Inspiratie gezocht voor woonkamer, makkelijk uit te voeren

20-08-2014 19:09 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het forum al wat langer kennende, hoop ik op wat leuke inspiratie waar ik misschien zelf nooit op was gekomen. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar kan wel inspireren. Ik wil binnenkort mijn woonkamer veranderen. Het liefst zou ik totale wijziging door voeren, ben inmiddels wel weer uitgekeken op het huidige behang, verf, gordijnen etc. Realisme maakt dat dit iets subtieler zal worden. Het budget is er niet voor om zo groot te wijzigen maar ook de praktische mogelijkheden ontbreken.



Ik ben volledig bedlegerig en plan is dat ik van slaapkamer verhuis naar woonkamer. Heeft al aardig wat voeten in de aarde qua aanpassingen en voorzieningen die geregeld moeten worden en vooral hoe lang dat duurt. Maar goed, gelukkig is er veel en kan er veel. Woonkamer wordt dus praktisch 24/7 mijn leefomgeving. Wil dus iets niet dodelijk saais maar het moet ook lang mee kunnen en niet snel op uit gekeken zijn. Uitstraling is snel te wijzigen door bijv een groot plaid oud over bank in andere stijl, andere kussentjes etc. Dat zal in mijn situatie niet veel helpe/is beperkt de mogelijkheid voor. Ruimte is beperkt en veel wordt gebruikt voor noodzakelijke zaken. Denk aan oppervlakte om met rolstoel te bewegen waar nodig, ruimte rondom bed zal handig ingepland moeten worden voor zaken die voor het grijpen moeten zijn heb nu een 3 laden kastje, zak aan muur en plank bij voeten maat veel te weinig ruimte). Ook zal er een klein model koelkastje bij bed komen zodat ik die vanaf bed kan bereiken.



Door de lay out van de woonkamer ben je met puur dat bed en ruimte naast bed voor zooi, overstap en verzorging al de ene helft van de woonkamer "kwijt". Dan is er nog ruimte voor een klein zitgedeelte schuin tegenover (beetje onhandige indeling gemaakt bij de bouw, zit een looproute tussen dus). Dat zal qua ruimte al plannen worden om zitgelegenheid te maken voor bezoek (nu een drama op kleine slaapkamer). Speel met het idee van 2 kleine stoeltjes die iets meer comfort zijn en opklapbare stoelen voor erbij ofzo. Ook zal er in de woonkamer een pax-kast komen (voor de ikea kenners) van 1 meter als onderdeel van mijn medische bergruimte. Open keuken is "naast" gedeelte van de woonkamer waar mijn bed komt, met muur tussen de keuken en be - deel zo gezegd. Weinig meubilair maar dan is het ook al behoorlijk volle boel, zowel qua beweegruimte kunnen houden als gevoelsmatig vol voelen. Redelijk klein met vooral een onhandige indeling.



Momenteel is de woonkamer een afwisseling van behang en geschilderde muren, grotendeels aquarium blauw en appeltjes groen, met naar de keuken toe hetzelfde blauw gecombineerd met bruin in een behangetje. Ik ben wel van de kleuren, beetje knallertje af en toe. Past bij me en heeft een rustgevende en positieve, optimistische uitwerking. Na 10+ jaar alleen inmiddels wel weer gezien en zin in anders. Als ik kon toveren was het geen enkel probleem, maar dat kan natuurlijk niemand en dus ben ik op zoek naar inspiratie, leuke ingevingen etc hoe ik de boel drastisch kan veranderen maar voor een beperkt budget en met beperkte inspanning.



Zelf kan ik dus niet bepaald even een kwast hanteren. Achterban is hierin ook niet onbeperkt. Ouders doen het met liefde als ik zou vragen, maar trekken ze fysiek ook niet echt meer met hun eigen fysieke beperkingen. Schilderen is sowieso geen optie, denk ik. Ik kan niet tegen bestanddelen die vrij komen tijdens schilderen en praktijk heeft geleerd dat dit tot week of 2 na schilderen kan duren (incl goed luchten etc). Waar mogelijk wil ik wijzigingen laten doen op momenten dat ik toch al afwezig ben, aangezien iets sufs als dat soort dingen om me heen fysiek al teveel van me vergt. Dus, proberen te plannen tijdens ziekenhuisbezoekjes en opnames of volgend jaar tijdens vakantie. Korte snelle dagdeel acties zou ideaal zijn. Heb geweldige vriendinnen, maar allemaal op grote afstand en/of zelf ook dusdanig in de lappenmand dat hierin niet van hen (veel) hulp verwacht mag worden. Familie: laten we het houden op veelal te druk of te.... laat maar zitten. In de praktijk komt het dus neer op lieve zeer welwillende ouders, aantal kennisjes en bijv hulp die zo lief is om buiten haar werkuren eens een extra dingetje te doen.



Waardeer mijn kleine maar gouden achterban enorm en wil het ook voor hen beetje haalbaar houden. Wil niet dat ze om mij zichzelf de kreukels in werken. Kortom idealiter hoop ik dus leuke wijzigingen door te kunnen voeren die niet al te veel tijd en/of fysieke belasting kosten. Voor mezelf zou idealiter het eind resultaat een hele andere uitstraling zijn, waar ik weer langere tijd mee vooruit kan, me prettig bij voel en ook al ken ik het na 365 dagen 24/7 van haver tot gort dat het nog niet totaal de keel uithangt of bijv makkelijk genoeg te wijzigen is tot iets waar ik me weer lekker bij voel.



Eerste beginnetje is er, in de zin dat ik eindelijk een merk dekbedovertrek heb gevonden naar mijn smaak en die voldoet aan de vele fysieke criteria. Meteen dus een aantal verschillende prints/kleuren ingeslagen en van plan dat ook uit te breiden, wetende hoe die ene print van hoes of fleecedeken me blij kan maken en de uitstraling van mijn leefomgeving positief kan veranderen.



Overweeg andere gordijnen, maar moet daarvoor ook eerst afwachten tot bekend is welke aanpassingen op welk (e) systemen precies komen. Dit zal op omgevingsbesturing komen (voor onbekenden; daarmee kan ik vanaf bed gordijnen bedienen) om te weten waar ik eventueel rekening mee moet houden qua stof, wijze van ophangen etc.



Lang verhaal, maar eigenlijk een vraag: wie vind het leuk om mee te denken hoe ik de woonkamer makkelijk en betaalbaar totaal van uitstraling verander en leuk genoeg houd om intensief langere tijd me prettig thuis bij te voelen. Sta open voor zowel hele praktische insteek hoe eea uit te voeren als creatieve insteek met pics van voorbeelden etc.
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat de gordijnen die je kiest verduisterend zijn, als je er ook wilt slapen dan is het niet fijn als je wakker wordt doordat de zon er doorheen schijnt. Dikkere gordijnen dempen ook de herrie van de straat. Semi-transparante gordijnen daarachter zorgen dat je zelf overdag wel naar buiten kunt kijken, maar zelf niet erg in het zicht ligt als je dat niet fijn vindt.

Laat de kleuren van je mooie nieuwe dekbed terugkomen in je gordijn, dan oogt het al meer als een eenheid.

Kun je vanuit je bedpositie ook de tv goed zien? (ook iets om over na te denken).



Succes met je plannen, ik hoop dat het erg mooi wordt!
quote:Cathalina schreef op woensdag 20 augustus 2014 19:49 Zorg dat de gordijnen die je kiest verduisterend zijn, als je er ook wilt slapen dan is het niet fijn als je wakker wordt doordat de zon er doorheen schijnt. Dikkere gordijnen dempen ook de herrie van de straat. Semi-transparante gordijnen daarachter zorgen dat je zelf overdag wel naar buiten kunt kijken, maar zelf niet erg in het zicht ligt als je dat niet fijn vindt.

Laat de kleuren van je mooie nieuwe dekbed terugkomen in je gordijn, dan oogt het al meer als een eenheid.

Kun je vanuit je bedpositie ook de tv goed zien? (ook iets om over na te denken).



Succes met je plannen, ik hoop dat het erg mooi wordt! Let op met semi-transparant, want dat werkt in het donker precies andersom. En dat moet je niet willen, als je achter die gordijnen ook gewassen wordt enzo!
In jouw geval zou ik investeren in een mooi kunstwerk, of, als je van afwisseling houdt, in de kunstuitleen.



Een schilderij of tekening ophangen is niet zoveel werk, eventueel kan een handigerd een ophangsysteem maken maar dat is iets duurder. Plus je kunt de uitstraling totaal veranderen zonder verflucht of klusoverlast.



Een neutrale achtergrond is wel fijn, ga even peinzen hoe dat handig kan zonder verven.
Pixie, ik zou gaan voor een hele rustige basis. Ook al hou je veel van kleur, vroeg of laat raak je op de kleur uitgekeken (dat zie je nu ook, tenslotte). Ik zou daarom een wit of crème op de muren gooien, of een net off-white pastel. Kunnen de hulptroepen wel behangen?



En dan de kleur er in gooien dmv de kleinere dingen die je wat makkelijker en vooral ook veel goedkoper kunt vervangen, zoals kussens, potjes, kaarsen, etc. Of wat ook erg mooi is, kleur dmv wat grotere afbeeldingen met veel details zodat je er minder snel op uitgekeken raakt. (Bijv een Ixxi afbeelding. Die kun je ook veranderen of aanvullen naar believen).



Krijg je veel bezoek? Zo nee, dan is een fauteuiltje of twee prima. En krijg je vaker wat meer mensen tegelijk, dan zou je ook aan wat opvouwbare of stapelbare krukjes kunnen denken. Die van karton zijn erg leuk, niet te duur en super praktisch!
quote:korenwolf schreef op woensdag 20 augustus 2014 19:59 In jouw geval zou ik investeren in een mooi kunstwerk, of, als je van afwisseling houdt, in de kunstuitleen.



Een schilderij of tekening ophangen is niet zoveel werk, eventueel kan een handigerd een ophangsysteem maken maar dat is iets duurder. Plus je kunt de uitstraling totaal veranderen zonder verflucht of klusoverlast.



Een neutrale achtergrond is wel fijn, ga even peinzen hoe dat handig kan zonder verven. Bij de bouwmarkt hebben ze tegenwoordig spuit-systemen. Misschien is dat wat?
Op deze site staan voorbeelden van heel kleurige woonkamers, terwijl de muren op veel foto's gewoon neutraal wit zijn (ter inspiratie om te laten zien dat een neutrale basis kleurig niet in de weg hoeft te staan):



http://eenigwonen.nl/kleurrijke-patronen/
Omdat de ruimte beperkt is, werk je het best met grote vlakken, dat brengt eenheid. Maar schilderen is geen optie en behangen kan lang niet iedereen, dus dat laat ik ook buien beschouwing.



Dan kun je volgens mij een muur veranderen met paneelgordijnen. Misschien is er een combi te maken door deuren uit de kast te halen en daar ook een paneelgordijn voor te hangen. (ik zeg dit natuurlijk zonder je kamer gezien te hebben.



Andere optie: bij ikea zijn er belachelijk goedkope papieren gordijnen, die ook nog eens makkelijk vast te maken zijn. Wit, dus vast te saai voor jou maar misschien een achtergrond voor bovengenoemd kunstwerk?



Nog een mogelijkheid: latten aan de muur laten schroeven en daar stof op nieten. Heel makkelijk en zo gebeurd. Voeringstof is goedkoop en heeft een luxe uitstraling.
quote:NummerZoveel schreef op 20 augustus 2014 @ 20:04:

[...]





Bij de bouwmarkt hebben ze tegenwoordig spuit-systemen. Misschien is dat wat?Niet als je niet tegen het oplosmiddel kunt, lijkt me.
De krukjes heten "Dutch design chair", als je daar op googelt bij afbeeldingen kun je zien wat er allemaal zoal mogelijk is.
quote:korenwolf schreef op woensdag 20 augustus 2014 20:11 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Inspiratie gezocht voor woonkamer, makke..."" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 20 augustus 2014 @ 20:04</a>:</b>

[...]





Bij de bouwmarkt hebben ze tegenwoordig spuit-systemen. Misschien is dat wat?</div></blockquote>Niet als je niet tegen het oplosmiddel kunt, lijkt me. Oh ja, dat is waar ook! Maar heb je daar bij latex op waterbasis ook last van, Pixie?
Even kijken, praktische dingen:

- Bij mij in de omgeving is er een vrijwilligersproject dat kleine en grote klussen opknapt voor mensen. De mensen die dat doen zitten in de GGZ, en werken op die manier toe naar een baan of doen dat werk in ruil voor hun uitkering (Participatiewet). Wie weet zit er bij jou in de omgeving ook zoiets?

- Je geeft aan dat je budget en je netwerk beperkt zijn. Misschien is er een Letz-kring of iets dergelijks bij jou in de omgeving, waar je punten kan verdienen? Jij schrijft een brief voor iemand, en iemand komt bij jou de Ikea-meubels in elkaar zetten ofzo.

- Kun je in rolstoel wel een uurtje of twee winkelen? In dat geval zou ik kijken of je iemand kunt regelen die met jou eens naar wat goedkope (woon)winkels gaat. Ikea, Xenos, Blokker en Action hebben veel voor in huis, simpele dingen waarmee het snel heel anders wordt. Op doordeweekse dagen is het vaak rustig in de winkels, zeker als de scholen weer zijn begonnen.

- Je krijgt vast ook alle foldertjes binnen, of kunt plaatjes van internet printen. Plak die allemaal bij elkaar op een groot vel papier, en je hebt een moodbord voor je opknapbeurt. Of maak er een boodschappenlijstje van voor je moeder: mam, die wil ik, en dat kun je daar en daar kopen!

- Op marktplaats zijn vaak goedkope meubeltjes te vinden, die je met een potje verf in een middagje opknapt. Jij kiest uit en betaalt, een ander haalt ze op en knapt ze op. Jij zorgt dat diegene een grote doos chocola krijgt als hij/zij de stoeltjes/het kastje/tafeltje komt brengen.

- Ook heel makkelijk: posters. Zelfs al heb je twee linkerhanden, dan nog kun je posters ophangen met van die kleefgommetjes. Werkt top, en volgens mij zouden zelfs je ouders dat nog moeten kunnen. Ik zou het mijn vader (kanker + suikerziekte) iig zonder problemen vragen.
Alle reacties Link kopieren
Alle schermen zijn zeker aan gedacht, toch een belangrijk onderdeel van de activiteiten. Tv hangt nu al op zwenkarm en zal dat in woonkamer ook weer komen. Hangt voor de staande medemens in de weg als men de ene kant van het bed per se langs moet, maar dan is er altijd nog de andere kant of terug buigen naderhand.



Nu hangt er een combinatie van overgordijnen en lamellen. Bevalt op zich goed qua lichtinval en demping, aangezien het al snel me te fel is. Heb inderdaad voornemen om te kijken naar iets dat wel dempt en geen inkijk geeft, al vermoed ik dat het dan nog wel eens te weinig dempen kan zijn voor mij of ligging huis (zo'n staat grootste deel dag volop de ramen). Het zal sowieso wel weer iets op een rails oud worden, aangezien dat op afstand bedienbaar te maken is. Net als met overgordijnen dus even afwachten wat er precies aan systeem geleverd wordt en wat daar wel en niet op kan. Qua raam en bekleding alleen al zullen overgordijnen, raamroosters, lamellen of vervanging etc sowieso op bediening gaan komen. Idealiter wil ik ook minimaal 1 raam zelf kunnen openen, maar moet bekeken worden of dat technisch kan en vooral dan nog veilig genoeg is.



Zicht van buitenaf beperken is een must. Speel geen verstoppertje en heb een dikke huid, maar vind het niet nodig om open zicht te geven met bijna alles dat zich afspeelt op een klein oppervlakte en in zo'n omgeving waar men rustig ongegeneerd bij de ander voor de ramen gaat staan koekeloeren om eens even de laatste roddel te verifiëren of bekijken. Help zelf wel een roddel de wereld in als daar behoefte aan is.



Topic bewijst waarde voor mij al, want bedenk me dat er behalve de ramen ook nog iets moet komen voor het raam in de deur. Maffe bouw, de straatkant van de woonkamer heeft ramen met in het midden en deur (die dus rechtstreeks in woonkamer uitkomt) met een raam erin over bijna de hele lengte. Wordt al jaren niet meer als deur gebruikt, zal ook nooit meer gebruikt worden tenzij in nood nodig, maar moet daar nu ook iets op verzinnen om met name te verduisteren. Met bijna hele jaar licht of zon erop en zeer goede isolatie kan dat enorm snel opwarmen als en ook veel te licht om lekker te slapen. Misschien maar eens kijken of we daar zonder blijvende beschadiging een platte ondergrond op kunnen zetten met foto, print of zoiets. Dan kan in geval van nood de deur nog gebruikt worden, maar ook de inkijk en licht inval aangepakt.
when you wish upon a star...
Ik lees dat opbergruimte bij je bed ook een probleem is. Is je plafond hoog genoeg? Dan kun je denken aan een mand aan een touw dat over een katrol in het plafond loopt. Dat touw (of touwen, voor meer manden) bevestig je aan de muur bij je hoofdeinde en dan kun je de mand laten zakken voor de spullen die je nodig hebt. Kan ook met omgekeerde paraplu's, eigenlijk nog leuker.
De wanden kunnen eventueel ook "betimmerd" worden, met wandpanelen of hout. Heb ooit een prachtig mozaïek gezien van witte vierkante panelen, die gemaakt waren van dat spul wat ze in kasten als achterwand gebruiken. Misschien is dat wat?
Goedkope oplossing tegen de inkijk: rijstpapier of vloeipapier met behangerslijm tegen het glas plakken. Zie er warmer uit dan die plastic raamdingen. Rijstpapier is er ook met heel mooie patronen en materialen erin.
Ik heb het! Je kunt steigerdoek laten bedrukken op elke gewenste maat. Is er in veel verschillende prijsklassen en kwaliteiten, inclusief en exclusief bevestiging.



Die bedienbare lamellen kun je natuurlijk ook voor een wand hangen. Plus je kunt ze laten beschilderen. Wie weet kun je een startend kunstenaar vinden die ze tegen materiaalkosten voor je wil beschilderen. Schilderen in eigen atelier, kan het eerst uitdampen voor je het ophangt.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 augustus 2014 @ 20:03:

Pixie, ik zou gaan voor een hele rustige basis. Ook al hou je veel van kleur, vroeg of laat raak je op de kleur uitgekeken (dat zie je nu ook, tenslotte). Ik zou daarom een wit of crème op de muren gooien, of een net off-white pastel. Kunnen de hulptroepen wel behangen?



Mwah, heeft 10 jaar geduurd voor ik uitgekeken was. Ik hoef geen 10 jaar meer te doen met de volgende keuze. Het palet met de Wit, crèmes, pastelkleuren etc zijn geen optie. Voel ik me totaal niet prettig bij, maakt me al snel want down en duf. Geeft ook teveel instelling uiterlijk naar mijn zin als je er vervolgens opvallende medische mikmak als bed, rolstoelen etc bij optelt.



Behangen hangt er vanaf. Hele kamer wordt te zwaar, maar wil ik zelf toch ook niet. Denk dat 1 wandje nog wel geregeld krijg door iemand lief aan te kijken. Idee van bijv fotobehang of muursticker speel ik mee, maar vraag me af of dat wel geschikt is. Heb het beeld dat dit vooral mooi uitkomt op een muur die geheel of grotendeels vrij is en mijn woonkamer heeft bijna alleen maar onderbroken muren. Ja, een muur die zou kunnen maar dat zou dan achter het hoofdeind van bed zijn en ik wil er dan wel zelf naar kunnen kijken



quote:En dan de kleur er in gooien dmv de kleinere dingen die je wat makkelijker en vooral ook veel goedkoper kunt vervangen, zoals kussens, potjes, kaarsen, etc. Of wat ook erg mooi is, kleur dmv wat grotere afbeeldingen met veel details zodat je er minder snel op uitgekeken raakt. (Bijv een Ixxi afbeelding. Die kun je ook veranderen of aanvullen naar believen).



Ixxi ga ik opzoeken. Probleem met kleinere dingen is dat daar een behoorlijk gebrek aan is. Combinatie van smaak en praktisch. Er is enerzijds gewoonweg geen ruimte voor dat soort dingen als kaarsen etc. Is er al nauwelijks, maar de kussens die er nu nog zijn voor bijv bank en stoel gaan straks weg om broodnodige ruimte te scheppen (en werden in praktijk ook al veel weg gezet als in woonkamer was). Het weinige dat hier op dat gebied zwerft; kleine groep boeddha beelden (vooral de emotionele waarde erachter), paar afbeeldingen op canvas aan muur, foto's en wat souvenirs zoals maskers van vakanties. Weinig, maar ook wel tekenend voor wie ik ben die dingen, dus bijv de beeldjes en maskers blijven. Wil wel iets anders gaan doen met de foto's. Die staan nu op een kast in diverse lijsten en die kast gaat weg. Denk dat ik ze aan de muur wil, maar weet nog niet of ik ze wil opsplitsen, juist groeperen of bijv misschien verwerken in een fotomozaiek.



Hier ligt ook mijn uitdaging meteen, want juist het kleinere spul kun je makkelijker wijzigen en veel mee beïnvloeden, maar bij gebrek aan wordt dat beperkt,

quote:Krijg je veel bezoek? Zo nee, dan is een fauteuiltje of twee prima. En krijg je vaker wat meer mensen tegelijk, dan zou je ook aan wat opvouwbare of stapelbare krukjes kunnen denken. Die van karton zijn erg leuk, niet te duur en super praktisch!Valt op zich mee, maar is toch ook best vaak bijv gecombineerd. Dus bijv broer, schoonzus en neefjes. Voor kleintjes is het nog niet zo erg, die spelen toch liever maar zodra het 3 volwassenen zijn is het best on courant. Gevoel speelt ook enorm mee. Praktisch is 2 stoelen en voor de rest handig opbergspul. Nu ik nog op slaapkamer lig moet er standaard met stoelen gesleept worden (past niet) en merk dat ik daar heel erg niet blij van wordt. Doet me enorm aan ziekenhuisbezoek denken, terwijl ik een thuis en wonen sfeer wil in plaats van ziek, instelling, bezoek. Merk dat het invloed heeft op mezelf en anderen. Niemand veroordeelt of valt erover maar onbewust straalt het wel iets uit en roept het snel dat ziekenhuis gevoel op in plaats van bij iemand thuis hangen. Des te meer ik dat kan vermijden, des te beter. Voor de ander maar ook voor mezelf, verafschuw namelijk die associatie.
when you wish upon a star...
Nog iets bedacht: je hebt van die plastic langwerpige dingen om een poster mee op te hangen. (latje erboven, latje eronder, verkrijgbaar in veel maten)

Daar kun je natuurlijk ook een mooi stukje behang tussen klemmen, over de hele hoogte van de muur. En dat is net zo vaak te wisselen als je wilt.
Je bed. Is dit een optie: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wildbreien
Alle reacties Link kopieren
Hemel, kan jullie niet bijhouden, zo snel.quote:blueeyes*3 schreef op 20 augustus 2014 @ 20:14:

Even kijken, praktische dingen:

- Bij mij in de omgeving is er een vrijwilligersproject dat kleine en grote klussen opknapt voor mensen. De mensen die dat doen zitten in de GGZ, en werken op die manier toe naar een baan of doen dat werk in ruil voor hun uitkering (Participatiewet). Wie weet zit er bij jou in de omgeving ook zoiets?

- Je geeft aan dat je budget en je netwerk beperkt zijn. Misschien is er een Letz-kring of iets dergelijks bij jou in de omgeving, waar je punten kan verdienen? Jij schrijft een brief voor iemand, en iemand komt bij jou de Ikea-meubels in elkaar zetten ofzo.



Ken de systemen, hebben hier bijv ook een dhz-hobby club vanuit gemeente tegen gereduceerd tarief dat eea doet. Past alleen niet meer. Voor een tegenprestatie ben ik te slecht/hard gezegd is mijn tijd me te kostbaar. Mijn sociaal leven staat al op een te laag pitje omdat ik te weinig kan, dus tegenprestatie is niet prioriteit een. Kom hopelijk wel weer iets meer op de rails uiteindelijk, maar dan hebben we het over niveau eens een keer een vriendin op de thee.



[quote- Kun je in rolstoel wel een uurtje of twee winkelen? In dat geval zou ik kijken of je iemand kunt regelen die met jou eens naar wat goedkope (woon)winkels gaat. Ikea, Xenos, Blokker en Action hebben veel voor in huis, simpele dingen waarmee het snel heel anders wordt. Op doordeweekse dagen is het vaak rustig in de winkels, zeker als de scholen weer zijn begonnen[/quote].



Nee. Zitten is geen mogelijkheid. Krijg ooit een ligrolstoel, maar bureaucratische handeling die al een jaar duurt en blij mag zijn als die er begin 2015 gaat zijn. Hoop is om dan weer eens verantwoord hè moeten te kunnen doen (ziekenhuis bijv) of eens aanwezig zijn bij een belangrijke verjaardag. Winkelen gebeurd dan ook digitaal, dus bijv webshop en/of mantelzorgers die vanuit winkels enorm veel foto's whatsappen zodat ik kan meekijken en kiezen.
when you wish upon a star...
quote:Pixiedust schreef op 20 augustus 2014 @ 20:38:

[...]





Probleem met kleinere dingen is dat daar een behoorlijk gebrek aan is. Combinatie van smaak en praktisch. Er is enerzijds gewoonweg geen ruimte voor dat soort dingen als kaarsen etc. Is er al nauwelijks, maar de kussens die er nu nog zijn voor bijv bank en stoel gaan straks weg om broodnodige ruimte te scheppen [...] Wil wel iets anders gaan doen met de foto's. Die staan nu op een kast in diverse lijsten en die kast gaat weg. Denk dat ik ze aan de muur wil, maar weet nog niet of ik ze wil opsplitsen, juist groeperen of bijv misschien verwerken in een fotomozaiek.



Hier ligt ook mijn uitdaging meteen, want juist het kleinere spul kun je makkelijker wijzigen en veel mee beïnvloeden, maar bij gebrek aan wordt dat beperkt,

.Je hebt transparante, plastic 'gordijnen' met insteekhoezen, waar je zowel foto's als kleine objectjes in kunt steken. Aan de muur, dus taat niet in de weg. Of voor het raam, voor de gezelligheid en tegen de inkijk. Zoiets: Fotohoes



Er is ook een soort van plastic bloemenvaas om aan de muur te hangen, een soort zak. Sorry dat ik geen plaatjes heb, die zitten wel in mijn hoofd maar ik onthou nooit waar ik het gezien heb. Zal eens kijken of ik iets kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ga maar even algemeen reageren, scheelt denk ik heel veel dubbele dingen voor iedereen. Lees veel op zich leuke en slimme ingevingen, maar merk dat het handig is om enig inzicht te hebben in mijn fysieke kunnen.



Neem bijv het voorbeeld van Korenwolf met opbergen naast bed. Op zich prachtige idee en heel creatief. Alleen geen combi met mijn lijf. Mijn bewegen is beperkt. Simpel gezegd geen rekken, strekken, trekken, tillen etc. Armen bewegen is dmv bovenarm tegen de romp en dan beetje onderarm beweegruimte die je nog hebt op ellebooghoogte. Heb bijv in de slaapkamer zo'n jaren 80 koord naast het bed waar je de lamp mee aan of uit kan doen. Jaren veel plezier van gehad maar inmiddels te zwaar. Stekkertje stopcontact in of uit, drama, elektrisch verstelbaar bed maar problemen met de knopjes indrukken.



Dan blijft er in ene best weinig ruimte over als je binnen verantwoorde pakafstand je dagelijkse spulletjes wilt hebben. Wat drinken en eten, de digitale gadgets, afstandsbedieningen medische zooi, telefoon, medische zooi nodig voor de komende uren etc. Zit te spelen met het idee van stropdassen zoals je ook in sommige dure kledingkasten hebt, dan kun je als ware de hele voorraad stropdassen draaien in de kast tot het gewenste vooraan is. Wil kijken of ik zoiets kan laten maken met van de stoffen hangende kastindelers, zodat ik dat deel voor zou kunnen draaien waar ik bij wil op dat moment.



Heel theoretisch kan ik natuurlijk steeds alles maar vragen en steeds een hulpverlener oid laten lopen, maar ben daar te ongedurig voor als dat gaat om elk hapje, slokje en noem maar op. Redde het aardig met een nachtkastje op wielen, maar dat was met nog paar keer per dag zelf even zitten en dus elders wat te pakken en ook nog betere are functie.



Algemene bergruimte is straks goed. Lang leve ikea en niet gebruikte slaapkamer. Heb al een 1,5 meter brede pas kast en daar komt nog 2 of 2,5 meter bij. Enerzijds eindelijk eens alle medische voorraden knap opbergen ipv door hele huis dozen zwerven, anderzijds algemeen ook meer bergruimte. Vervolgens vaste indeling, overal labels op en dan maakt het opbergen en dingen makkelijk aangereikt krijgen (want te vinden, lol) een stuk makkelijker.
when you wish upon a star...
Ik ga er even vanuit dat je bed tegen de muur komt? Dan zou je boven het bed een hele rits kapstokken-met-bovenkastjes kunnen ophangen. Ik kan geen plaatjes plakken dus ik hoop dat de link het doet, zoiets bedoel ik, maar je hebt ze in heel veel maten, soorten en prijzen.



http://www.ilovemyinterior.nl/kapstok-met-mandjes/



In de mandjes kun je dingen kwijt die je niet direct in het zicht wilt hebben, er bovenop kun je of nog meer mandjes kwijt, of andere spulletjes, aan de haakjes kun je mokken, sjaaltjes, kaarten en weet ik wat nog meer ophangen.



Hoewel verven geen optie is, zou ik eventueel toch 1x investeren in latexen. Dat kan zelfs mijn dochter van 14 . Een ander kleurtje op de muren geeft meteen een heel nieuwe uitstraling en je kunt er weer tien jaar tegen.



Qua zitplaatsen zou ik kiezen voor stapelbare krukjes of wat modernere tuinstoelen, die zijn (meestal) ook stapelbaar, er is genoeg lichtgewicht te krijgen en ze zitten prima. Als je nou bijvoorbeeld een wand in zacht oranje verft, en eentje warm rood, dan kun je in de stoelen kussentjes leggen in zo´n beetje alle kleuren van de regenboog, daar past bijna alles bij. Voordeel; blauw en appeltjesgroen passen ook, dus in de keuken kun je eventueel die kleuren laten en het behangetje wit latexen, dat gaat meestal prima.



Als je een tafel neemt die iemand wil voorzien van wieltjes, kun je die over je bed heen schuiven. Overdag trek je hem naar je toe, ´s avonds schuif je hem wat naar het voeteneind. Dan heb je een hoop extra plek waar je ook je computer op kwijt kunt . Maar jouw bed is natuurlijk hoger ivm verzorging? Bij de ikea koop je losse poten, in diverse lengtes. Tafelblad, poten voorzien van wieltjes, eronder schroeven, klaar.



Als je een beetje een handige Harry in je omgeving hebt die wel wil behangen, zou je voor fotobehang kunnen kiezen. Er bestaan overigens ook klusjessites, dan komt iemand om het te doen, gewoon iemand die dat thuis ook wel eens doet. Mijn tante heeft via zo´n site de deuren van haar flat laten verven voor vijf tientjes. Het was niet professioneel maar dat doen je vrienden ook niet.



Ik zou de kamer eigenlijk moeten zien.....
Draaikast: http://www.collishop.be/e ... -vakken--eikdecor-3065503

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven