Ik blijf aan de gang! :(

15-09-2014 11:44 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe veel uur besteden jullie aan het huishouden?

Ik heb het idee dat ik wel erg veel tijd er aan kwijt ben .

Helaas lijkt het ook voor niets te zijn.

Wat ik doe op een dag gemiddeld:

Opruimen van de 3 kamers, kleren klaarleggen voor de volgende dag bij de kinderen.

Bedden opdekken en Maandags verschonen.

Wasje draaien ( bijna dagelijks) Was afhalen idem

Beneden opruimen van speelgoed, stofzuigen plus vloer wissen/dweilen

Wc boven en beneden

Wastafel boven en 1 a 2 x in de week de badcel ontkalken

Boven stofzuigen om de dag

Tafels/tv meubel en box met doekje af doen ( vingers en koekkruimels)

En dan natuurlijk nog koken

Hoe doen jullie dit?

Wij wonen met zijn 4e , dus 2 kinderen op 100m2 en hebben geen huisdieren
Alle reacties Link kopieren
Loopt net een topic over



Hoe hygiënisch ben jij?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Het is vast erg schoon bij jullie thuis

Ik kook dagelijks en maak dan het aanrecht en gasfornuis schoon. Vlekken op keukendeurtjes neem ik dan gelijk even mee. Stofzuigen ongeveer drie keer per week beneden en een keer per week boven (+ trappen). Dweilen als ik vind dat het er weer tijd voor is (keuken maandelijks, en vlekken gelijk, rest van het huis vier keer per jaar ongeveer).

Mijn eigen bed sla ik 's morgens netjes open. Oudste maakt hem dicht op en jongste laat het liggen zoals ze eruit komt. Kamers opruimen doen ze iedere schoolvakantie ('verplicht'). Oudste houdt haar kamer wel wat beter bij dan jongste. Daar schuif ik wel eens wat aan de kant als ik stofzuig.

Badkamer ongeveer om de drie weken. WC een keer per week, en tussendoor nog snel met een glorixdoekje.

Ik heb ongeveer vier wassen per week, maar dat gaat tussen de bedrijven door. Was opvouwen als ik er zin in heb, anders blijft de schone was in de wasmand.

Deuren en trapleuningen neem ik af als het nodig is, afstoffen idem dito.

We wonen met zijn drieën + twee katten op 115 vierkante meter, met twee trappen.

Het is hier altijd wel een chaos want we hebben allemaal geen opruimgenen (helaas!). Ik moet bekennen dat ik zelf weinig troep maak, maar de kinderen zijn daar heel erg goed in. Mijn excuus is dat ik ft werk en geen man heb
quote:Nouschi schreef op 15 september 2014 @ 11:48:

Loopt net een topic over



Hoe hygiënisch ben jij?Daar heb ik niet in durven reageren, want ik denk dat ik bij de viezeriken hoor
Alle reacties Link kopieren
Kamers opruimen en bedden opdekken doen wij echt niet elke dag.... lekker boeiend. Wc en stofzuigen ook niet elke dag overigens, 1x in de week zo'n beetje. Wassen alleen in het weekend, meestal 1 witte, 1 zwarte en 1 gekleurde. Gezin van 4, 2 dochters van 4 en 0.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een mooie stel regel van Boro overgenomen. 5 minuten per kamer, per saldo wellicht nog minder.

Ik begin beneden alle zooi een plek te geven, vervolgens naar de kinderkamers, alles even aan kant, bed recht etc.

Dan onze kamer, ook even was ruimen en bed recht. Dan een was erin. En een huishoudster, 4 uur per week.
Als ik opsta ruim ik meteen alles boven op. Kinderen weten inmiddels dat hun was meteen in de wasmand moet, bed opmaken en kamer netjes achterlaten voor ze naar beneden gaan. Ik ruim mijn dingen op en neem de badkamer mee als iedereen daar klaar is (gel, tandpasta in wasbak, vieze spiegel, wc) Klinkt als veel, maar omdat het routine is, is niemand langer bezig dan een paar minuten.



Dan beneden elke dag stoffen en stofzuigen, nu tijdelijk even kattenbench schoonmaken, kat in bad (gewond) , aanrecht weer netjes maken en wc.



Een keer per week grote schoonmaak geoutcourced
1 keer per week grote schoonmaak wc hoop ik dan?
Alle reacties Link kopieren
Iedereen ruimt alles achter zijn kont op. Is er iets vuil, dan wordt het bij gelegenheid schoongemaakt. Er zit een soort prioriteitenlijstje in mijn hoofd bijvoorbeeld de bovenste keukenkastjes staan helemaal onderaan de lijst. Vaak komen die pas aan de beurt bij een reorganisatie, en zo ook de grote kasten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je poetst te vaak.

Tenminste, vergeleken met met mij, maar ik zal dan wel een viezerik zijn
Alle reacties Link kopieren
Op maandag sop ik de keuken uit, geef ik de badkamer en het toilet een grote beurt. (Verder af en toe een doekje er door) Stof ik de woonkamer.



Stofzuigen, wanneer het nodig is (minstens om de dag, beneden, 2 honden en 3 katten) boven doet mijn man 1x per week.



Wassen, als het nodig is.



De rest van de week, doe ik waar ik op dat moment van vind dat het nodig is.
Dat je zoveel werk hebt aan opruimen snap ik niet zo. Als je alles teruglegt waar je het vandaan hebt als je er klaar mee bent, dan heb je nooit troep.

Bedden opmaken doe je tegenwoordig in één beweging met dekbedden en hoeslakens.

Het enige dat dan overblijft is onderhoud en dat duurt toch niet zo lang? Als je geen huisdieren hebt dan is één keer per week stofzuigen zat en als er eens iets op de vloer ligt aan kruimels, dan kan je daar een kruimeldief of stoffer en blik voor gebruiken.

Ik heb naast de bank een prullebak staan, dat scheelt me tien kilometer lopen per dag.

Dweilen doe ik om de week, maar ik leef alleen, dus ik heb niet zoveel te doen.

Met vier personen is twee keer in de week de wc doen wel nodig,maar je kunt ook elke avond even een scheutje bleek in de wc gooien en in laten trekken de hele nacht, dan een doekje over de bril en klaar ben je. Eén keer in de week een grote beurt.

Keukenkastjes afnemen gaat tijdens te afwas en is toch binnen drie minuten gebeurt?

Blijft het houtwerk en de ramen over. Ik doe dat één keer in de maand.

Stoffen als het nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik doe ook dagelijks wat jij allemaal doet t.o., en het wordt even snel weer vuil en rommelig. Ik denk dat je daar weinig aan doet. Ik heb iedereen hier wel zo ver opgevoed dat er nergens was rondslingert, dat servies naar de keuken wordt gebracht als er gegeten of gedronken is, en dat de wc en badkamer netjes worden achtergelaten. Het helpt wel. Maar poetsen moet je toch regelmatig. Ik pak elke dag een ander klusje aan, dan valt het wel mee. Stofzuigen doe ik om de dag, keuken schoon elke dag, wc twee keer per week, badkamer eens per week. Ramen lappen eens per drie maanden, dweilen keuken, hal en woonkamer eens per week en vaker indien nodig. Overgordijnen eens per jaar in de was, bedden verschonen eens per week en in de winter heel soms twee weken er tussen.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik vergeet de was. Dat is nog wel het meeste werk hier. Heb bewust geen droger, dus alles moet worden uitgehangen. Strijken doe ik alleen alle kleding. Dus niet de theedoeken, ondergoed, overtrekken etc. Veel vouw ik direct vanaf de waslijn strak op, dan hoef ik het niet te strijken. Mijn man draagt altijd een pak naar het werk dus die overhemden moeten wel gestreken worden.

Wassen doe ik dus elke dag. Strijkwerk spaar ik op en doe ik dan voor de hele week in een paar uurtjes met de radio aan.
Alle reacties Link kopieren
Nummer één op mijn prioriteitlijstje is de salontafel. Je ziet daar elk stofje op plus z'n schaduw dus die moet minstens eens per dag. Ik denk ook over vervanging.



Nummer twee is de wc-pot. Die hecht nogal aan de laatste tijd dus je ziet al snel sporen. Ook die wil ik wel vervangen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Werk je niet of weinig to? Ik ben in de vakanties ook enorm aan het poetsen en puinruimen en zou gek worden als dat mijn leven zou zijn. Op werkdagen vind ik het veel makkelijker om de deur achter me te laten. Speelgoed en afwas blijft wel liggen tot ik 's avonds weer thuis kom en schoonmaken doe ik doordeweeks elke avond snel snel. Ik kan me voorstellen dat je je aan troep gaat ergeren als je veel thuis bent. Ik vind dat je veel poetst ja
1x in de twee weken flink boenen. Dan pak ik alles mee en sop alles af. Ik ben hier dan wel 4 uur mee bezig in de week.



Toilet 1 x per week



Stofzuigen doen we 3x per dag. Dit heeft te maken met kruimelende kinderen, katten en een vloer waar je alles op ziet. We dweilen 1x in de week.



Wassen is ongeveer 5 wassen in de week. Zodra het droog is haal ik het af en vouw het op. Strijken komt sporadisch voor.



Ramen lappen 1x per kwartaal of als ik er helemaal niet meer doorheen kan kijken.



We zijn dus niet heel poetserig.
Alle reacties Link kopieren
Huh, de boel de boel te laten bedoelde ik. Ik typ dit met mijn brakke telefoon en kan niet teruglezen wat ik getypt heb anders had ik de zin ff aangepast
Toevallig was ik vandaag eens een beetje aan het inventariseren wat ik zoal doe. Heb gereageerd op een vacature van meer uren dan ik wenste en als ik die baan krijg, zoek ik dus een huishoudelijke hulp.



Hier groot huis zeker 150 vierkante meter, alle slaapkamers voorzien van eigen wastafel. Ik doe gemiddeld 20 minuten per slaapkamer. Iedere week stoffen zuigen en de wasbak. Elke week iets extra's op éěn kamer zoals kastdeuren, ramen, gordijnen wassen, achter de bedden/kastjes/bureaus zuigen etc. Vier slaapkamers plus het trappenhuis in anderhalf uur. Badkamer elke week half uur, wc tien minuten. Elke maandagochtend begin ik, kinderen ruimen op zondagavond zelf hun kamer op, dus bureau en vloer zijn dan leeg.



Kinderen halen zelf hun bedden af, opmaken kost me minder dan vijf minuten.



Huiskamer/keuken twee uur per week echt schoonmaken, stoffen zuigen, dweilen etc. Verder elke dag alles opruimen dat gebruikt is, liefst meteen, dan kost het weinig moeite/tijd. Na het eten, doekje over het aanrecht, fornuis en waar het maar vies is!



Tussendoor wasjes draaien is geen moeite, de derde is juist klaar hier en hang ik zo buiten!

Verder zijn er klusjes die maar zo zelden hoeven dat met een uurtje per week je al heel ver komt.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er geen dingen die je kunt veranderen zodat je wat minder werk eraan hebt? Bijvoorbeeld badkamer uitdrogen na douchen zodat je niet 2x per week hoeft te ontkalken? Kinderen dingen zelf laten doen?
Badkamer doe ik 1x per week, boven stofzuigen 1x in de twee weken, samen met bedden verschonen. Beneden af en toe tussendoor.

Alle was jaag ik er in het weekend doorheen



Valt wel mee vind ik, maar moet zeggen dat het huishouden ook niet echt de hoogste prioriteit is bij mij.

Speelgoed laat ik de kinderen overigens zelf grotendeels opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een plantenspuit met azijn, tea tree oil (paar druppels) en water in de douche cabine staan. Na het douchen de alles inspuiten, inlaten trekken en afspoelen. Eventueel met een spons of doek na wrijven.



Natuurlijk niet na elke douchebeurt, maar wanneer er weer te veel kalk en zeepresten op de muren zit. Goedkoop en werk beter dan het kant en klaar spul. Tea Tree Oil desinfecteert trouwens.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
De badkamer hier uitgebreid op vrijdag. Verder wel elke dag de wastafels en de 2 toiletten helemaal. Elke dag stofzuigen , zeker de benedenverdieping helemaal. De trappen om de dag met de kruimeldief. Het laminaat bij de meiden op de kamers elke dag even met de wisser, en een keer per week helemaal incl. stoffen en dweilen. In het weekend alle bedden verschonen, toevallig vandaag omdat het weer zo lekker is om alles buiten te laten drogen. Wassen heb ik elke dag minstens 2. De grotere klussen zoals ramen en deuren doe ik als ik er zin in heb of als het hard nodig is. Ik kan er echt niet tegen als iets vies is. Vlekken op deuren kan ik niet tegen. We zijn met z'n vijven thuis en dan nog een kat, dus je moet wel veel schoonmaken. Gelukkig heb ik er geen hekel aan , dat scheelt erg veel. En dan nog een achtertuin van 60 vierkante meter , wat ook de nodige tijd kost. Ach ja, een mens moet toch wat.
Ik herken het altijd bezig zijn. Ik ben altijd thuis, dus zie elk stofje liggen. Het houdt nooit op. Binnenkort weer een sollicitatie, ik denk dat als ik werk ik er veel minder op let. Hoe meer tijd om er naar te kijken, hoe meer je doet, dat is echt zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven