Goedkoop tuin aanleggen

11-02-2011 09:21 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu ruim een half jaar in m'n (huur)huisje, binnen is het helemaal naar m'n zin. Er zijn nog een aantal dingetjes die ik weer wil veranderen, maar het is helemaal leuk.



De tuin echter....1 grote drama. Heb best een grote tuin vind ik en hij is helemaal betegeld (VERSCHRIKKELIJK). Ik ben juist van de groene/fleurige tuinen, ik heb alleen totaal geen groene vingers (nog nooit in een tuin gewerkt, en al m'n planten binnenshuis gaan dood...)



Maar goed, ik wil de tuin nu toch beginnen aan te pakken, zodat ik straks als het weer wat beter wordt toch een beetje kan genieten als ik buiten zit (nu voel ik me alsof ik naar een bouwval kijk).

Alleen volgend probleem, het moet allemaal heel low-budget, heb nu zo'n 200 euro en kan er elke maand zo'n 50 euro aan kwijt, om een indicatie te geven.



Ben op zoek naar goede, goedkope ideeen om m'n tuin een beetje op te knappen.



Even uitleg van de tuin, heb een hoekhuis, achtertuin is gericht op het noorden en er staat helemaal een bruine schutting omheen (bah), de achtertuin is ongeveer 9x10.



De voor en naast-tuin zijn op elkaar aangesloten (zit geen scheiding tussen) en zijn ook helemaal betegeld. De naast tuin is zo'n 4 m breed en 6 meter lang. De voortuin omgekeerd.

Er staat nu zo'n schoolhekje omheen waarover je zeg maar kunt koppeltje duikelen. Veel mensen stappen eroverheen en lopen door mijn 'tuin' om het stukje 'hoek' over te slaan. Vind ik nu nog geen probleem, maar als ik echt een tuin heb, wil ik niet meer dat mensen er doorheen lopen. Bovendien is het huidige hekje oerlelijk...



Ik heb inmiddels wat tuinboeken gehaald en ben een paar keer naar het tuincentrum geweest, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wat zijn bijv. goedkope planten die de boel direct een beetje opfleuren.
Alle reacties Link kopieren
Ga op een mooie voorjaarsdag naar een volkstuincomplex. Maak een praatje met tuinders daar en vraag informatie over tuinplanten. Grote kans dat je met stukken plant of zaden naar huis gaat.



Haal een stuk lelijke tegels weg. Koop een goede hamer en een veiligheidsbril. Maak een 'kras' met een beitel o.i.d., zet je bril op, leg de tegel half tegen een andere tegel (zodat hij ongelijk ligt) en geef een flinke klap op de kras. Hij breekt dan door de midden. Doe dat met veel tegels en stapel die daarna losjes en verspringend van elkaar (net als klinkerstraatwerk bijvoorbeeld) op elkaar. Vullen met aarde/zand/compost of wat je dan ook goedkoop hebt kunnen vinden en planten er in. Voila, een verhoogde border.



Kijk bij de tuincentra en de Praxis etc ook bij de verplepte plantjes. Die kun je vaak voor een schijntje meenemen en een beetje water doet al wonderen.



Kijk op www.gratisoptehalen.nl of er mensen zijn die tuinplanten/hekjes etc aanbieden bij jou in de buurt.



Hang een opvallend kaartje bij de supermarkt, waarin je aangeeft wat je zoekt.



Succes, met weinig geld is er zeker iets leuks van je tuin te maken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Pfff, dat is een best grote tuin inderdaad.



Tuinmaterialen van marktplaats?



Stekjes van bekenden?



Zakjes zaad opkweken?



Haal langs de schutting een aantal tegels en wat zand weg. Vul met potgrond en plant/zaai er leuke klimmers tegenaan. Ik vind Lathyrus (=eenjarig) altijd erg leuk. Hele zomer groen, bloemen die je moet plukken want dan krijg je er nog meer. Wel wat kippengaas tegen de schutting maken (ik deed het met punaises) want dan klimt hij hoger.



Verder vind ik grote hortensia's altijd erg dankbaar. Vullen lekker op.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op Marktplaats, daar bieden ze ook tuinplanten aan voor weinig.



Ik zou het hekje laten staan en er een rij tegels uithalen en planten in zetten die hoog worden.



Vaak zijn er ook kwekers bij wie je direct kunt kopen, dat scheelt een slok op een borrel.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ja, Lathyrus zijn mooi en ruiken lekker! Met een zakje kun je een groot stuk schutting volzetten. Met gespannen draden kun je ze ook steun geven, ze kringelen er vanzelf omheen.



En vertel vooral in je vriendenkring/werk/hyves/facebook dat je je tuin wilt opknappen, misschien wil iemand wel die grote struik kwijt en mag jij die er uit komen scheppen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
En koop goedkope verf bij bijv. de Action zodat je (een deel van) de schutting kunt schilderen.



En besef dat een tuin moet groéien, en dat hij niet in 1 seizoen 'af' is. Zeker niet als je er niet veel geld aan kunt of wilt besteden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:jusa schreef op 11 februari 2011 @ 09:33:

Pfff, dat is een best grote tuin inderdaad.



Tuinmaterialen van marktplaats?



Stekjes van bekenden?



Zakjes zaad opkweken?



Haal langs de schutting een aantal tegels en wat zand weg. Vul met potgrond en plant/zaai er leuke klimmers tegenaan. Ik vind Lathyrus (=eenjarig) altijd erg leuk. Hele zomer groen, bloemen die je moet plukken want dan krijg je er nog meer. Wel wat kippengaas tegen de schutting maken (ik deed het met punaises) want dan klimt hij hoger.Verder vind ik grote hortensia's altijd erg dankbaar. Vullen lekker op.Dat kun je ook tegen je lage rekje aan doen en klimop tegenaan zetten. Groeit als een tierelier en kost weinig.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Vaak hebben ze bij tuincentra ook een afgeprijsd tafel... deze planten zien er minder mooi uit maar zijn niet minder goed, beetje liefde en aandacht en je hebt voor weinig aardig wat groen! Zometeen komen er weer de acties bij de bouwmarkten, vaak heb je dan voor een leuke prijs klimmers zoals clematis, die fleuren je schutting wel op. En kan je niet wat met potten doen? Gewoon basic bloempotten, verfje erop, bv wit en dan mooie lavendel erin?

Vergeet trouwens de plantjesman op de markt niet!



En misschien nog een tip... zit er bij jou in de buurt een mbo met groenopleiding? Misschien kan je van je tuin een stageplek maken om op te knappen. Of een sociale werkplaats, die werken vaak ook in het groen (met 'normale' voorman) en zijn vast goedkoper dan een tuinman voor het groffe werk.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad Marktplaats. Paar jaar geleden mijn hele tuin beplant voor 150 euro. Zo heb ik een anderhalve meter brede struik gratis kunnen ophalen. en rododendrons van een meter hoog voor 5 euro per stuk Verder heb je veel hobbykwekers die mooie bodembedekkers voor weinig aanbieden.



Als de lente begint en de planten beginnen te groeien, heb je ook veel mensen die hun tuin wat gaan uitdunnen en planten wegdoen. Dis kun je natuurlijk ook in je eigen kring vragen en op MP wordt ook veel aangeboden.
Ik zou beginnen met inderdaad wat tegels weghalen en daar (verhoogde) borders maken.

Klimmers tegen de schutting is een goede tip.



Heb je geen handige vader/broer/buurman/vriend die een nieuw tuinhek voor je in elkaar kan zetten?



En ken je mensen met een mooie tuin waar je stekjes kan bietsen?



En zakjes zaad, heb je de hele zomer plezier van!
Alle reacties Link kopieren
Een deel van de tegels zou je rechtop kunnen zetten (stukje ingraven) om borders te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik was even aan het googlen, ook ik moet mijn tuin opnieuw beplanten, en kwam DIT tegen.

Misschien iets voor jou? Ik ga er zeker even snuffelen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Zelf gras zaaien ipv graszoden kopen. Tegels proberen te verpatsen via MP of supermarktbriefje.
Wel even investeren in 'n goeie wintergroene heg of schutting en voor de rest stekjes bietsen bij familie en vrienden met tuinen.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat veel tips, wat leuk.



Ik moet inderdaad even op marktplaats gaan snuffelen en bij gratis op te halen (zag er net in de gauwigheid al wat geschikts tussen staan).



Klimop tip is ook een goede en ben helemaal blij met een specifieke naam van een klimop

Kan ik die Lathyrus nou al kopen en tegen de schutting zetten, of moet ik daar nog even mee wachten?



Ik begrijp inderdaad dat een tuin een work in progress is, tenzij je inderdaad een zak vol met geld hebt, om alles klaar in te zetten. Maar dat vind ik niet zo'n probleem, als het allemaal maar iets fleuriger wordt dan nu. Wil ook een stuk tegels eruit halen om wat gras te zaaien, dan wordt het direct een stuk groener en kan ik zomers m'n handoekje neergooien om te zonnen/picknicken.



Ik denk dat ik minder geschikt ben voor zakjes zaad opkweken, ik heb het nu een aantal keer geprobeerd met kruiden in de keuken (basicilicum, koriander, bieslook etc. maar net als het wat lijkt te worden, gaat het dood.)



Ga m'n moeder ook maar eens inschakelen voor hulp.



Krijg er nu wel zin in
Als je 'n boom wil, kun je ook jonge eikjes/berkjes etc. uit gaan graven in 't bos. Heb ik ook gedaan met Amerikaanse eiken en die mannen zijn nu al wel 10 meter hoog. Mooie herfstkleuren hebben die!
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip voor de zij/voortuin: alles beplanten is duur, je zou een stuk houtsnippers kunnen doen, vak uitzetten met de tegels die je nog hebt (of bielzen, borderranden etc, wat je maar op marktplaats kunt vinden), anti-worteldoek erin en een lading houtsnippers erop. Er omheen borders, en voila, het ziet er meteen een stuk 'tuiniger' uit dan die lelijke tegels!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met bedenken waar je de bestrating wilt houden. Waar is de plek waar je een terras wil?

Ik weet niet hoe de huidige bestrating is maar die kan je t.z.t. wel een keer vervangen.

Dus bepaal de contouren van waar je de bestrating houdt. Alle andere tegels sloop je eruit.

Heb je al aan gras gedacht? Zelf vind ik het heerlijk, gras in de tuin, lekker met je blote tenen kroelen door het gras en 's zomers met een dekentje lekker liggen. Grote stukken in het midden kun je inzaaien met gras dus. Aan de zijkanten de perken, zet daar dan wel een tegel tussen (liggend of op zijn kant) om het gras van het perk te scheiden.

Langzaamaan, hoeft niet in 1 keer, kun je die perken vol planten. Vraag stekjes, kijk op marktplaats (er zijn altijd een hoop mensen die planten wegdoen, vaak krijg je ze gratis als je ze zelf komt uitgraven) en koop stukje bij beetje een plant erbij. Richt je niet teveel op 1 jarigen en denk aan de basis. Het eerst heesters en klimplanten op de goede plek planten. Daarna pas de kleinere gewassen. Koop ook vaste bodembedekkers, die kun je makkelijk afsteken en verderop nog eens planten als ze groter zijn geworden.

En die schutting, die kan je natuurlijk gewoon verven. Eventueel kun je er rieten matten tegenaan bevestigen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Kies voor groenblijvende planten en kruipers, zoals maagdenpalm (vinca), varens (in de schaduw), lavendel. Dan ziet je tuin er in de winter ook nog leuk uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een enorme hortensia over. Gratis en voor noppes. Regio Utrecht. Hebben?
Alle reacties Link kopieren
Schutting verven vind ik een leuk idee, want dat bruin vind ik maar niks.

Maar welke kleur, elke kleur die ik bedenk lijkt me eigenlijk vrij raar op een schutting. (wit, blauw, roze)



Heeft iemand hier een geschilderde schutting, zo ja, welke kleur?
zou donkerblauw doen, zelf vind ik dat heel mooi staan met natuurlijk groen
Alle reacties Link kopieren
Werk in deelprojectjes. Als je geen groene vingers hebt kan het zomaar gebeuren dat je ooit blij bent met je tegeltuin, en dan is het handig als niet alle tegels weg zijn. Schutting in een mooie kleur schilderen scheelt al een boel in het aanzicht, als je ook zorg voor een leuk tuinzitje. Zoveel mogelijk met potten werken en pas op de lange duur de grond opengooien. Nou ja, ik heb zulke groene vingers dat zelfs de zakjes zaad niet opkwamen Ik zou zelf dus voor plantjes gaan die het al doen.

Als je een paar projectjes doet van een rijtje tegels, of een vierkantje tegels, knapt je tuin al snel op, ook al is 'ie niet groen en weelderig.

Als je een auto hebt, of iemand met een auto kent, kun je bij een kweker heel goedkoop aan buxus o.i.d. komen voor onder dat schoolhekje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Missprincesa schreef op 11 februari 2011 @ 09:56:

Schutting verven vind ik een leuk idee, want dat bruin vind ik maar niks.

Maar welke kleur, elke kleur die ik bedenk lijkt me eigenlijk vrij raar op een schutting. (wit, blauw, roze)



Heeft iemand hier een geschilderde schutting, zo ja, welke kleur?



Hij is nu bruin zei je. Maar wat zit erop? Is het beits of verf?

In geval van beits zou ik niet zomaar verf overheen doen tenzij het op waterbasis is. Maar nog beter zou het dan zijn om een nieuwe laag beits eroverheen te doen, althans, ik vind dat zelf het beste voor een schutting. Tenzij het verf is dus want dan pakt het niet.
Alle reacties Link kopieren
Lathyrus moet je opkweken van een zakje zaad, maar dat gaat razendsnel.



Het zijn grote zaden. Koop voor weinig een kweekbakje bij bijv. de Action of de bouwmarkt, daar heb je lang plezier van. Bijgeleverde turfpotjes (of kartonnen eierdozen, werkt ook) vullen met aarde. 1 of 2 zaadjes er in proppen en de plastic deksel er op en op een warme plek weg zetten. Regelmatig besproeien met water (met de gieter spoel je snel de aarde weg). Als ze een redelijke maat zijn de deksel er af en ze nog wat verder laten groeien. Daarna op een wat koelere plek wegzetten (afharden=laten wennen aan de kou buiten) en na ijsheiligen (is ergens in mei) ze in de grond zetten. Je doet echt lang met zo'n zakje zaad, is veel goedkoper dan kant-en-klare plantjes kopen.



Als je snel wat opvulling wilt voor je nu nog kale bakken, dan kun je ook gewoon een zakje met wilde-bloemen zaad of lobelia's kopen. Uitspreiden over de aarde, laagje aarde er overheen en vochtig houden. Ik ben nooit zo van het uitdunnen of voorkweken, maar bij die lathyrus is dat goed te doen.



Ga nu al naar de kringloop voor buitenpotten, voordat iedereen op dat idee komt. Zorg dat er een gat onderin zit (of maak dat zelf als het plastic potten zijn, door er een gat in te boren) zodat het regenwater er uit kan.



Het is erg leuk om straks tomaten, komkommers sla etc uit je eigen tuin te kunnen oogsten. Google maar op groente in potten.



*baalt dat ze geen tuin meer heeft*
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven