Hond en katten leven samen

21-08-2014 14:14 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb een hond en twee katten. Nu heb ik een probleem met de katten en de hond. De hond rent namelijk achter één van de twee katten aan. Voor de andere kat is ze bang, hier loopt ze met een boog omheen.



Ik wil dit graag opgelost hebben, maar ik zou niet weten hoe. Ik wil de katten ook in de kamer hebben lopen, zonder dat ze geterroriseerd worden door de hond.



Wat kan ik hier aan doen?
Alle reacties Link kopieren
Je hond corrigeren. Iedere keer weer.
Alle reacties Link kopieren
Dit doe ik al een jaar lang, en het werkt niet.
Alle reacties Link kopieren
Je kat corrigeren
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
Dan doe je het niet consequent genoeg en zou ik raad ik je aan om ergens een cursus met je hond te doen. Of een gedragsdeskundige vragen.
Alle reacties Link kopieren
Maar even serieus. Kan het niet zijn dat die ene kat je hond op de kast probeert te krijgen?



Ik heb een buurkat die eigenlijk alleen maar op de stoep buiten zit, en als ik met mijn honden aan de overkant loop kijkt die kat ze op de een of andere manier aan, en binnen een tel schieten mijn honden uit hun plaat.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwtje89 schreef op 21 augustus 2014 @ 14:25:

Maar even serieus. Kan het niet zijn dat die ene kat je hond op de kast probeert te krijgen?





Die kat is bang voor zo'n beetje alles. Die rent al weg als hij een klein stukje van een bewegend iets ziet. Het hoeft maar een blaadje te zijn.



Dus ik denk niet dat hij de hond uitdaagt..
Alle reacties Link kopieren
Hoe pak je de hond nu aan als die achter de kat aanschiet?
Kat verkopen, hond verkopen, kat in een andere ruimte, accepteren dat ze zich gedragen zoals ze zich gedragen.



Ik zie het meest in de laatste mogelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe lang je je hond hebt en hoe bekend je bent met zijn lichaamstaal, maar het meest effectieve is denk ik toch het gedrag van je hond proberen voor te zijn.



Instinct zal je er nooit uitkrijgen, als dat inderdaad de reden is waarom je hond dit nu doet.



Mijn volwassen teef krijgt zo'n bepaalde blik in haar ogen en verstard helemaal incl. oren omhoog en staart omhoog. Pas op het laatste moment voor de aanval zeg maar bukt ze enigzins en dit gebeurd soms in enkele seconden tijd. Als ik het voor kan zijn corrigeer ik haar en luistert ze wel redelijk maar het is en blijft hardnekkig. Daar kan geen cursus tegenop.



Een hond en een kat in huis blijft een risico. Het gaat goed, of niet..
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
Zorgen dat er een lijntje aan zit en dat jij al in de gaten hebt wat de hond van plan is alvorens die er vandoor is. Vervolgens een enorme ruk aan die lijn op het moment dat de hond achter de kat aan wil. Met de juiste timing en een aantal keer herhalen begrijpt de hond het wel. Of wachten tot de kat een keer een flinke uithaal geef (en dan maar hopen dat dat niet in zijn ogen is)
Een nieuw tehuis zoeken voor de kat die jouw hond zo triggert.
Alle reacties Link kopieren
Zolang de kat blijft rennen, gaat de hond er achter aan. Je kunt corrigeren tot het eind der tijden, als ze alleen zijn samen, heb je het niet in de hand.
Alle reacties Link kopieren
Mensen denken dat honden altijd maar maakbaar zijn omdat katten dat totaal niet zijn. Ik zie de logica er niet zo van in.



De kat triggert inderdaad de hond zoals Elninjo zegt. Het instinct van de hond is moeilijk te veranderen.



Mogelijk kun je het zodanig corrigeren dat de hond het niet meer zal doen als jij erbij bent. Maar zodra je weg bent zal hij toch weer gehoor geven aan zijn instinct.



Die kat op de kast krijgen is namelijk lonend voor hem. Het is te leuk om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier regelmatig vreemde honden over de vloer. En aanvankelijk zijn ze niet altijd gecharmeerd van de katten. Maar het is ze steeds toch prima aan te leren de katten met rust te laten. Wat ze doen als er niemand thuis is is niet aan de orde want waarom zou een hond binnen zitten als er niemand thuis is. Niet voor het gezelschap want die is er niet en buiten valt er meer te beleven. Of te wel als er niemand in huis is zijn de honden buiten. Kan ook een heel prima 0f zelfs veel betere oplossing zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:kleinduimpje31 schreef op 21 augustus 2014 @ 14:30:

[...]





Die kat is bang voor zo'n beetje alles. Die rent al weg als hij een klein stukje van een bewegend iets ziet. Het hoeft maar een blaadje te zijn.



Dus ik denk niet dat hij de hond uitdaagt..





En toch denk ik dat je je lelijk kunt vergissen in een kat hoor. Ik snap dat je het voor beide wilt opnemen want je geeft om ze/houdt van ze, maar een kat is op veel vlakken niet dom en ik ben ervan overtuigd dat ze manipulatief kunnen handelen.



Ik verwijs weer even terug naar mijn eerste voorbeeld van de buurkat.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
Een hond kun je onder commando hebben. Een kat niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 22 augustus 2014 @ 13:39:

Een hond kun je onder commando hebben. Een kat niet.

Lang niet alles is er bij honden uit te krijgen. Het zijn levende wezens met eigen wil en instinct. De kat beloont zijn instinct door te vluchten. Die hond vindt dat prachtig. Dit ligt in zijn natuur.



De meeste mensen kunnen nog niet eens een gemakkelijke hond onder commando hebben. Ik denk dat dit dan wel heel moeilijk wordt. Nogmaals, honden zijn niet maakbaar. Het zijn geen machines.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven