Fornuis of kookplaat

17-08-2014 20:34 32 berichten
Vervolg op het klushuizentopic



Wat is nou het voordeel van een fornuis (zo'n boretti achting ding) en een ingebouwde kookplaat? Allebei vijf pitten. Ik kan onder een kookplaat ook een inbouwden bouwen die even groot is. Ik vind inbouw wat mooier. Is er nu echt verschil?



Wel in prijs maar dat boeit niet want ik kan beide prima betalen.
Alle reacties Link kopieren
Als je inbouw mooier vind neem je dat toch.

Plus feit dat fornuis echt pokken veel werk is om schoon te maken en kookplaat kwestie van doekje erover.
Niks.

Ik baal echt van de keramische kookplaat in mijn huis terwijl ik altijd koken op gas gewend was maar het is nu even niet anders. Misschien als we nog ooit de keuken gaan verbouwen dat ik weer voor gas kan kiezen.
Fornuis is gewoon mooier ,verder geen verschil t functioneert allebei t zelfde dus t is maar net wat je zelf t mooist vind.
Alle reacties Link kopieren
Op gas koken vind ik zelf fijner, mijn opa heeft een kookplaat en ik vind het echt bagger.

Als ik dan zou moeten kiezen zou ik voor gas kiezen, maar dat is wel persoonlijk.
Als geld geen rol speelt zou ik een Boretti met fry top nemen. Die had in mijn vorige huis en het was echt een topfornuis! Vooral de fry top is ideaal, je kunt er grote stukken vlees en vis op kwijt + groenten. Ik heb nu uit kostenoverwegingen een inbouwkookplaat (gas, wat verreweg het makkelijkst kookt van alle systemen) en inbouwoven. Gaat ook goed hoor, maar een fornuis vind ik echt veel mooier.
Ik vind inbouw praktischer. Bij fornuis wordt het er omheen al snel wat viezer (tenzij je dagelijks naast en achter het kreng wil poetsen).
Alle reacties Link kopieren
Fornuis staat los dus kunnen er etensrestjes of vetspetters tussen het fornuis en de keukenkastjes komen.



Een kookplaat is dus veel hygienischer en makkelijker met schoonmaken.



Zelf kook ik op gas dus zit je innog altijd met gaspitten en roosters.

Geen ervaring dus met een keramische kookplaat maat ik denk dat ik een volgende keer daarvoor zou gaan.



Een fornuis is ook niet handig als je veel ovengerechten maakt.

Neem dan een oven op borsthoogte. Kan je veel makkelijker zien hoe het gaat met het gerecht en je hoeft niet te bukken.



Er wordt ook wel eens gezegd neem een oven op ooghoogte maar dat is niet handig want dan brand je je sneller bij het uithalen van de gerechten.



Vergeet de quooker niet in te plannen. Die is niet alleen handig voor thee maar bespaart ook tijd omdat je pasta of aardappels al kan opzetten met kokend water en niet meer hoeft te wachten tot het water kookt.
Alle reacties Link kopieren
Hier sinds kort een inductie vijfpitter, bevalt uitstekend, heel snel, ook dankzij de kokend water kraan. Vijf pitten, eigenlijk alle pitten trouwens even testen met grote pannen, kunnen niet altijd naast elkaar erop. Kokend water kraan: bij ons niet handig dat de kraan zo hoog boven de gootsteen zijn water geeft. Pan moet er kort onder omdat het altijd iets spettert. Maar die pan wordt wel érg heet. Dus fijn als daar iets voor bedacht is. Voorlopig doe ik iets met een constructie. Oven staat bij ons iets te hoog voor mij, koelkast staat eronder, grijp ik net boven mijn macht. bovenarm hoogte.

Ook handig is om te kijken hoe de logistiek van eten koken is, kun je overal bij?

En kastjes vind ik minder efficiënt dan lades, volgende keer geen kastplanken meer als het aan mij ligt, maar voor alles een la.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad lades zijn veel handiger dan kastjes.
Alle reacties Link kopieren
Als er iets aan je fornuis kapot gaat heb je niets als het moet worden gerepareerd of worden vervangen. Inbouw betekent meestal een oven en een kookplaat, gaat het één kapot, heb je het andere nog.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 17 augustus 2014 @ 20:53:

Als geld geen rol speelt zou ik een Boretti met fry top nemen. Die had in mijn vorige huis en het was echt een topfornuis! Vooral de fry top is ideaal, je kunt er grote stukken vlees en vis op kwijt + groenten. Ik heb nu uit kostenoverwegingen een inbouwkookplaat (gas, wat verreweg het makkelijkst kookt van alle systemen) en inbouwoven. Gaat ook goed hoor, maar een fornuis vind ik echt veel mooier.

Ik vind het wel jammer dat de brander onder de fry top langwerpig is. En met een wok op de wokbrander wordt het erg krap op de kookplaat.



Verder wel ideaal, ik gooi alles in de vaatwasser, inclusief de knoppen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
quote:sugarmiss schreef op 17 augustus 2014 @ 21:01:

Fornuis staat los dus kunnen er etensrestjes of vetspetters tussen het fornuis en de keukenkastjes komen.



Een kookplaat is dus veel hygienischer en makkelijker met schoonmaken.



Zelf kook ik op gas dus zit je innog altijd met gaspitten en roosters.

Geen ervaring dus met een keramische kookplaat maat ik denk dat ik een volgende keer daarvoor zou gaan.



Een fornuis is ook niet handig als je veel ovengerechten maakt.

Neem dan een oven op borsthoogte. Kan je veel makkelijker zien hoe het gaat met het gerecht en je hoeft niet te bukken.



Er wordt ook wel eens gezegd neem een oven op ooghoogte maar dat is niet handig want dan brand je je sneller bij het uithalen van de gerechten.



Vergeet de quooker niet in te plannen. Die is niet alleen handig voor thee maar bespaart ook tijd omdat je pasta of aardappels al kan opzetten met kokend water en niet meer hoeft te wachten tot het water kookt.Hier ben ik het mee eens. Ik zou alleen zelf kiezen voor inductie in plaats van voor keramisch. Inductie verenigt de voordelen van elektrisch koken (strakker, makkelijker schoonmaken, veiliger omdat er geen open vuur aan te pas komt) met de voordelen van koken op gas (reageert meteen, geen plaat die heel lang warm blijft).
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zelf een gas op glas plaat. Strak maar toch nog steeds met gas koken. Ik vind het redelijk makkelijk schoon te maken, je haalt de pandragers eraf en je maakt de plaat schoon met glassex.

http://www.deschouwwitgoe ... LmXoJGim8ACFRHHtAoddwwAEw

zoiets. Maar een fornuis staat ook erg mooi, ligt er ook een beetje aan wat voor stijl huis je hebt denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Volgende keer ga ik voor zoiets



"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 17 augustus 2014 @ 23:53:

Volgende keer ga ik voor zoiets



[img]http://www.pittcooking.com/collectie/1p ... _42996.png[/img]



dat is mooi inderdaad.

In ons huis zit helaas een kookplaat. Geen idee of het inductie of keramisch is. Vind het niks in ieder geval. Enige voordeel is dat het snel is schoongemaakt. Ohja en als ik kook vliegt er ook vanalles naast de pan wat dan gigantisch ligt te schroeien op die plaat.



Iemand gaf aan dat wanneer je fornuis kapot is, je niets meer hebt. Ik heb de ervaring weer dat de stroom er een paar keer af is geweest (tot meerdere dagen toe) en wij tenminste nog wel konden koken!
Fornuis, ik vind dat echt ongelofelijk eindeloos veel mooier. Met gas, uiteraard.
Ik vind koken op gas nog altijd het fijnst. Zo'n vlam onder een pan doet me ook meer dan een pan op een gladde plaat neerzetten



Ik heb een zes-pits Boretti en dat is een super ding. Drie grote gasbranders waar je ook echt drie koekenpannen naast elkaar op kunt zetten, een grote wokbrander en twee kleine pitten... Geweldig!



Let er bij het kopen van je kookplaat/fornuis alleen op dat een eventuele wokbrander niet in het midden zit maar links of rechtsonder. Ik kan mijn grote wokpan van Demeyere (32 cm doorsnede + steel en handvat) kwijt op de wokpit en gewoon alle vijf de andere pitten gebruiken!



Het schoonmaken gaat trouwens ook prima. Doordat de branders hoger liggen brandt gemorst eten niet in in de vangschaal en veeg je alles zo weg met een vochtige doek.
quote:misstula schreef op 18 augustus 2014 @ 14:04:

In ons huis zit helaas een kookplaat. Geen idee of het inductie of keramisch is. Vind het niks in ieder geval. Enige voordeel is dat het snel is schoongemaakt. Ohja en als ik kook vliegt er ook vanalles naast de pan wat dan gigantisch ligt te schroeien op die plaat.Dat is dan zeker geen inductie. Daarbij wordt namelijk de pan warm, niet de plaat.
Alle reacties Link kopieren
Ja Pitt cooking! Zijn we helemaal blij mee en ziet er mooi uit
Alle reacties Link kopieren
quote:Justmaartje123 schreef op 18 augustus 2014 @ 14:20:

Fornuis, ik vind dat echt ongelofelijk eindeloos veel mooier. Met gas, uiteraard.



Het valt mij wel op in dit topic dat de mensen die voor een fornuis gaan dat voornamelijk doen omdat ze het zoveel mooier vinden.



Dat is denk ik ook de enige goede reden om een fornuis te kopen.
quote:NYC schreef op 17 augustus 2014 @ 20:47:

Niks.

Ik baal echt van de keramische kookplaat in mijn huis terwijl ik altijd koken op gas gewend was maar het is nu even niet anders. Misschien als we nog ooit de keuken gaan verbouwen dat ik weer voor gas kan kiezen.Of een inductieplaat. Ik heb in dit huis geen gasaansluiting en heb voor inductie gekozen. Het enige wat ik wel mis is naar het vlammetje te kunnen kijken. Voordeel van inductie is dat het net zo goed te regelen is als met gas. Als ik een gasaansluiting had gehad had ik wel toch liever op gas gekookt.
quote:sugarmiss schreef op 19 augustus 2014 @ 14:04:

[...]





Het valt mij wel op in dit topic dat de mensen die voor een fornuis gaan dat voornamelijk doen omdat ze het zoveel mooier vinden.



Dat is denk ik ook de enige goede reden om een fornuis te kopen.



Wat ik ook praktisch vond is dat ik hem heel gemakkelijk mee kon nemen naar mijn nieuwe keuken, omdat hij nog vrij nieuw was. Dat is alleen voor TO niet belangrijk.



Ik zie eigenlijk behalve "schoonheid" geen reden om voor een van beiden te gaan. Ik vind een oven op borsthoogte niet praktisch, dus ik zou dezelfde indeling aanhouden als ik bij een fornuis heb. Een oven op borsthoogte zou bij mij namelijk automatisch betekenen dat ik zo'n klein oventje heb (keuken is niet erg groot) en ik wil een oven van 90 cm.



Qua schoonmaken vond ik de plaat die ik voorheen had (keramisch) echt een crime. Dit kan allemaal in de vaatwasser, doekje erover (doordat de pitten hoog liggen brandt niks in) en klaar.



Ik las een goede tip, de wokbrander moet in een hoek zitten en niet in het midden. Dat is ellendig. Gelukkig las ik dat ook voor ik mijn fornuis aanschafte. Helaas geen fry top, maar die kan ik geloof ik nog los kopen. Komt wel.



Badmeester, als jij inbouw mooier vindt moet je dat lekker nemen. Maakt in mijn ogen geen barst uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi hem even naar boven met deze vraag: is een fornuis echt lastiger schoon te maken? Ik moet nu deze keuze ook maken en neig naar een fornuis omdat ik dat mooier vind. Echter, ik heb echt een hekel aan vieze troep en zal me dus ook danig irriteren aan een fornuis dat smoezelig is onder/naast/achter. Kun je dat op een of andere manier oplossen?
Lime, het maakt mij niets uit. Ik ben alleen niet zo'n poetsfreak dus wellicht kan iemand anders je beter adviseren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven