Hond met verlatingsangst?

20-09-2013 14:22 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hond van bijna 7 maanden. Vanaf het begin hebben we hem bijna overal mee naartoe genomen. Natuurlijk moest er ook gewerkt worden, maar we zorgden er altijd voor dat hij nooit lang alleen zat. Als 1 van ons de deur uitging dan bleef hij rustig, omdat hij dan nog niet alleen was, maar dat is nu veranderd. Sinds kort is het zo dat wanneer 1 van ons de deur uitgaat, hij zwaar over de rooie gaat. Janken, blaffen, noem maar op. Na een paar minuten is het wel over en gaat hij weer slapen ofzo, maar ik vind het niet tof t.o.v. de buren en natuurlijk ook niet voor de hond. Kun je nagaan wat voor drama het is als we samen weggaan en de hond alleen achterblijft.



Als ik alleen thuis met hem ben dan zorg ik ervoor dat ik niet de hele tijd in de buurt ben, doe expres de deur van de badkamer dicht e.d. Zodra ik weer tevoorschijn kom, zit de hond al bij de deur op me te wachten. Het liefst zit hij de hele dag tegen me aan geplakt. Het is niet dat hij eenkennig is, want hij is veel andere mensen gewend en is daar ook heel sociaal tegen, net als andere hondjes.



Wat kan ik het beste doen om dat gedrag af te leren?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Noa.. verstandig is om pas te begroeten wanneer JIJ het bepaald.. en dus niet wanneer d ehond bepaald..



wanneer jij thuis komt en de hond komt naar jou toe dan negeren.. Pas wanner de hond naar een andere kamer loopt of jou gaat negeren DAN pas de hond roepen en hem enthousiast aanhalen..

(echt dat is rete moeilijk kan ik je vertellen want zo'n blij hondje die tegen je aan staat te springen en aandacht van je wil is zoooo leuk)

Maar het komt er dan op neer dat de hond bepaald wanneer hij aandacht krijgt en dat is nou net NIET de bedoeling.. Jij bepaald maar je doet t wel wanneer de hond rustig is en niet wanneer de hond heel enthousiast en blij is..





Gehoorzaamheidscursus is belangrijk hoor , alleen een puppycursus is niet voldoende vind ik bij een jack russel..(zowiezo niet bij geen enkele hond vind ik een pup cursus voldoende)

Helemaal niet wanneer het je 1e hondje is en weinig ervaring hebt met een hond/pup.
Alle reacties Link kopieren
Zelfde als spelen , het is leuk wanneer een hond met zijn speeltje in de bek of met balletje in de bek naar jou toe komt om te willen spelen.. Maar zo werkt dat niet.. JIJ bepaald wanneer er gespeeld wordt en niet de hond..



Ooh zo leukkijk hij komt met zijn speeltje naar mij toe en maakt met zijn koppie bewegingen tegen mijn hand om te willen spelen.. Leuk he ?

Nee niet leuk , want t betekend dus dat de hond bepaald wanneer er iets gebeurd..

Vooral voor een pup in de puberteit fase is t belangrijk dat hij zijn plek weet binnen de roedel.. Kortom hij staat onder jullie en jullie bepalen alles voor hem.

Wanneer hij eet , wanneer hij in de bench moet , wanneer hij naar buiten gaat etc
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gedaan dat negeren. Pff, was lastig, zag de hond vanuit zn ooghoek gewoon verbaasd kijken. Maar wat moet dat moet.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Onze hond blafte ook als wij weg gingen, wij hebben een blafband aangeschaft, toen was hij het snel afgeleerd. Op een gegeven moment hadden we de band als we bv naar de kelder moesten afgelaten en dan 5 minuutjes luisteren aan de deur, was hij stil dan uitvoerig belonen. Nu blaft hij niet meer en hoeft hij de band niet meer om.
Een blafband is geen oplossing. Als de hond blaft uit angst, wordt hij alleen maar nog angstiger door zo'n band en vererger je het probleem. Niet doen dus!



Boerderijgeit, het valt mij op dat jij mbt honden elke keer reacties schrijft die in deze tijd echt niet meer door de beugel kunnen. Hoe komt dat?
Alle reacties Link kopieren
Noa.. het heeft tijd nodig hoor.. Het is niet in 1 weekje geregeld.. Bij mijn JRT heeft het denk ik in totaal dikke 6 weken geduurd voor t echt over en beter was
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend! Geen tips maar ik hoop dat het een fase is en snel weer voorbij is
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 24 september 2013 @ 09:27:

Een blafband is geen oplossing. Als de hond blaft uit angst, wordt hij alleen maar nog angstiger door zo'n band en vererger je het probleem. Niet doen dus!



Boerderijgeit, het valt mij op dat jij mbt honden elke keer reacties schrijft die in deze tijd echt niet meer door de beugel kunnen. Hoe komt dat?Helemaal mee eens. Zo verpest je honden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat zo'n flauwekul dat ik als eigenaar van de hond altijd zou moeten bepalen wat er gebeurt en wie zich waar bevindt. Ben ik helemaal nooit mee bezig!



Mijn honden gaan bij mij op de bank en soms schuif ik ze opzij. Ze rennen voor mij uit de deur uit of in, ze nemen initiatief om te spelen met het balletje of ik doe dat. Want een hond mag van mij best initiatief nemen. Een ander kan bepalen of hij al dan geen zin heeft om daarin mee te gaan. En dat maakt heus niet dat mijn honden zich dan baas zouden voelen.



En ik heb nooit problemen met dominantie of wat dan ook. Ze kunnen zichzelf zijn en we hebben het prima naar onze zin.
Alle reacties Link kopieren
quote:feeks schreef op 24 september 2013 @ 12:51:

[...]

Zo verpest je honden.

Als die dingen hun doel voorbij geschoten zouden zijn, dan waren ze wel uit de handel gehaald toch? Bij ons is ie in ieder geval niet zijn doel voorbij geschoten. Hij blaft niet meer als wij weggaan en hij hoeft dat ding nooit meer om. Probleem opgelost toch.



@Nummerzoveel, nog even op je opmerking dat het niet meer van deze tijd is. Ik ben van mening dat niet alles van deze tijd goed is. Mijn hond is niet bang voor me, hij is een vrolijk verwend kereltje, maar wel streng opgevoed en daar heb ik alleen maar profijt van.
Alle reacties Link kopieren
quote:cinnamonnswirl schreef op 20 september 2013 @ 14:43:

Er is een methode, maar daar moet je geduld voor hebben.

Doe alsof je je spullen pakt en naar buiten gaat. Zorg ervoor dat je hond op zijn plek ligt of zit.

Dan trek je de deur achter je dicht en zet een paar stappen.

Dan blijf je wachten net zo lang tot hij weer gaat piepen/blaffen.

Zodra hij dat doet ga je weer naar binnen en zorg je ervoor je hem straft. Je stuurt de hond weer naar zijn plek en dit herhaal je vervolgens. (eerst 5 min, dan 10 min enz.)

Als hij na bijvoorbeeld 5 min niet heeft geblaft, dan kom je binnen zoals je dat normaal gesproken ook doet en beloon je hem met een aai over z'n bol en/of wat lekkers.

Op een gegeven moment leert hij het dat als hij rustig blijft en jij en of je vriend komt thuis dat hij zich goed gedragen heeft en daarvoor een beloning krijgt.

Zorg daarnaast er ook voor dat je hond wat te doen heeft in de tijd dat je weg bent.

Geef hem een flinke bot wat hij erg lekker vindt of een kong of iets dergelijks.Zo'n hond denkt; hé als ik blaf komt mijn baasje thuis. Maakt niet uti of hij straf krijgt of niet, hij krijgt aandacht. Je moet het blaffen inderdaad voor zijn.
Alle reacties Link kopieren
Iones.. het maakt ook niet uit wanneer je hond gewoon goed luistert. Met onze labrador reu hadden we dat gedoe van roedelleider ook totaal NIET..

Die sul kan prima bij je op de bank zonder dingen toe te eigenen, die mag ook prima met een balletje in zijn bek naar ons toe komen om te spelen. Die ligt de hele dag in de winkel hond te zijn en te genieten van alle aandacht. Alleen zijn voorpoten zet hij over de drempel van de winkel. Loopt niet weg etc etc..



Maar met mijn jack russel heb ik die *problemen* wel gehad en dan zijn de tips als niet op de bank , leider bepaalt wat er gebeurd zeer verstandig te noemen.

Anders had ik nu zeker zo'n ongeleid projectiel in huis gehad die ging grommen wanneer ik op de bank wilde gaan zitten of erger wanneer mijn dochter op de bank wilde klauteren. Of zou nu nog aan het blaffen zijn wanneer ik de deur uitga
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ook aan het ras ligt. Jack Russells zijn over het algemeen niet de makkelijkste hondjes.

Ze zijn nogal uitgekookt, snappen het allemaal wel, maar doen toch waar ze zelf zin in hebben.



Hij gaat wel steeds beter luisteren.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Zit hij in de bench? Onze vorige hond bleek het ook te doen, maar pas als we echt weg waren, dus we hoorden dat van de buren. Toen we hem uit de bench hebben gelaten was het goed. Je zou een blafband kunnen overwegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 20 september 2013 @ 14:39:

Trainen.

Dus, jij weg, na 1 minuut weer naar binnen

Dan 2 minuten weg en dan weer terug naar binnen

Dan 3 minuten

4, 5, 6, 7 and so on and so on....



Duurt even maar hier werkte het als een dolle!

Oh...en een Kong en een muziekje



Wat we hier ook hebben gedaan is de hond in een kleinere ruimte als we weggaan

Eerst had hij de beschikking over heel het huis, en sinds



we hem in de logeerkamer doen als we weggaan is het blaffen ook een stuk minder



In de bench vond ik dan weer te weinig ruimte



Ps: eigenlijk had je dit vanaf het begin moeten trainen, maar dat had je vast zelf ook al bedacht Dus jouw hond zit 5 dagen per week min 8 uur per dag opgesloten op de logeerkamer ? Nice
Alle reacties Link kopieren
quote:noa schreef op 24 september 2013 @ 17:50:

Ik denk dat het ook aan het ras ligt. Jack Russells zijn over het algemeen niet de makkelijkste hondjes.

Ze zijn nogal uitgekookt, snappen het allemaal wel, maar doen toch waar ze zelf zin in hebben.



Hij gaat wel steeds beter luisteren.

Ik heb hier 4 honden rondlopen waaronder 2 jack russels. Het zijn vinnige en speelse hondjes, een eigenschap waar ik nu juist op val. Lekker spelen en klieren met het balletje, ze laten grommen en ergens aan laten hangen.



Ik kan bakjes voer of botjes altijd gewoon afpakken. Nooit een probleem. Maar op de een of andere manier weten ze bij mij dat ze bepaald gedrag niet moeten vertonen, omdat dit niet getolereerd zal worden.



Ik val altijd van mijn stoel als ik zie dat mensen niet op de bank kunnen gaan zitten omdat de hond dan gromt of daar wil zitten. En dat die honden daar óók nog mee weg komen.



Ik ga heel vriendschappelijk met mijn honden om, want het zijn op de eerste plaats mijn vriendjes. Maar uiteindelijk ben ik degene die zorgt voor hen, en niet andersom. Dus wat ik wil, dat gebeurt uiteindelijk. En ik wil heus niet zo veel. Maar wel respect. Ze hoeven geen willoze robotten zijn, laat het maar eigenwijze karakters zijn. Zolang ze maar komen als ik ze roep.
Mijn hond "mag" ook veel. Hij loopt de hele dag achter me aan en ook mee naar de wc, slaapt op de bank en half bij mij op schoot, geeft aan wanneer hij wil spelen, eet wel eens voor mij, gaat voor mij uit door deuren, enz. En zelfs als we wandelen, bepaalt hij grotendeels de route. Ik vind het allemaal prima.



Als ik thuiskom krijgt hij direct een enthousiaste begroeting en als ik weg ga dan leg ik hem uit dat ik weg moet en neem ik uitgebreid afscheid.



Hij is idd wel eens eigenwijs en probeert wel eens zijn zin te krijgen. Ik vind dat juist leuk, een hond met een beetje karakter. Ik heb bewust een hond van een ras gekozen dat bekend staat om eigenzinnigheid, het zelf nemen van beslissingen, etc.



Echter, als het er op aan komt, dan luistert hij prima en ben ik duidelijk de baas. Als ik wil zitten waar hij zit, dan maakt hij plaats. Als ik in het bos opeens een andere kant op wil lopen, dan loopt hij keurig mee. Als ik door een deur wil waar hij net voor ligt, dan gaat hij ongevraagd aan de kant. Als ik zijn etensbak/speeltjes/etc wil hebben, kan ik dat gewoon pakken. Als ik op zijn kussen wil zitten, is dat prima. Als ik hem wakker maak in zijn slaap, is hij superlief. Kortom, hij heeft respect voor mij en doet - op momenten dat ik dat belangrijk vind - netjes wat ik van hem verwacht.



Ik geloof dan ook niet zo in al die roedel-theorieën en bijbehorende instructies als negeren ed. Ga gewoon lief en gezellig met je hond om, daar is niets mis mee. Alleen als de hond jou echt uitdaagt (en een beetje dominante hond doet dat zo af en toe eens), dan is het wel belangrijk om even heel duidelijk je grenzen aan te geven en die te bewaken. Maar dat doe je mi dan het beste op het moment zelf.
Alle reacties Link kopieren
NummerZoveel.. ik in principe ook niet. Ik geloof ook niet zo in dat roedelgebeuren. Maar toen de instructrice het ging uitleggen aan mij en vervolgens ik het ging toepassen op mijn JRT werkte het wel.

Het gaat er vooral om dat jij als baas dingen regelt-beslist voor de hond. Uiteindelijk ben jij de baas.. en dat hoeft nit op een hardhandige manier , kan ook prima op een rustige zonder iets te zeggen manier.

Dat de hond opstaat voor je wanneer hij in de weg ligt bij de deur etc.

Wanneer een baas altijd over de hond heen stapt wanneer hij er ligt dan zal de hond uiteindelijk gaan grommen wanneer je hem aan de kant wil sturen of je moet over hem heen springen met je bord vol met nasi. Wanneer de hond van pups af aan aan de kant moest voor de baas dan zal de hond ook op latere leeftijd aan de kant gaan voor de baas.

En ja die dingen moeten allemaal wel aangeleerd worden door de baas.

Maar wanneer de baas het zielig of sneu voor de pup vind dat ie aan de kant moet voor haar-hem omdat ie zo lekker ligt te slapen.. Tsjah dan is t beginsel al niet goed aangeleerd natuurlijk..
Alle reacties Link kopieren
Ik sta er hetzelfde in als nummerzoveel en zie niet in wat het voor mij zou toevoegen om dit toe te passen.



Het past niet bij mij, en daarnaast werken dingen met honden goed zoals ik het doe.
@zespri

Mijn punt is juist dat de hond het evengoed wel doet, als hij maar goed begrijpt wie de baas is. En dat breng je volgens mij al duidelijk genoeg over door heel consequent grenzen te stellen en die te bewaken. En dat kan mi gewoon als onderdeel van het dagelijks leven, zonder daar allerlei extra zaken en regels aan toe te hoeven voegen om je "plek in de roedel" te bevestigen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een natuurlijk gevoel voor verhouding is met je hond, de energie die je uitstraalt. Als je dat niet van nature hebt, is het misschien wel handig om je rang in de roedel te (be)vestigen.
Alle reacties Link kopieren
Iones dat bedoel ik..

Er zijn mensen die niet dat overwicht op een hond hebben , dan is het gewoon verstandig om wel die rang plekken aan te houden en daar naar te handelen.

+ en dat vind ik een HELE belangrijke , is om niet alleen een puppy cursus te doen , mar ook de vervolg cursussen.

Puppy cursus leer je maar heel weinig eigenlijk , zit , af , netjes aan de riem mee laten lopen.

Maar meestal beginnen de *echte* problemen pas wanneer de pups rond 5 a 6 mnd zijn en in de puberteit komen.

Wanneer je dan nog naar de cursussen gaat krijg je juiste/goede begeleiding met je hond. Eigenlijk vnid ik persoonlijk die cursussen die NA de puppycursus komen veel belangrijker en vooral veel leerzamer.
Alle reacties Link kopieren
Weet je, ik vind de meeste cursussen waardeloos Dat komt omdat mensen niets leren. Ze lopen de trainer een beetje na maar worden nooit door hem/haar gecorrigeerd. Ik heb mensen zien klagen en mopperen op hun hond terwijl het dier nauwelijks in de gaten had dat het baasje kwaad was, laat staan waarom. De trainer zag het niet eens.



Een cursus zou inzicht moeten geven in honden. Wat voor dier is een hond, ,wat is zijn natuurlijke aard, wat zijn zijn behoeftes, hoe uit hij zich en waarom reageert hi zoals hij reageert. Een beetje theorie erbij zou niet misstaan.
Alle reacties Link kopieren
Wil dit topic niet kapen, dus kan er even een nieuw topic over openen, maar nu het toch over cursussen gaat, een vraagje..



Mijn hond is een jaar of 7 oud. Met ons meegekomen uit Thailand, heeft daar ongeveer 9 maanden bij ons gewoond maar was daarvoor een echte straathond. Nu sinds ongeveer 10 maanden in Duitsland. Ze loopt prachtig aan de lijn, eet goed, ziet er geweldig uit en is veel sterker en speelser etc geworden dan ze daar was. Maar goed. Probleem! Ze is bang van andere honden. En dat niet alleen. Om de een of andere rede lokt ze enorm veel agressie uit van andere honden die we tegenkomen op wandelingen. Echt zeer veel agressie! Van Teckels tot herders, ze gaan tekeer en willen haar echt te grazen nemen. Voor zover ik kan zien, doet zijn niets, maar is ze wel heel erg bang. Ze loopt echter altijd aan de lijn (30 meter lijn voor lange wandelingen, kort als er iets aankomt zoals fiets, honden, paarden etc). Oh en ze is helemaal zwart, middelgrote hond. Wat doe ik fout? Wat zie ik niet? En HOE kan ik dit gaan verbeteren? Thainen heb ik gedaan, maar ze schijt peulen in een groep honden, dus dat zie ik niet echt zitten. Levert haar stress op en mij kost het geld, dus dat schiet niet op. Ik zit te denken om de trainer (voor wie ik wel respect heb) te vragen prive te trainen, met zijn eigen honden die supergoed en lief zijn. Wat vinden jullie? (nogmaals TO, kan er ook een apart topic van maken, maar had het idee dat er nu even wat ervaringsdeskundigen bij elkaar waren) :-)
@sunny c



Het valt mij op dat herders en teckels sowieso snel blaffen tegen andere honden. Bij de mijne meestal ook, maar dan zie ik hen dat ook bij andere honden doen.



Ik zou je adviseren om een hondengedragstherapeut erbij te halen. Deze kan jou helpen om de oorzaak van het gedrag te vinden en daarmee ook de beste behandeling. Daarna kun je dan met de trainer aan de slag om dat te trainen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven