Hondenvoer, ik weet het niet meer

11-09-2014 14:23 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Zoals bekend hebben wij een hondje. Hij krijgt van kleins af aan hondenbrokken van Farmfood He. Doet hij het in principe prima op, hoewel hij af en toe last heeft van diarree. Kan mss ook komen omdat hij soms van de straat eet (als hij losloopt kan ik dit niet altijd voorkomen). We hebben zijn ontlasting voor de zekerheid laten checken op parasieten, maar dat is allemaal in orde. De dierenarts vertelde ons dat hij ws gevoelige darmen heeft en dat het beter is om vlees te voeren. Dit hebben we al verschillende keren geprobeerd, maar daar krijgt hij juist eerder diarree van. Omdat ik toch het beste voor hem wil, heb ik het gisteren weer geprobeerd. Heb vlees van Farmfood gehaald en hem dat gegeven. Hij vond het heerlijk, maar helaas, daarna zat hij weer aan de diarree en niet zo'n beetje ook. Hij voelt zich nu niet ok en wil niet eten, dus ik ga maar weer rijst met kip koken.

Maar goed, wat moet ik nu qua eten? Hij doet het goed op brokken, maar ik wil hem toch echt wel vlees voeren omdat dat beter schijnt te zijn, maar gezien zijn reactie daarop vraag ik me af of het voor hem ook beter is.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Je zou eens Energique speciaal kunnen proberen. Is speciaal voor honden mer darm- en huidproblemen.

Mijn Franse bull heeft huidproblemen (kale plekken) en ik heb al van alles geprobeerd dit is nu mijn laatste hoop.

Volgens mijn zusje helpt Energique speciaal heel goed bij haar hondjes als ze diarree hebben.
Alle reacties Link kopieren
stap niet in 1 x over, maar ga het mengen, eerst een beetje vlees en veel brokken,..langzamerhand meer vlees toevoegen
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren eerst het ene voer en toen het andere geprobeerd voor onze hond, die was/is een hele slechte eter.

Uiteindelijk bij Farmfood He aanbeland, en daar doet ze het heel goed op. Sinds vorig jaar is er ook een versie met zalmolie erin.

Ik heb altijd gehoord dat Farmfood een van de beste droge brokken is, vanwege het productieproces. Als jouw hond zo heftig reageert op vlees, dan zijn die brokken toch een goed alternatief?



Of je zou je eens in rauw voeren moeten verdiepen, maar dat is wel het roer helemaal omgooien.
Alle reacties Link kopieren
Ben je van de ene dag op de andere op vlees over gegaan? Dan is het niet zo vreemd dat ie aan de diarree raakt. Je moet je hondje er langzaam aan laten wennen.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb je Farmfood vlees gemixed met zijn gewone voerbrokken of ben je "radicaal" overgestapt?



Ik zou nu rijst met kip (30%) mixen met zijn gewone brokken (60%) met wat farmfoodvlees (10%).



Dit indien zijn darmen wel rustig reageren op rijst met kip.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
ja, vlees is goed. voor veel honden. voor jouw hond dus niet.



ik heb nu al jaren honden en heb zo'n beetje elke zak voer en fabrikant binnenstebuiten gekeerd ivm een zwaar allergische hond en mijn conclusie:



voer goed voer. en goed voer is voer waar je hond het goed op doet.



is hij gezond, komen er geen 12 kilo per dag uit een hondje dat maar de helft weegt en doet hij het verder goed? dan heb je goed voer. ook als er heel groot ALDI of LIDL op staat.



in jouw geval farmfood en dat is ook gewoon een goede brok.



laat je niet gek maken door het versverhaal. ja, het is natuurlijker dan brok, maar ga je hondje niet pesten als je brokjes hebt waar hij het goed op doet
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Vlees van trovet. Alleen verkrijg baar via dierenarts
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
Alle reacties Link kopieren
Of worst van sanimed. Ook bij dierenarts. Is voor gevoelige darmwn
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
Alle reacties Link kopieren
Zomaar vers (diepvries) vlees gaan mengen met brokken is over het algemeen niet zo'n goed advies, vlees is zwaar en zakt naar beneden in de maag, terwijl gebakken brokken als het ware blijven drijven in de maag. Vlees en brokken door elkaar gemixt kan zorgen voor maagpijn.

Voor TO zou dit wel een goed advies zijn, Farmfood heeft geen gebakken, maar een geperste brok, die niet blijft drijven, deze kan dus wel gemengd worden met vlees.



Ik zou het vlees en de brokken langzaam mengen, steeds een beetje meer vlees en minder brokken.



Of helemaal niets veranderen, je weet nieteens zeker of de diarree wel door het vlees komt.
Alle reacties Link kopieren
Complete hondenbrokken zijn prima. Geperste brokken ipv geëxandeerde brokken zijn beter voor de vertering. Maar de meeste merken hebben geen geperst variant omdat dat er voor de eigenaar niet zo lekker uitzien en die moet het kopen. En het beste voer is dat complete voer waar jou hondje het het beste op doet. Of te wel weinig zin om te horen wat anderen voeren want je zal dat toch uit moeten proberen. En niet steeds wisselen maar een nieuw voor echt de kans geven. Vlees is niet per definitie beter want bij vleesvoeding moet je ook maar weer net de goede samenstelling weten te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:broadway schreef op 11 september 2014 @ 14:35:

voer goed voer. en goed voer is voer waar je hond het goed op doet.



is hij gezond, komen er geen 12 kilo per dag uit een hondje dat maar de helft weegt en doet hij het verder goed? dan heb je goed voer. ook als er heel groot ALDI of LIDL op staat.



in jouw geval farmfood en dat is ook gewoon een goede brok.



laat je niet gek maken door het versverhaal. ja, het is natuurlijker dan brok, maar ga je hondje niet pesten als je brokjes hebt waar hij het goed op doetPrecies dit is dus precies wat ik mensen altijd probeer duidelijk te maken in de praktijk. En dan heb ik het over gezonde honden die niet een speciaal dieet nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wel af en toe vlees geven naast farmfood. Misschien moet je hondje eerst wennen?
Alle reacties Link kopieren
Farmfood mag je officieel niet mengen met iets he.

Onze hond krijgt nu Prins maar dit is hetzelfde soort brok.

Wij hebben echt een hele lastige eter.
Alle reacties Link kopieren
Geen rijst en kip gaan koken nu, het is echt al jaren achterhaald om daar direct op over te stappen bij diarree. Dan moeten ze namelijk weer aan een ander soort voer wennen, en zo hou je het bijna zelf in stand.



Bij gevoelige darmen en diarree kan het inderdaad nuttig zijn om over te stappen op kvv (kant en klaar vers vlees), dus het rauwe diepvriesvlees dat je in de vriezer vindt. Zorg wel dat het een complete variant is, dat zijn ze nml niet allemaal. Geef je hond wel even de tijd om er aan te wennen. Dus ook al krijgt hij er eerst diarree van, niet stoppen maar gewoon even dat blijven voeren.

Als je van het ene voer op het andere over stapt kan je het in het begin meestal mengen, maar bij overstappen van brok op vers voeren kan je dat beter niet doen, want dat is kennelijk alleen maar lastiger te verteren.



Ik zou je dus aanraden: blijf gewoon even vers voeren en kijk hoe dat gaat.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Wat is overigens af en toe diarree? Ik bedoel; ieder hondje heeft dat wel eens zoals ieder mens dat ook heeft.

Is het echt regelmatig, echt maandelijks ofzo, of zodanig dat hij het ook echt erdoor in huis doet of zichzelf bevuilt dan zou ik wel een oplossing gaan zoeken.



But if it ain't broke, don't fix it.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Vlees kan prima, als je hondje het nu voor het eerst krijgt en meteen rauw is diarree niet eens zo raar. De eerste 2 dagen even in een vergiet onderdompelen in kokend water, af laten koelen en dan voeren. Pas na die 2 dagen kun je het rauw gaan geven, dan zijn zn darmpjes gewend.

Verder mijn advies als hij gevoelig is op zn darmen (en dat is ie dus als hij van t minste of geringste diarree krijgt): 6 dagen Farmfood HE en 1 dag vlees (dan dus wel rauw, na het wennen de eerste keer) in de week. De bacterien in het vlees 'schonen' de boel dan elke keer op waardoor hij iets meer kan hebben.

Aangezien vlees wel heel licht verteerd zou ik hem er niet zomaar volledig opzetten, dan heb je niks meer om op terug te vallen tijdens ziekte, na een antibiotica-kuur, of een buikvirus, of.....of......
Hier het zelfde probleem gehad met zowel JRT als onze labrador. Farmfood en Biofood drama.. Ook zeker half jaar vers vlees e.d gegeven, honden bleven aan de diarree. Hier overgestapt op Proplan zalm en ter afwisseling de kip.. (ene zak zalm als die op is zak kip)



Geen problemen meer sinds we daar mee gestart zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:broadway schreef op 11 september 2014 @ 14:35:

ja, vlees is goed. voor veel honden. voor jouw hond dus niet.



ik heb nu al jaren honden en heb zo'n beetje elke zak voer en fabrikant binnenstebuiten gekeerd ivm een zwaar allergische hond en mijn conclusie:



voer goed voer. en goed voer is voer waar je hond het goed op doet.



is hij gezond, komen er geen 12 kilo per dag uit een hondje dat maar de helft weegt en doet hij het verder goed? dan heb je goed voer. ook als er heel groot ALDI of LIDL op staat.



in jouw geval farmfood en dat is ook gewoon een goede brok.





laat je niet gek maken door het versverhaal. ja, het is natuurlijker dan brok, maar ga je hondje niet pesten als je brokjes hebt waar hij het goed op doet



Dit dus.!



Hier trouwens ook FarmFood, met af en toe kip, pens, en Science Plan.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Het kan zijn dat je hondje het gewoon niet goed doet op vlees. Niet iedere hond is hetzelfde en zeker met een hond met gevoelige darmen zou ik niet te veel wisselen. Lekker blijven op waar hij het goed op doet.



Het kan echter ook zijn dat je hondje aan het ontgiften gaat. Dit omdat de maag nog niet gewend is aan de vertering van vlees na een hele lange tijd brokken te hebben verteerd. Als mijn honden (die brokken krijgen, want zij kunnen beiden niet goed tegen vlees) een keer een slagersbot krijgen, raken ze erg aan de diarree. Honden die vlees gewend zijn echter, kunnen hier wel goed tegen.



Eigenlijk kun je dus ook niet zeggen dat je hond er niet tegen kan als hij na 1x vlees diarree heeft... Kan dus ook met gewenning te maken hebben. Je zou het eigenlijk eens een week of 3 moeten aankijken. Natuurlijk wel opletten met diarree! Maar als je merkt dat het geleidelijk aan beter gaat, kan het zijn dat hij gewoon even moest wennen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de antwoorden. Ik blijf maar bij de brokken dan, want daar doet hij het het beste op. Hij is prima op gewicht, mooi gespierd en niet te dik volgens de dierenarts. Zijn vacht ziet er ook prima uit, dus het zal wel niet zo erg zijn om brokken i.p.v. vlees te geven. Bij de dierenarts hebben ze van die penssnoepjes, daar kan hij wel tegen, dan geef ik die wel als tussendoortje. Verder krijgt hij af en toe ook gekookte groente.

Ik weet dat sommigen van jullie echte hondenkenners zijn, dus ik ben wel gerustgesteld.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook af en toe een rauw ei geven, schaal mag hij ook eten (is zelfs goed). Vinden ze wel even gek in het begin Gekookt ei kan ook, deze wel zonder schaal geven dan!



Wat fruit kun je ook als tussendoortje geven. Pas wel op wat, druiven bijvoorbeeld zijn net zo slecht als chocolade. Maar een stukje appel, banaan, peer, aardbei...... Etc.



Een bakje yoghurt of karnemelk is ook heel gezond (geen gewone koemelk!).



In de zomer kun je zelfs zelfgemaakte waterijsjes geven (ja, ik sla soms wat door, ik weet het ). Alleen met water of yoghurt, je kunt er eventueel ook wat brokjes of fruit o.i.d. doorheen en invriezen maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen maar wil toch even mijn ervaring met je delen. Heb redelijk wat ervaring als het om KVV gaat.



Als je een hond over zet van brok naar KVV gaan deze in het begin "ontgiften" dit houd dus in dat ze aan de spuitpoep gaan.

Dit kan tot wel een week of 3 a 4 duren. Je moet het voeren van vlees dus echt wel een maand of 2 volhouden voor je echt kunt zeggen of je hond hier tegen kan.

Het is wel aan te raden om de eerste paar keer het vlees op kamertemperatuur te geven en in de pens variant, dit kunnen ze vaak iets beter verdagen.

Welke merken van vlees geef je nu? Het is ook erg merk afhankelijk hoe je hond er op reageert. Er zijn bijv merken die vrij vet zijn en daar kan de diarree erger van worden.

Kijk ook is voor verschillende soorten KVV op voerwijzer.nl
Alle reacties Link kopieren
Oja, vlees en brok ,ogen niet gemengd worden. Er moet minimaal 8 uur tussen het voeren van beide zitten.
Mijn hond heeft ook van pup af aan snel last van diarree, gevoelige darmen. Veel soorten brokken geprobeerd omdat we vers ook neit zo zagen zitten. Hij doet het sinds een half jaar heel erg goed op Lam & rijst brokken van Eukanuba. De clou bij onze hond is zo weinig mogelijk graanproducten, daar letten we ook echt op bij trainingssnoepjes en andere treats, en hij heeft echt nooit meer last. Oh ja en ipv gewone joghurt geven we af en toe geitenjoghurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven