Gladde, strakke muren, hoe?

zaterdag 22 november 2008 om 13:26
je kan bij de bouwmarkt een soort latex achtig spul kopen dat er voor gemaakt is om je wanden glad te maken.
Maar echt strak glad krijg je het volgens mij alleen met een stucadoor.... het is idd wel kostbaar, maar volgens mij wel een van de mooiste oplossingen!
Succes
Maar echt strak glad krijg je het volgens mij alleen met een stucadoor.... het is idd wel kostbaar, maar volgens mij wel een van de mooiste oplossingen!
Succes
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zaterdag 22 november 2008 om 13:37

zaterdag 22 november 2008 om 13:51
Als de muren bijna strak zijn, en het gaat alleen om het opvullen van hier en daar een gaatje, dan kun je daarvoor speciale muur-gatenvuller bij de bouwmarkt halen. Dik aanzetten, glad strijken en eventueel na het opdrogen echt mooi glad maken met wat schuurpapier.
Zijn de oneffenheden te groot om het op te lossen als hiervoor beschreven, dan kun je idd stucen of je kunt glasvlezelbehang gebruiken. In dat behang zit meestal wel een klein fijn werkje, maar het is heel stevig en maakt daardoor de muren behoorlijk strak. Het kan niet alleen overgeschilderd worden, maar het "moet" zelfs.
Van dat dikkere latexachtige spul, daar zou ik niet zo snel voor kiezen. Voor een beginner is het nog best lastig om dat spul echt mooi en strak af te werken.
Zijn de oneffenheden te groot om het op te lossen als hiervoor beschreven, dan kun je idd stucen of je kunt glasvlezelbehang gebruiken. In dat behang zit meestal wel een klein fijn werkje, maar het is heel stevig en maakt daardoor de muren behoorlijk strak. Het kan niet alleen overgeschilderd worden, maar het "moet" zelfs.
Van dat dikkere latexachtige spul, daar zou ik niet zo snel voor kiezen. Voor een beginner is het nog best lastig om dat spul echt mooi en strak af te werken.
zaterdag 22 november 2008 om 21:03
Ik denk inderdaad dat glsavliesbehang de beste oplossing is, dat schijnt heel strak te worden en volgens mij vallen de naden bij dat behang veel minder op dan bij andere behangsoorten (mits het behang goed en met de juiste lijm is opgehangen natuurlijk).
Wij hebben wel alle muren laten stucen, want ik wilde alles ook retestrak en wat blijkt als je de muren gaat latexen? Dan zien de muren er toch bespetterd uit!
Wij hebben wel alle muren laten stucen, want ik wilde alles ook retestrak en wat blijkt als je de muren gaat latexen? Dan zien de muren er toch bespetterd uit!

zondag 23 november 2008 om 01:05
Glasweefselbehang. Dat is er in heel veel soorten en patronen, ook in superglad. Werkt mooi alle oneffenheden, scheurtjes etc. weg. Even overschilderen en ready. Tip, laat je voorlichten bij een speciaalzaak, dan weet je zeker dat het juiste behang hebt. er zijn nl. heel veel soorten en kwaliteiten...
zondag 23 november 2008 om 22:33
Ook voor glasweefsel behang moeten je muren behoorlijk glad zijn!
Dus gaatjes opvullen en vooral uitstekende oneffenheden goed glad schuren(ook muurkorreltjes)
Bezuinig niet op goede lijm en wees er niet zuinig mee.
Evt eerst goed voorstrijken bij zuigende muren.
Anders wordt het een ramp.
Tsja en het beste resultaat krijg je alleen met prof stucwerk.
Pokkeduur dat weer wel.
Dus gaatjes opvullen en vooral uitstekende oneffenheden goed glad schuren(ook muurkorreltjes)
Bezuinig niet op goede lijm en wees er niet zuinig mee.
Evt eerst goed voorstrijken bij zuigende muren.
Anders wordt het een ramp.
Tsja en het beste resultaat krijg je alleen met prof stucwerk.
Pokkeduur dat weer wel.

maandag 24 november 2008 om 14:45
Blegh, ik vind glasvezelbehang vreselijk, plus dat je dan geen stakke muur hebt, maar een muur met patroontjesbehang erop. En elk bobbeltje en putje zie je evengoed.
Wij hebben ons hele huis opnieuw laten stucen door een stucadoor. Werd voor een deel nog gesubsidieerd wegens de leeftijd van ons huis, en oh wat waren die muren strak! Eigenlijk waren ze zo strak dat we erover getwijfeld hebben of we ze wel zouden schilderen.
Het is duurder dan behangen, maar zó de moeite waard! Overigens denk ik dat dat Muurglad van Alabastine een hele goede 2e zou zijn, bij wijze van budget oplossing.
Wij hebben ons hele huis opnieuw laten stucen door een stucadoor. Werd voor een deel nog gesubsidieerd wegens de leeftijd van ons huis, en oh wat waren die muren strak! Eigenlijk waren ze zo strak dat we erover getwijfeld hebben of we ze wel zouden schilderen.
Het is duurder dan behangen, maar zó de moeite waard! Overigens denk ik dat dat Muurglad van Alabastine een hele goede 2e zou zijn, bij wijze van budget oplossing.