Houtkachel

24-08-2014 14:00 32 berichten
Hello,



We gaan de boel pimpen en willen een kachel tegen de buitenmuur plaatsen (binnen dus ).



Nou dacht ik dat ik dan met een hele pijp langs de gevel zou komen te zitten maar als ik de plaatjes bekijk die ik op Google vind is dat niet altijd het geval?



Iemand in de kachels hier? Zodat ik alvast maar wat weet voor ik offertes op ga vragen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een houtkachel en de pijp buiten was niet mogelijk. Die zit dus binnen.

De pijp was veel duurder dan de kachel...
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen schoorsteen?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk wel, maar toch moet er een pijp in. Die zit dus vanaf de benedenverdieping door de bovenverdieping naar de schoorsteen.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Stap 1: informeren of afvoer van rookgassen mogelijk is zonder burenoverlast. Een beetje kachelzaak kan je hier over meer vertellen.
Ik heb geen schoorsteen. Ik wil dus wat je ziet als je op Google "concentrische kachelpijp" in typt.
@ Fame: ik laat Kusk wel komen hoor. Maar een beetje geïnformeerd zijn kan geen kwaad
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het ook, maar wel leuk verborgen.. Wil je best een foto stuur.. Maar ik weet niet hoe dat moet
Iedereen is mooi
Kees: de buren zitten 10 meter verder. Ik hoop dus dat dat ver genoeg is...
Alle reacties Link kopieren
Ik hou van mijn houtkachel. En mijn houthok.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Het heeft er mee te maken of de pijp hoog genoeg komt, zoveel weet ik iig van buren die er graag een wilden, maar waar de pijp dus maar tot net boven de 1e verdieping kon gemaakt worden.
@Kees: maar dat probleem hoop ik dus op te lossen door die concentrische toestand. Of zie ik dat verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Vorige week heb ik hem al aan gehad.

on topic: hier via de schoorsteen.
Sascha: kan je eens uitleggen wat jullie precies hebben?
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 24 augustus 2014 @ 14:14:

Ik heb geen schoorsteen. Ik wil dus wat je ziet als je op Google "concentrische kachelpijp" in typt.



Dat zou een mooie oplossing zijn.

Ik wil ook nog steeds een houtkachel, maar ik ben bang dat wij meer op deze oplossing uitkomen en daar worden we dan weer niet zo blij van.



Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben wel een schoorsteen en daar zou een houtkachel op kunnen, ware het niet dat het op een lastige plek in de huiskamer zit gezien onze inrichting én die pijp dan door onze badkamer heen zou moeten, nóg een verbouwing erbij dan dus, waar we geen trek in hebben.



Dus bij ons zou het ook een pijp door een buitenmuur aan de achterzijde van het huis worden, maar goed, zie de foto die ik hiervoor postte, ik vind dat ook niet zo'n mooie oplossing eigenlijk.



Ben dus heel benieuwd naar hoe anderen dat hebben gedaan, dus ik lees nog even mee
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Ik heb idd ook wel een schoorsteen maar precies op de verkeerde plaats. Die gaan we dus zeker niet gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
yep, kachel hier en ook veel info van te voren gelezen. Niet elke gemeente staat het toe om een pijp via de buitengevel te plaatsen wegens welstand. Buren zouden kunnen gaan klagen. Volgens mij moet je dan een vergunning aanvragen.



Ik heb mijn pijp om die reden dus door mijn huis laten lopen. Wat je overigens amper opvalt, omdat je er een brandwerende koof omheen plaatst. Als je huis is gemaakt van betonnen vloeren, dan is het een zwaardere klus dan wanneer je houten vloeren hebt. In het laatste geval heb je natuurlijk vrij makkelijk een doorvoer gemaakt.



Vergis je niet in de prijzen van de pijp. Pijp kost ruim meer dan een kachel. Reken op zo´n 1500-2000 euro excl. plaatsen.
Door het huis is geen optie. Er zitten ramen op de eerste verdieping in de weg.
Alle reacties Link kopieren
Je moet bij een concentrische pijp binnenshuis trouwens nog steeds omkokeren. Die pijpen worden loeiheet en leveren ernstig brandgevaar op als je dat niet doet.



Zoals het er bij mij uitziet:

kachel beneden in de woonkamer tegen de buitenmuur aan met een zwarte pijp die recht omhoog gaat het plafond in. Ziet er dus netjes en des kachels uit, zoals het hoort. Zodra mijn pijp door het plafond gaat, gaat de zwarte pijp over in een dubbelwandige rvs pijp met dubbeldikke isolatie om mijn houten vloer te beschermen. Die pijp loopt zo strak mogelijk langs de buitenmuur door op de bovenverdieping. Mijn dubbelwandige pijp is al geisoleerd van zichzelf, maar behoeft nog steeds een brandwerende omkokering. Dat is een klein stukje dat van mijn slaapkamer afgesnoept is. Zeg een wandje van 50 cm. breed en 40 cm. diep ofzo. Dus weinig ruimteverlies hoor.



Nou goed, die pijp steekt daarna weer een plafond door die bijna meteen ook door het dak gaat (schuine dak begint waar mijn plafond zit). Dan zit mijn pijp inmiddels buiten en daar is deze nog zo´n anderhalve meter hoog. Omdat je pijp altijd tot boven het hoogste punt van je dak moet zitten. Als je pijp richting de twee meter moet overbruggen, dan zul je ze mogelijk moeten tuigen vanwege wind en stormen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zitten er ook ramen boven. Daarom maakt mijn pijp ook een knik in de woonkamer, zodat de pijp goed uitkomt op de plek waar de pijp precies tussen twee ramen door kan lopen. Is dat bij jou geen optie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 24 augustus 2014 @ 14:19:

Ik hou van mijn houtkachel. En mijn houthok. Ik ook, maar je moet wel echt massa´s hout aanslepen. Had me van te voren niet goed bedacht hoeveel hout je er op een avond wel niet doorheen jast. En dan heb ik nog een kachel met klein vermogen.
Alle reacties Link kopieren
Bestpittig, zo hebben wij het ook ongeveer maar dan door de badkamer. Alles laten aanleggen tijdens een verbouwing.

Badkamer is ruim genoeg dus geen ruimteverlies.

In de woonkamer is de pijp zichbaar maar dat vind ik mooi, dat hoort erbij.

Verder is ie nergens zichtbaar, zit achter een muur ofzo, geen idee.





We hebben altijd heel veel hout. Buiten een groot houthok wat volzit en in de garage langs een lange muur, van onder tot boven.



We bestellen altijd samen met buren 10 kuub ofzo. En als het op is, bestellen we bij.

Nooit de verwarming aan, altijd de houtkachel.

Dat was achteraf wel een beetje zonde van de vloerverwarming in de badkamer want nooit aan. Helemaal niet bij nagedacht.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer idd ook altijd te stoken op de houtkachel. Alleen als ik laat thuis ben en nog maar een uurtje op, dan kan het zijn dat ik even de verwarming een tikje geef. Helaas heb ik niet zoveel plek voor een grote opslag.
Alle reacties Link kopieren
http://houtrook.nl/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven