Iemand ervaring met een IKEA keuken?

14-07-2014 20:36 54 berichten
Alle reacties Link kopieren




We zijn ons een beetje aan het oriënteren op de verbouwing en aanschaf van een nieuwe keuken in ons huis. Geen haast, er zal nog wel een jaar overheen gaan voor we zover zijn.



Maar er zijn z o v e e l k e u k e n z a k e n....



Nu vind ik de foto's van de keukens op de site van IKEA heel mooi, maar hoe zit het met de kwaliteit? Wie heeft er een keuken van IKEA en wil haar positieve of negatieve ervaringen met mij delen?



Thanks!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik lees mee, zit met dezelfde vraag 😊



Er is alleen sinds kort wat verandert bij de keukens van Ikea. Het is een nieuw systeem geworden, waarbij je een keuken echt helemaal naar wens op maat kan laten maken. Elke vierkante centimeter kan benut worden. En dat was met de "oude" keukens niet volgens mij. Correct me if I'm wrong....
Ik zit nu in mijn tweede huis met Ikea-keuken en ik heb geen klachten! Goed afhangen is een vereiste (want anders is het scheef en dat is jammer), maar verder is het prima waar voor je geld. Wel is de donkerbruine houten versie van een jaar of 8 geleden ondertussen z'n verf aan het verliezen op het punt waar we de koelkastdeur altijd tegenhouden (maar dat vind ik niet vreemd gezien het gebruiken de prijs).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen wat keukenkastjes gehad.

Kwaliteit leek niks mis mee. In de vier jaar dat ik er mee heb gedaan, zijn ze in elk geval niet noemenswaardig beschadigd geraakt of versleten ofzo. Het softclose systeem werkte ook prima. Het afstellen van de deurtjes was wel wat moeizaam, maar dat zal met iedere keuken zijn die je zelf installeert, denk ik?

Bij het in elkaar zetten vond ik het wel een nadeel dat er geen kant en klare gaten waren waar je de handvaten op moest monteren. Dan heb je dus best kans dat je dat niet waterpas doet of niet netjes onder elkaar. Ik ben niet zo handig en heb dat uiteindelijk een ervaren iemand laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een! Nu 6 jaar. Ik heb destijds ook zo getwijfeld. Ben ook op allerlei keukensites geweest. Ook op eentje met veel lui die keukens monteren enzo. Die hebben me over de streep getrokken. Volgens heb is het allemaal prima. Er zit eigenlijk weinig kwaliteitsverschil in alle keukens van de goedkopere aanbieders.



Het kwaliteitsverschil is pas merkbaar bij de echt wel duurdere keukenmerken. Aangezien er hier geen geld wat voor een keuken van 15.000 moest het wel zoiets worden. Ik werd vooral gek van al dat gedoe. Keuken met 40% korting was dan de aanbieding. En dan toch op een bedrag uitkomen...daar zat niet eens korting op.



Bij Ikea weet je wat je betaald. Geen onderhandelingen en toestanden.



Mooie keuken. We hebben hem wel laten plaatsen door een monteur via Ikea.



Ik ben tevreden. Alles is nog in prima staat. Apparatuur is ook dik in orde. En mocht er eens een scharniertje of frontje stuk gaan...dan haal je gewoon een nieuwe! Ideaal! Ik zeg; doen!



Ik heb wel de greepjes ergens anders gekocht. DIe van Ikea vond ik niet zo mooi.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Ikea keuken en ben erg tevreden. Heb 'm wel pas 2 jaar.



Ik heb expres voor Ikea gekozen want wil helemaal niet onderhandelen met keukenhandelaren etc. Bovendien vind ik de prijs zeer schappelijk. Ik heb wel alles zelf gemonteerd.



Ik heb rustig op mijn gemak een beetje zitten puzzelen met de internetplattegrond en ben toen op een stille ochtend naar de Ikea gegaan. Daar hebben ze me zelfs nog wat tips gegeven en hebben doorgevraagd.



De bezorgservice vond ik ook top: de vrachtauto stond verkeerd en het was nogal ingewikkeld om in mijn straat te komen ( sowieso, want te smal voor vrachtauto's). De mannen hebben alles 3 straten inclusief een trapje handmatig naar mijn huis gerold. Ik had netjes aangegeven dat ik voor grote wagens best ingewikkeld woon, maar daar deden ze dus helemaal niet moeilijk over.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de i kea keuken en zijn tevreden. Vaatwasser was laatstkapot, en 2 dagen later was die al gefixed via de garantie. Ideaal. Ook kan je als je de deurtjes zat bent, zo weer andere erop zetten want het past allemaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noerie schreef op 14 juli 2014 @ 20:48:



Ik heb wel de greepjes ergens anders gekocht. DIe van Ikea vond ik niet zo mooi.Heb ik ook gedaan. Zo is je keuken ook wat persoonlijker.
Alle reacties Link kopieren
Precies Mevrouwtje. Vond ik ook. De Ikea greepjes zijn zo herkenbaar als...uh....Ikea greepjes:-)
quote:Noerie schreef op 14 juli 2014 @ 20:48:

Ik heb er een! Nu 6 jaar. Ik heb destijds ook zo getwijfeld. Ben ook op allerlei keukensites geweest. Ook op eentje met veel lui die keukens monteren enzo. Die hebben me over de streep getrokken. Volgens heb is het allemaal prima. Er zit eigenlijk weinig kwaliteitsverschil in alle keukens van de goedkopere aanbieders.



Het kwaliteitsverschil is pas merkbaar bij de echt wel duurdere keukenmerken. Aangezien er hier geen geld wat voor een keuken van 15.000 moest het wel zoiets worden. Ik werd vooral gek van al dat gedoe. Keuken met 40% korting was dan de aanbieding. En dan toch op een bedrag uitkomen...daar zat niet eens korting op.



Bij Ikea weet je wat je betaald. Geen onderhandelingen en toestanden.



Mooie keuken. We hebben hem wel laten plaatsen door een monteur via Ikea.







Zowel mijn ouders als mijn schoonouders hebben een 'dure' keuken, maar die zijn kwalitatief echt niet beter. Beide zeggen ze achteraf net zo lief een IKEA keuken te hebben gekocht. Bij mijn ouders begon binnen 10 jaar de verf van de kastjes los te laten, uiteindelijk heeft mijn moeder ze allemaal over laten schilderen.



Mijn schoonouders zijn ook niet zo tevreden over hun dure keuken, maar daar ging ook alles mis wat mis kon gaan.



Wij hebben sinds 9 jaar een IKEA keuken, op gewone gebruikssporen na nog in prima staat Wel net als jij laten plaatsen, we zagen het niet zitten om dat zelf te doen.



Ik ben tevreden. Alles is nog in prima staat. Apparatuur is ook dik in orde. En mocht er eens een scharniertje of frontje stuk gaan...dan haal je gewoon een nieuwe! Ideaal! Ik zeg; doen!



Ik heb wel de greepjes ergens anders gekocht. DIe van Ikea vond ik niet zo mooi.
Alle reacties Link kopieren
Ah, eerste reacties dus positief! Leuk om te lezen.



Ik ben inderdaad een beetje bang dat ik bij zo'n keukenboer gewoon te veel betaal. Er is altijd wel showroomkorting, of pinkster-korting, of ach-wat-ben-jij-een-leuke-blondine-korting, maar dan vraag ik me af of ik toch niet te veel betaal...
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Klopt het dat als je bijvoorbeeld een keuken van Bruynzeel koopt, je de kastjes niet zelf in elkaar hoeft te zetten? Dat zou ik wel een groot voordeel vinden t.o.v. Ikea (waarbij dat wel moet, neem ik aan).
Mijn ouders hebben een jaar of tien geleden een keuken bij Ikea gekocht. Vanille kleurig, met een houten blad. Het houten blad kreeg vrij snel beschadigingen en Ikea loste dat keurig op door een nieuw blad te bezorgen en te monteren. Maar nou komt het.. het folie van de keukenkastjes liet na een jaar of tien los. De vanillekleurige keuken was inmiddels net bij Ikea uit de collectie. Hoe heeft Ikea dit opgelost? Mijn ouders mochten voor de gehele hoekkeuken gratis nieuwe fronten uitkiezen. Dus ma heeft na al die jaren ineens gratis een grijze keuken, in plaats van een vanille kleurige. Hij is prachtig, en ma (78 jaar) kan er niet over uit dat Ikea zoveel service levert.

Onze keuken is van een dure keukenzaak en ook hier liet het folie los. Wij hebben slechts een mail gehad: Deze keuken zit niet meer in onze collectie, dus wij kunnen u niet helpen.

Dus ik zou zeggen: Ga voor de Ikea keuken!
quote:Java schreef op 14 juli 2014 @ 21:08:

Klopt het dat als je bijvoorbeeld een keuken van Bruynzeel koopt, je de kastjes niet zelf in elkaar hoeft te zetten? Dat zou ik wel een groot voordeel vinden t.o.v. Ikea (waarbij dat wel moet, neem ik aan).Keuken van mijn ouders (Bruynzeel) waren net als bij IKEA, losse delen die door de monteur in elkaar werden gezet.
Alle reacties Link kopieren
Top.



Bedankt voor al jullie ervaringen (tot nu toe)



Ik neem het mee en ga dit topic in ieder geval aan mijn man laten lezen.



I het forum.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook 6 jaar ikea keuken gehad. Waren er tevreden over. Ook de grepen ergens anders gekocht overigens

Na verhuizing toch besloten om ergens anders keuken te kopen omdat

A De maten bij ikea afweken en we daardoor veel loze ruimtes zouden krijgen en ook niet de hoogtes van de kasten hadden die wij wilden.

B we uiteindelijk bij ikea net zo duur uit waren ( echt waar, man kan goed onderhandelen..)



Kasten van ikea moeten inderdaad nog allemaal in elkaar gezet worden ( hels karwei... Eerste keuken hebben we zelf geplaatst)

De kasten van keukenboer zaten al in elkaar ( grando) maar we lieten het plaatsen dus dat was alleen makkelijk voor monteurs. Een nadeel.... Handvatten zaten er ook in....moeten ze wel goed zitten



Nu met nieuwe systeem ikea zou er dus veel meer mogelijk zijn dus ik zou weer daar gaan kijken hoor. Was verder erg tevreden.
Alle reacties Link kopieren
Heb nu mijn 2e Ikea keuken en ben supertevreden!

Onze keuken wordt intensief gebruikt, en na 4 jaar zag ie er nog als nieuw uit.

Ik ben interieurstyliste, en gebruik ook vaak hun keukens in mijn voorstellen, alleen maar tevreden klanten!

Qua apparatuur heb ik alleen de magnetron en koel/vriescombi, want heb een zwak voor mooie 6 pitsfornuizen (nu een Smeg).

Maar ook met de apparatuur geen problemen.

Prijs/kwaliteit heb ik nog geen betere keuken kunnen vinden.
My way or the highway!
De IKEA keuken die hier al in huis zat is prima, inmiddels zo'n 10 jaar oud en geen enkel probleem ermee.
Alle reacties Link kopieren
quote:JoniJoni schreef op 14 juli 2014 @ 21:14:

Mijn ouders hebben een jaar of tien geleden een keuken bij Ikea gekocht. Vanille kleurig, met een houten blad. Het houten blad kreeg vrij snel beschadigingen en Ikea loste dat keurig op door een nieuw blad te bezorgen en te monteren. Maar nou komt het.. het folie van de keukenkastjes liet na een jaar of tien los. De vanillekleurige keuken was inmiddels net bij Ikea uit de collectie. Hoe heeft Ikea dit opgelost? Mijn ouders mochten voor de gehele hoekkeuken gratis nieuwe fronten uitkiezen. Dus ma heeft na al die jaren ineens gratis een grijze keuken, in plaats van een vanille kleurige. Hij is prachtig, en ma (78 jaar) kan er niet over uit dat Ikea zoveel service levert.

Onze keuken is van een dure keukenzaak en ook hier liet het folie los. Wij hebben slechts een mail gehad: Deze keuken zit niet meer in onze collectie, dus wij kunnen u niet helpen.

Dus ik zou zeggen: Ga voor de Ikea keuken!



Ik heb een keuken van een echte keukenzaak en ook hier het folie los, net buiten de garantietermijn...ben nog langs geweest, ze doen gewoon niks

Hoe heb jij het opgelost JoniJoni? Hier zit het folie dus gedeeltelijk los, ik zit erover te denken om te proberen het helemaal los te halen en dan de kastjes gewoon schilderen

Als ik nu een keuken zou kiezen zou ik niet meer dat gedoe bij keukenboeren met afdingen willen, maar gewoon naar Ikea gaan

Vriendin heeft er een, die is erg tevreden
Alle reacties Link kopieren
Heb hier sinds 3 jaar een hoogglans witte keuken van Ikea en ben supertevreden. Hulp was prima bij de aanschaf, service bij/antwoord op een vraag over de vaatwasmachine was prima en toen (door mijn eigen schuld) het plastic bakje in de koelkast kapot was, heb ik voor bijna niets (¤1,50) een nieuwe kunnen kopen.



Ik zeg: dik tevreden!
Live your life to the max!
Hier zo'n jaar een Ikea keuken, opgebouwd door mij, geplaatst door manlief. Het blad op maat maken was nog wel het moeilijkste omdat het hier allemaal scheefloopt. Heb het eikenhouten massieve blad wat er nog goed uitziet. En je hebt van die malletjes voor de grepen waarmee je kan aftekenen dus nooit scheef.
quote:theia schreef op 14 juli 2014 @ 20:45:

Bij het in elkaar zetten vond ik het wel een nadeel dat er geen kant en klare gaten waren waar je de handvaten op moest monteren. Dan heb je dus best kans dat je dat niet waterpas doet of niet netjes onder elkaar. Ik ben niet zo handig en heb dat uiteindelijk een ervaren iemand laten doen.Het is logisch dat er geen gaten voorgeboord zijn, want de plek van de gaten hangt af van het soort greepjes of knoppen.
Wij hebben net een ikea keuken geplaatst uit de nieuwe serie (metod ipv faktum). Er zijn wat meer mogelijkheden maar het principe

Is hetzelfde. In ons vorige huis hadden we ook een keuken van ikea. Het scheelt gewoon de helft van het geld en met de kwaliteit is echt niets mis. Bovendien kan je 25 jaar nabestellen, dus stel dat de fronten niet meer mooi zijn of dat je smaak is veranderd, dan koop je voor 400 euro nieuwe! Ook dat vond ik een heerlijke gedachte.

Het blad is lastig inderdaad, maar kan je ook door Ikea laten zagen.

Wij hebben zeker geen spijt!
Alle reacties Link kopieren
Ikea is zo'n beetje de enige keukenzaak waar je niet chronisch wordt opgelicht.

Het is (bijna) allemaal spaanplaat gelamineerd met een kunststof laag.

Een Ikea keuken gaat prima 10 a 15 jaar mee. Langer als de meeste mensen hem willen...

En zoals je hier boven kunt lezen, de service van Ikea is onvergelijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Ikea keuken en ben zeer tevreden. Alleen andere greepjes genomen. Wel door Ikea laten installeren.
elke dag waarin je je druk maakt over je verleden, gaat af van je toekomst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven