Grote Schoonmaak Tips!

18-04-2014 11:04 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit veel in huis gedaan nu ik zwanger ben wil ik het huis helemaal brandschoon maken. Alleen is het moeilijker dan ik dacht. Alle tips op internet zijn gebaseerd op een huis wat al wekelijks wordt onderhouden. Dit is bij mij dus niet het geval geweest. Heb nog nooit het hele huis geheel schoongemaakt. Mijn vraag is dan ook of er vrouwen zijn die tips hebben voor een "grote schoonmaak" van het huis? En ook om handig en overzichtelijk te werk te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Kamer voor kamer. Van zolder tot aan kelder als je die hebt. Ik gooi altijd eerst alles weg wat ik niet meer nodig heb.



Tussendoor de kamers die je gedaan hebt wel wekelijks een beetje bijhouden.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Begin per kamer, eerst opruimen en weggooien, dan schoonmaken en inruimen.

Het hele huis grondig schoonmaken doe je niet in 1 dag als het niet bijgehouden is (as if), doe iedere dag 1 kamer, dat houdt het overzichtelijk.
Flyen, dat gaat juist uit van totale chaos.

Zou me niet aanmelden, word je gek van de mail.

Maar de website heeft goede tips en structuur.



http://www.flylady.net/d/ ... ed/31-beginner-babysteps/
Moet je eens kijken op stofzuigerzen.nl. Staan leuke tips op. Ook flylady doet het goed hier op het forum.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad kamer per kamer,



en ik spam nog een keer mijn favoriete blog voor huishoudtips, werkt bij altijd heel inspirerend:

http://iheartorganizing.blogspot.fi/sea ... l/Cleaning

http://iheartorganizing.b ... t-project-gallery_19.html
Alle reacties Link kopieren
erg bedankt allemaal! alleen hoe zit het met katten haren. Heb zelf 2 katten en elke was die droog is zit onder + het hele huis. Heeft iemand hier nog wat tips voor?
Alle reacties Link kopieren
quote:layla19 schreef op 18 april 2014 @ 11:25:

erg bedankt allemaal! alleen hoe zit het met katten haren. Heb zelf 2 katten en elke was die droog is zit onder + het hele huis. Heeft iemand hier nog wat tips voor?Was ophangen in kamer die niet toegankelijk is voor de katten. En elke dag stofzuigen, of een Roomba aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
quote:layla19 schreef op 18 april 2014 @ 11:25:

erg bedankt allemaal! alleen hoe zit het met katten haren. Heb zelf 2 katten en elke was die droog is zit onder + het hele huis. Heeft iemand hier nog wat tips voor?

kattenharen zijn een crime, heel veel stofzuigen helpt, maar nooit 100%

Heb me wel eens afgevraagd of de kat scheren niet sneller zou gaan
Alle reacties Link kopieren
Lees mee, vid het altijd lastig waar ik moet beginnen in huis.

Heb echt een schema nodig. Oeps
Alle reacties Link kopieren
Tegen kattenharen helpt zo'n kledingroller met kleefspul en die kan je natuurlijk ook gebruiken op de bank/ stoelen / of gordijnen.



Van boven naar beneden werken is inderdaad het beste maar als je achterstand hebt in het schoonmaken dan hebben ruimtes als de zolder wat mij betreft niet echt prioriteit en zou ik beginnen in de keuken of de woonkamer.
Alle reacties Link kopieren
quote:layla19 schreef op 18 april 2014 @ 11:25:

erg bedankt allemaal! alleen hoe zit het met katten haren. Heb zelf 2 katten en elke was die droog is zit onder + het hele huis. Heeft iemand hier nog wat tips voor?

Kat mag bij mij niet op de kamer waar de was hangt.

En banken gaan met de kledingroller; daarna pas stofzuigen want anders kun je overnieuw beginnen door dwarrelende haren.



En inderdaad, one step a time, niet alles in 1x brandschoon willen hebben. Ik zet wel eens een keukenwekker en na dat half uur (bijvoorbeeld) ben ik klaar voor die dag. Als je dat een flink aantal dagen volhoudt zul je verbaasd zijn over hoeveel het je heeft opgeleverd in zo weinig tijd.
Ik zoek elke dag een hoek uit om schoon te maken. Het gaat me om oud vuil, dus vuil wat heel lang is blijven liggen. Gisteren heb ik het bovenraampje schoongemaakt. Er lag allemaal stof en dooie insecten en waar de wind trok was het vuil. Het was snel gebeurd; kostte me maar een kwartier. Vandaag is het leerpoetsdag.



Dus elke dag verplicht iets. Als ik helemaal geen zin heb ruim ik een kastplankje in de keuken leeg, maak hem schoon met een doekje en zet alles weer terug.



En oh ja, elke dag zorg ik er voor dat alles wat hoogglans hoort te hebben, ook echt glanst. Tenminste de belangrijkste objecten als kranen, rvs en spiegels.



Ik heb nog steeds niet alles gehad; ik ontdek nog steeds oud vuil in onbehandelde hoeken.
Van boven naar beneden werken.



Voor je begint eerst kijken of je alle spullen die je nodig hebt wel in huis hebt (algemeen: emmer, water, spons, allesreiniger, doekje, stofdoek/swifferding, stofzuiger en evt stofzuigerzakken indien van toepassing op jouw stofzuiger). Daarna per kamer/klus bekijken: voor de ruiten heb je ook een wisser en zeem nodig, voor de badkamer kalkreiniger/azijn, bleek en evt glasreiniger, in de keuken misschien iets met een ontvettende werking... Dat steeds eerst bij elkaar zoeken vóór je aan een ruimte begint, want anders moet je halverwege stoppen en dat is niet handig.



En combineer klussen. Je kunt prima de ramen lappen terwijl de was draait.
Alle reacties Link kopieren
Soms werkt het ook handiger als je niet ruimte voor ruimte afwerkt.

Maar gewoon de ene dag het hele huis stofzuigen en een andere dag overal afstoffen en weer een andere dag overal ramen lappen.



Dat werkt sneller dan eerst de stofzuiger pakken in de ene ruimte kort stofzuigen, stofzuiger weer opruimen en sopje maken om een paar dingen af te nemen. Door hetzelfde ding over meerdere ruimtes te doen voorkom je dat je steeds tussendoor moet opruimen en iets nieuws moet pakken.
Vroeger ging het bij mij vaak mis omdat ik, met weerzin in het hart, toch verplicht wou schoonmaken en dan teveel tegelijk wou doen.



Het is gewoon heel langdradig om de hele badkamer in één dag te doen. Gevolg was dat ik nog meer weerzin kweekte terwijl ik toch nooit tevreden was. En na een week was het wéér vuil.



Dus nu heb ik een vaste routine waar ik me aan houd omdat het te behappen is en het lijkt of zelfs mijn moeder mijn gedrag eindelijk kan goedkeuren. Da's dus mooi meegenomen.
TO: er bestaat een boek: Handboek voor de Moderne Vrouw. Daarin staan heel veel adviezen op allerlei gebied, waaronder de grote schoonmaak (en baby's en zwanger zijn en financiën...). Ik vind het zelf heel erg handig!
Alle reacties Link kopieren
quote:blommit schreef op 18 april 2014 @ 13:21:





Het is gewoon heel langdradig om de hele badkamer in één dag te doen.





Hoe groot is je badkamer wel niet dat je er een hele dag over moet doen?

Beetje doorwerken en het is in een uur klaar. Inclusief alle tegels tot aan het plafond..



Heb in de thuiszorg gewerkt en gemiddeld genomen had ik 3 uur over 1 huis waarin alle vertrekken aan de beurt kwamen en 1 ding grondig(bijvoorbeeld ramen lappen,of de badkamer helemaal,of keukenkastjes uitsoppen). Ok ik hoefde geen rommel op te ruimen daardoor duurt het in je eigen huis langer maar dan nog.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeerde vroeger ook in een keer een klus te klaren. Dus de badkamer of de keuken helemaal. En daar zag ik dan zo tegen op dat ik het eindeloos uitstelde en als ik het dan deed was het een helse klus wat dan lag er overal vuil en haren en stof..



Nu doe ik heel vaak tussendoor kleine beetjes en dat helpt enorm goed. Dus onder de douche met schoonmaakmiddel en een borstel de tegeltjes doen en dan verder die dag niets meer. Een andere dag een keer de badkamervloer doen in 5 minuten. De wastafel even in 1 minuut een doekje geven als ik toch net klaar ben met tandenpoetsen.



De keuken hou ik veel meer bij door tijdens het koken af en toe wat frontjes af te nemen en ik maak het fornuis en het aanrecht nu vrij vaak schoon. De keuken is nieuw en dat helpt mbt mijn motivatie.



Zojuist heb ik de benedenverdieping voor 100% gestofzuigd, dus met een klein borsteltje ook alle plinten en in de kleinste hoekjes, onder kasten, tussen de kabel en snoerenhoop en alle stoffen bekleding van stoelen. Ben ik zowaar een uur mee bezig geweest. Dat doe ik 2 of 3 keer per jaar, de rest van de tijd rausch ik er in maximaal 10 minuten doorheen.



Het lukt me nu al zo'n maand of 10 om mijn nieuwe huis goed bij te houden en dat is zoooo fijn. Nooit meer zo'n achterstand als in mijn vorige huis en nooit meer er als een berg tegenop zien en dan uren schoonmaken waarbij het dan uiteindelijk nog niet eens echt aan kant is omdat er altijd klussen blijven liggen die geen prioriteit hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dit is mijn snelle aanpak bij achterstand:



Zorg voor een grote doos of plastic bak per kamer.



Verzamel hierin alle los slingerende zooi. Als er toch dingen zijn die je per se op dat moment op hun plek wil zetten, doe dat dan.



Ga nu stofzuigen. Dan met een natte doek alles afhalen. En tot slot dweilen.



Spuit puur bleek op de wc-bril en alles wat je wilt schoonmaken. Maak met wc-papier alles schoon en gooi het vieze wc-papier gelijk in de wc.



Neem even een pauze en ga dan de inhoud van de dozen rustig opruimen. Ondertussen draai je wat wasjes.



Daarna neerploffen op bank en klaar is klara.
quote:dolfje schreef op 18 april 2014 @ 13:44:

[...]





Hoe groot is je badkamer wel niet dat je er een hele dag over moet doen?

Beetje doorwerken en het is in een uur klaar. Inclusief alle tegels tot aan het plafond..



Heb in de thuiszorg gewerkt en gemiddeld genomen had ik 3 uur over 1 huis waarin alle vertrekken aan de beurt kwamen en 1 ding grondig(bijvoorbeeld ramen lappen,of de badkamer helemaal,of keukenkastjes uitsoppen). Ok ik hoefde geen rommel op te ruimen daardoor duurt het in je eigen huis langer maar dan nog.

Vier bij vier maar de wc is er ook in gesitueerd. Een bad, een douche, wastafel, kasten met heel veel spullen erin en heul veul spiegels en hoogglansmateriaal.



Wel maak ik elke dag dat wat door dagelijks gebruik vuil wordt gewoon schoon. Dus douche, bad, tafel en kranen zijn gewoon schoon, altijd.



Ik had het over achterstallig groot onderhoud. Dat heeft een moedeloos makend effect.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven