Groene vingers, bloemen, bijtjes en een openbare tuin advies

19-10-2014 19:19 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, en een enkele heer,



Ik heb advies nodig van de groene vinger brigade. Het is als volgt.

Achter onze tuin was een gemeentetuin. Omdat deze geen geld meer hebben is het stuk al in geen 7 jaar meer gesnoeid. De beplanting bestond uit fluweelbomen, berenklauwen en hedera. Die allen, woekerend als ze zijn, in onze tuinen kwamen. Het was mer ee stadsjungle dan gemeentetuin. Er was sprake dat we de lap konden kopen, maar dat is teruggedraaid. Wel mochten we het zelf verwijderen en opnieuw aanplanten MITS er aan een aantal voorwaarden werd voldaan;



Voorwaarden;

Het moet openbaar blijven en mag NIET bij de eigen tuin betrokken worden

Het mag niet betegeld worden maar moet 'natuur' blijven.

Betrokken en participerende samenleving.

En wanneer mogelijk bijdragen aan de natuur en eventueel educatie.



Na de opruimwerkzaamheden hebben we met vijf buren nu een lap van 80 meter lang en 10 meter diep. Na niet al te lang beraadslagen kwamen we met een leuk idee. We willen er een 'educatieve' vlinder- en bijentuin van maken. Nuttig en mooi. Een leuk paadje erdoor heen voor de geinteresseerden. Kleurige en heerlijk geurende bloemen, bordjes bij de bloemen/planten en struiken over wat men nu precies ziet, welke vlinders er gespot zijn inmiddels en het nut van de bij in het algemeen. We krijgen een ietsiepietsie subsidie (lees 250 euro per jaar) vanuit de gemeente. Hell, mag ook el want we gaan hun grond bijhouden en beplanten..., de rest komt uit eigen zak.



Nu hebben we de volgende vragen;



Er is genoeg te vinden over welke planten bijen en vlinders aantrekken, maar we willen vanaf het voorjaar tot het najaar dingen in bloei hebben staan. Dus niet dat alles in juli/augustus uitloopt en klaar is kees. Wie is er hier plantofiel en kan me helpen met een 'bloeiplan'? Zodat er altijd wel iets in bloei staat.



We willen iets leuks voor ouders met kinderen doen in onze 'bijen en vlindertuin'. Er komt een wandelpad van door de tuin (tegels mochten niet) Zelf kwamen we niet veel verder dan een leuk verhaal over een vlinder en een bij als een soort 'storyline' door de tuin die de ouder kan voorlezen aan het kindje en een abri (waterdicht) met een vlinderkleurplaat en een lief prijsje elke maand. Zouden jullie als ouders dat leuk vinden als je op weg van school naar huis door zo'n tuin zouden lopen? En hoe kunnen we de tuin attractiever en leuker maken voor de nieuwe generatie? En hoe kunnen we een leuk educatief element in onze tuin brengen? Er zitten drie kinderdagverblijven en een lagere school vlak langs onze 'route'.



Omdat tegels niet mogen, maar er hier wel vlakbij een huis is voor licht verstandelijk- maar zwaar lichamelijk beperkte bewoners, willen we het pad zo hebben dat ook zij in een rolstoel door de tuin heen kunnen. De materialen moeten natuurlijk zijn, maar steen is uit den boze.



En hoe kunnen we het participerende bevorderen buiten ons als 'onderhouders' na?





En wie heeft er nog ontzettend leuke ideeen verder?



Enfin, ik hoop dat jullie kunnen helpen. Wij hebben er enorm veel zin in en zijn bereid te investeren, maar willen het gewoon echt goed doen.



Duizendmaal dank!
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Uit welke regio kom je? De abdij in Egmond heeft een kleine vlindertuin misschien kun je daar ideeën op doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ah, daar wonen mijn ouders vlakbij!! Leuke tip!
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Advies vragen bij de Vlinderstichting of bij een botanische tuin in de buurt?

Ik zou het trouwens ontzettend leuk vinden om zoiets in mijn buurt te hebben. Goed initiatief!
Alle reacties Link kopieren
Vlinders lokken



vr 2 november 2012 reacties (0)



Vlinders lokken - rode zonnehoed

Vlinders zie je minder dan vroeger. Een vlindervriendelijke aanleg en inrichting van je tuin kunnen de natuur een handje helpen. Met nectarrijke planten kun je vlinders lokken naar je tuin.



Vlinders lokken



bron tuinieren.no





Vlinders komen graag in een zonnige tuin om hun lijfje en vleugels op te warmen. Zelf hebben ze bloemen nodig waar ze hun voeding, nectar, met hun roltong uit kunnen zuigen.



Vlinderplanten



Vlinders hebben ze een voorkeur voor vaste planten, roze en paarse bloemen die zoet geuren, heesters en hagen. Nachtvlinders zijn ook dol op tuinen met een gevarieerde beplanting. Met deze vlinderlokkende planten kun je vlinders lokken naar je tuin. Je kunt ook een compleet bloemenmengsel voor vlinders kopen (bijvoorbeeld het DCM bloemenmengsel vlinders).



Rode zonnehoed (Echinacea purpurea): vooral aantrekkelijk voor de dagpauwoog. Kies bijvoorbeeld de oranje ‘Art’s Pride’.

Vlambloem/Flox (Phlox paniculata): vooral aantrekkelijk voor de gehakkelde aurelia.

Kogeldistel (Echinops): vooral aantrekkelijk voor de distelvlinder.

Zonnebloem (Helianthus annuus): vooral aantrekkelijk voor passerende vlinders.

Mexicaanse zonnebloem (Tithonia rotundifolia): vooral aantrekkelijk voor de distelvlinder.

IJzerhard (Verbena bonariensis): vooral aantrekkelijk voor het koolwitje, de atalanta en de dagpauwoog.

Herfstaster (Aster ericoides): vooral aantrekkelijk voor de dagpauwoog, gehakkelde aurelia, kleine vos, koolwitje en atalanta. Kies bijvoorbeeld de ‘Blue Star’.

Duizendblad (Achillea millefolium): vooral aantrekkelijk voor de distelvlinder, atalanta en dikkopje.

Vlinderstruik (Buddleja davidii): aantrekkelijk voor vrijwel alle soorten vlinders.

Duifkruid (Scabiosa columbaria): aantrekkelijk voor vrijwel alle soorten vlinders.

Lever- of koninginnekruid (Eupatorium): aantrekkelijk voor vrijwel alle soorten vlinders.

Bergamotplant (Monarda): aantrekkelijk voor vrijwel alle soorten vlinders.

Wilde marjolein (Origanum vulgare): aantrekkelijk voor vrijwel alle soorten vlinders.

Heliotroop (Heliotropium): aantrekkelijk voor vrijwel alle soorten vlinders.

Koeienoog (Telekia speciosa): aantrekkelijk voor vrijwel alle soorten vlinders.

Zonnekruid (Helenium ‘Moerheim Beauty’): aantrekkelijk voor vrijwel alle soorten vlinders.

Dropplant (Agastache): aantrekkelijk voor vrijwel alle soorten vlinders.



Waardplanten



Het vrouwtje legt haar eitjes alleen op het blad van bepaalde planten; de zogenoemde waardplanten. Voor veel vlinders is dat de brandnetel. Ook klimop, hulst, rolklaver, damastbloem, pinksterbloem en kool zijn goede waardplanten, de vuilboom is de beste. Wanneer de rupsen uitkomen, eten ze het blad.

Meer over vlinders lokken



Meer weten? Bij De Vlinderstichting kun je o.a. het boekje ‘Vlinders in de tuin’ en een vlinderherkenningskaart met afbeeldingen en beschrijvingen van de vlindersoorten bestellen. Op een andere manier vlinders lokken naar je tuin? Hang een vlindervoeder op of maak een vlindertafel.



Dit artikel heeft de tags: Bloemen / Insecten / Vlinders
Alle reacties Link kopieren
Ik was een keer bij iemand op bezoek, daar was in de wijk ook een openbare tuin. Ik vond het erg leuk!

Ze hadden er ook kruiden in de tuin staan, de hele buurt kon er tijm en bieslook plukken. Verder hadden ze frambozen staan, lekker snoepen uit de tuin! Ik zou dat een leuker educatief element vinden dan een verhaal. De natuur vertelt zijn eigen verhaal, en dat verveelt nooit. En als ouder en kind moet je dan zelf op zoek naar dat verhaal.

Ook educatief: een insectenhotel, paddenpoeltje, egelhuis, composthoop. Zet er een bordje bij wat er allemaal leeft en waarom je het in je tuin zet. En maak een tunnel of een iglo van wilgentakken, die gaan groeien en dan krijg je een groene hut. Een wilg bloeit vroeg in het voorjaar, de bijen zijn er gek op.

Bedenk verder dat vlinders ook rupsjes geven, deze hebben honger. Een hoekje met brandnetels is voor veel vlinders een goede bron van voedsel.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet niet om rond burendag (eind september) subsidie aan te vragen bij het oranjefonds. Je kan juist bij dit soort projecten geld voor krijgen.



Verder heb ik geen tips
Alle reacties Link kopieren
Let er trouwens goed op dat er geen planten met giftige besjes in je tuin komen! Besjes mogen best bitter of vies zijn als ze per ongeluk worden gegeten, maar zeker niet giftig.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, een vlindertuin! Wat een werk, een abri en bordjes. Misschien dit jaar klein beginnen met a aanplant en eenjarigen die zichzelf uitzaaien? Ik ben fan van lathyrus

http://www.onzeklassetuin.nl/upload/1347258954.jpg

, lavatera,

https://encrypted-tbn0.gs ... kjiMq1LAQhNRPKRZbklpIWvZw

cosmea

https://encrypted-tbn1.gs ... IU3THKWC_fObUnRfWl73fkeRI

buddleja

https://encrypted-tbn1.gs ... sSrkj5iWyI8E2IbeOJkqDPDq-

stokroos

http://www.happyseeds.nl/foto/stokroos.jpg

kaasjeskruid

https://encrypted-tbn1.gs ... oCodS1fHV9sUR8gU8VCpifUuQ

gewone roos

En omdat het kan: peultjes en frambozen.

En dan misschien nog verbena of verveine voor de vulling.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk initiatief!

Is er bij jullie in de buurt misschien een Mec (milieu educatief centrum) waar je informatie kunt krijgen?

Afgelopen zomer was ik op een jaarmarkt waar een imker erg enthousiast vertelde over zijn werk, hij vertelde dat ze altijd op zoek zijn naar plaatsen om een korf neer te zetten maar ook graag uitleg geven over welke beplanting goed is voor bijen.

Misschien is er een imker in de buurt die ook advies kan geven?
Iets warms graag. Met borstharen. (Loesje)
Alle reacties Link kopieren
Wat veel reacties al! Ik vind de 'pluk en smul' hoek ook wel heel erg leuk!!!
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vantevoren goed uitdenken hoe je honden uit die strook gaat weren. De vlinder/pluktuin lijkt me fantastisch, maar als je kleutertje er in de hondenpoep trapt, of als de reu van 2 straten verderop dagelijks zijn been optilt bij de bieslook, dan wordt dat toch duidelijk minder.
Alle reacties Link kopieren
Goed punt Tof. Dat is iets waar ik me wel druk om maak. Evenals mensen die, nou ja, niet helemaal maatschappelijk verantwoord zijn en de hele tuin leegplukken want zo leuk in een 'vaassie'. Daar moeten we nog wel wat op verzinnen. Iemand tips?
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk initiatief!



Kun je je niet laten adviseren en sponsoren door de plaatselijke hovenier/intratuin/gamma? Aan het begin en eind van het pad een reclamebordje, lijkt me win-win😊
Alle reacties Link kopieren
Qua hondenweren zou je de boel met een hek kunnen afzetten (kosten?) met bij de ing/uitgangen een wildrooster of een dichtklappend hek. I.p.v. een wildrooster kan ik me voorstellen dat zo'n metalen schoenenveegrooster (een grote uitvoering, waar een hond niet zo even overheen springt) ook al een boel kan helpen.



Qua pad, wat hebben jullie daar in gedachten? Onverhard wordt op een gegeven moment bij regen blubber. Boomschors ofzo? Wat is met bijv. een kinderwagen handig?



En wat beplanting betreft: onder de eenjarige planten zijn er een boel die flink wat vlinders en bijen aantrekken, maar in de herfst/winter wordt dat natuurlijk een kale bende... Ik zou dus gaan voor een mooie opzet van vaste planten, en dan alleen de gaten daartussen vullen met eenjarigen. Om kosten te besparen zou ik verder onder buurtbewoners gaan vragen naar stekken en zaailingen van planten. 80x10= 800 m2, dat zijn me een aantal planten die je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Als het openbaar is weet ik niet of je honden wel kan weren? Maar een bordje bij de ingang lijkt me een duidelijk signaal?

Heb je een agrarische opleiding in de buurt? Misschien kunnen zij nog wat in jullie project betekenen?
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlammetje schreef op 20 oktober 2014 @ 09:13:

Als het openbaar is weet ik niet of je honden wel kan weren? Maar een bordje bij de ingang lijkt me een duidelijk signaal? Even bij de gemeente navragen dus. Goede kans dat er aangewezen hondenuitlaatplaatsen bestaan, en dan zou het geen probleem moeten zijn. Een loslopende hond trekt zich niets aan van een bordje, dan moet je hopen dat de eigenaar van die hond dat bord wel ziet en zich er dan ook nog aan wil houden. Alternatief zou ook nog een haag van prikkelstruiken rondom zijn, in plaats van een hek. Dan moet je alleen bij de in- en uitgang nog een oplossing verzinnen
Alle reacties Link kopieren
Waar zit die gemeentetuin dan in De Velden ? Nooit gezien.
Alle reacties Link kopieren
Je kan net ook via de gemeente en de vlinderstichting doen



http://www.vlinderstichting.nl/idylle/



Wat je zou kunnen doen is in het midden een paar vlinderstruiken plaatsen, daaromheen weer ijzerhart, wat het ook goed doet is Zonnehoed. Dat komt gewoon elk jaar weer op (struiken in het voorjaar snoeien na de vorst)



en eromheen zaaigoed.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij onze gemeente ook gevraagd om een idylle bij een leeg stuk grond, maar daar stonden ze niet achter.

Bij jullie is het al zo dat het een buurtfunctie mag hebben, dus dan zou je samen met de vlinderstichting een idylle kunnen maken.



Een kleurrijker Nederland, dat is waar De Vlinderstichting en de Nederlandse Bijenhoudersvereniging aan werken. Met steun van de Nationale Postcodeloterij leggen we tot 2016 bloemrijke plekken, idylles aan. Voor mensen om van te genieten en voor vlinders en bijen om beter te kunnen overleven.



We ondersteunen met de voorbereiding en aanleg van de idylle. Bijvoorbeeld door het bewerken van de grond, aanleveren van zaad en zorgen voor informatieborden voor bezoekers. Dit doen we altijd samen met vrijwilligers, terreinbeheerders en omwonenden. Ook gemeenten, boeren en bedrijven haken aan en krijgen ondersteuning. De lokale partijen beheren de idylles en houden ze in stand.



Ook een idylle bij jou in de buurt? Kijk voor de voorwaarden en meld je initiatief aan.
Stressed is just desserts spelled backwards
Hebben jullie de basisschool in de buurt benaderd met de vraag of zij mee willen doen met onderhoud als onderdeel van de lessen natuur, misschien hebben zij iets van budget hiervoor en hebben zij nog ideeën hierover.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven