Glasvezelbehang herstellen huurwoning

29-07-2014 14:11 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik verhuis binnenkort uit mijn huurwoning. Nu is helaas het glasvezelbehang beschadigd over een lengte van 5 cm bij 1 cm dik. Iemand enig idee hoe ik dit zo goed mogelijk kan herstellen zodat ik m'n borg terug krijg?



Via google kijk ik te zien dat ik er een stuk moet uitsnijden en opnieuw moet plakken. Het lijkt me dat je dan de naden blijft zien en het juist meer opvalt? Tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Particuliere huur zeker? Ik heb echt nog nooit gehoord dat je het behang (!) in goede staat moet achterlaten. Toen ik in mijn woningbouwhuurhuis kwam zat het behang nog amper vast aan de muur. No way dat de vorige huurder weer vast moest plakken.



Weet je echt 100% zeker dat je dit moet herstellen?



Hoe je het zou moeten doen weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Is het heel storend? Ik heb ook wel in (particuliere) woningen, moeten schilderen omdat er hele donkere randen van schilderijen te zien waren. Als dat blijkbaar mocht kan ik me niet voorstellen dat een huisbaas moeilijk doet over zo'n klein stukje.



En anders kun je voorstellen om bijvoorbeeld een klein bedrag van de borg af te houden. Lijkt me makkelijker en voordeliger dan zelf gaan lopen prutsen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet je de muur zo achterlaten dat hij in 1 laag verf dekkend en gelijkmatig te krijgen is. Met half los behang zal dat lukken. Met behang met een gat erin niet.

Zelf wel eens dit probleem gehad met rauhfaser, en dat is gelukkig makkelijk op te lossen. Proefstukje met hetzelfde patroon gehaald bij een bouwmarkt, dat op maat gescheurd en erop geplakt, geverfd, klaar. Iets soortgelijks te doen met glasvezelbehang op een manier dat het vrijwel niet zichtbaar is, lijkt me erg moeilijk.



Hoe is dat gat er uberhaupt ingekomen? Waar is dat missende stuk materiaal gebleven? Als je het nog hebt, zou je nog kunnen proberen dat ter plekke van het gat er weer in te plakken...
Als je hetzelfde glasvezel behang hebt kun je juist glasvezel heel onzichtbaar wegwerken.

De beste manier is om een lapje glasvezelbehang te nemen dat ruimer is dan het beschadigde stuk.

Dit houd je over het beschadigde stuk en met een stanleymes snijd je dan om het beschadigde stuk door beide stukken behang heen.

Je hebt nu een onbeschadigd stukje behang dat exact past in het uitgesneden stukje beschadigd behang. Beschadigde stukje verwijderen, nieuwe stukje er in plakken (ruim plaksel gebruiken helpt is mijn ervaring). Laten drogen en als je het dan over schildert zie je geen naden meer is mijn ervaring.
Het beschadigde deel groter uitsnijden in een vierkantje (8 bij 8) en dan terugplaatsen. En eventueel overschilderen.
Terugplaatsen met nieuw behang natuurlijk 😊
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat het behang beschadigd is. Een stuk erover heen plakken is dan niet de oplossing. Ik zou de beschadigde plek voorzichtig gladschuren met een fijnkorrelig schuurpapiertje als de plek rafels en randen heeft en dan vervolgens met een dun laagje plamuren. De volgende huurder kan dan de muur schilderen en is er nauwelijks meer iets te zien.



Lukt dit niet dan de beschadigde baan behang verwijderen en een nieuwe baan erop plakken. Glasvezelbehang heeft bij mijn weten altijd dezelfde basis kleur dus dat is dan geen probleem. Daarna hele muur witten en klaar is Kees! Denk dat je dan goedkoper uit bent dan je borg verspelen.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Kun je een foto plaatsen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Deedot schreef op 29 juli 2014 @ 14:44:

Particuliere huur zeker? Ik heb echt nog nooit gehoord dat je het behang (!) in goede staat moet achterlaten. Toen ik in mijn woningbouwhuurhuis kwam zat het behang nog amper vast aan de muur. No way dat de vorige huurder weer vast moest plakken.



Weet je echt 100% zeker dat je dit moet herstellen?



Hoe je het zou moeten doen weet ik niet.Staat helaas op het formulier dat ik toegemailt heb gekregen :( behang en muren onbeschadigd...
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 29 juli 2014 @ 15:28:

Volgens mij moet je de muur zo achterlaten dat hij in 1 laag verf dekkend en gelijkmatig te krijgen is. Met half los behang zal dat lukken. Met behang met een gat erin niet.

Zelf wel eens dit probleem gehad met rauhfaser, en dat is gelukkig makkelijk op te lossen. Proefstukje met hetzelfde patroon gehaald bij een bouwmarkt, dat op maat gescheurd en erop geplakt, geverfd, klaar. Iets soortgelijks te doen met glasvezelbehang op een manier dat het vrijwel niet zichtbaar is, lijkt me erg moeilijk.



Hoe is dat gat er uberhaupt ingekomen? Waar is dat missende stuk materiaal gebleven? Als je het nog hebt, zou je nog kunnen proberen dat ter plekke van het gat er weer in te plakken...Wij mogen niet boren, dus heb iets opgehangen met dubbelzijdig tape. Dit is naar beneden komen zetten en heeft een stuk van behang dus meegenomen...
Alle reacties Link kopieren
http://i16.photobucket.co ... a89/image_zpsaf447220.jpg link voor foto
Alle reacties Link kopieren
Kan je die baan niet gewoon verwijderen en een nieuw stuk op/in behangen?
Alle reacties Link kopieren
Deedot, ik zie nergens naden lopen dus geen idee hoe ik het moet verwijderen zonder de hele muur opnieuw te doen! En dat zijn behoorlijk wat metertjes, helaas.
Nieuwe rol kopen en op die maat uitsnijden?
Baan eraf, nwe baan erop, klaar.
Alle reacties Link kopieren
@-teuntje- ik ben bang dat dat niet gaat. Ik kan nergens een naad vinden war die baan loopt! In de hele kamer trouwens niet, het zit op alle muren. Lijkt wel of elke muur uit 1 groot stuk bestaat qua behang.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er eventueel overheen schilderen, dan zie je waarschijnlijk bijna niks meer
Dan strrok eruit snijden, opnieuw inplakken en laagje verf erover, dan zie je de naden nauwelijks

(Hier ook gedaan bij laatste huurhuis aangezien kat het nodig vond eraan te krabben)
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 29 juli 2014 @ 17:43:

Nieuwe rol kopen en op die maat uitsnijden?Je beseft dat een rol glasvezelbehang standaard een meter breed is en minstens 20 meter lang ?
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 29 juli 2014 @ 18:12:

[...]





Je beseft dat een rol glasvezelbehang standaard een meter breed is en minstens 20 meter lang ?Ik neem aan dat je van die 20m een stuk af kunt knippen zonder geëlektrocuteerd te worden?
Alle reacties Link kopieren
quote:interiorjunkie schreef op 29 juli 2014 @ 17:26:

[...]





Staat helaas op het formulier dat ik toegemailt heb gekregen :( behang en muren onbeschadigd...

Wat een belachelijk contract. Als een ruimte verhuurd is om in te wonen, is het heel normaal dat er wat 'gebruikssporen' achterblijven.



Voordat je gaat lopen klooien om het behang te herstellen, zou ik eerst maar eens naar de Woonbond bellen om te vragen of dat formulier eigenlijk wel rechtsgeldig is.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
@AnAppleADay, ik ga morgen verf halen en dat eerst uitproberen inderdaad.



@-teuntje- dat zal dan optie 2 worden! Bedankt
Alle reacties Link kopieren
www.woonbond.nl

www.juridischloket.nl
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
@Dana, ze hebben nog wel meer bizarre eisen bij het opleveren. Ik zal even kijken of ik het anoniem kan maken en hier kan plaatsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven