Houten vloer oplichten en vergrijzen zonder schuren?

28-04-2009 12:35 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een eiken parketvloer met 6mm toplaag (22 cm brede planken met v-groef aan 2 zijden). Nu hebben we deze laten behandelen met twee lagen naturel hardwax-olie van FloorService. De kleur vinden we echter toch te donker en te gelig geworden. Is het mogelijk om zonder te schuren de kleur op te lichten en te vergrijzen? En hoe zorg je er dan voor dat de V-groeven mooi meegekleurd worden? En hoe zit het met de kosten? Iemand ervaring? Ben bang dat wel alle meubels eruit moeten...



We willen ongeveer deze uitstraling bereiken:

http://2.bp.blogspot.com/ ... II/Y6fkvFEVIII/s320/white+wash+vloer.jpg



iets lichter mag ook, zoals onderstaande vloer, maar is vast niet haalbaar:

http://www.vloerenwerf.nl ... 1416/kamerliekemichon.jpg
Alle reacties Link kopieren
Er moet geschrurd worden, dat kan niet anders. Je kan whitewash of half-whitewash olie kopen en het daarmee behandelen. De v-groef moet je met de hand (en een schuurpapiertje) doen.



Ik heb het zelf thuis ook gedaan, veel werk, maar een mooi resultaat!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pepernoek schreef op 28 april 2009 @ 13:27:

Er moet geschrurd worden, dat kan niet anders. Je kan whitewash of half-whitewash olie kopen en het daarmee behandelen. De v-groef moet je met de hand (en een schuurpapiertje) doen.



Ik heb het zelf thuis ook gedaan, veel werk, maar een mooi resultaat!



Hoi Pepernoek,



Echt waar, heb je dat helemaal zelf gedaan? Knap hoor! Hoe? als ik vragen mag... Heb je een schuurmachine gehuurd? Geeft schuurpapier geen krassen?



Hoe was jouw vloer eerst? (ook naturel hardwaxolie) En nu? (whitewash of half-whitewash olie)



Heb je misschien voor en na- foto's? Ben wel heel benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
up
Hoi Mrs Jones,



Helaas, lichter maken is niet mogelijk zonder eerst het oude er af te halen.



Voor dat vergrijzen gebruiken ze ammoniak. Je schijnt het zelf te kunnen doen, door bakjes ammoniak in de kamer te zetten en dat een tijd te laten staan. Maar ik weet niet of je dat moet willen hoor, dat ruik je volgens mij maanden later nog!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven