Is Alkmaar leuk om te wonen?

01-05-2010 12:38 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Wij denken er dus over om in Alkmaar te gaan wonen. We hebben twee jonge kinderen ( 2 en 4) en wonen nu in het buitenland. We hebben hiervoor 10 jaar in Amsterdam gewoond en komen eind dit jaar weer naar Nl. We zijn ons vast ah orienteren op de toekomstige woonplaats en hebben lang aan Castricum gedacht. Helaas lijkt dat vrij onbetaalbaal, tenminste als je een beetje een tuin wilt enzo. Alkmaar lijkt ons erg leuk, ik ben er alleen niet vaak geweest, dus weet niet welke buurten bv leuk zijn voor gezinnen met kinderen?

Heeft iemand een tip voor ons? We zouden het liefst aan de zuid-kant van Alkmaar wonen. In Oudorp staan wel leuke huizen te koop, kent iemand dat toevallig?

Groetjes,

Maria
Alle reacties Link kopieren
Alkmaar is een leuke stad om te winkelen, maar ik zou er niet willen wonen. Wij hebben ook aan Castricum gedacht om te gaan wonen. Maar inderdaad niet te betalen daar. Wij zijn wat noordelijker van Alkmaar gaan wonen. Landelijk, ruimtelijk, betaalbaar en toch maar op 3 kwartier rijden van A´dam af.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren in Alkmaar gewoond en ik vond het er erg prettig. Stad is precies groot genoeg en klein genoeg. Geen Amsterdam, wel winkels en een bioscoop en een H&M. (Het is maar waar je prioriteiten liggen he?)

Ik woonde in de binnenstad, niet zo geschikt met kinderen. Eigenlijk voor niemand denk ik: parkeren is shit en die stomme kermis voor de deur in de zomer...



Met kinderen lijkt de wijk Bergermeer me geschikt: jaren dertig huizen met tuinen en veel kinderen in de buurt, dus gezellig met z'n allen in het speeltuintje. Maar misschien kunnen mensen met kinderen dit aanvullen?



Vroonermeer is nieuwbouw, ook een splinternieuwe school, bij Alkmaar-Noord, ook een optie?



Lijkt me lastig om vanuit het buitenland een huis te kopen in Nederland, hoe ga je dat doen met bezichtigingen enzo?
Alle reacties Link kopieren
Alkmaar is erg leuk.

Wij zijn jaren geleden weggegaan uit de stad omdat een mooi, groot huis in de wijken die we leuk vonden (bergermeer, hoefplan, burmeesterskwartier, zeg maar postcode 1816 en 1814) voor ons op dat moment niet betaalbaar was.

We zijn verhuisd naar postcodegebied 1834 (dorp) en met kinderen vind ik dit fijner wonen. Je zit binnen een kwartier fietsen in de binnenstad en ik loop zo vanuit mijn tuin de weilanden in. Een dorp is rustiger, gemoedelijker, vind ik zelf.

Wijken als de Mare, Vroonermeer, Huiswaard etc. Vind ik niet leuk wonen.

Ons huis staat nu te koop (voor gegevens zie mijn andere berichten, daar vind je een verwijzing naar funda) omdat wij dichterbij de school van onze zoon gaan wonen, in Heerhugowaard. Stom zielloos dorp, maar veel familie en vrienden wonen daar, zoon zit daar op een zeer goede school en dan wordt het toch opeens een goede woonplek...
Alle reacties Link kopieren
Als je niet in een al te muliculturele buurt wilt wonen zou ik niet kiezen voor de Overdie. En ook niet voor alle buurten eindigend op waard. Alkmaar is een heerlijke winkelstad en er is genoeg te doen.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval wel leuk om te werken (Bergermeer, inderdaad een gezellige buurt met veel kinderen).
Alle reacties Link kopieren
Oudorp is leuk, rustig en het centrum is makkelijk bereikbaar maar de woningen zijn daar niet echt goedkoop...;-)



Waarom niet Heerhugowaard of Broek op Langedijk, ligt er dicht tegenaan maar is wel prima voor kinderen.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_23018 wijzigde dit bericht op 28-09-2010 23:35
Reden: -
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
wauw, bedankt voor jullie vlugge reacties .

Goede tips wat betreft buurten! We zullen eerst wat moeten huren en dan rustig een huis zoeken om te kopen, maar het is wel handig voor ons om al een idee te hebben op welke buurt(en) we willen richten, zodat we evt al kinderopvang/scholen kunnen benaderen. Ik weet niet hoe het met de wachtlijsten zit in Alkmaar, qua kinderopvang enzo, maar in Amsterdam en ook Castricum heb je vaak van die lange wachtlijsten...

Wat betreft de dorpen rondom Alkmaar, het lijkt me best leuk om in een dorp te wonen, maar misschien nog niet nu. Ik ben in het centrum van Den Bosch opgegroeid, heb daarna altijd in het centrum van Amsterdam gewoond en gewerkt, dus de overgang zou voor mij misschien wat te groot zijn Het is voor ons nu ook handiger wat betreft ov en reistijd enzo om dichter in de stad te zitten.

Annah, bedankt voor je enthousiaste bericht!! Weet je misschien iets over de Jules Verne school in Oudorp? Op internet gekeken en die basisschool ligt aan het Oudorperdijkje. Ken je dat?

Nogmaals bedankt iedereen voor de reacties.

Als er nog tips zijn voor leuke basisscholen in Alkmaar: ik hou me aanbevolen!

Groetjes,

Maria
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_23018 wijzigde dit bericht op 28-09-2010 23:35
Reden: -
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heiloo rulez maar als Castricum al te duur is, is Heiloo helemaal erg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jaar in Castricum gewoond (huur). Kopen is inderdaad erg duur. Heiloo vind ik wat goedkoper dan Castricum eerlijk gezed. Is dat gene optie? Wij zijn uiteindelijk in Limmen beland. Weer iets goedkoper, mooi wonen maar wel echt een dorp. Voor een HEMA ed moet je wel altijd naar Castricum of Heiloo (is een kwartier fietsen, Alkmaar zo'n 25 minuten).
Alle reacties Link kopieren
Oudrop lijkt mij ook wel leuk. Nog verder dan dat dat vind ik persoonlijk echt wel te noordelijk. Dan zit je wel erg ver van de meeste plekken (haarlem, amsterdam...)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Maria,



ik ben geboren en getogen in Alkmaar, huiswaard 1. Ben verhuisd naar amsterdam 5 jaar geleden doordat mijn vriend hier woont. Mis Alkmaar nog steeds en vind het de meest ideale stad in Nederland, 't is niet te dorps/afgelegen, niet te grote stad zoals Amsterdam, je kan de drukt op zoeken wanneer je wilt en toch rustig je kinderen op laten groeien. in huiswaard ben ik super fijn opgegroeid! basis school op loopafstand, toevallig heet dat nu Jules verne dus weet niet of je die misschien bedoelde? (heette vroeger Theo Thijssen. Geweldige school, tevens zijn mijn broer en zussen ook naar deze school geweest. in al deze jaren hebben wij nog nooit een probleem meegemaakt zowel als de buurt, de stad, of de scholen.

Je kunt prima over straat in de late uurtjes zonder een gevoel van onveiligheid te voelen ( en dat is wel anders hier in amsterdam).

Veel kinderen in de buurt, leuke buurtbewoners.



kortom je zult heel blij worden met je kids als je voor Alkmaar kiest!
Alle reacties Link kopieren
Hi Noerie en MizzK,

bedankt voor jullie mails

Noerie: mijn schoonouders wonen in Limmen en het lijkt me er idd lekker wonen. Toch zou ik daar nu (nog) niet voor kiezen, omdat ik dingen als de HEMA idd erg zou missen haha.

MizzK, je klinkt erg enthousiast over Alkmaar! Rot voor jou dat je in A'dam zit dan... maar ja, de liefde he? En trouwens, Amsterdam hoeft ook geen straf te zijn toch? Ik heb er jaren met heel veel plezier gewoond toch wel. Wat betreft de Huiswaard, ik ga eens kijken wat daar allemaal zit aan scholen, huizen (ook niet onbelangrijk ) ed. Die Jules Verne school heeft geloof ik 2 vestigingen, een dus in de Huiswaard buurt en een in de Schermereiland buurt. Je verhalen klinken goed, ik krijg helemaal zin om naar Alkmaar te verhuizen haha.

Het zal nog tot het einde vh jaar duren voor we weer naar Nl komen, maar je kan nooit te vroeg zijn met alles toch?!

Groetjes,

Maria
Alle reacties Link kopieren
Leuk Maria! En succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:maria2006 schreef op 03 mei 2010 @ 12:22:

Hi Noerie en MizzK,

bedankt voor jullie mails

Noerie: mijn schoonouders wonen in Limmen en het lijkt me er idd lekker wonen. Toch zou ik daar nu (nog) niet voor kiezen, omdat ik dingen als de HEMA idd erg zou missen haha.

MizzK, je klinkt erg enthousiast over Alkmaar! Rot voor jou dat je in A'dam zit dan... maar ja, de liefde he? En trouwens, Amsterdam hoeft ook geen straf te zijn toch? Ik heb er jaren met heel veel plezier gewoond toch wel. Wat betreft de Huiswaard, ik ga eens kijken wat daar allemaal zit aan scholen, huizen (ook niet onbelangrijk ) ed. Die Jules Verne school heeft geloof ik 2 vestigingen, een dus in de Huiswaard buurt en een in de Schermereiland buurt. Je verhalen klinken goed, ik krijg helemaal zin om naar Alkmaar te verhuizen haha.

Het zal nog tot het einde vh jaar duren voor we weer naar Nl komen, maar je kan nooit te vroeg zijn met alles toch?!

Groetjes,

Maria





mijn.spatie.toets.is.stuk.dus.,even.zo.



goed.dat.je.er.zin.in.krijgt,er.is.niks.wat.je,tegen.zou.moeten.houden.in.alkmaar!

Amsterdam,is,niks.voor,mij,wij.gaan.dan.ook.verhuizen.naar.hoofddorp,helaas.is.alkmaar.te.ver.voor,mijn.vriend's.werk.tja.liefde.....haha..ik.volg.mijn.mannetje.overal.

maar.mocht.je.nog.vragen.hebben.over.alkmaar..dan.help.ik.je.graag!
Alle reacties Link kopieren
Hoefplan een slechte buurt?

Euh... kijk even op funda naar de Vermeerstraat, om maar wat te noemen. Daar zou ik zo willen wonen!



Verder is Sint Pancras erg leuk, Maria.

Daar staat mijn huis namelijk te koop... ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu sinds een jaar of 5 in Alkmaar, in een huur-appartement aan de gracht in de oude stad. In deze buurt wonen wel voornamelijk singles of stellen zonder kinderen, maar met kinderen kan het ook makkelijk (mijn bovenburen hebben er twee).

Alkmaar is een leuk stadje. Helaas wordt alles dat spontaan cultureel ontstaat de das omgedaan om er 'lekker makkelijk' een alles-bij-elkaar-cultureel-complex neer te zetten. De stad wordt hierdoor op den duur wel heel saai en dertien in een dozijn.



Als je een leuke buurt met kinderen zoekt denk ik dat je inderdaad goed in de Bergermeer, wijken langs de Kennemerstraatweg en in Oudorp terecht kunt. (Oud)-Overdie, de Hoef, alles dat eindigt op -waard en Noord is af te raden. Dan blijft er dus helaas wel weinig over.
Alle reacties Link kopieren
Jules Verne op het Schermereiland zou ik mijn kind nooit heen doen. Ken diverse ouders die hun kind naar een school verderop brengen óf hun kind er na paar jaar af hebben gehaald.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn het zijn niet zo zeer buurten waar je beter niet kunt wonen maar enkele straten die een negatieve naam hebben. Maar dan nog, meningen verschillen - er zijn mensen die daar al jaren met plezier wonen
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1973 schreef op 04 mei 2010 @ 21:53:

Volgens mij zijn het zijn niet zo zeer buurten waar je beter niet kunt wonen maar enkele straten die een negatieve naam hebben. Maar dan nog, meningen verschillen - er zijn mensen die daar al jaren met plezier wonen



Eens.

Ik woon ook ruim 2,5 jaar in Alkmaar nu. Niet in dé meest geweldige buurt, Bergermeer en Oudorp is voor ons nl. onbetaalbaar. Ik woon nu in Alkmaar-Noord in de wijk 'de Mare'. Delen van deze wijk zijn een beetje verpauperd/slechte wijk, maar andere delen zijn weer prima en het stukje waar ik woon is leuk en mijn huis is (volgens onze maatstafen dan) lekker ruim.



Nog betaalbaarder is Heerhugowaard, zijn we ook wezen kijken toen we hier kwamen, vanwege de lage prijzen. Maar ik vind dát echt een suf, zielloos forensendorp, daar zou ik nooit willen wonen. (Al snap ik jouw argumenten wel Sosofie).

Ook wij hebben heel bewust voor de stad en niet voor een dorp eromheen gekozen.
Whatever, I do what I want
Heerhugowaard was een lullig dorp, maar de laatste tijd wordt het echt wel wat hoor. Winkelcentrum flink opgeleukt en uitgebreid. Ziekenhuis dat misschien uit Alkmaar vertrekt naar Hhw. Popcentrum dat leuke dingen programmeert (hoef in Alkmaar ook niet meer om te komen).

Nee hoor, Hhw is heel best te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vishnu schreef op 04 mei 2010 @ 21:01:

Jules Verne op het Schermereiland zou ik mijn kind nooit heen doen. Ken diverse ouders die hun kind naar een school verderop brengen óf hun kind er na paar jaar af hebben gehaald.



Dat klinkt niet erg goed nee... Mmm. Weet je toevallig welke school/scholen wel 'goed' staan aangeschreven? Qua sfeer bedoel ik dan met name. Ik las iets over de Regenboogschool, dat sprak me wel aan. Kent iemand die school toevallig?



Bedankt verder voor alle reacties! Bergermeer en Oudorp lijken wel erg leuk, duur, maar er staan ook wel wat betaalbaardere huizen geloof ik. Tegen de tijd dat we echt in Alkmaar zijn gaan we gewoon maar eens kijken overal. Het is natuurlijk wel erg persoonlijk of een buurt/school aanspreekt. Toch al wel een beter beeld gekregen van Alkmaar, thanks to you!



Groetjes,

Maria
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_23018 wijzigde dit bericht op 28-09-2010 23:35
Reden: -
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven