Garant staan bij hypotheek

11-12-2007 21:03 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even jullie hulp nodig. Ik heb al eventjes gegoogeld hierop, maar kan geen eenduidig antwoord vinden. Bovendien heb ik dan geen "ervarings"antwoorden.



Mijn vriend en ik hebben een aanbod gekregen voor een huisje. We waren eigenlijk op zoek naar een huurhuis, omdat ik nog niet werk (studeer dit jaar af) en mijn vriend niet heel erg veel verdient (wel een vast contract). Nu is het moeilijk om in de stad waar we willen wonen een huurwoning te krijgen en zouden we dus eventueel in een dorpje er naast moeten gaan wonen.



Via via wilden we mensen inschakelen voor hulp bij onze zoektocht en die kwamen met dit huisje aan. Mijn vriend verdient alleen net niet genoeg om de hypotheek rond te krijgen. Nu zaten wij eraan te denken om zijn ouders garant te laten staan, maar weet iemand hoe dit werkt?



En waar moeten we nog meer rekening mee houden als het gaat om een huis kopen?



We zijn nog jong en ik weet er nog niet veel van. Ik hoop daarom van ervaringsdeskundigen iets meer te horen. Zodat ik weet waar we op moeten letten.



Bedankt voor jullie hulp!



Tica
Alle reacties Link kopieren
Hoi Tica,

ik heb zelf geen ervaring, maar heb er wel veel over opgezocht toen ik zelf mijn huis kocht. Wat je kunt doen is inderdaad ouders garant laten staan. Dat betekent dat zijn ouders de hypotheek akte mede ondertekenen (let op, kan alleen als zij overwaarde op hun huis hebben, of voldoende verdienen om beide huizen te kunnen betalen). Jullie betalen dan de kosten, maar als jullie dat niet meer kunnen/doen zijn zijn ouders verantwoordelijk voor de betaling. dat moeten ze dus wel goed beseffen.

Ben je al bij een bank of hypotheekadviseur geweest om te vragen wat de mogelijkheden zijn? Die kunnen je vaak vertellen hoeveel je zelf zou kunnen krijgen, wat de voorwaarden zijn als iemand garant staat etc. Laat ook vooral goed uitrekenen hoe veel het je maandelijks gaat kosten, zodat je kunt bepalen of je dat op kunt brengen en nog een beetje redelijk kunt leven....



Vraag in ieder geval meerdere offertes aan zodat je kunt vergelijken, en zeker weet dat iemand je niet iets verkeerds aansmeert. Neem eventueel iemand mee naar de bank die meer ervaring heeft (bv een van jullie ouders). Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie. De vaste kosten hebben we wel uitgerekend en zijn uiteindelijk lager dan wanneer we particulier zouden gaan huren. Dit is ook een extra reden om dit goed uit te zoeken. Mijn vriend werkt via Delta Lloyd dus waarschijnlijk kan hij profiteren van extra kortingen. Hij gaat het morgen navragen op het werk.



Het huis staat nog niet echt in de verkoop. De eigenaresse is overleden en een vriend van haar (hij is klusjesman) heeft toen het huis opgeknapt en doet het straks in de verkoop. En deze vriend is dan weer de vader van een vriendin van mij. Zo zijn we er heel toevallig tegenaan gelopen. In januari zou het anders in de echte verkoop gaan. We hebben dus even de tijd om het uit te zoeken, maar ik heb altijd erg weinig geduld.



Nou ja, in ieder geval bedankt voor je reactie.
Heb je dan niet het gevoel dat je op je (schoon-)ouders blijft hangen?
Alle reacties Link kopieren
Een oom en tante van mij zijn op deze manier voor heel veel geld de boot in gegaan (weliswaar ging dat niet om een huis maar om een eigen bedrijf); dus ik zou zelf zoiets niet zo snel vragen (en ook niet doen als het mij gevraagd zou worden).

Ik heb (samen met vriend / man) altijd mijn eigen boontjes gedopt; dan maar met wat minder beginnen, maar in elk geval nooit het gevoel iets 'schuldig' te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bij de Rabobank heb je de speciale Generatie Hypotheek, hierbij staan ook je (schoon)ouders garant met wel met de insteek dat je binnen 5 jaar de lasten zelf op kan brengen.



In de praktijk zullen jij en je partner de lasten voldoen en tekenen je ouders enkel mee als zekerheid voor de bank. Pas als jullie de rente/aflossing niet betalen zal er na gesprek met jullie voor een oplossing eventueel bij hun aan geklopt worden.



Ga eens praten bij een Rabobank.
Alle reacties Link kopieren
Oh dank jullie wel voor de reacties. Ik zie dit ook niet als heel afhankelijk zijn van mijn schoonouders. Ik zou dat ook niet willen. Het voordeel hier aan is dat we relatief weinig vaste lasten hebben en in de stad kunnen wonen dichterbij het werk, waardoor we ook geen auto nog hoeven te kopen. Ik weet zeker dat wij de kosten allemaal zelf wel kunnen betalen. Ik heb namelijk wel inkomsten uit bijbaantjes en dergelijk. Daarnaast wil ik zo snel mogelijk een baan zoeken als ik straks klaar ben en hebben we beide een goed gevulde spaarrekening waar we als het echt nodig is wel 3 maanden van zouden kunnen leven als we helemaal geen inkomsten zouden hebben.



Ik hoop wel dat we zo spoedig mogelijk niet meer iemand garant hoeven te laten staan. Ik zie het ook niet als dat ik mijn eigen boontjes niet kan doppen (of onze boontjes). Maar met deze regeling betalen we minder dan wanneer we zouden huren (totale vaste lasten incl. g/w/e en huis gerelateerde verzekeringen komen op ongeveer 500euro per maand). Ik zal alles op alles zetten om niet van die garantstelling gebruik te hoeven maken. We zouden dit ook nooit doen als het geen buitenkansje zou zijn. Waar vind je nog een betaalbare koopwoning op een mooie locatie in een stad (loopafstand van binnenstad en treinstation)?



Maar ja, ik begrijp het volgens mij nu helemaal. Het is mogelijk en ze hoeven pas iets te betalen als wij onze plichten verzaken. Het kan o.a. bij de rabobank. We zullen eens kijken of er nog meer banken zijn waarbij we zoiets zouden kunnen vastleggen. Bedankt voor alle reacties!
Je schrijft dat je zelf ook inkomsten hebt uit bijbaantjes e.d. en soms is het mogelijk om een flexibel inkomen ook mee te laten tellen voor een hypotheek (als je aan kunt tonen dat je al geruime tijd inkomsten hebt, dan kunnen ze het gemiddelde daarvan mee laten tellen).



Daarnaast schrijf je dat jullie een flinke spaarrekening hebben. Als je flink wat spaargeld op de bank hebt staan, dan kun je op grond daarvan vaak ook een hogere hypotheek krijgen.



En tot slot, je schrijft dat je studeert. Er zijn banken (Rabo?) die op basis van toekomstverwachtingen (goede baan na afstuderen) bereid zijn om een hoger risico te nemen en toch een hypotheek te verstrekken.



Kortom, ik adviseer je om snel een adviseur in de arm te nemen en nog eens goed na te laten kijken of jullie echt niet zelfstandig zouden kunnen lenen. (Onze ervaring is dat het zeker loont om meerdere adviseurs voor je aan het werk te laten gaan).
Alle reacties Link kopieren
Je kan inderdaad zoals al gezegd ouders garant laten staan indien zij genoeg overwaarde hebben of voldoende verdienen. Mijn ouders hebben dit voor mn zus gedaan naar haar scheiding zodat zij in haar huis kon blijven wonen (de kosten kon ze wel zelf voldoen, maar haar inkomen was niet voldoende om hypotheek te krijgen) Bedenk wel goed wat je van je (schoon)-ouders vraagt, ik weet niet hoe jullie relatie is, maar bedenk wel wat het inhoud als er gedonder komt. Ik zou eerst eens even bij een adviseur langsgaan met al jullie gegevens en vragen wat de mogelijkheden zijn voor je je schoonouders hier voor vraagt. Tegenwoordig zijn er veel hypotheken die rekening houden met een groeiend inkomen in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ander alternatief zou kunnen zijn, is dat je (schoon-) ouders een hypotheek verstrekken aan jullie. Hier zitten wel wat haken en ogen aan, maar is voor hun wel veilig. Je moet je hier wel goed over laten informeren, en je (schoon-) ouders ook. Maar er wordt dan bij de notaris een hypotheekakte opgemaakt, waarbij je (schoon-) ouders genoemd staan op de plaats waar normaliter de bank staat genoemd.



Je zegt dat je vriend het net niet rond kan krijgen op zijn inkomen. Jouw flexwerk is al genoemd. Dat zou zeker het proberen waard zijn om dit proberen mee te nemen. Daarnaast inderdaad je toekomstvisie. Er zijn banken die dit mee willen nemen, mits de kans op een baan bijna gegarandeerd is.



Daarnaast is het ook zo, dat er banken zijn die hypotheken verstrekken op basis van werkelijke last. Het is allemaal niet zo gemakkelijk meer als voorgaande jaren, maar wie weet is het een mogelijkheid.

Dit houdt concreet in dat wanneer de bank bv een max toegestane last hanteert van 28% van het bruto jaarinkomen, en je in totaal aan rente en aflossing (of premie) binnen die 28% van de toegestane last blijft, zij hier wel mee akkoord gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven