Je huis onderverhuren

08-08-2007 14:01 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met het tijdelijk onderverhuren van hun huis door bijv. een vertrek/werk naar het buitenland?



Hebben jullie goede tips voor me en wil je jullie situatie met me delen?



Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje verhuurt haar huis momenteel onder, vanwege verhuizing naar het buitenland.

Zij heeft een huurhuis, en heeft het via de woningbouw geregeld, dus het is legaal (ze heeft het aangevraagd geloof ik, en als je aan bepaalde voorwaarden voldoet mag je je huis onderverhuren).



Ik zou alleen wel iemand in je huis laten zitten die je kent/goed vertrouwd. Mijn zusje heeft een onbekende erin, en moet toch af en toe wel achter die persoon aanzitten qua huur betalen etc. Vrij irritant als je zelf zo ver weg zit.
Alle reacties Link kopieren
Goed topic, Lelie!!



Ik wil zelf over een tijd een paar jaar naar het buitenland, maar wil mijn mooie huisje niet kwijt.



Marie Sophie, zou jij wat meer kunnen vertellen over dat legale onderverhuren? Het lijkt me aantrekkelijker om geen strafbare feiten te plegen.....misschien kun je je zusje eens vragen??
Alle reacties Link kopieren
Ja, in mijn geval gaat het om een koophuis. Ik heb al wel contact gehad met Direct Wonen. Ook ben ik benieuwd naar of mensen in zee zijn gegaan met hen en hoe dit is bevallen. Tevens vraag ik me ook af hoe het precies zit met de renteaftrek van mijn huis en andere kosten die daarbij komen kijken?
Als je een koophuis onderverhuurt moet je ook toestemming hebben van je geldverstrekker, zeker als het om een langere periode gaat dan 3 maanden. na drie maanden heeft je huurder namelijk huurbescherming, en kan je huis dus alleen verhuurd verkocht worden, waardoor het een heel stuk minder waard is. als je huis dan niet meer de waarde van de hypotheek dekt, kan je hypotheekverstrekker erg moeilijk doen.
Alle reacties Link kopieren
Kreng, ik heb echt de ballen verstand van dit soort zaken en begrijp dan ook niet helemaal wat je bedoelt. Kun je het even in Jip & Janneke- taal voor me uitleggen? :-$
Lelie1 schreef op 09 augustus 2007 @ 13:02:

Kreng, ik heb echt de ballen verstand van dit soort zaken en begrijp dan ook niet helemaal wat je bedoelt. Kun je het even in Jip & Janneke- taal voor me uitleggen? :-$




Ok ;ik neem aan dat je een hypotheek hebt, klopt dat?

Een hypotheek is een geldening met je huis als onderpand. Op het moment dat jij je maandelijkse lasten niet meer kunt betalen, verkoopt de bank je huis om zo hun geld terug te krijgen. In de algemene voorwaarden van je hypotheek staat waarschijnlijk ook aangegeven dat je je huis niet mag onderverhuren zonder hun toestemming, of mss wel dat het helemaal niet mag.



Als jij namelijk je huis gaat onderverhuren en je kunt om een of andere reden je hypotheek niet meer betalen, dan gaat de bank dus jouw huis verkopen. De onderhuurders mogen ze niet zomaar op straat zetten omdat die wetelijke huurbescherming hebben, dus ze moeten het huis verkopen met huurders er in. Ook een nieuwe eigenaar mag de huurders er niet zomaar uitflikkeren, dus je huis is veel moeilijker verkoopbaar en dus veel minder waard dan wanneer het leeg zou zijn. Vandaar dus dat hypotheekverstrekkers het niet zo maar goedvinden dal jij je huis voor een langere periode gaat onderverhuren. Duidelijk?
Alle reacties Link kopieren
Als je je huis gaat onderverhuren denk er dan wel aan om de huurders meteen een opzeggingscontract te laten tekenen. Want zelfs bij een tijdelijk contract kun je een huurder er niet zomaar uitzetten. Huurders hebben (gelukkig) ontzettend veel rechtsbescherming hier in Nederland. Er zijn maar een paar legale redenen waarop je een huurder kan 'dwingen' je huis te verlaten (zoals dringend eigen gebruik). Dus laat de huurders zowel een huur als opzeggingscontract ondertekenen! Via kamernet.nl kun je ook gratis juridisch advies vragen, ook als verhuurder. Wellicht is dat handig.
Alle reacties Link kopieren
Oké Kreng, dat is me duidelijk ja. Maar nu even wat illegale vragen: móet ik het aangeven bij de belasting? Als ik het via een bemiddelingskantoor zoals Direct Wonen ga verhuren ben ik er sowieso zeker van dat ik mijn maandelijkse hypotheeklasten kan blijven betalen. In principe merkt de belastingdienst daar dan niks van toch? Is er veel kans dat als ik het aangeef dat het wordt afgewezen? Dat zou natuurlijk problematisch zijn, want dan zou ik in principe helemaal niet kúnnen vertrekken.



En hoe zit het met de huurder(s): moeten/mogen zij zich inschrijven dan op mijn adres? Hoe zit het dan met de gemeentelijke heffingen e.d, die worden hoger lijkt me, omdat er dan dus meerdere mensen staan ingeschreven op dat adres toch? (incl. mezelf)



Hopelijk kun je me wat meer vertellen :)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lelie,



Hier even een reactie van een huurder...Ik heb tijdelijk een woning via DirectW gehuurd en ik zou het nooit meer doen! Om mij als huurder binnen te halen was alles leuk en aardig, maar moeten er in een later stadium dingen geregeld worden, dan kun je daar achter aan blijven zitten. Als zij iets van je willen, blijven ze er maar achteraan zitten ook al heb je al aangegeven dat het niet kan. Voor mij persoonlijk was het allemaal wel erg agressief! Kan me niet voorstellen dat ze naar verhuurders anders zijn! Vond dat ik dat toch ook even moest melden! Succes
Je moet de inkomsten uit huur officieel opgeven aan de belastingdienst. Zeker als je je huis via zo'n officiele instantie onderverhuurd denk ik niet dat je daar onder uitkomt.



Mijn verhaal gaat niet over de belasting, maar over je hypotheekverstrekker, de bank waar je het geld geleend hebt om je huis te kopen. Hoe moeilijk ze doen verschilt per geldverstrekken er heeft ok te maken met waardestijging van je huis. je hebt de kans dat ze niet akkoord gaan. enige manier om daar achter te komen is het vragen.



met pzegcontracten moet je oppassen want de wet is altijd bindend. als jij geen rechtsgeldig contract opstelt, heb je dus mooi pech en krijg je huurders niet meer zomaar je huis uit. Direct wonen zal dat allemaal wel weten en voor je dichttimmeren. misschien kun je ook bij hun navragen hoe het zit met je hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Twinster voor je reactie, ook dat is handig om te weten, ervaringen van huurders zelf. Het liefste verhuur ik mijn woning aan een expat. Niet aan een stel en absoluut niet aan studenten. Met expats is het natuurlijk ook vaak zo dat het betreffende bedrijf voor de huurkosten opdraait, wat mijns inziens dan ook meer betrouwbaar is en soepeler kan verlopen.
Alle reacties Link kopieren
Ohja Kreng, oeps mijn fout: ik bedoelde natuurlijk de hypotheekverstrekker en niet de belastingdienst, hehe.. :-d



Maare, duidelijk verhaal, hoor! Fijn!



Enig idee in hoevrre het financieel erg onvoordelig voor me kan worden als ik mijn koophuis onderverhuur? Of valt dat mee?
Alle reacties Link kopieren
Zamirah schreef op 09 augustus 2007 @ 09:37:

Goed topic, Lelie!!



Ik wil zelf over een tijd een paar jaar naar het buitenland, maar wil mijn mooie huisje niet kwijt.



Marie Sophie, zou jij wat meer kunnen vertellen over dat legale onderverhuren? Het lijkt me aantrekkelijker om geen strafbare feiten te plegen.....misschien kun je je zusje eens vragen??
Je kunt het bij de woningbouw navragen. Als je voor een bepaalde periode naar het buitenland gaat dan kun je gewoon onderverhuren. Je zal misschien wel aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen, maar ik zou gewoon even bellen voor info. Zal misschien ook per woningbouwvereniging verschillen.
Alle reacties Link kopieren
Okee, bedankt voor de waardevolle info...



Het lijkt erop dat het makkelijker is je huurhuis te verhuren dan je koophuis, als ik de info van Krengiserweer hoor.

\\:-)//
Alle reacties Link kopieren
Zamirah schreef op 09 augustus 2007 @ 22:39:





Het lijkt erop dat het makkelijker is je huurhuis te verhuren dan je koophuis, als ik de info van Krengiserweer hoor.

\\:-)//
Hm, ja daar lijkt het wel op hè ...helaas... :sigh:
Alle reacties Link kopieren
Wel weer een achterlijke Nederlandse wetgeving, als ik me zo vrij mag uitdrukken... :mad:
Alle reacties Link kopieren
Alles wordt veel duidelijker en logischer als je er vanuit gaat dat je koophuis niet van jou is, maar van de bank. Die heeft jou namelijk het geld gegeven, dus die heeft ook een vinger in de pap wat jij met dat huis doet.

Als het huis afbetaald is, dan is het écht van jou, en dan kun je er mee doen wat je wilt.



Overigens: weten mensen het verschil niet tussen onderverhuren en verhuren of zo? Een huurhuis kun je ONDERverhuren. Dan verhuur je het dóór. Maar een koophuis vérhuur je.
Alle reacties Link kopieren
Tsja Ellen, we snappen allemaal wat we bedoelen met het woord onderverhuren, toch? Ik snap je felle reactie niet zo goed, maar evengoed bedankt voor je uitleg.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met ongeveer hetzelfde 'probleem'. Ik heb een huis gekocht, net voordat ik mijn huidige man leerde kennen. Wij wonen in zijn koophuis (en hebben inmiddels ook een dochtertje).



Wij hebben het plan om mijn koophuis (supermooie locatie, wil ik niet kwijt) te verhuren aan een expat. Liefst legaal natuurlijk via een bureau. Mijn situatie is echter iets anders omdat ik straks ingeschreven sta op dat adres. Ik 'woon' er zelf dus ook, op papier welliswaar. Er komt dus (tijdelijk) iemand bijwonen.



Is het wel mogelijk bijv. een deel van je huis te verhuren (op papier) en dan te doen alsof je zelf ook woont in het betreffende huis door daar ingeschreven te staan. Fysiek woon ik echter in het andere koophuis in een andere gemeente, bij mijn man en kind.



Kan dit belastingtechnisch gezien ivm fiscaal partnerschap? Of, kan ik ook afspreken dat iemand zich niet mag inschrijven?



Of toch maar niet de hypotheekverstrekker inlichten? Maar wat te doen met de huuropbrengsten, die kan ik dan niet op mijn rekening laten storten, toch? Zijn immers illegale inkomsten?



Iemand andere suggesties? Tips? Advies? Graag!



Ik vind het zo lastig allemaal....baal dat er zoveel nadelen aan kleven. Pfff. Er zijn toch zoveel Nederlanders die op deze manier een koophuis verhuren? hoe doen zij het???
Alle reacties Link kopieren
brite schreef op 10 augustus 2007 @ 13:22:



Ik vind het zo lastig allemaal....baal dat er zoveel nadelen aan kleven. Pfff. Er zijn toch zoveel Nederlanders die op deze manier een koophuis verhuren? hoe doen zij het???




Waarom blijf je dan ingeschreven in de gemeente van je eigen koophuis? Volgens mij ben je ook bij wet verplicht om binnen 5 dagen na verhuizing hiervan aangifte te doen bij de gemeente; in onze gemeente is dat wel zo in ieder geval. Of ze het controleren is weer wat anders, maar ik ben wel nieuwsgierig naar je reden.



Als je wilt verhuren aan expats via een bureau, wordt het een beetje moeilijk om het 'illegaal' te doen lijkt me.

Kunnen jullie nu überhaupt wel fiscaal partner zijn bij de belastingdienst, als jij daar niet woont? Iemand die in jouw huis wil wonen, zal zich daar ongetwijfeld willen inschrijven. Als jij nog ingeschreven blijft aldaar, zou diegene denk ik officieel een kamer huren bij je.



Andere mensen die koophuizen verhuren, hebben waarschijnlijk toestemming van de hypotheekverstrekker en geven het op als inkomsten, als ze het netjes doen. Als je het als inkomstenbron doet (kopen, opknappen, gaan verhuren) moet dat ook wel, anders komt de belastingdienst ongetwijfeld een keer bij je aankloppen en dan word je niet blij.



Overigens heb ik pas een verhaal gehoord van mensen die ook voor een tijd naar het buitenland gingen en de verhuur overlieten aan een gerenommeerd bedrijf. Het was nog niet verhuurd toen ze weggingen, maar vlak daarna wel. Ze hadden ook duidelijk aangegeven wat voor soort mensen ze er in wilden hebben (of meer: wat voor soort mensen níet); toen ze terugkwamen na maanden, was het complete huis uitgewoond. De mensen die netjes leken, bleken dit dus niet te zijn en er was blijkbaar ook geen controle door het verhuurbureau; er moest voor duizenden euro's opgeknapt worden en dat is nog een rechtzaak geworden ook, omdat het bureau geen verantwoordelijkheid wilde nemen. Het huis was werkelijk afschuwelijk, de 'huurders' hadden het gepresteerd om heel de wc vol te poepen (naast, voor, achter het closet dus...)!

8-O Met recht een horrorverhaal, maar je zult het maar net treffen...
Alle reacties Link kopieren
Het huis is nog niet opgeleverd, dat was ik vergeten te noemen :-$ . Ik sta nu dus (nog) ingeschreven bij de gemeente waar het huis waar ik woon, het koophuis van manlief dus, is gevestigd.



Straks, als mijn huis is opgeleverd, lijkt het me noodzakelijk mij daar in te schrijven anders woont er niemand. Ook met het oog op verhuren leek het me handig omdat ik dan de hoofdbewoner blijf en het verhuren op deze manier misschien legaal is, maar dat moet ik nog uitzoeken.



Verder moet ik ook nog bekijken of je fiscaal partner blijft als je WEL getrouwd bent, maar (op papier) niet op hetzelfde adres woont. En, wat de nadelen zijn van geen fiscaal partnerschap meer hebben.



ik heb een aantal housing agencys gemaild en wacht op antwoord, misschien kunnen zij mij verder helpen. neem aan dat ze vaker met dit bijltje gehakt hebben ;-] .



Tips/adviezen altijd welkom!
Alle reacties Link kopieren
Hier niet zo een goede ervaring met het verhuren van mijn koophuis. Via een makelaar heb ik een huurder gezocht. De service van de makelaar bestond uit het zoeken en natrekken van de huurder. Achteraf bleek ie zijn werk niet echt goed gedaan te hebben, hij heeft me (onbewust) opgezadeld met een crimineel die een hennep plantage in mijn huis heeft gebouwd. Gelukkig hebben de buren na twee maanden een tip gegeven aan de politie, die na drie maanden een inval deden. Omdat ik in een ver buitenland zat, was het nogal moeilijk een en ander te coordineren. Onze huurder had het hele huis vernield, en geen verzekering die zoiets dekt. De schade, toch wel zo een 10.000 euro, was geheel voor mij. Ontzettend zuur. Vanaf nu alleen nog maar mensen in mijn huis die ik zelf ken!



Verder belangrijk om te weten is dat je je hypotheekrente niet mag aftrekken als je niet zelf in je huis woont. Als je je koophuis verhuurt, betaal je dus het volle pond aan hypotheekrente. Even rekening mee houden in je rekensom dus.



Het is inderdaad zo dat je toestemming moet hebben van de bank/gedverstrekker als je je koophuis verhuurt, maar toen ik dat probeerde te regelen vertelde mijn bank me dat ze dat eigenlijk nooit geven, maar daar ook nooit problemen van maken. Het gaat hun erom dat ze hun geld op tijd krijgen en zolang dat zo is, controleren ze nooit of jij wel zelf in dat huis woont (heb toch maar even de naam gevraagd van degene die mij dit advies gaf en er voor mezelf een notitie van gemaakt, maar ik heb er inderdaad nooit problemen mee gehad).



Laat je niet afschrikken door alle horrorverhalen (zoals het mijne) die je tegen gaat komen als je je hierin gaat verdiepen, gewoon rustig alles voor jezelf op een rijtje zetten en lekker doen wat je van plan was. Overal kom je mensen tegen die iemand kennen die iemand kennen wiens huis..... blabla.... Meestal gaat het gewoon goed, en daar hoor je niemand over.
Alle reacties Link kopieren
hey hey mensen wie kan mij helpen zoek een huis die ik voor langere tijd wil verhuren onder contract natuurlijk en niet voor even. het is namelijk voor me vriendin en 2 kinderen hoop snel wat te horen
Alle reacties Link kopieren
Hoi !!



Ik wil ook even kort reageren.

Vorig jaar huurden vriend en ik ook ene huis van een stel dat een jaar in het buitenland zat voor werk. Dat was voor ons op dat moment een mooie gelegenheid om ons te orienteren op de stad waar we wilden gaan wonen.



Maar ik zou het NOOIT meer doen. Wij zaten met de meubels van een ander opgescheept, hum keus van muurkleur, met hun rotzooi, de nodige deurwaarders. Als er dan van onze kant een bericht kwam dat er iets niet goed werkte of dat er iets kapot was, duurde het heel lang voordat de situatie opgelost was, omdat het via de mail best traag ging. In ons geval duurde het een maand voordat er een lekkage werd opgelost!!



Al met al zijn we een wijze les rijker en wonen we nu heerlijk in ONS koophuis! Never nooit meer huren!!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven