Huis kopen in een wijk met slechte reputatie

20-08-2014 09:40 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik zijn al een tijdje op huizenjacht, nu hebben we een erg leuk huis gezien waar erg weinig aan gedaan hoeft te worden. Het huis heeft voor mij veel voordelen maar ook wat nadelen. De wijk staat eigenlijk vanaf vroeger bekend als een aso wijk, terwijl dit echt reuze mee valt. Er zijn gedeeltes in de wijk waar ik echt niet wil wonen, daar hoef ik niet eens over na te denken, maar waar de woning te koop staat is een nette straat waar niemand voor in de tuin z'n bier gaat drinken of iets in die richting.

Het zijn allemaal huurwoningen die nu 1 voor 1 verkocht gaan worden, ik denk dat de wijk daardoor wel zou veranderen. De woningen die het afgelopen jaar verkocht zijn daar wonen vooral jonge gezinnen. Toch heb ik lichte twijfels, het huis vind ik super en daar twijfel ik niet aan, het meer dat ik hoop dat de wijk niet ineens weer meer aso/tokkie word en dat ik dan spijt heb dat we daar een woning hebben gekocht.

Er zijn nog meer huizen die we leuk vinden en eventueel willen kopen maar die zijn weer best klein, daar zitten dus ook nadelen aan, maar staan dan wel weer in een wijk die sowieso een stuk beter bekend staat.



Wat is jullie mening/advies?
Mijn mening is dat je heus geen tokkie bent als je in je voortuin bier gaat drinken. Gezellig juist. Klinkt als rete saai, die slechte buurt van je, iedereen opgesloten achter eigen voordeur.
Alle reacties Link kopieren
Oeps sorry voor het totaal niet overzichtelijke lap tekst!
Ik zou het niet doen. Liever een wat kleiner huis dan het risico lopen straks in een asowijk te wonen. Zie dan je huis maar weer eens kwijt te raken, als je weg zou willen.
Ik zou het doen, meer koopwoningen betekent meestal een upgrade voor de buurt. Aso's kun je overal treffen trouwens.

Voor nu: looo op verschillende tijden door de buurt en proef de sfeer. Niet alleen overdag, maar ook s avonds, in het weekend, op een mooie zonnige dag (dan zit misschien wel iedereen met een krat bier buiten).
Alle reacties Link kopieren
Een wijk houdt niet op bij die ene leuke straat.

Wil je of heb je kinderen?



Stuur je je kind dan naar de dichtstbijzijnde school dan zit het niet alleen met de kinderen uit die paar leuke straten in de klas maar ook met kinderen uit de aso straat 4 straten verderop. Dat moet je maar net willen.



Een wijk kan wel heel erg veranderen doordat huurhuizen veranderen in koophuizen of door nieuwbouw. Als de wijk door de jaren heen beter wordt dan heb jij mooi goedkoop een huis kunnen kopen wat alleen maar meer waard wordt doordat de buurt verbeterd. Maar blijft je wijk een aso wijk dan is het heel moeilijk om je huis weer kwijt te raken als het toch niet bevalt.
Alle reacties Link kopieren
In een goede buurt kun je ook aso-buren hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een huis gekocht in een wijk die altijd een slechte reputatie had. Er loopt een grote weg doorheen en aan de onderkant daarvan is de wijk inderdaad nogal "volks". Daarboven (waar wij wonen) is heel anders, veel jonge gezinnen en tweeverdieners, ook nog wat oudere mensen, heel gemêleerd. Ben heel blij met onze keus, want er wordt / werd veel geïnvesteerd in deze wijk en de huis prijzen stijgen (zelfs nu). Wijzelf wonen liever hier dan in een wijk met alleen hoog opgeleiden. Ook voor onze kinderen is het prima.
Ik heb met mijn man en kinderen een aantal jaar is een buurt met een slechte reputatie gewoond. Wij woonden in een koophuis, maar er was ook veel sociale woningbouw in de straat.



Eerlijk? Het had wel wat. Er woonde van alles door elkaar heen: uitkeringstrekkers, studenten, gezinnen, alleenstaanden, tweeverdieners en dergelijke. Iedereen mixte goed met elkaar en er was een prettige sociale controle. Ondanks de slechte naam die de buurt had, kon je er gewoon je voordeur open laten staan en er gebeurde niets! Iedereen stond voor elkaar klaar en er gebeurde altijd wel wat. Saai was het in ieder geval niet!



Het huis(je) werd te klein toen mijn derde geboren werd en we zijn toen verhuisd naar een degelijke jaren 30 buurt met een goede naam. Voor de kinderen was het leuk, maar ik vond het doodsaai en wilde terug naar mijn oude "asobuurtje". Dat hebben we niet gedaan, maar we zijn wel weer verhuisd. Nu woon ik in een zelfde soort straat als mijn oude straatje, maar dan zonder de sociale woningbouw. Heerlijk! Studenten, gezinnen, poenige mensen en "volk" wonen weer door elkaar heen en ik vind dit prettig. De sfeer in de straat is fijn, er is een prettig soort sociale controle en iedereen laat elkaar verder met rust.
Haha suze! Idd, ik vind dat er een knop in je hoofd om moet. Wij hebben gekocht in een buurt zoals jij omschrijft. De huurders gaan echt niet zomaar weg. De buren die het hier leuk vinden zijn de mensen die niet neerkijken op anderen.

Het is vaak juist gezellig alkes door elkaar, maar: oud en nieuw is hier nog steeds oorlogsgebied en regelmatig meegenieten met feestjes waar je niet zelf voor gekozen hebt.

Daarnaast ook door woningruil ene echt overlastgevende buur ingeruild gekregen voor ergere. Buren ernaast hadden echt een tijd onverkoopbaar huis en heel veel overlast.

Wij vinden het hier geweldig, juist door de sociale controle die er ook bijhoort en de culturele diversiteit in de buurt.

Maar als je neerkijkt op je buren ontneem je jezelf bij voorbaat veel woonplezier en kun je beter wat kleiner of Vinex gaan wonen. Wij wonen hier al 8 jaar en wonen voor sommigen nu in 1 van de hipste wijken ter wereld (niet zelf bedacht, in van die lijstjes). Helaas heeft dat geen invloed tot dusver op de waarde van de woning dus daarvoor hoef je het ook niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
We hebben geen kinderen, zullen er hopelijk in de toekomst wel komen. Maar aangezien er ook leuke jonge gezinnen wonen maak ik me niet zo druk om hoe dat dan moet gaan.



Het is een koopgarant woningen, dus dat we het huis niet snel kwijt raken daar maak ik me geen zorgen om. De woning bouw moet verplicht de woning bij verkoop binnen 3 maanden terug kopen.



En wat Biefstuk ook zegt aso buren kan ik ook krijgen in een nette wijk, dat heb je nergens voor het zeggen. Ik denk dat ik me ook druk maak om wat andere mensen denken en zeggen, wat natuurlijk onzin is!
Alle reacties Link kopieren
`Hi, ik woon nu in een klein heeeel goedkoop huisje in een ex aandachtwijk. Hier word ook veel gebouwd en de sociale woningbouw huisjes worden verkocht. Het gaat goed met de verkoop spotgoedkoop met koopregeling dus de huizen gaan als warme broodjes. Omdat de huizen hier goedkoop zijn houden we geld over om leuke dingen te doen en dat werkt echt mee voor een goede kwaliteit van leven.



Ja mijn buren draaien harde volksmuziek maar gelukkig niet altijd en ze passen ook op de poes. Als ik eerlijk ben, ben ik een beetje van ze gaan houden haha, mijn buren.



Eens was ik mijn kat kwijt ik liep door de buurt en zoveel mensen gingen me helpen en meezoeken echt hartverwarmend. Doe mij maar een volksbuurt lekker met zijn allen met het volk. In alle lagen van de bevolking zitten rotte peren. En tegenwoordig als je in een hippe wijk woont kan het ook heel hip zijn om voor je deur te zitten. Succes als je nog vragen hebt. groetjes



Ps: een klein ding is wel die minister Blok die wil de woningcorporaties stoppen met commercieele taken te doen dus hopelijk bepaald hij straks niet dat ze niet meer mogen verkopen.....zoiets las ik



o ja en een optie dat kleine huisje kopen en dan (evt. op termijn)aanbouwen? lage lasten en iets betere buurt.
anoniem_117787 wijzigde dit bericht op 20-08-2014 10:17
Reden: spelfouten
% gewijzigd
Uit eigen ervaring... niet doen! Zeker niet met kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Hi Anapalona, mag ik vragen wat jou ervaringen waren met kinderen, ik heb ook kinderen maar spelen nog niet buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen! Woonde in een heusche aso-wijk, heerlijke tijd gehad. Was mijn appartement na drie weken te koop kwijt. Nu samenwonen in een keurig nette buurt in dezelfde stad, en heb nog steeds heimwee. Dus we kijken nu weer huizen in 'mindere' maar wel spannender wijken.
Go green, fuck a vegetarian
quote:Jannigje1 schreef op 20 augustus 2014 @ 10:19:

Hi Anapalona, mag ik vragen wat jou ervaringen waren met kinderen, ik heb ook kinderen maar spelen nog niet buiten.Leuk huis in een buurtje waar het best oke was toen we er kwamen wonen, nu is het tokkiegehalte mega groot. Mijn kinderen hebben een speelpleintje maar daar word iedereen gepest en geslagen, huis in onverkoopbaar ivm onder water staan en niemand wil hier nog wonen.
Juist met kinderen zou ik het niet doen dus, ze zat op een klein schooltje aan de goed kant van de wijk, nu scholen samen gegaan en zit ze waar ik dr niet wilde hebben op school. Ik wil eigenlijk niet dat ze hier opgroeit... zo snel mogelijk weg dus. Ook ivm kleine 2e.
Ik snap het nooit zo dat een keurige wijk perse als saai wordt bestempeld door de meesten.

Ik woon in een keurige wijk, waar weinig verhuisd wordt, iedereen rekening houdt met elkaar qua geluid, parkeren etc en waar iedereen elkaar op straat groet, een praatje maakt, de kinderen lekker bij de straat kunnen spelen, omdat men elkaars kinderen in de gaten houdt etc.

Niets saais aan en ik zou nooit kiezen voor een buurt met waar voor het huis het bier op tafel komt, het normaal is de (volks)muziek hard aan te zetten en af en toe een 'gezellig' relletje, no way.

Liever een iets kleiner huis op een rustige plek dan iets groters met een omgeving waarin ik me niet 100% thuis voel.
Alle reacties Link kopieren
In de straat waar mijn vriend en ik wonen, zijn net de huurders de nette mensen en de meeste mensen die gekocht hebben de 'tokkies'. Zij voelen zich hier echt verheven boven mensen die huren, en zeggen dan ook dat hun niks gemaakt kan worden omdat ze gekocht zitten.

Wil na 3 maanden het liefst dan ook weer weg, maar dat gaat hier niet zo makkelijk. Maar dat heeft meer met de directe buren te maken.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, het is een kwestie van vraag en aanbod en prijs. In een slechtere buurt krijg je een mooier huis voor minder geld. Over het algemeen is locatie nog altijd de meest belangrijke factor voor de waarde en verkoopbaarheid van je huis. Maar er zullen altijd mensen zijn die groter/mooier willen wonen en daarbij de mindere buurt voor lief nemen.



Je woongenot zal verder afhangen van je eigen instelling, zoals hier ook wordt omschreven. Ik ben van een kakbuurt naar een veel stadsere en volksere buurt (maar geen slechte buurt) gegaan en ondanks dat ik zelf ook een kakmevrouw ben (qua opleiding, achtergrond en vrienden) vind ik het heerlijk en relaxed. Maar een vriend van mij die in dezelfde buurt woont ergert zich aan het multiculturele en voelt zich verheven en woont dus een stuk minder prettig.
Alle reacties Link kopieren
Hi anapalona, ik snap wel wat je bedoeld, wij woonde hier eerst prima zonder kinderen maar met kinderen ga je je buurt even kritischer bekijken. Tot nu toe word er alleen gespeeld met kindjes van de (nette) school. Maar let op op de nette school word ook gepest geschopt in haren gespuugd en dat door kinderen van ''nette' ouders. Maar idd ze laten hier de kinderen wel snel zonder toezicht buiten spelen en dan gaan ze klieren. Wij twijfelen ook soms, maar zien dan ook weer hele lieve ''tokkie'' kinderen die toch ook wel weer een soort van netjes zijn opgevoed. En kinderen van rijke ouders die heel naar zijn omdat ze bv aandacht te ort komen of scheiding etc etc. Dat kan overal gebeuren. Maar een wijk waar je je thuis voelt tussen de rest van de mensen is wel fijn ja.
anoniem_117787 wijzigde dit bericht op 20-08-2014 11:12
Reden: spelfout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit is moeilijk te voorspellen.

Ik heb 4,5 jaar geleden een huis gekocht in een straat met voornamelijk huurwoningen.



In het begin alles netjes en keurig. Nu veel jaloezie van huurders naar mijn koopwoning. Opmerkingen van 'Jij hebt geld zat, jij kunt zo'n duur huis kopen'. Ehh, ik heb (ook)hypotheeklasten.



Ook begint het aardig te verpauperen; al 3x autoschade (zonder briefje uiteraard), bij de buren 2 computers gestolen, dreigbrieven etc.



En de huizenmarkt is nu ook niet zo dat ik al weer ga verkopen.



Een vriendin van mij heeft ook een huis gekocht in een zogenaamde volkswijk, maar daar wordt vanuit de gemeente vanalles aan gedaan om het netjes te krijgen.



Oftewel; het is onvoorspelbaar.
Vanuit de gemeente is er ook geen enkele behoefte om de buurt een beetje netjes te houden zoals in andere wijken wel gebeurt, dus ik ben in de buurt commissie gegaan en er komt volgende maand een delegatie ambtenaartjes kijken naar speelplein en wateroverlast.



Ik zou liever een duurder huisje hebben gehad, nooit meer in de nettere straat in een niet zo nette wijk met kinderen.

Als we geen kinderen hadden gehad was het wonen hier geen probleem denk ik. Op de verpaupering na.
Alle reacties Link kopieren
Rower, misschien kun je contact op nemen met de gemeente of jou wijk ook geupgrade kan worden.
Wij hebben tegelijk met vrienden van ons een huis gekocht. Allebei ongeveer even groot, maar dat van hun kostte 2/3 van dat van ons omdat het in een net wat mindere wijk stond (verder van het centrum, minder gewild). We zijn nu zeven jaar en in totaal zes kinderen verder, en ik ben zo blij met de plek waar wij wonen! Bij de school van hun kinderen moet je je bij de voordeur door een haag van rokende ouders banen en bij de helft van de kinderen in de klas zou ik mijn kind niet willen laten spelen.

De school van mijn kinderen is wel erg wit en homogeen, maar dat heb ik dan toch liever.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven