Hond met verlatingsangst?

20-09-2013 14:22 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hond van bijna 7 maanden. Vanaf het begin hebben we hem bijna overal mee naartoe genomen. Natuurlijk moest er ook gewerkt worden, maar we zorgden er altijd voor dat hij nooit lang alleen zat. Als 1 van ons de deur uitging dan bleef hij rustig, omdat hij dan nog niet alleen was, maar dat is nu veranderd. Sinds kort is het zo dat wanneer 1 van ons de deur uitgaat, hij zwaar over de rooie gaat. Janken, blaffen, noem maar op. Na een paar minuten is het wel over en gaat hij weer slapen ofzo, maar ik vind het niet tof t.o.v. de buren en natuurlijk ook niet voor de hond. Kun je nagaan wat voor drama het is als we samen weggaan en de hond alleen achterblijft.



Als ik alleen thuis met hem ben dan zorg ik ervoor dat ik niet de hele tijd in de buurt ben, doe expres de deur van de badkamer dicht e.d. Zodra ik weer tevoorschijn kom, zit de hond al bij de deur op me te wachten. Het liefst zit hij de hele dag tegen me aan geplakt. Het is niet dat hij eenkennig is, want hij is veel andere mensen gewend en is daar ook heel sociaal tegen, net als andere hondjes.



Wat kan ik het beste doen om dat gedrag af te leren?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk gewoon even laten blaffen en piepen hij moet daar toch echt aan wennen. Mijn hondje had dat in het begin ook, zodra ik de deur uit ging blaffen en piepen. Nu bijna nooit meer, ik zeg haar gedag en ik loop gewoon de deur uit
.
Alle reacties Link kopieren
Trainen.

Dus, jij weg, na 1 minuut weer naar binnen

Dan 2 minuten weg en dan weer terug naar binnen

Dan 3 minuten

4, 5, 6, 7 and so on and so on....



Duurt even maar hier werkte het als een dolle!

Oh...en een Kong en een muziekje



Wat we hier ook hebben gedaan is de hond in een kleinere ruimte als we weggaan

Eerst had hij de beschikking over heel het huis, en sinds we hem in de logeerkamer doen als we weggaan is het blaffen ook een stuk minder



In de bench vond ik dan weer te weinig ruimte



Ps: eigenlijk had je dit vanaf het begin moeten trainen, maar dat had je vast zelf ook al bedacht
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er zo geen pasklare oplossing voor, maar wel goed dat je er in elk geval iets aan wilt doen. Wij hebben tot voor kort buren gehad met een hond (appartementencomplex). Het moment dat die mensen een voet buiten de deur zetten begon het beestje te blaffen en janken. En dan niet even een minuutje, maar de HE-LE dag door tot ’s avonds laat en soms wel eens ’s nachts. Zij deden er niets aan, goed dat jij die intentie wel hebt. Ik hoop dat iemand een oplossing voor je heeft, sterkte!
such reply. wow.
Alle reacties Link kopieren
Er is een methode, maar daar moet je geduld voor hebben.

Doe alsof je je spullen pakt en naar buiten gaat. Zorg ervoor dat je hond op zijn plek ligt of zit.

Dan trek je de deur achter je dicht en zet een paar stappen.

Dan blijf je wachten net zo lang tot hij weer gaat piepen/blaffen.

Zodra hij dat doet ga je weer naar binnen en zorg je ervoor je hem straft. Je stuurt de hond weer naar zijn plek en dit herhaal je vervolgens. (eerst 5 min, dan 10 min enz.)

Als hij na bijvoorbeeld 5 min niet heeft geblaft, dan kom je binnen zoals je dat normaal gesproken ook doet en beloon je hem met een aai over z'n bol en/of wat lekkers.

Op een gegeven moment leert hij het dat als hij rustig blijft en jij en of je vriend komt thuis dat hij zich goed gedragen heeft en daarvoor een beloning krijgt.

Zorg daarnaast er ook voor dat je hond wat te doen heeft in de tijd dat je weg bent.

Geef hem een flinke bot wat hij erg lekker vindt of een kong of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
Een hond opvoeden kost nou eenmaal tijd!

En zeker als hij/zij zichzelf al iets anders heeft aangeleerd als wat jj eigenlijk vindt
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:cinnamonnswirl schreef op 20 september 2013 @ 14:43:

.

Doe alsof je je spullen pakt en naar buiten gaat. Zorg ervoor dat je hond op zijn plek ligt of zit.

Dan trek je de deur achter je dicht en zet een paar stappen.

Dan blijf je wachten net zo lang tot hij weer gaat piepen/blaffen.

Zodra hij dat doet ga je weer naar binnen en zorg je ervoor je hem straft.

In mijn optiek overigens niet de juiste methode.

Op het moment dat de hond aanslaat ben je dus al te laat in mijn optiek

Je moet juist het blaffen voor zijn

Een hond heeft snel genoeg in de gaten dat dus blaffen niet nodig is
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Tja, je zult het hem toch moeten aanleren. Het beste is opbouwen. Het was ook beter geweest als je daar veel eerder mee begonnen was, maar dat is achteraf gepraat.



Vanaf nu aan, hem toch af en toe alleen laten. En dan ook echt alleen, dus niet nog ergens in huis rondscharrelen. Het beste zou zijn als je terug kunt komen terwijl hij stil is en hem dan belonen, maar dat kan moeilijk zijn als hij echt continu over de rooie is. Je moet proberen te vermijden dat hij het terugkomen associeert met zijn slechte gedrag.



Wat voor hond is het?
Alle reacties Link kopieren
quote:cinnamonnswirl schreef op 20 september 2013 @ 14:43:

Er is een methode, maar daar moet je geduld voor hebben.

Doe alsof je je spullen pakt en naar buiten gaat. Zorg ervoor dat je hond op zijn plek ligt of zit.

Dan trek je de deur achter je dicht en zet een paar stappen.

Dan blijf je wachten net zo lang tot hij weer gaat piepen/blaffen.

Zodra hij dat doet ga je weer naar binnen en zorg je ervoor je hem straft. Je stuurt de hond weer naar zijn plek en dit herhaal je vervolgens. (eerst 5 min, dan 10 min enz.)

Als hij na bijvoorbeeld 5 min niet heeft geblaft, dan kom je binnen zoals je dat normaal gesproken ook doet en beloon je hem met een aai over z'n bol en/of wat lekkers.

Op een gegeven moment leert hij het dat als hij rustig blijft en jij en of je vriend komt thuis dat hij zich goed gedragen heeft en daarvoor een beloning krijgt.

Zorg daarnaast er ook voor dat je hond wat te doen heeft in de tijd dat je weg bent.

Geef hem een flinke bot wat hij erg lekker vindt of een kong of iets dergelijks.





Ik zou dat straffen echt proberen te vermijden in dit geval. Beter is wachten tot hij rustig is en dan terugkomen en uitgebreid prijzen.



Neem jij hem weleens ergens mee naar toe, een winkel bv., waar hij buiten moet wachten?
Alle reacties Link kopieren
7 maanden is wel de leeftijd er voor.



Gewoon zorgen dat ie een grote gevulde long heeft, muziekje aan evt. Een puzzel, ja een puzzel en ander speelgoed zo dat ie zich niet gaat vervelen in de bench.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso is de algemene regel bij het afleren van blaffen om wat voor reden dan ook, dat je dat gedrag geen aandacht geeft, dus ook geen negatieve. Ik zou het dus niet gaan bestraffen.

Als jij terugkomt om he te slaan als hij blaft, dan denk jij dat jij hem straft maar ondertussen heeft hij ook gekregen wat hij wou, je bent er weer nl.
Alle reacties Link kopieren
En wat cinnanom aanraad is een goede methode om je hond te belonen om te blaffen, aangezien je direct terug komt als ie blaft.
Alle reacties Link kopieren
Begin vorig jaar heb ik een hondje gekregen, een herplaatser van toen 6. Bleek ook verlatingsangst te hebben. We hebben er nog steeds veel werk mee, heb ik het begin regelmatig spijt gehad dat ik deze hond heb willen 'redden' ( ze wouden hem laten inslapen omdat ze geen tijd meer hadden voor 2 honden ivm baby, zucht) we zijn nu anderhalf jaar aan het trainen en hij kan nu zo'n 4 uur alleen zijn. Dit hebben we echt moeten trainen per seconde. We zijn begonnen met meerdere keren per dag tandenpoetsen, jas aan schoenen aan maar niet weg gaan. Toen wel de gang in maar deur open laten. Toen dat een poosje goed ging, deur dicht en 30sec. op de gang staan. Toen dat een poos goed ging ook de voordeur open doen, later voordeur dicht en ga zo maar door. Als we maar iets te snel gingen konden we weer veel stappen terug gaan. Als ik weg ben heb ik altijd de webcam aan, zodat ik kan zien/horen hoe het gaat. Meestal gaat het goed, soms blaft hij 5 minuten per half uur/uur. Op werkdagen laten we de hond wel max. 4 uur alleen, de buurvrouw werkt dan en geeft aan dat ze bij een eventuele vrije dag het niet erg vind dat de hond af en toe even aan slaat. Als we een avond of in het weekend weg gaan (met een half uurtje boodschappen laten we hem wel thuis) brengen we de hond altijd naar mijn schoonouders (20min. rijden) Hopen dat jij door middel van trainen ( en daar gaat veel tijd in zitten) je hond snel een poos alleen thuis kunt laten. Wel is het verstandig om hem tot die tijd niet alleen thuis te laten maar ergens heen te brengen, anders heeft het trainen namelijk geen zin. Ik zou de hond vooral niet straffen, hoe vervelend het blaffen ook is.
anoniem_152870 wijzigde dit bericht op 20-09-2013 14:58
Reden: foutje
% gewijzigd
Ik geef de hond een kong of wat anders om hem af te leiden in de bench, doe de radio zacht aan en vertrek zonder dat hij het doorheeft. Dan is hij gewoon rustig en ligt prinsheerlijk te slapen als ik terugkom.

Als ik wegga terwijl hij het ziet blaft hij aan een stuk door.



Zeker niet uit de bench laten of binnenkomen terwijl hij blaft, want dan ziet hij dat het blaffen beloont wordt; baasje komt immers weer terug/hij mag eruit. Je beloont als het ware het gedrag dat je niet wil.

Als onze hond in de bench zit dan krijgt hij gewoon geen aandacht als hij blaft. Zodra het stopt dan meteen eruit en belonen.
quote:cinnamonnswirl schreef op 20 september 2013 @ 14:43:

Er is een methode, maar daar moet je geduld voor hebben.

Doe alsof je je spullen pakt en naar buiten gaat. Zorg ervoor dat je hond op zijn plek ligt of zit.

Dan trek je de deur achter je dicht en zet een paar stappen.

Dan blijf je wachten net zo lang tot hij weer gaat piepen/blaffen.

Zodra hij dat doet ga je weer naar binnen en zorg je ervoor je hem straft. Je stuurt de hond weer naar zijn plek en dit herhaal je vervolgens. (eerst 5 min, dan 10 min enz.)

Als hij na bijvoorbeeld 5 min niet heeft geblaft, dan kom je binnen zoals je dat normaal gesproken ook doet en beloon je hem met een aai over z'n bol en/of wat lekkers.

Op een gegeven moment leert hij het dat als hij rustig blijft en jij en of je vriend komt thuis dat hij zich goed gedragen heeft en daarvoor een beloning krijgt.

Zorg daarnaast er ook voor dat je hond wat te doen heeft in de tijd dat je weg bent.

Geef hem een flinke bot wat hij erg lekker vindt of een kong of iets dergelijks.



Je adviezen zullen goed bedoelt zijn, maar zijn niet goed.



De hond heeft met het blaffen succes, want er komt iemand terug, het straffen neemt hij/zij wel op de koop toe.



Een hond een bot geven terwijl je er niet bij bent, nooit doen. Wat als het mis gaat en er een (deel van het) bot in de keel schiet of vast komt in de bek en de hond in paniek raakt.

Kong adviseren is oké maar dan wel erbij vermelden "de juiste Kong". Dat wil zeggen qua "maat en hardheid".



TO, ik heb het idee dat je hond als pup het niet goed aangeleerd gekregen heeft. Daarbij is hij/zij nu in de pubertijd gekomen.

Wil je het nog goed krijgen dan moet je terug naar het begin qua aanleren.

Beginnen met je hond in huis niet meer de mogelijkheid geven je te laten volgen naar WC, doche ed.

Beginnen met dat er vertrouwen komt en dat gaat met kleine stapjes. idd. 1 minuut en niet als het goed gaat met 5 minuten ineens naar een half uur gaan.

Voor je weg gaat de hond rustig uitgelaten hebben met al je aandacht voor de hond. Speel ondertussen met hem/haar en laten snuffelen, zodat ie wat moet wordt.



Als één persoon weg gaat en de hond slaat aan, dan kan de ander bijv. een dichtgenaaid washandje met een aantal knikkers in z'n/haar buurt gooien (absoluut niet op de hond gooien) Het gaat erom dat hij/zij schrikt van het geluid. Timing is heel belangrijk en de hond moet niet zien waar het vandaan komt. Je moet het washandje dus al in je hand hebben voor er geblaft wordt. Tijdens het gooien hoef je verder niets te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
`van kleins af aan heb ik mijn vroegere kruisingpoedel pup steeds gezegd als ik de deur uit moest, :ik ga boodschapjes doen, je kan niet mee.

Liet hem zo jong mogelijk al wat uurtjes alleen.

Voor een ongelukje een krantje op het zeil, en genoeg te kluiven /spelen ect.

Nooit problemen gehad, zelf niet na drie keer verhuizen.

De buurvrouw zei: het lijkt wel een speelgoed hond,als ik bij je aanbel en je bent er niet geeft hij drie kleine blafjes en is dan stil, grappig.

Lijkt me verdomd moeilijk om dat gedrag er uit te halen, maar belonen van het goede gedrag lijkt mij beter ,dan straffen. Honden willen je meestal pleasen.
Alle reacties Link kopieren
Wij lieten onze hond ook bijna van dag één dat hij bij ons was alleen voor een paar uurtjes. Nooit een probleem geweest en hij kan prima alleen zijn voor een hele dag desnoods (gebeurt vrijwel nooit) zonder te blaffen. Ik zou het dus iedereen aanraden er vroeg mee te beginnen, alleen is dat nu wat laat voor TO.



Leer hem alleen geen slechte dingen aan, nooit belonen voor slecht gedrag, dus terugkomen als hij blaft is niet de manier. Als hij blaft, zo veel mogelijk negeren.
Alle reacties Link kopieren
Hij is wel vanaf het begin alleen geweest, dan blafte hij ook bij het weggaan, het "probleem" is dat hij nu ook blaft en jankt als 1 van ons weggaat, dus als hij niet eens alleen achterblijft. Op zich duurt dat niet lang, heb t nl. aan de buren gevraagd, maar ik vind het vervelend als hij dat doet om 7 uur 's morgens. Bovendien lijkt het me iedere keer zo'n stressmoment voor de hond.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
toch afleiding proberen kluif/kong en anders neem je gezellig nog een andere pup erbij waarmee die zich kan vermaken! Tis wel een schatje had ik gezien hoor!
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
quote:moonenz schreef op 20 september 2013 @ 21:36:

toch afleiding proberen kluif/kong en anders neem je gezellig nog een andere pup erbij waarmee die zich kan vermaken! Tis wel een schatje had ik gezien hoor!Het zou zo maar zo kunnen zijn dat de pup het gedrag overneemt en dan zit TO met twee blaffers.
Alle reacties Link kopieren
het was ook niet serieus.............



Waar slaapt de hond eigenlijk Noa? 's Nachts piept/blaft ie niet?
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Noa.. volg t advies van Lime !!!



Wat zij/hij schrijft is een hele goede zo heb ik t blaffen ook uit mijn jack russel gekregen..



Niet meer overal laten volgen , de deur voor hem dichtgooien.

Het heeft grotendeels te maken met roedelleider verhoudingen.. Hij ziet zichzelf als roedelleider en niet jou !!!! Jij bepaalt waar jij staat en waar de hond staat .. en niet de hond. Het lijkt zo leuk de hond overal mee laten volgen.. Naar de keuken , naar de wc , naar de trap , naar de voordeur , naar buiten etc.. Ooh wat leuk kijk hij volgt mij overal... Nah dat is niet nodig want wanneer jij moet werken mag hij in eens niet mee tssss. Begin er dus idd maar mee dat je de deur voor hem dichtgooit wanneer je naar de wc gaat. , of naar de keuken gaat..

Maar ook wanneer je thuis komt NIET enthousiast begroeten , negeer hem wanneer je thuis komt. Niet praten , niet aankijken niet aanraken. Pas wanneer de hond jou gaat negeren en dus terug loopt naar de kamer wanneer jij in de keuken bent of wanneer hij rustig in zijn mandje gaat liggen of gewoon van je vandaan loopt. DAN pas de hond roepen en aanhalen. Kortom JIJ bepaald.. niet de hond bepaald wanneer hij aandacht krijgt.. Eigenlijk maar hele simpele dingen , maar die echt helpen..



Want als roedelleider moet hij op iedereen passen en dus ook op jou !! En dat is de verkeerde plaats voor de hond binnen een gezin/roedel.

Wanneer 1 van jullie dus vertrekt dan ziet hij dat als *mijnkind* gaat weg. En door te janken/blaffen hoopt hij dat je terug komt.

Idem dito met je partner. En wanneer beide kinderen dus weg zijn tsja dan zijn de rapen gaar..

(dit is even een klein stukje uit de wijze van hoe een hond te werk gaat)

Kan er nog uitgebreider over vertellen , maar dat moet dan maar ff via FB haha
Alle reacties Link kopieren
Noa vergelijk het met een moeder die in eens haar kind weg ziet gaan.. Een moeder gaat ook roepen naar haar kind.. Eenden doen t zelfde die kwaken ook bv wanneer 1 van de kuikens de verkeerde kant op wandelt.





Eh adviezen als achter de deur blijven staan wachten.. FORGET IT !! Mijn hond wist EXACT en weet ie nu nog steeds trouwens.. Dat ik pas weg ben wanneer ik met de auto of fiets de straat ben uitgereden. En ik ben wel eens paar huizen verderop gaan staan om te horen of hij dan ook blafte , helaas deed ie dat niet. Pas als ik echt weg was begon hij te blaffen.. Honden voelen dat , merken dat.. Net als dat een hond al 5min van te voren merkt wanneer de baas thuis komt.
Alle reacties Link kopieren
Oh en ben je trouwens op puppy cursus geweest ?Zo ja Dan is t verstandig om ook de gehoorzaamheidstraining 1 en 2 er achter aan te doen..

Zo nee doe ze dan ook !
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op puppycursus geweest.

We doen nu al iedere keer de deur achter ons dicht wanneer we naar een andere kamer gaan en het lijkt wel te helpen.

Dat negeren bij thuiskomst doe ik dus nooit, vind het zelf te leuk om de hond weer te zien, maar dat moet ik dus maar niet meer doen.
Cum non tum age

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven