Grond van gemeente kopen en buurtreacties

02-08-2014 09:25 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
We kunnen een groot stuk van het parkeerpleintje achter ons huis kopen van de gemeente. (Ca 90 m2) Nu wordt dat stuk regelmatig gebruikt door verschillende buren om hun auto te wassen, de caravan te stallen enz. De koop met de gemeente is nog niet gesloten, we willen eerst informeren wat we met de gekochte grond mogen (bijv. carport bouwen) maar wanneer en hoe is een goed moment om de buurt op de hoogte te stellen van onze plannen? We hebben een goed contact met allemaal en willen dit graag redelijk oplossen. Zit er wel mee dat we een stuk 'buurtplein' gaan omtoveren in eigen tuin/carport... Graag jullie mening...
Let's have tea...
De gemeente biedt het te koop aan. Dan moeten de mensen het maar kopen voor hun eigen plannen. Ik zou ze niet op de hoogte stellen, voor de grond voor jullie neus vandaan is gekocht.



Pas als je het hebt gekocht, kun je dit melden en ook wat jullie plannen daarmee zijn.
Weten de buren ook dat het te koop is?
Alle reacties Link kopieren
Als jullie die grond kunnen kopen en jullie willen dat graag, dan vooral doen. De gemeente had ook zelf kunnen beslissen iets op die grond te zetten of hadden het stuk grond af kunnen zetten en dan hadden de buurtbewoners de grond ook niet meer kunnen gebruiken.

Als jullie een goed contact met de buurtbewoners hebben kunnen jullie het ter sprake brengen als je toevallig al met ze in gesprek bent. Maar ik zou niet iedereen langsgaan, briefjes in de deur doen of een bijeenkomst beleggen. Jullie zijn in die zin geen verantwoording verschuldigd. Dat zou dan nog eerder de taak van de gemeente zijn.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Ik zou eerst informeren wat wel en niet mag, of er sprake is van recht op overpad.

Of je een garage/carport mag bouwen en of daar een vergunning voor nodig is. En wat de kans is dat de vergunning afgewezen wordt na bezwaar vd omgeving.

Als dat gebeurt dan heb je niks aan dat stuk.
Alle reacties Link kopieren
Kijk idd goed nr bestemmingsplan enz! Laat desnoods in koopakte opnemen dat het bestemmingsplan gewijzigd wordt. Gemeente moet buurt over verkoop informeren.
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
Ok bedankt! Heb er niet bij stilgestaan dat de gemeente ook had kunnen besluiten tot bijv het bouwen van garageboxen en dat de buren het dan ook 'kwijt' zijn...

Recht van overpad is niet aan de orde aangezien de bestaande steeg die langs ons perceel loopt gewoon langer wordt. Ik ga ma idd informeren wat we met de gekochte grond mogen.

Rest nog 1 puntje; mensen op leeftijd met auto parkeren daar altijd hun auto en hebben toentertijd een oprit aangevraagd aan het begin van het stuk. Ze hebben geen vergunning alleen de oprit toen betaald. We denken erover om die mensen wat tegemoet te komen door ze een plekje onder de nog te bouwen carport te bieden...zodat ze niet opeens helemaal om moeten lopen om bij hun auto te komen...lastig!
Let's have tea...
Zullen we eerst eens proberen de grond te kopen? Misschien aast de hele buurt wel op die grond en houdt iedereen zijn kaarten bij zich. Pas als je daadwerkelijk een handtekening hebt gezet en de transactie is voldaan, ga je nadenken over tegemoetkomen van de buren.
Ik zou zorgen voor een omheining, zodat duidelijk is dat het van jullie is.
Alle reacties Link kopieren
Dat is lief van jullie, zorg dan wel dat dichtgetimmerd is dat dit alleen voor deze bewoners geldt. Als ze op leeftijd zijn, binnenkort verhuizen, wil je misschien niet dat de nieuwe bewoners dit recht hebben.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Hier in de buurt was ook een stuk gemeentegrond te koop. De 4 huizen konden daardoor een grotere tuin krijgen, een aantal wilden daar ook een carport bouwen, maar daar werd geen vergunning voor afgegeven. Informeer daarom eerst goed of het wel mag!
Alle reacties Link kopieren
Nou Janine82 aardig dat je de buren dat gunt. Maar zelf zou ik dat niet doen

Misschien hebben jullie later in de toekomst weer andere plannen m.b.t. het stuk grond en moeten ze de auto toch ergens anders kwijt. Kans op scheve gezichten dan.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Als je die buren recht op overpad geeft, kan dat overgaan op nieuwe bewoners na zoveel jaar (gewoonterecht) kijk dus of je dit inderdaad kan voorkomen.

Verder is het jammer maar helaas voor de buurt.

Koop de grond als je dat wil, laat de gemeente de buurt informeren en geef de buurt in godsnaam geen inspraak of privileges. Komt alleen maar gezeik van. Het feit dat je die oudere buren al tegemoet wil komen, kan al voor scheve gezichten zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand of het feit dat zij die oprit betaald hebben nog roet in het eten kan gooien of kunnen ze daaraan geen rechten ontlenen?
Let's have tea...
In principe is die oprit illegaal (geen vergunning afgegeven) dus bij verkoop zal de gemeente er wrschnlk voor zorgen dat die.oprit verdwijnt, of door jullie wordt overgenomen.



Dat laatste zou ik heel goed mee uitkijken, dan kan er wel gewoonterecht ontstaan wat mogelijk ook bij verkoop van hun huis (ouder stel niet t eeuwige leven...) problemen kan geven.



Zijn jullie de enige in de race?
Hoop trouwens niet dat je in zo'n buurt woont me structureel te weinig parkeerplaatsen. Jij "ontneemt" met de koop immers geliefde parkeerplaatsen en dat wil wel eens tot irritatie leiden. Zeker nu 3 auto's per huishouden niks vreemds meer is.....
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn de enigen die het geografisch gezien kunnen bijkopen alleen onze tuin grenst er als enige aan...en die oprit met gewoonterecht hoe kom ik daar achter?ook bij gemeente?
Let's have tea...
Alle reacties Link kopieren
Er is niet heel veel parkeergelegenheid... Dat is ook waarom de buren op het pleintje parkeren...
Let's have tea...
Alle reacties Link kopieren
Recht van overpad kun je navragen bij gemeente, als je daar geen duidelijk antwoord krijgt Juridisch Loket
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik zou schriftelijk aan de gemeente vragen wat wel/niet mag, vraag ook om een schriftelijke reactie terug.



Voorts zou ik niks tegen buren zeggen, pas als de grond is gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Verder zou ik ook de buren geen gebruik meer laten maken van die grond. Niemand snapt er niks meer van als de ene buren nog wel hun auto er mogen parkeren en de andere niet.



Door de koop is het jullie eigendom geworden, jammer voor de buurt. Hadden ze het zelf moeten kopen.
Alle reacties Link kopieren
Vraag echt alles goed na bij de gemeente. Laat alles door een jurist van de gemeente goed op papier zetten.



Veel gemeenten hebben hun bestemmingsplannen online, dus je kunt zelf ook onderzoek doen.



vraag na bij degemeente:



- liggen er rechten op dit stuk grond ( bv recht van overpad )

- wat te doen met de oprijlaan van de buren ( hoelang ligt deze er al? ), gaat de gemeente hierin handhaven als zij dit stuk grond hebben verkocht.

- heeft de gemeente al de buurt geïnformeerd over de potentiele verkoop van dit stuk grond, zo nee, wanneer en hoe gaan ze dit doen?

- wat wordt het proces als er buren wel bezwaar gaan maken tegen verkoop van dit stuk grond ( bv dat zij het zelf willen kopen )

- wat is het bestemmingsplan nu?

- kan het bestemmingsplan gewijzigd worden voor jullie carport ( of garage of tuinhuis, of sauna, of zo )

- zijn de kadastrale grenzen vastgelegd?

- waarom wordt het verkocht?
never a failure, always a lesson
quote:janine82 schreef op 02 augustus 2014 @ 13:40:

Wij zijn de enigen die het geografisch gezien kunnen bijkopen alleen onze tuin grenst er als enige aan...en die oprit met gewoonterecht hoe kom ik daar achter?ook bij gemeente?Dat het alleen aan jullie tuin grenst, zegt weinig natuurlijk. Elke andere buur kan het ook kopen en er een prive-parkeerplaats van maken bv
Alle reacties Link kopieren
Wat DH zeg. Iedereen kan het toch kopen, niet alleen jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:janine82 schreef op 02 augustus 2014 @ 13:40:

Wij zijn de enigen die het geografisch gezien kunnen bijkopen alleen onze tuin grenst er als enige aan...

Nou... die oprit grenst er ook aan, toch?

Kan je nog één keer proberen te omschrijven hoe de ligging is?

Dus het pleintje, hoe de omliggende huizen erom heen liggen.

Waar er nu geparkeerd wordt, waar die oprit zit en hoe dat stuk grond zich verhoudt tot jouw tuin en jouw huis?

Ik probeer een plaatje te krijgen in mijn hoofd maar het lukt nog niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven