Hygiëne

10-10-2009 11:40 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij wel eens af; gaan wij te ver m.b.t. hygiëne en schoonmaak'regeltjes'?



Ik las net in een blad, dat je je toilet elke dag moet schoonmaken en als je partner of kind ziek is, moet hij/zij een ander toilet gebruiken (indien mogelijk)...ik vind dit allemaal zwaar overdreven. Toilet elke dag schoonmaken doe ik echt niet, daar heb ik geen tijd voor (en ook geen zin in). Als zoon (4 jr.) bijv. over de rand heeft geplast, dan haal ik daar zo'n soort vochtig Glorix-doekje overheen, prima wat mij betreft.



Hetzelfde met dieren. Wij zijn allemaal gek op dieren en voor mijn zoon zijn dieren vanzelfsprekend, hij is er gek op en vindt ze echt niet vies. Op de kinderboerderij staan overal borden, dat je na het aaien van een dier je handen moet wassen. Ik kan mij niet herinneren dat ik vroeger toen ik nog een paard had, ooit mijn handen heb gewassen voor het eten...

Mijn zoon kreeg op diezelfde kinderboerderij een lik van een koe over zijn gezicht, hij veegt het af met zijn mouw, aait de koe en loopt door, geen probleem. Je ziet sommige ouders in shock kijken hoe ik dit goed kan vinden...



Zijn we een beetje te ver doorgedraaid m.b.t. hygiëne of ben ik gewoon een beetje vies?



p.s. mijn huis is altijd opgeruimd, ik ga niet naar bed als er nog overal zooi ligt, ik stofzuig iedere dag i.v.m. hond, maar het schoonmaken wil ik nog wel eens een beetje voor mij uitschuiven...
Alle reacties Link kopieren
quote:dorinke schreef op 10 oktober 2009 @ 14:58:

[...]





Ik zou bezoek echt nooit hun schoenen uit laten trekken, ik hou er ook niet van als ik dat ergens anders moet doen.Ow ok, nou gelukkig doen ze het al uit zichzelf. Wel eens uitzondering gehad, iedereen deed de schoenen uit, behalve 1 persoon. Ik heb het toen wel gezegd.
quote:dorinke schreef op 10 oktober 2009 @ 14:58:

[...]





Ik zou bezoek echt nooit hun schoenen uit laten trekken, ik hou er ook niet van als ik dat ergens anders moet doen.

Hangt er vanaf. Als ze gladde zolen hebben dan mogen ze wel met schoenen binnen, maar als ze een hoop blubber naar binnen lopen met profielzolen dan graag ook uit. Ik doe zelf mijn schoenen ook altijd uit als ik binnen kom, vind het gewoon fijner om op mijn sokken te lopen binnenshuis en de vloer blijft schoner.



Handen wassen als ik eten ga maken doe ik overigens ook niet speciaal. Bovendien het meeste dat ik met mijn handen vastpak, de groente bijv., die wordt na mijn aanraking toch nog langdurig gekookt. En vlees/vis pak ik niet eens met m'n handen maar ik schuif met 'n vork de benodigde hoeveelheid in de pan. Boterhammen smeer ik rustig met ongewassen handen en eet ze ook nog uit 't vuistje op. Misschien dat ik daarom wel als een van de weinigen niet aan de schijt raak in landen als India.
Alle reacties Link kopieren
quote:tilalia2 schreef op 10 oktober 2009 @ 14:10:

[...]





Nee, allergien komen door erfelijkheid en te vroeg beginnen met lichaamsvreemde voeding (dus poedermelk en/of te vroeg beginnen met vast voedsel), danwel een herhaalde blootstelling aan een allergeen (nikkel)

(zie wiki)Heb even gezocht naar de hygiëne-hypothese. En die is (nog) niet onomstotelijk bewezen, maar er zijn wel aanwijzingen dat de huidige hygiëne te maken kan hebben met toenemende allergieën.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Samarel lijkt me een typisch gevalletje smetvrees.



Dat van die schoenen, ik zie het al voor me dat ik mijn visite ga zeggen de schoenen uit te doen!

Sjemig hee.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg het ook niet tegen mijn visite. Alleen tegen de kinders
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen smetvrees hoor, is gewoon normaal.

Ik denk dat het bij bepaalde mensen het gewoon wel voorkomt, en bij anderen niet.

Er zijn tig mensen die net als ik niet met schoenen door het huis lopen.
Alle reacties Link kopieren
Eerst twijfelde ik nog of ik het wel zou posten, maar ach. Ik doe het toch.



Ik zie dat het vooral Nederlanders zijn die met hun schoenen door het huis lopen en vooral Surinamers die hun schoenen bij de deur laten staan.

Bij kip schoonmaken zie ik ook die verschillen.

Eigenlijk zie ik het niet anders bij deze groepen.
Alle reacties Link kopieren
En wat dacht je dan van moslims? Die lopen ook niet met schoenen aan in huis hoor. Volgens mij komt het best veel onder Nederlanders voor. Ik heb hier regelmatig een huis vol spelende vriendjes en vriendinnetjes(ook van buitenlandse afkomst maar meest Nederlands) van mijn kinderen en die trekken allemaal uit zichzelf hun schoenen uit, dat zijn ze blijkbaar gewend.
Alle reacties Link kopieren
Lun1



Ja, bij moslims ook inderdaad. Maar ik noemde gewoon even 2 voorbeelden Bij Antilianen gaan ook de schoenen uit. Eigenlijk ook bij de meeste bruine mensen, voor zover ik weet.
Alle reacties Link kopieren
En hangt daar een waarde-oordeel aan vast?



Als je hier op visite komt mag je gerust je schoenen uittrekken, maar aangezien de hond 4x daags in het bos banjert en daarna niet netjes zijn poten veegt, moet je niet verbaasd zijn als je sokken dan smerig worden, haha.



Het níet de handen wassen na toiletgebruik vind ik dan echter wel weer smerig. En zelf heb ik moeite met het staand plassen van mannen, dat vind ik uit hygiëne-oogpunt eigenlijk ook écht not-done. Maar ja, om alle mannelijke visite te verzoeken om te gaan zitten dat gaat me ook een beetje ver!
Alle reacties Link kopieren
Mensen lijken soms wel bijna geschokt dat ik niet van schoenen in huis hou. Maar goed, ik koop schoenen met de bedoeling er mee de straat op te gaan. Sommige mensen worden wakker, douchen (of niet), kleden zich aan en trekken dan meteen de schoenen aan. Terwijl ze misschien niet eens de deur uit gaan.



Binnen draag ik pantoffels of slippers.
Alle reacties Link kopieren
quote:VIVAfeelfree schreef op 10 oktober 2009 @ 15:35:

En hangt daar een waarde-oordeel aan vast?





Dat is wat ik om me heen zie. Ik heb nooit anders meegemaakt, daarom vond ik die verschillen gewoon opvallend.



Als ik bij iemand thuis kom, trek ik mijn schoenen ook uit uit respect. Dus niet omdat diegene mij dan een plezier doet, het gaat om zijn/haar woning. Tenzij het iemand is die gewend is de schoenen aan te houden en dat ook tegen mij zegt.



Nee, ik heb er geen problemen mee om ze uit te doen als ik bij iemand kom, helemaal niet. Ik vind het gewoon beleefd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Samarel schreef op 10 oktober 2009 @ 15:35:

Mensen lijken soms wel bijna geschokt dat ik niet van schoenen in huis hou. Maar goed, ik koop schoenen met de bedoeling er mee de straat op te gaan. Sommige mensen worden wakker, douchen (of niet), kleden zich aan en trekken dan meteen de schoenen aan. Terwijl ze misschien niet eens de deur uit gaan.



Binnen draag ik pantoffels of slippers.Ik ben niet geschokt hoor, ik zou het mensen alleen niet vragen. Zelf loop ik in mijn eigen huis ook altijd op sokken of sloffen. Maar ja, ik doe mijn BH als ik thuiskom meestal ook direct uit (maar dat is wéér wat anders).
Alle reacties Link kopieren
quote:dorinke schreef op 10 oktober 2009 @ 15:39:

[...]

Ik ben niet geschokt hoor, ik zou het mensen alleen niet vragen. Zelf loop ik in mijn eigen huis ook altijd op sokken of sloffen. Maar ja, ik doe mijn BH als ik thuiskom meestal ook direct uit (maar dat is wéér wat anders).



Nee, volgens mij was ook iemand anders. Diegene vond dat ik smetvrees had enzo. Maar goed, maakt niet uit, het is niet waar.



BH deed ik eerst ook altijd meteen uit als ik thuiskwam. Ik vond en vind het niet lekker zitten. Nu draag ik ze nog maar heel af en toe.
Alle reacties Link kopieren
Staand plassen vind ik ook niet al te fris ja. De kleine heren kunnen nog niet zo goed mikken en de grote plassen van zo'n hoogte dat er ontzettend veel gespetterd wordt. Maar ik zie me mijn schoonvader niet vragen of hij alsjeblieft wil gaan zitten...



Schoenen uit is een gewoonte van vroeger. Op het Friese platteland had je gewoon nooit schone schoenen, er zal altijd wel drek of nog viezere dingen aan, dus gingen de schoenen uit. Ik vind in huis lopen met schoenen ook helemaal niet lekker aanvoelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dorinke schreef op 10 oktober 2009 @ 15:39:

[...]





Ik ben niet geschokt hoor, ik zou het mensen alleen niet vragen. Zelf loop ik in mijn eigen huis ook altijd op sokken of sloffen. Maar ja, ik doe mijn BH als ik thuiskom meestal ook direct uit (maar dat is wéér wat anders).Lekkere binnenkomer tegen je visite: schoenen op de mat en bh's aan de kapstok ja, zo hebben wij dat hier graag
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren




Zelf gooi ik direct mijn schoenen/laarzen uit als ik thuiskom.

Niet uit hygienisch oogpunt, maar omdat ik thuis liever op slippers, spaanse sloffen of sokken of blote voeten loop, al naar gelang het seizoen.

Ik heb dan wel helemaal de wandeling naar de slaapkamer gemaakt



Nee, bij Nederlanders hoef je echt je schoenen niet uit als je ergens op bezoek komt!



Hahaha, leuk jurkje aan, bijpassende hoge hak en je gaat naar een feestje. En dan zegt de gastvrouw: schoenen uit!

Dan draai ik me zo weer om, wegwezen daar.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
hahaha, inderdaad Yasmijn! Of ik heb een leuk jurkje, legging en stoere laarzen aan; je wil dan niet weten hoe dat er zonder die 'stoere laarzen' uitziet hoor....mooie sokken over mijn legging



Ik zou zelf NOOIT aan bezoek vragen om hun schoenen uit te doen...het slaat nergens op, maar ik vind het nogal 'ongastvrij' overkomen. Mensen mogen uiteraard wel hun schoenen uitdoen, maar ook dan voel ik mij ongemakkelijk, omdat ze dan gegarandeerd met vieze sokken/voeten weggaan (hond/zand/enz.).
Alle reacties Link kopieren
Handen wassen na toiletbezoek vind ik eigenlijk niet meer dan normaal. Net zoals handen wassen voor je gaat koken.quote:dorus schreef op 10 oktober 2009 @ 14:46:

Ikzelf heb als kind van een jaar of 4/5 een keer de botjes van de karbonade uit de grijze kliko gevist omdat ik ze nog wilde afknagen.. Kat had er daarvoor al van gegeten.. :puke:

Gevolg; ik doodziek, paractyfus. Volgens m'n moeder was ik bijna dood geweest.

Rest van m'n leven heb ik vervolgens wel een beren-weerstand! Ik ben al jaaaren niet ziek geweest, geen last van de keel, geen griepje niets.. *klopt af*En handen wassen na de wc doe ik eigenlijk ook nooit, tenzij ik op een openbaar toilet ben, dan wel.. En handen wassen voor het eten bereiden ook niet, wel weer als ik m'n gezicht 's avonds en 's ochtends reinig.

Voor mijn gevoel is het zwaar overdreven, maar goed, ze moeten toch iets doen om niet direct de beschuldigende vinger te krijgen als er straks toch opeens veel mensen doodgaan aan de mexicaanse griep he..Wie zegt dat dat daardoor komt?
Alle reacties Link kopieren
Jack23.





In mijn omgeving is schoenen uit niet ongastvrij, gewoon vanzelfsprekend. Gelukkig.

Mijn vloer is ook altijd schoon, mede omdat we hier niet met schoenen lopen Dus voor zand hoef je niet bang te zijn.



Het slaat wel degelijk ergens op. Maar goed, zoals ik al had gezegd, het is maar net wat je gewend bent.
Alle reacties Link kopieren
Samarel...ik bedoelde met 'het slaat nergens op', dat ik het ongastvrij vind overkomen...ongastvrijheid heeft niks te maken met het wel of niet uit moeten trekken van je schoenen, maar toch voelt het een beetje zo.
Alle reacties Link kopieren
Oh zo. Oke..
Alle reacties Link kopieren
Toen wij net onze nieuwe vloer hadden waren we daar nogal voorzichtig mee en wilde liever niet dat er met schoenen over gelopen werd, tot mijn schoonouders kwamen. Ik ga mijn schoonvader toch echt niet vragen om z'n schoenen uit te trekken. Kan ik echt niet maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 10 oktober 2009 @ 13:38:

Ik spoel vis/vlees/groente ook nooit af. Ik bak/kook 't gewoon goed gaar.En de zandkorrels blijven er lekker in...
Alle reacties Link kopieren
quote:Brown_Eyes schreef op 10 oktober 2009 @ 20:11:

[...]





En de zandkorrels blijven er lekker in...Ik heb nog nooit zandkorrels in mijn vlees gevonden...wel in de sla...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven