Fout jaarnota elektriciteit en gas

01-10-2014 14:09 16 berichten
Afgelopen week heb ik de jaarnota elektriciteit en gas gekregen.



We hebben dit huis afgelopen jaar gekocht en toen we hier kwamen wonen heb ik netjes de beginstanden van de meters doorgegeven.

Op de jaarnota heeft de energieleverancier ervoor gekozen om geen gebruik te maken van de gegevens die ik doorgeven heb, maar van de cijfers die ze door hebben gekregen via de lokale netbeheerder (daar kan ik ze geen ongelijk in geven, want als die cijfers voorhanden zijn is dat natuurlijk betrouwbaarder).



Nou vergeleek ik net de gegevens die ik zelf genoteerd heb met de jaarnota en tot mijn verbazing is de beginstand op de jaarnota hoger dan dat ik had doorgegeven. Elektriciteit ligt 349 kwh hoger en gas 143 m3 hoger (als ik dat doorreken met de kosten en de energiebelasting dan heb ik voor ongeveer 100 euro aan gratis gas en elektriciteit gekregen).



Heel aardig natuurlijk van de energieleverancier. Maar nou komt de gewetensvraag: melden dat de afrekening niet klopt of niets zeggen?



Aan de ene kant heb ik het gewoon verbruikt dus hoor ik het te betalen. Aan de andere kant heb ik de goede gegevens doorgegeven (de lokale netbeheerder heeft andere getallen doorgegeven) en als ik het zelf niet iedere maand op had geschreven had ik niet eens doorgehad dat het niet klopte.



Dus wat zouden jullie doen, energieleverancier bellen om te zeggen dat het niet klopt en dat ik eigenlijk nog 100 euro extra wil/moet betalen of niets zeggen?
Niks zeggen. Hun fout. En ¤100 achter de hand houden mochten ze er achter komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zo laten. Zij hebben er zelf voor gekozen om niet jouw meterstand te gebruiken.
Je bent nooit ergens te oud voor.
Ik neigde zelf ook al naar zo laten, maar was nog een beetje aan het twijfelen, want als de fout in mijn nadeel was geweest was ik natuurlijk wel gaan bellen.
Is de opnamedatum van de netbeheerder wel dezelfde als de jouwe?



En kloppen de meterstanden aan het eind wel?
Alle reacties Link kopieren
quote:_blabla_ schreef op 01 oktober 2014 @ 14:23:

Ik neigde zelf ook al naar zo laten, maar was nog een beetje aan het twijfelen, want als de fout in mijn nadeel was geweest was ik natuurlijk wel gaan bellen.



Precies! Dat laatste wilde ik ook zeggen.

En de meeste mensen ook nog (weet uiteraard niet of jij bij die categorie hoort) op hoge poten en met meteen een hoop boosheid en irritatie.

En als iedereen de fouten in zijn/haar voordeel negeert, betalen we daar uiteindelijk als afnemers allemaal voor.



Ik zou het daarom zeggen.

'What goes around, comes around'.

Maar ja.. ik zeg het ook in de winkel als ik teveel terugkrijg of te weinig betaal. Of het nou om 5 cent gaat of om 100 euro.
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hebben ze dezelfde fout gemaakt, hoewel het verschil wat kleiner was. Ik heb er destijds wel over gebeld, maar volgens hen was het verschil in mijn voordeel en zou het niet verrekend worden.
Alle reacties Link kopieren
Lastig, ik zou het zo laten geloof ik.



Houdt er wel rekening dat het nieuwe voorschotbedrag afgestemd is op het vermeldde gebruik. Het kan dus zijn dat je een volgende periode bij moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Kloppen de eindstanden wel? Ik kreeg vorig jaar ook een factuur voor een redelijk hoog verbruik, terwijl ik weet dat we weinig verbruiken.



Dus ben ik even naar gaan kijken naar de meters, bleek dat ze verkeerdelijk de meterstanden van het appartement naast mij hadden gebruikt.
quote:Milonga schreef op 01 oktober 2014 @ 14:29:

Is de opnamedatum van de netbeheerder wel dezelfde als de jouwe?



Nee, de opnamedatum van de netbeheerder is 18-09 (wat sowieso vreemd is want wij kregen de sleutels pas op 01-10). Mijn opnamedatum is dus ook 01-10. Maar de standen konden op 01-10 toch niet lager zijn dan op 18-09. Ik zie nu trouwens ook dat er tussen 18-09 en 28-09 386 Kwh.is verbruikt, toen stond het huis leeg en was het huis nog niet eens van ons, maar het staat nu wel op onze afrekening. Tweede fout dus, maar nu in mijn nadeel.



En kloppen de meterstanden aan het eind wel?De meterstanden aan het eind hebben ze wel degene gepakt die ik heb doorgegeven en die kloppen wel.
Bellen. What goes around, comes around.
Er zijn dus 2 fouten, eentje in jouw voordeel en nog eentje in jouw nadeel. Dan zou ik het zo laten.



Ik zou wel het maandbedrag omhoog gooien, want dat wordt nu verkeerd berekend. Als je maandelijks 20 euro te weinig betaalt is dat niet zo heel veel, maar aan het einde van het jaar wel heel ruim 200 euro om bij te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Het ethische is om het te melden en te laten corrigeren. Probleem is echter dat je mogelijk meer ellende op je hals haalt om dit gecorrigeerd te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Wie betaalt dan voor het verschil tussen de twee metingen? Het energiebedrijf of de vorige bewoners?



In dat laatste geval is het misschien wel aardig als je de standen ook even checkt bij hen.
óu sont les neiges d'antan

Heb net toch maar gebelt;



Het verbruik van 18-09 tot 28-09 (386 Kwh voor een leegstaand huis (waarvan we 01-10 pas eigenaar werden)) wordt van de rekening afgehaald, deze hoeven we niet te betalen. Dus daarmee is 1 fout opgelost. Ze vonden het trouwens wel een heel raar verbruik voor zo een korte periode en snapte niet waarom een periode van tien dagen zo specifiek op de afrekening stond, waarschijnlijk was dat sowieso een fout in het systeem.



De tweede fout over de niet kloppende beginstanden, hierbij blijven ze de gegevens die ze van de netbeheerder hebben ontvangen aanhouden. Dus hun fout, mijn voordeel.



Ik krijg binnen drie weken een nieuwe afrekening waarop de wijziging verwerkt is (ben benieuwd of die dan wel klopt). Maar zoals het er nu uitziet heeft het mij alleen maar geld opgeleverd door wel te bellen.
Ik zou willen dat het klopt, als ik de fout al had ontdekt. Dus ik zou ook bellen, net als jij hebt gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven