Goede fiets? Versnellingen? Help!

13-07-2014 22:28 26 berichten
Ik heb een nieuwe baan ( ) en in de stad waar ik woon nog wel. Van deur tot deur is het zo'n 9km dus ik heb besloten dat eens gezond te gaan fietsen.



Omdat fietsen hier nogal gejat worden of door de gemeente geconfisqueerd heb ik alleen een oud barrel waar ik net mee bij de kroeg en weer thuis kom. Ik heb dus besloten om mezelf op een nieuwe fiets te trakteren.



Toen ik naar school ging reed ik op de afdankertjes van mijn moeder of mijn nichtjes, en als student koop je ook niks dat nieuw is, dus dit wordt mijn eerste echte Nieuwe Fiets. Waar moet ik in hemelsnaam op letten? Ik wil er eentje die fijn en licht fietst. Heb nog nooit een fiets gehad met meer dan 3 versnellingen. Is 7 versnellingen fijn, of voegt het niks toe op die bijna 10km?
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je nieuwe baan!



Mijn dochter vind mijn fiets met7 versnellingen prettiger fietsen dan die van haar met 3. Met name wanneer er veel wind staat. Zij rijd ook dagelijks 10 km enkele reis naar school. Zij heeft een Puch en ik een bikkel. Ligt misschien ook wel aan het gewicht van de fiets en niet alleen aan de versnellingen ?
love2dance wijzigde dit bericht op 13-07-2014 22:38
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
7 versnellingen is fijn. Wil je sportief fietsen of een "boodschappenfiets"? Als je sportief wilt fietsen kan je nog een racefiets of mountainbike overwegen.

Kies voor een licht frame dan ga je harder
Ik zat tot voor kort in het zelfde schuitje. Naar school is het 10 km, ik ga het op de fiets proberen.

Ik wou een sportief model, maar met een stadsfiets uiterlijk. Echter, een sportief model heeft al snel een open kettingkast. In mijn omgeving werd mij dit steek afgeraden, maar de fietsenzaken zeiden eigenlijk allemaal dat je er meer gemak van hebt (qua trapcomfort) dan nadelen (qua onderhoud).

Ik ben tegen een ontzettend mooie aanbieding aangelopen en heb nu de gazelle ultimate s2. Eentje compleet van carbon, welke slechts 13,5 kg weegt.

Kijk ook echt naar het gewicht, want je moet het allemaal meetrappen. Als ik nu mijn ouwe fiets (stationsfiets ?) optilt weegt die beduidend meer.

Ik ben blij met mijn keuze voor een open kettingkast. Het fietst echt stukken lichter!
Zeven versnellingen kan ik je ook aanraden, vind ik ook erg prettig.
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets op een Specialized Vita Elite

http://www.specialized.nl ... s/fitness/vita/vita-elite



het kost wat, maar je hebt er een super fijne fiets voor.

Ik heb er alleen een ander zadel op gezet, ik kon niet wennen aan het racezadel
If you can dream it, you can do it.
Hoi ducktape (en de rest)



bedankt voor jullie reacties! Die discussie dichte/open kettingkast is hier ook al voorbij gekomen. Zet jij je fiets 's avonds binnen? Die van mij staat namelijk altijd buiten. En ik moet er een kilo bij op tellen voor de sloten



ik ga even googelen op de modellen die hier genoemd worden...
Ik zou gewoon eens naar een fietsenwinkel gaan dan kun je vaak ook even een stukje proef fietsen. Wat de een prettig vind, vind de ander niet zo fijn. Ik heb zelf een fiets met 21 versnellingen die ik gehad heb toen ik naar de middelbare ging en in al die jaren heb ik hooguit 5 versnellingen echt goed gebruikt.



Hier laad de gemeente ook fietsen op die verkeerd gestalt staan en die kun je weer bij de gemeente ophalen als je ¤10 euro betaald geloof ik. Ieder jaar of iets dergelijks vind er een verkoop plaats waarbij de fietsen die niet opgehaald zijn (en ook niet als gejat zijn opgegeven bij de politie) weer verkocht. Kortom als je een fiets kwijt bent zou ik even naar het fietsen verzamelpunt gaan om te kijken of hij daar staat.
Alle reacties Link kopieren
Als je fiets altijd buiten staat zou ik een dichte kettingkast nemen. Zonde van je materiaal anders. Maar nog eerder zou ik mijn fiets in de gang/woonkamer zetten.



Alle reacties Link kopieren
Je laat je nieuwe fiets ook buitenstaan? Wat zonde!!



Ik zou gewoon gaan voor een gazelle (of batavus) met 7 versnellingen en vering. Zijn allemaal wel prima, ligt er maar net aan wat je zelf mooi vindt.
Ik was niet van plan om een fiets van ¤2000,- te kopen. Ik vind ¤500,- al een enorm bedrag voor een fiets.



En ja, hij moet wel buiten staan. Als ik m elke dag twee trappen op en af moet sjouwen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Batavus Fuego, 7 versnellingen. Fietst prima.

Iets meer dan 500 euro, maar als je er elke dag op fietst is dat de kosten waard. Ik ben begonnen met een "fietsenplan"fiets Intussen al 2 keer gestolen, gelukkig steeds in de verzekeringstijd, dus rij nu al een jaar of 10 iedere 3 jaar een nieuwe fiets. Leuk wel. maar de ellende die je hebt van weer een opgave van diefstal, en de laatste keer moest ik toch behoorlijk wat bijbetalen helaas.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb sinds 3 maanden deze http://www.batavus.nl/sportieve-fietsen/Tourmalet.htm ik had eerst een met 7 versnellingen, dat fietste een stuk zwaarder. Deze fiets fietst lekker licht en door de versnellingen ga ik makkelijk de heuvels op en fiets ik door weer en wind. Afstand naar mijn werk vanuit thuis is 13 km, dit fiets ik met gemak binnen een half uurtje. Tussen door naar andere locaties op ongeveer 6 km afstand. Fiets rond de 40 km per dag voor mijn werk op deze fiets.
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 13 juli 2014 @ 23:37:

Ik was niet van plan om een fiets van ¤2000,- te kopen. Ik vind ¤500,- al een enorm bedrag voor een fiets.



En ja, hij moet wel buiten staan. Als ik m elke dag twee trappen op en af moet sjouwen...Geen probleem voor een Azor beter worden ze niet gemaakt in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Ja, Slobberbone, dat wilde ik ook zeggen, een Azor.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er een met 7 versnellingen maar ik kan het je niet aanraden. Dat wat lekker fietst zit er toch net niet tussen. En vaak hebben ze allerhande vering die ook nergens op slaat en niets positiefs toevoegt. Dus kocht ik een fiets met derailleur en 21 versnellingen. Maar dat zou ik helemaal niet doen, je hebt heel veel onderhoud en daar werd ik in ieder geval niet vrolijk van. Zeker niet als hij buiten staat, dan kan je iedere dag je ketting smeren voor je op pad kan. Nu heb ik een tweedehandsje met slechts 3 versnellingen en het is de beste fiets die ik ooit heb gehad. Meer heb je hier in Nederland gewoon niet nodig voor dagelijks woon-werkverkeer. En ik fiets veel, iedere dag.
Een Batavus Diva met 7 versnellingen is ook een hele fijne en goede fiets. En ziet er leuk uit, vind ik dan.
Alle reacties Link kopieren
Via het fietsplan heb ik de batavus weekend aangeschaft 4 jaar geleden. 7 versnellingen, licht metalen velgen, ingebouwde stuurcomputer... en hij fiets heerlijk!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een specialized allez elite. Moest in het begin even wennen aan de houding en het super wendbare stuur maar inmiddels wil ik echt niet meer iets anders. Hij weegt ook nog geen 9 kilo! Maar is wel wat duurder dan 500 euro. Bulls en cube zijn bijv wat betaalbaarder en hebben ook prima fietsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:krullebol81 schreef op 14 juli 2014 @ 16:14:

Via het fietsplan heb ik de batavus weekend aangeschaft 4 jaar geleden. 7 versnellingen, licht metalen velgen, ingebouwde stuurcomputer... en hij fiets heerlijk!!ja die heb ik ook gehad, totdat hij gepikt werd, maar was een fijne fiets
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar een ligfiets!

Nazca heeft een heel leuke en prettige instap model de explorer http://www.nazca-ligfietsen.nl/nl/list/models/item/28/

Ben er ontzettend tevreden over!
beetje bi is niet bah
Ik moet dwars door het centrum van Amsterdam, no way dat ik dat op een ligfiets doe!



Deze vind ik tof: https://www.sparta.nl/fietsen/F14STYLER

Maar ik ben bang dat die heel snel gejat wordt (of het zadel)

En een open kettingkast is dus niet handig als je fiets buiten staat?



En deze leek me fijn en degelijk, er is ook nog een model van met 7 versnellingen:

http://www.gazelle.nl/col ... 14/gazellenl/gazellenl-r#



Ik vind het fijn dat ze niet teveel extra snoeren hebben lopen voor remmen etc. Dat wordt altijd kapot getrokken in het fietsenrek is mijn ervaring.



Deze week dus maar eens langs de fietsenboer voor wat proefritjes.
Ik lees mee,



heb mezelf een nwe fiets beloofd nu we weer in nederland wonen.



ik wil 7 versnellingen en een dichte kast.



ik vind die met een mand voorop wel leuk maar ben bang dat dat onhandig is in fietsenrek e.d.
Alle reacties Link kopieren
Veel van die huidige modellen van Gazelle kun je beter laten staan kwaliteit is echt achteruit gegaan bij dat merk.
Alle reacties Link kopieren
En Teuntje zegt iets verstandigs: denk bij ie énige manden en kratten ook even aan het fietsenrek. En aan hoe vaak je zo'n mand of krat nou echt gebruikt. Lang leve het demontabele voorrekje

En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven