Goedkoop tuin aanleggen

11-02-2011 09:21 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu ruim een half jaar in m'n (huur)huisje, binnen is het helemaal naar m'n zin. Er zijn nog een aantal dingetjes die ik weer wil veranderen, maar het is helemaal leuk.



De tuin echter....1 grote drama. Heb best een grote tuin vind ik en hij is helemaal betegeld (VERSCHRIKKELIJK). Ik ben juist van de groene/fleurige tuinen, ik heb alleen totaal geen groene vingers (nog nooit in een tuin gewerkt, en al m'n planten binnenshuis gaan dood...)



Maar goed, ik wil de tuin nu toch beginnen aan te pakken, zodat ik straks als het weer wat beter wordt toch een beetje kan genieten als ik buiten zit (nu voel ik me alsof ik naar een bouwval kijk).

Alleen volgend probleem, het moet allemaal heel low-budget, heb nu zo'n 200 euro en kan er elke maand zo'n 50 euro aan kwijt, om een indicatie te geven.



Ben op zoek naar goede, goedkope ideeen om m'n tuin een beetje op te knappen.



Even uitleg van de tuin, heb een hoekhuis, achtertuin is gericht op het noorden en er staat helemaal een bruine schutting omheen (bah), de achtertuin is ongeveer 9x10.



De voor en naast-tuin zijn op elkaar aangesloten (zit geen scheiding tussen) en zijn ook helemaal betegeld. De naast tuin is zo'n 4 m breed en 6 meter lang. De voortuin omgekeerd.

Er staat nu zo'n schoolhekje omheen waarover je zeg maar kunt koppeltje duikelen. Veel mensen stappen eroverheen en lopen door mijn 'tuin' om het stukje 'hoek' over te slaan. Vind ik nu nog geen probleem, maar als ik echt een tuin heb, wil ik niet meer dat mensen er doorheen lopen. Bovendien is het huidige hekje oerlelijk...



Ik heb inmiddels wat tuinboeken gehaald en ben een paar keer naar het tuincentrum geweest, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wat zijn bijv. goedkope planten die de boel direct een beetje opfleuren.
Ik heb helaas alleen een balkonnetje, maar wat een leuke en goede tips hier! Krijg zin in een tuin...
Alle reacties Link kopieren
Vraag bij een buur/kennis of je wat stukjes klimop (de uitlopers) mag wegknippen. Zet het in een glas water tot zich worteltjes hebben gevormd en zet ze daarna (na de ijsheiligen) in de grond. Zorg voor wat touwtjes (koop een bosje in de kleur van je schutting, of gebuik raffia) en zet die vast zodat de klimop steun krijgt in het begin. Groeit snel, en voor je het weet is je bruine schutting begroeid.



Maar wat anderen ook zeggen: maak eerst een plannetje, een ontwerp. Kijk waar de zon is en waar je een zitje wilt hebben. Het is zonde om daar tegels weg te gaan halen en een border te maken, als later blijkt dat je er wilt gaan zitten.

En kijk ook langs welke schutting je iets wilt planten: die hoef je dan niet te schilderen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
@ Himalaya, ik zaai Lathyrus gewoon in de volle grond. Gaat ook goed. Ze komen alleen wat langzamer op.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic, ik lees mee! Wij zijn 3 maanden geleden verhuisd van een flat met een piepklein balkonnetje naar een huis met een tuin van iets van 20 x 20m, plus zij- en voortuin. Er staan een hoop planten in maar hebben ook 2 redelijk verwaarloosde terrassen en een lap gras. Ik kom hier al een hoop leuke, goede en nuttige tips tegen! Lathyrus is idd geweldig, op mijn balkonnetje groeide en bloeide dat als een tierelier en is prachtig om te zien. Clematis is ook een mooie bloeiende klimplant.
Ik ben mijn eigen bananenschil
Alle reacties Link kopieren
Voor tips en ideeën, kan je ook eens hier kijken (en je verlekkeren aan de prachtige planten) Klik!
Ik ben mijn eigen bananenschil
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf trouwens een stevige voorliefde voor klimplanten.

Dit zijn mijn favorieten:



De groenblijvende clematis (armandii)



En



Winterharde groenblijvende jasmijn (Toscaande jasmijn)



En natuurlijk:



De meest winterharde passiebloem (Passiflora Caerulea)
quote:Suze2hier schreef op 11 februari 2011 @ 09:56:

Ik heb een enorme hortensia over. Gratis en voor noppes. Regio Utrecht. Hebben?Ikke heb wel interesse. Maar kan 'm pas in april/mei kwijt, hebben nu de sleutel van ons nieuwe huis nog niet.....
Overigens een heel leuk topic dit!



Wij hebben bij ons nieuwbouwhuis straks een leuk stuk zwarte grond waar we iets mee 'moeten' voor zo min mogelijk geld.



De afscheiding met onze buren is verplicht groen, naast klimop spreekt die groenblijvende Jasmijn mij erg aan!



Heeft iemand nog een tip waar je voor heeel weinig tegels kan halen voor een low budget terras?
Alle reacties Link kopieren
Maak een plan en plant de planten die er het langst overdoen om 'volwassen' te worden eerst, zoals fruitbomen. (Als het mijn tuin was dan had ik het wel geweten, dan had ik een kersenboom genomen! Je hebt ruimte genoeg daarvoor).
Alle reacties Link kopieren
quote:Branca schreef op 11 februari 2011 @ 10:41:



Heeft iemand nog een tip waar je voor heeel weinig tegels kan halen voor een low budget terras?Bij TO natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Gewone betontegels zijn saai, maar als je ze in een patroon legt met bakstenen vind ik ze al een stuk leuker! Evt kun je de betontegels met de onderkant naar boven leggen, ziet er wat ruwer uit. Ik zou de betontegels dus niet wegdoen!

Verder zou ik, gezien je budget en je "groenwens" de schuttingen niet gaan schilderen, maar er klimplanten tegenaan laten groeien. Klimop is idd makkelijk te stekken en op dezelfde manier (takjes in water laten wortelen en dan planten) kun je ook kamperfoelie prima stekken. Mooie, lekker ruikende bloemen en groeit snel. Bruidssluier ook, maar is wel een echte woekeraar! Passiebloem is ook op deze manier te stekken. Druiven kun je ook stekken voor tegen de schutting. Als je van houten latten een overkapping maakt boven je terras, kun je ze ook daar overheen laten groeien!

Ook leuk: kruiden. Bv tijm, lavas, oregano, bieslook, munt (woekeraar, dus in een afgeperkt stuk of een grote pot zetten!) kun je makkelijk een stuk afsteken van een bestaande plant van buren/vrienden/familie. Rozemarijn kun je stekken door een stukje tak af te scheuren en direct in de grond te zetten of eerst in water te laten wortelen. Op een beschut pleje overleeft hij de winter wel.

En verder zou ik een stukje reserveren voor makkelijke groenten/fruit. Steeds een beetje rucola zaaien (zodat niet alles in een keer plukklaar is) is bv heel makkelijk. Of koop diverse kleine slaplantjes straks bij een tuincentrum. Als je wat stevige draad spant, kun je tegen die lelijke hekjes ook (gestekte) frambozen en/of bramen zetten. Lekker en ik denk niet dat mensen nog langer door je tuin banjeren! Fruitboompjes zijn ook leuk, maar die zul je misschien wat minder makkelijk gratis kunnen krijgen.

Veel plezier met je tuin!

Oh en wat anderen ook al zeiden: eerst een plannetje maken en niet in een keer alles eruit gooien, maar stukje bij beetje tegels eruit halen en daarin ook meteen wat planten. Als je de tegels eruit haalt, maar er geen planten in zet, heb je in een mum van tijd heel veel onkruid en daarvan word je niet blij...
Alle reacties Link kopieren
naar een tuin-tv programma schrijven:HELP!?
Alle reacties Link kopieren
Op Marktplaats en gratisoptehalen.nl staan regelmatig tuintegels voor niks.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook van die sier kalebassen zaaien (is supermakkelijk) groeien snel, je hebt er vrucht van (die je dan in het najaar decoratief kan neerleggen bij de voordeur met een lantaarn, hoe mutsig) en de bladeren zijn vrij groot zodat je snel groen hebt (wel de bloemen uitdunnen, want anders heb je nagenoeg geen vrucht)



Bij de kringloop kun je vaak voor een prikje ook bloempotten kopen en andere dingen die je in de tuin kan neerzetten, al zijn ze daar niet helemaal voor bedoeld.
quote:Guinevieve schreef op 11 februari 2011 @ 10:54:

[...]





Bij TO natuurlijk



Ja goed idee, maar die wil ze misschien nog niet kwijt! :-)



Maar ben nu al fan van die gratisoptehalen site!! Super!



Ik vind betontegels voor ons terras juist helemaal prima. Bijn zo'n nieuw huis is alles al zo 'nieuw', juist leuk om er wat oude tegels bij te leggen.
Alle reacties Link kopieren
O, nog een tip voor diegenen die willen gaan stekken: stekpoeder! Heel makkelijk en zelfs te gebruiken voor planten die doorgaans niet zo makkelijk zijn om te stekken.



En nog even over klimop: Hele volkstammen zweren erbij en hij is en blijft populair. Uitermate makkelijk, groeit snel, behoud zijn blad dus er is veel voor te zeggen.

Het is natuurlijk deels een kwestie van smaak maar persoonlijk heb ik er een grondige hekel aan. Het heeft namelijk ook veel nadelen. Klimop is een heel agressieve groeier die makkelijk woekert. Hij heeft hechtwortels die schuttingen en gevels voorgoed kan verknallen. Klimop kan gemakkelijk andere planten verstikken met zijn gewoeker en kan zwaar onder de bladluis zitten dat ook weer andere planten benadeeld. Als je het eenmaal hebt geplant kom je er vaak maar moeilijk vanaf. En bedenk ook dat als je het plant op een schutting met buren aan het andere end dat die er ook onherroepelijk mee te maken krijgen. Snoeien van klimop moet vaak het hele jaar door want ze groeien al bij hele lage temperaturen, dus zelfs in de wintermaanden.

Bedenk dus goed of je wel echt klimop wilt.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook de stoeptegels afwisselen met een streepje klinkers. Of om iedere 4 stoeptegels een randje klinkers.

Kan even niet zo snel een voorbeeld vinden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:Denizcim schreef op 11 februari 2011 @ 10:56:

Klimop is idd makkelijk te stekken en op dezelfde manier (takjes in water laten wortelen en dan planten) kun je ook kamperfoelie prima stekken. Mooie, lekker ruikende bloemen en groeit snel. Bruidssluier ook, maar is wel een echte woekeraar! Passiebloem is ook op deze manier te stekken. Druiven kun je ook stekken voor tegen de schutting.



Nou, daar verschillen onze meningen duidelijk

Ik vind ze zo ontzettend stinken... net als bloeiende liguster... Brrrr!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Denizcim en Himalaya: ik ben het met jullie beiden eens. Ik heb namelijk 1 kamperfoelie die gruwelijk stinkt en ik heb er nog 1 die goddelijk ruikt. Kan per soort verschillen dus.
Wist je dat je hortensia´s gemakkelijk zelf kunt stekken?

Knip een aantal bloemen met steel af van de moederplant en zet ze bij elkaar in de grond. Dit moet je wel pas in september doen. Het jaar daarop is de stek al goed geworteld en groeit al goed uit!

Zelf vind ik hortensia´s altijd heel gezellige struiken in meerdere kleuren heb ik ze en het kunnen flinke struiken worden.



Je kunt ook in het voorjaar potten met allerlei plantjes neerzetten.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Branca, ik moet hem voor woensdag kwijt want dan moeten de tegels er in. Dat gaat niet lukken dus vrees ik? Jammer want wel een mooie struik! Niemand bij wie je hem tijdelijk kwijt kan? Mail me anders op suze2hier@ hotmail.com
Alle reacties Link kopieren
Branca, ik moet hem voor woensdag kwijt want dan moeten de tegels er in. Dat gaat niet lukken dus vrees ik? Jammer want wel een mooie struik! Niemand bij wie je hem tijdelijk kwijt kan? Mail me anders op suze2hier@ hotmail.com
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een ideeen. Heb er maar een lijstje van gemaakt om het wat overzichtelijker te maken. Ga zo bezig met een plan. Heb ook een aantal tuinboeken van de bieb geleend.



Voor ze zij-en voortuin vind ik de frambozen en bramen aan die schoolhekjes het leukste idee. Nu alleen nog even uitzoeken hoe/wat/wanneer.



Ik heb best veel schutting (3 zijdes) dus denk dat ik in ieder geval 1 zijde met klimop doe (die toscaanse jasmijn vind ik ook heel mooi). In ieder geval niet de zijde waar ik buren heb, want wil niet dat m'n buren last hebben van de klimop.

Ga ook een hoekje/zijde schilderen, maar welke kleur dat bedenk ik later wel... Wil eigenlijk een tropisch hoekje met wat wit zand en een hangmat....



Vind die website van bakker-hillegon ook super handig, vooral omdat je dan op schaduwplanten kunt zoeken (door mijn tuin op het noorden heb ik best heel veel schaduw...) en op bloeitijd, omdat zelf allemaal per plant uit te zoeken, is best veel werk, dus ideaal zo'n zoekmachine!
Alle reacties Link kopieren
suze2hier: ik woon helaas best ver weg, dus ik red het niet om hem op te halen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij groeien zonnebloemen ook wel snel. (Moet je even opzoeken hoe/wanneer je moet zaaien). En worden groot en zijn fleurig, dus snel wat kleur in de tuin . Kan denk ik wel pas in de lente.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven