Gewichtstoename kat

27-07-2014 22:46 19 berichten
Onze kater van ruim 2 jaar oud heeft (volgens de dierenarts ernstige) HCM. Hij was altijd een schriel katje, ondanks dat hij best goed eet, van nog geen 4 kg. De afgelopen twee maanden is hij zeker een kilo aangekomen (schatting, ik heb geen weegschaal). Zou dat kunnen komen door zijn hartprobleem? Verder merk ik weinig bijzonders aan hem. Hij ziet er goed uit, eet, drinkt, plast en poept goed. Alleen met het heel warme weer was hij veel aan het slapen, maar dat lijkt me dan weer niet zo gek.

Omdat we binnenkort met vakantie gaan ben ik in dubio of ik nog naar de dierenarts zal gaan. Misschien houdt hij veel vocht vast en is hij daardoor zwaarder. Het kan ook zijn dat hij meer is gaan eten, omdat we sinds kort een kitten hebben en hij nogal dol is op de kittenbrokjes. Ik wil echter niet voor niets naar de dierenarts omdat dat hem altijd de nodige stress oplevert wat ook weer slecht is voor zijn hart. Plus dan een paar dagen later weer de stress van het pension. Ik ben ook een beetje bang voor slecht nieuws. Stel dat hij inderdaad vocht vasthoudt door zijn slechte hart, dan ga je met een slecht gevoel op vakantie. Dan liever de onwetendheid en ervan uitgaan dat je na je vakantie je kat weer kunt ophalen?

Wat zouden jullie doen?
Eet hij buiten de deur misschien? Ik hoor regelmatig het kattenluik van de buren terwijl ik naar de kat van de buren sta te kijken die bij ons in de tuin zit. Daar vreet er dus ook eentje mee....
*oh fuck. Zit ik nu echt op een kattentopic te reageren?*
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar de DA gaan. Stel je voor dat hij inderdaad vocht vasthoudt, dat is niet goed. Hij zou dan een behandeling kunnen krijgen voordat hij naar het pension gaat. Ik moet er niet aan denken dat mijn kat ziek naar het pension gaat en ik ver weg zit.

Dan maar even stress, kun je niet met de DA bellen of je daar eerst iets voor kunt halen, iets rustgevends?

Sterkte in ieder geval, niks zo rot als een dier met problemen vlak voordat je op vakantie gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 27 juli 2014 @ 22:49:

*oh fuck. Zit ik nu echt op een kattentopic te reageren?*Whopper Dacht je een kattenhater te zijn?
quote:ambra schreef op 27 juli 2014 @ 22:51:

[...]





Whopper Dacht je een kattenhater te zijn?Ja!
Alle reacties Link kopieren
Kittenbrokjes bevatten veel eiwit, kunnen de kittens goed van groeien (en de moederpoes kan hier beter melk van geven en op gewicht blijven), het zou daar dus wel iets mee te maken kunnen hebben. Maar een kilo in twee maand lijkt me wel heel veel
Ik hoop dat er nog een deskundige reageert die kan vertellen of ik misschien zelf kan 'testen' of hij vocht vasthoudt o.i.d. Als ik niet zou weten van zijn hartprobleem zou ik me waarschijnlijk helemaal geen zorgen maken
Alle reacties Link kopieren
Een kilo in een maand is veel voor een kat. Ik weet niet of je net als bij een mens kunt testen, bij opgezwollen enkels blijft een deukje achter als je drukt maar mensen zijn over het algemeen stukken minder behaard dan een kat. Bovendien kan het vocht ergens anders zitten. Ik zou zeker langs de DA gaan.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die vocht achter hun longen hebben ademen reutelend.
verba volant, scripta manent.
Als hij een kilo is bijgekomen is dat 25% van zijn gewicht. Vergelijk dat eens met een mens van 60 kilo. Die zou dan in een maand 15 kilo moeten bijkomen. Is wel erg veel toch. Lijkt me dus net zo goed.



Ik lees nu net dat het in twee maanden is, maar dan is het al je het vergelijkt met een mens 7,5 kilo per maand. Is toch nog heel veel.
Alle reacties Link kopieren
Zeker even naar de DA gaan gezien zijn probleem.



Heb je hem wel behandelt jaarlijks of halfjaarlijks tegen wormpjes? Dat hoor je ook nog wel eens.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
De gewichtstoename was in twee maanden. Ik heb hem een maand geleden ontwormd, dus dat zou het niet moeten zijn. Hij is gelukkig ook niet kortademig. De dierenarts heeft gezegd dat we langs moeten komen als zijn neusvleugels bewegen bij het ademen of als hij meer dan 30 keer per minuut ademt. Beide zijn niet het geval.

Ik ga morgen wel even bellen. Geen idee waar ik dat dan weer moet inplannen, hopelijk kan ik op een avond terecht.
Naar de DA gaan. Ook vochtvasthouden is een slecht teken omdat hij een hartprobleem heeft. Dat kan namelijk de réden van het vocht vasthouden zijn.



Wat betreft pensionstress; heb je geen vrienden/oudere pubers in je omgeving die je in je huis vertrouwt? Thuis blijven is voor zo'n stressgevoelige kat vele malen beter.
Alle reacties Link kopieren
Katten krijgen geen dikke enkels. Ze houden vocht vast in hun buik en borstholte. Als ze dikker worden (vetter) dan zit dat meer aan de buitenkant (op de ribben) en hebben ze minder een 'taille'. Dus als hij nog een even smalle rug heeft en goed voelbare ribben, maar een dikke buik: Niet goed. Als hij een speklaagje op zijn ribben heeft en een stevige rug: Vet. (Overigens ook niet goed, een kilo in 2 mnd met een hartkwaal) Als er teveel vocht in zijn longen komt gaat hij sneller ademen, meer met zijn buik, soms met bijgeluid (pruttelen/rochelen). Het beste is toch wel morgen even langs de dierenarts om buik te voelen/longen en hart te luisteren en evt. plaspilletjes erbij te krijgen. Dan ga je toch lekkerder weg hoor! En wat Ephina zegt.. Kun je evt. anders een professional vinden? Is met 2 katten soms goedkoper dan een pension en fijner voor de katten. Hier doet het meisje van de hondenuitlaat dat erbij. Google geeft veel opties. (bv http://www.katten-oppas.nl/) Sterkte ermee!
We gaan morgen naar de dierenarts en ik zie er erg tegenop. Ik heb het idee dat hij af en toe een beetje piept met ademhalen en hij is in ieder geval bovengemiddeld rustig. Zelfs als kleine kater hem uitdaagt vecht hij in liggende houding van zich af

Maar ja, wat doe je dan hè? Straks krijgen we te horen dat het een aflopende zaak is (weken? een maand?) Ik ga er niet de vakantie voor annuleren maar het is natuurlijk wel vreselijk verdrietig.

Een oppas aan huis lijkt me niets voor de katten. Bovendien heb ik liever geen vreemden in mijn huis (ik vind een kennis voor een weekend vragen al lastig).
Toch is een oppas aan huis het beste. Katten hechten zich aan hun omgeving. Ik zou hem niet naar een pension doen als hij zo ziek is. Dat je je vakantie er niet voor af zegt begrijp ik, maar wat als het idd aflopende zaak is... Moet dat beestje dan in een vreemd pension sterven.. naja hè?



Zelfs een oppas die 2 a 3x per dag langs gaat is vaak beter.





Sterkte en succes!
Opgelucht We zijn bij de dierenarts geweest en ze zag/hoorde niets opmerkelijks, in ieder geval niets anders dan zijn hartruis. De gewichtstoename was 600 gram, maar hij had geen vocht in zijn buik of longen, en zijn dikke nek bleek spek. Op dit moment ziet het er dus niet naar uit dat hij binnenkort dood neervalt, maar gezien zijn hartconditie worden garanties natuurlijk niet gegeven.

Het pension gaat eigenlijk altijd goed. Hij zoekt daar al snel een plekje en ondanks zijn gestel is het geen mietje
Alle reacties Link kopieren
he gelukkig. Dat gaat toch een stuk fijner op vakantie?

Nou nog ff bedenken hoe je hem daarna weer iets magerder krijgt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven