Ik ben zo bang dat mijn kat dood gaat

01-03-2014 16:50 218 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisterochtend merkten mijn vriend en ik dat onze kat niet helemaal happy was, hij zat verstopt in een hoekje. Toen we hem oppakte begon hij ineens te schreeuwen. Volgens mijn vriend heeft hij dit eerder gehad toen hij ziek was en moest overgeven, we hebben de kat dus in de keuken gedaan en zijn naar ons werk gegaan.



Tussen de middag vertrouwden we het toch niet en is mijn vriend met de kat naar de dierenarts gegaan. Die kon niet direct iets vinden, maar zei dat we in de gaten moesten houden of hij goed poept en plast.



Vanochtend had de kat nog steeds niet geplast, hij zat nog steeds in een hoekje voor zich uit te staren, heeft zijn eten niet aangeraakt en hij kon amper lopen, alsof hij helemaal geen kracht heeft in zijn poten.



We zijn direct naar de dierenarts gegaan en die heeft hem naar een ander filiaal gebracht, waar ze nu bloedtesten aan het uitvoeren zijn en hij een infuus krijgt. We hebben nog niets gehoord .



Ik ben echt zo bang dat hij dood gaat . Het is echt de allermooiste en allerliefste kater ooit.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat het wat beter met 'm gaat !
Alle reacties Link kopieren
Vandaag met Freddie naar de da geweest. De dierenarts wil graag een rontgenfoto maken, wat we gaan laten doen.



Ze weet verder niet wat er mis is met hem, en dat dit soort dingen vaker bij honden voorkomt en dat ze het nog nooit bij een kat heeft meegemaakt. Hij heeft wel gevoel in zijn pootjes, hij heeft ze alleen niet onder controle. Ook vond ze dat hij niet genoeg vooruitgang had gemaakt, en ze wil hem volgende week nog een zien. Ze begon ook over 'quality of life', oftewel of het niet een beter idee is om hem in te laten slapen .



Ik heb met mijn vriend afgesproken dat we hem zes weken geven, als hij dan nog steeds amper vooruitgang heeft laten zien, dat we er dan serieus over na gaan denken.



En dan komt natuurlijk de vraag, wanneer is de kwaliteit van zijn leven niet meer hoog genoeg? Hij lijkt nu redelijk vrolijk, zit te spinnen in zijn hoek en kopjes te geven aan mijn vriend, lekker te smikkelen van zijn eten, en hij kan redelijk naar het toilet met af en toe een ongelukje. Maar hij ligt de hele dag in zijn mandje en moet naar zijn voerbak en het toilet kruipen. Hoe lang blijft hij nog content in deze situatie? En wanneer wordt het voor hem lijden en zijn wij egoistisch dat we hem zo willen houden? Want dit is toch geen kattenleven...
Ik zou eerst die foto afwachten voordat je over kwaliteit vh leven gaat denken. Beestje is nog niet uitbehandeld! Wanneer wordt foto gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Daar moeten we nog een afspraak voor maken. Het is best heftig voor de kat want het moet onder narcose.
Ah arme Freddie, jullie verhaal komt over een met wat onze hond had, die hebben we toen in moeten laten slapen omdat ze niks konden vinden op scans en in zn bloed..
Alle reacties Link kopieren
He wat balen!! Ik hoop dat het voor jullie uiteindelijk makkelijker wordt om een beslissing te nemen voor hem: dat hij beter wordt of dat het zo duidelijk geen kwaliteit van leven meer is dat je hem dat niet wilt aandoen. Zo er tussenin is pijnlijk, he?



Even een tip: spinnen terwijl hij zich niet lekker voelt (en daar kun je wel een klein beetje van uit gaan, hij kan zich niet gedragen als normaal) kan ook pijn betekenen. Dus let goed op hem.



Veel sterkte met het beessie en succes bij de DA!
quote:Sorcha_ schreef op 07 maart 2014 @ 09:29:

Daar moeten we nog een afspraak voor maken. Het is best heftig voor de kat want het moet onder narcose.Ga je het wel laten doen of twijfel je?
Alle reacties Link kopieren
Tja, wat is wijsheid dat is erg lastig. Ik zou de foto afwachten. En geen tijdslimiet nemen gewoon kijken en aanvoelen hoe het met Freddie gaat. het is wel heel verdrietig. Maar je doet er gelukkig alles aan en overdenkt alles goed en denkt ook niet aan geld. Lief van je!



Wat betreft het spinnen dat hoeft geen goed teken te zijn. Hou dat wel in de gaten, dat doen ze om een rustig gevoel te krijgen maar eigenlijk dus best veel pijn hebben.

Toen poezenbeestje hier na een dramatische dag van de DA kwam na haar sterilisatie . Lag ik met haar in bed en ze bleef echt helemaal in haar spinnen hangen. Dat was zo zielig, ben de hele nacht wakker geweest. Dat kan ook echt van stress en pijn zijn dus hou het goed in de gaten.
Alle reacties Link kopieren
Om het spinnen maak ik me geen zorgen, hij heeft nooit veel gespind en deed het gisteren alleen toen mijn vriend hem uitgebreid aanhaalde. Net zoals normaal eigenlijk. Het feit dat hij het deed vond ik dus positief.



De rontgenfoto twijfel ik inderdaad nog aan, ik vraag me af hoeveel goed het hem gaat doen, hij wordt sowieso al heel erg gestresst van in de auto moeten en dan ook nog onder narcose.



Derpina, we denken natuurlijk ook aan geld , helaas omdat mijn vriend steeds vergat de verzekering voor hem af te sluiten. Die rontgenfoto maakt me niet zoveel uit, dat geld hebben we wel. Geld voor medicijnen ook. Maar een operatie kost waarschijnlijk meer dan we kunnen betalen.



Lionlily, het is inderdaad erg pijnlijk dat we aan de ene kant een kat hebben die nog goed eet, drinkt, redelijk zindelijk is en content lijkt, aan de andere kant is hij nu zwaar gehandicapt, en kan hij als hij niet beter wordt nooit meer een normaal kattenleven hebben.



Als je hem zo ziet liggen in zijn hok dan lijkt hij echt heel normaal, kijkt alert uit zijn oogjes, reageert goed als je hem aanhaalt. Hij wordt nog steeds meteen wakker als hij een van onze auto's hoort. Het is nog steeds onze Freddie, hij kan alleen niet lopen. Ik geloof echt niet dat hij pijn heeft terwijl hij ligt. Misschien als ie langzaam "kruipt", maar hij piept niet en de pijn is niet erg genoeg dat het hem belet om te eten, drinken en naar de bak te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoelde meer in de zin van dat je tot nu toe alles doet om je beestje te hebben Sorch. Het zal nu namelijk al heel wat geld hebben gekost. En je hebt nog geen 1 keer over geld gepiept bedoelde het positief genoeg mensen die al een topic openen als ze denken dat ze naar DA moeten en twijfelen of ze wel zullen gaan omdat het geld kost.

En een operatie zal heel duur zijn en dat moet je overwegen.

Zo'n verzekering stelt niet veel voor hoor Sorch dus neem dat je vriend niet kwalijk. Daar zitten heel veel addertjes onder het gras waarom een verzekering iets niet hoeft uit te keren.
Alle reacties Link kopieren
Ik neig naar geen rontgenfoto als hij volgende week voor uit is gegaan.



Ik snap wat je zegt Derpina. Mijn vriend en ik houden echt zoveel van die kat! Meer dan andersom waarschijnlijk. Alles wat we kunnen doen om Freddie zo comfortabel mogelijk te houden binnen grenzen.
Mmmm..Ik zou het niet aandurven. Blijven afwachten dus. Maar toch voor foto gaan. Misschien ontdekken ze wel dat het hopeloos is en dan bespaar je hem een lange, invalide (lijdens?)weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik durf het wel aan tot volgende week, hij is sinds maandag stabiel. Het wordt in ieder geval niet erger, en we hebben hele kleine stapjes verbetering gezien.



Gisteren weer eentje, hij waste zijn achterpootjes zover dat lukte. Voor gisteren negeerde hij zijn pootjes.
Zes weken vind ik lang. Hij heeft misschien geen pijn (al spinnen poezen ook of zelfs als ze pijn hebben) maar als hij alleen maar kan liggen en zich voorslepen is er voor hem weinig lol aan, lijkt me. Ik zou die echo of foto laten maken en afhankelijk daarvan een beslissing nemen.
Alle reacties Link kopieren
Die foto willen we volgende week laten nemen als hij geen noemenswaardige vooruitgang heeft gemaakt betjebig. We laten hem echt niet zes weken aanmodderen!



Als er niets uit de foto komt... dan weet ik het ook even niet meer .
Heb je vertrouwen in je dierenarts? Die van mij vind ik nl erg goed, is een kliniek met meerdere vestigingen en heel veel verschillende expertise.
Alle reacties Link kopieren
Betjebig, ik weet niet hoeveel ik de dierenarts vertrouw, we zijn niet zo heel lang geleden verhuisd dus we zijn nog niet zo lang klant. En een normale checkup is ook iets heel anders dan een crisis situatie zoals nu. Mijn vriend is vaker geweest en heeft een beter gevoel bij dan ik.



Ik zou misschien wel voor een second opinion naar een andere dierenarts gaan. Als we de rontgenfoto laten maken dan kunnen we daar een uitdraai van vragen, dan hoeft dat niet meer bij de andere te gebeuren.
Ik weet van mijn dierenarts dat hij niet snel zal zeggen dat hij het niet weet om dan over inslapen te beginnen. Ze pakken dingen dus heel systematisch aan (waar dan wel weer een prijskaartje aan hangt).
Alle reacties Link kopieren
Wat mij een beetje dwars zit is dat de dierenarts zei dat hij niet genoeg progressie had gemaakt, maar tegelijkertijd niet weet wat hij heeft.



Ik zal het balletje eens bij mijn vriend opgooien .
Alle reacties Link kopieren
quote:Sorcha_ schreef op 05 maart 2014 @ 21:04:





Ik heb vandaag meer gelezen over die corticosteroïden en ik ga het zeker aankaarten bij de da!Dit was een serieuze tip. Ik vond je verhaal zo herkenbaar. Bij de kat waar het om ging konden ze ook niks vinden, inmiddels ook nog niet. Die medicatie was een laatste poging om het beestje nog op te laten knappen. En tegen alle verwachting in heeft het geholpen. Ik zou het zeker proberen als je geen andere opties meer hebt.... Wel in samenspraak met de da natuurlijk, maar een goede da denkt met je mee!
Alle reacties Link kopieren
De da zei dat het een grote beslissing was om Freddie aan de corticosteroiden te zetten, en dat hij daarvoor moet stoppen met de huidige medicatie.



Freddie is eigenlijk de kat van mijn vriend. Ik heb vandaag met mijn vriend gesproken over een second opinion, en mijn vriend wil bij de huidige da blijven. Hij zei ook dat ik overbezorgd ben en alles overanalyseer. Volgende week vrijdag wil vriend weer naar de dierenarts met hem. Ik vind dat eigenlijk te lang.



Beter nieuws: hij ging van zijn mandje naar de kattenbak en gebruikte zijn achterpootjes om op de bak te komen . Het poepen gaat ook helemaal goed nu, hij heeft het niet meer buiten de bak gedaan.
Alle reacties Link kopieren
lees steeds mee, hoop zo dat het goed komt!
quote:Sorcha_ schreef op 07 maart 2014 @ 18:47:

Wat mij een beetje dwars zit is dat de dierenarts zei dat hij niet genoeg progressie had gemaakt, maar tegelijkertijd niet weet wat hij heeft.



Ik zal het balletje eens bij mijn vriend opgooien .Inmiddels is het ook jouw kat toch? Zou mening van vriend beetje buiten beschouwing laten. Behalve als ie al zijn centjes aan kat wil besteden
En waarom second opinion? Doe gewoon een foto.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sorcha,

Net weer even bijgelezen en ik neig toch naar polyneuropathie. Daarbij worden zenuwen aangetast door een stof die hij heeft binnengekregen (kan van alles zijn, van een dode muis tot schimmel/bestrijdingsmiddel of iets dergelijks, kan heel weinig zijn) Meestal gaat het na een paar weken vanzelf weer over. Prednison kan wel helpen (en is overigens niet zo'n enorme stap hoor!) Hernia en ontsteking/beknelling vind ik iets minder waarschijnlijk omdat dat vaak pijnlijk is op die plek in de rug. Een vastgelopen bloedstolsel kan ook nog steeds. Een foto laat geen van beide dingen zien. Echo hart kan wel een hartkwaal aantonen, ook als het niet te horen was. Is wel een verklaring voor 1 kouder pootje.

Ik zou haast toch een second opinion bij een andere dierenarts doen. Ik zou hem graag zien, maar wil liever anoniem blijven eigenlijk..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven