!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een dubbel gerookte, verouderde eiken vloer liggen.

Afwerking is white wash olie.



Makkelijk in onderhoud.



In de keuken hebben we nog de originele grantito vloer, dus geen ervaring met hout in de keuken.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf een houten vloer het mooist vinden. Laminaat heeft altijd een bepaalde glans.



Maar Iris die vloer die jullie hebben lijkt echt niet op laminaat. Net zo duur als een houten vloer?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een eiken houten vloer,. gewaxed.

(ongestopt trouwens, vond man mooier, maar ik haal al mijn sokken eraan open)

En conclusie: nooit, maar dan ook nooit meer!



Wij hebben een jaren 40 huis, het stond toen hij net lag en net gewaxed was heel mooi. Maar na 3 jaar erop geleefd te hebben vind ik het een crime. De waxlaag is er zo goed als af op sommige plekken en op de plekken waar het wel ligt, daar is het heel smoezelig.

De tijd om het helemaal opnieuw te doen hebben we er nog niet voor gevonden. Ook moet het daar mooi weer voor zijn, want een gedeelte van de meubels moeten naar buiten.



Toevallig met man er van de week over gehad. In een volgend huis, zal er een parket of laminaat vloer komen. Toen onze huidige vloer er net lag, vonden wij dat dat vloeken was. Maar inmiddels piepen we wel anders
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden in ons vorige huis een eikenhouten vloer met white wash trip trap olie. Op zich heel mooi, maar de keuze in ons nieuwe huis was snel gemaakt. Wij hebben nu laminaat in dezelfde kleur met groeven op alle kanten, zodat het net planken zijn. Dit is zoveel beter schoon te houden. In de eikenvloer bleef je vlekken houden. Wij hebben katten en als die eens een haarbal uitspuwde op een werkdag, wat de vlek 's avonds bijna niet weg te krijgen. En zeker nu ik inmiddels ook nog 2 kinderen heb ben ik nog steeds blij dat ik weleenswaar voor iets minder mooi, maar wel voor veel praktischer heb gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je bijna eenzelfde huis gaat kopen als wij hebben, alleen dan met erker. (oosten des lands aannemer R uit R toevallig?)



Wij willen ook geaag een eiken vloer maar uiteindelijk toch voor laminaat gekozen omdat er in het eerste jaar nog erg veel vocht vrij komt. En dat is te merken. het laminaat hebben we zeer ruim gelegd en het zit alweer klem. Mijn vriend heeft het ook al een keer gebeiteld.



Misschien dat we het inruilen voor eiken mocht het nog erger worden maar dan moeten we nog ff sparen.



Veel plezier met je nieuwe huis.
Midden van het land! :-)



Bij het vocht in een nieuw huis had ik nog niet zo nagedacht. Er staan nu al warmtekannonnen in het huis..



Dank voor jullie meningen, positief en negatief. Vloer laten verouderen is een goede tip. Ik vind dat je best mag zien dat er op een vloer geleefd wordt, maar de eerste beschadigingen van zo'n prachtige nieuwe vloer zijn toch pijnlijk.



Laminaatvloer van Iris vind ik inderdaad ook erg mooi eruit zien.
Alle reacties Link kopieren
pvc is lekker warm (voor grote blote voeten en kleine blote voetjes en hondepoten)

prettig schoon te maken als je kleine kinderen/hond hebt. Je hebt het in alle prijsklassen, genoeg keus (ook met een "houten vloer"-patroon en "tegel"patronen, noem maar op).
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een geoliede houten vloer met whitewash. Ik heb echt spijt als haren op m'n hoofd dat ik geen gelakte vloer heb genomen! Wat hiervoor al gezegd werd: als je niet op tijd iets nattigs weghaalt, heb je een vlek. En ook al dweil ik hem altijd met speciaal spul, het whitewasherige is er alweer af (terwijl we 2 jaar geleden de vloer opnieuw hebben laten doen).
Alle reacties Link kopieren
[quote]Iris26 schreef op 04 februari 2011 @ 09:50:

Wij wonen sinds kort in ons nieuwe huis. We hebben 3 kleine kinderen (5, 4 en 2). In ons oude huis hadden we een houten vloer, en met kleine kinderen was ik er niet blij mee. Ik vond het teveel onderhoud.

Nu hebben we laminaat, en het lijkt erg veel op hout. Sommige mensen zijn er verbaasd over dat het laminaat is.

Ik ben er erg blij mee, veel makkelijker icm de kinderen, en evengoed een mooie vloer.





Wij hebben ook overal gekeken en ons bevraagd wat we het beste zouden leggen....wij neigen naar de Meister Laminaat te gaan. Daarom een vraagje Iris: ben je er tevreden over? Onderhoud?

En idd niet van echt te onderscheiden!

Hebben jullie hem bij deze laminaat-discounter besteld?
Wat een enthousiasme over de laminaat vloer, leuk!

We wonen er nu 5 maanden, en hij bevalt prima. Je ziet er weinig op, dus je hoeft niet met ieder stofje te zuigen. Nu doe ik dat minimaal om de dag want dat is gewoon nodig met 5 personen en een kat. Maar als je geen zin hebt sla je het een keer over.

Dweilen doe ik als ik zin heb, niet heel vaak dus...



Wij hebben de vloer bij een woonwinkel uit de buurt vandaan, en die hebben het ook gelegd. Prijs is de helft van wat we begroot hadden voor een houten vloer!

Bij Meister was volgens mij ook het voordeel dat er redelijk verscheidenheid zit in de print die erop zit, dus heb je niet snel dat er een patroon zit in je vloer. (ben ik duidelijk? )
Alle reacties Link kopieren
beem geen geoliede eikenhouten vloer.. eigenlijk wat hier al gezegd wordt: plantjes water geven, drupje ongezien op de grond laten vallen, uurtje later: vlek die niet meer weggaat.



als je een houten vloer neemt, lakken die hap!
life ain't a perfect story, write it while you live it
Die Meister Melango vloeren zijn erg mooi. Ik neemt enminste aan dat Iris dat heeft. Langge planken, heel mooi mat, mooie kleur en superkwaliteit. Van alle laminaten verkoop ik die wel het allergraagst.

Als je dan zo'n mooie vloer koopt, laat hem dan ook leggen door een vakman. Dat kost wat, maar die kan het zoveel mooier dan wanneer je het zelf doet. En de plintjes zijn ook gelijk klaar als ;ie weg is. Kom daar maar om bij oom Arie!



PVC is ook erg mooi. Sinds kort heb ik dat hier in de winkel en mensen zijn erg verbaasd als ze horen dat het geen hout is.



Als je echt van het gevoel houdt en houten vloer te hebben, dan moet je dat ook doen. Maar met het geld wat je overhoudt als je kiest voor PVC of laminaat kun je nog iets anders leuks in je huis doen.
Alle reacties Link kopieren
Boven hebben we van Balterio Tradition de New England Eik laten leggen. Lijkt erg veel op de houten vloer beneden, en op het eerste gezicht denkt iedereen dat we boven ook hout hebben.







Edit: Wij hebben het gedaan via gratis leggen punt enel.

Je kunt dan voorkeuren doorgeven, en zij sturen een legger die uit de buurt komt.

De onze nam nog contact op en kwam met tig stalen aan.

Het laminaat is wel mooi dik, en het leggen ging stofvrij en als een speer.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Dank voor alle tips en ervaringen!



Ik ben heel benieuwd wat vloerenboer 1 aangeeft morgen...
.
Alle reacties Link kopieren
kakelvers, wat een goede tip!

ik lees jouw verhaal en dacht, verrek, het is hier inderdaad erg droog!

ben ik even blij dat ik vanaaf toch al naar de bouwmarkt moet, ga het gelijk halen!
life ain't a perfect story, write it while you live it
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven