Jouw maatregelen bij noodweer/calamiteiten

28-07-2014 15:40 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ging het vandaag net goed, het scheelde niet veel of er zou water in mijn huis lopen natuurlijk begaf de auto het ook! Dit zette me aan het denken over de maatregelen die ik zou kunnen treffen om voorbereid te zijn op calamiteiten. Natuurlijk geen doomsday preppers niveau maar een paar acties. Zo ga ik wat zandzakken kopen, een six pack waterflessen in de voorraadkast zetten en eindelijk eens die zaklamp/EHBO doos en kaarsen in huis halen. Welke maatregelen hebben jullie getroffen/zouden jullie willen treffen (ter inspiratie)
Alle reacties Link kopieren
Nou voor wateroverlast ben ik hier niet bang. Heb een flinke watergang achter het huis waar nog heel veel bij kan, de sluis kan open naar het kanaal en die weer naar de Waal waar ze druk aan het bouwen zijn aan de nevengeul.

Mijn Fiat Panda van heel lang geleden kon inderdaad ook niet tegen flinke buien. Heb nu een Amerikaan die hoog op de wielen staat. Zijn enige protest tegen veel water is dat er een lampje gaat branden..

De EHBOdoos heb ik net vandaag gekocht omdat je anders Frankrijk niet in mag. Kaarsen hebben we genoeg, lucifers ook. Water niet maar ik denk dat ik het bad vol zou laten lopen. Eten komen we ook wel een eindje mee vooruit, maar als er geen stroom meer is is koken meteen al een stuk lastiger toch. Daar denk ik wel eens over na, moet je dan kilo's crackers in huis halen en die gaan opeten als ze tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten? En bewaar je die dan hoog in huis (tegen het water) of laag (bij wegwaaiend dak?)..
Alle reacties Link kopieren
Halverwege misschien een optie, ambra?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik ben ook niet bang voor water. Voordeel van op een dijk wonen...



Ehbo doos heb ik. Kaarsen ook. Voorraadkast is hier nooit echt goed gevuld, want weinig bergruimte.
Alle reacties Link kopieren
MrsSW, dat wordt dan onder het bed van zoonlief. Hmm. Vrees lege dozen op het moment suprême..
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een zaklamp, kaarsen, grote flessen water. Geen volledige EHBO doos maar wel veel pleisters en medicijnen. Ook hebben wij altijd voldoende ingeblikt eten, soep en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, wij hebben nog een zaklamp. Zo'n hele grote zware die ook als wapen kan dienen.
Alle reacties Link kopieren
Bij t vorige noodweer bleek dat mijn tent er niet geheel tegen bestand was....

Deze keer zit ik in huis en dat is iets meer waterdicht Vooralsnog zie ik geen reden voor een noodpakket.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
En een knijpkat, voor als de pleuris echt losbreekt en we geen batterijen meer hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik had vanochtend wel een natte poes, geen knijpkat.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Voorraadkast vol met eten en drinken als ik insneeuw. Genoeg kaarsen om zeker een week op te draaien, ook radio op batterijen. en ehbokoffer.

En 2 boten in de tuin voor als we overstromen.



Ik zeg laat de calamiteiten maar komen
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sowieso een flinke voorraad in huis maar eerst moet de vriezer leeg als de stroom uitvalt. Dat wordt ijskoud eten want hier is geen gas. Kaarsen heb ik meer dan genoeg, zaklamp en voldoende batterijen ook en tegen de tijd dat het water bij onze verdieping is zitten we al lang in de boot.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Eten maken lukt ook wel toch?



Het campinggasstel staat hier gewoon in de kast, evenals een barbecue.
Voor water hoeven wij niet veel angst te hebben, we wonen nogal hoog in vergelijking met de rest . Maar een paar weken geleden viel de stroom uit en dan besef je pas hoe afhankelijk we van dat onzichtbare spul zijn.



Ik heb vanalles in voorraad maar een paar zakken met kolen zou misschien nog wel praktisch kunnen zijn. Kunnen we ons eten in elk geval nog grillen.



Maar je kunt bijvoorbeeld een paar blikken soep in voorraad hebben. Neem je een blik, lekker op zaterdagmiddag, koop je de week erna een nieuw blik en zet dat achteraan. Dan heb je nooit spul dat over de datum is (dingen kopen dus die je sowieso eet). Geldt ook voor groenten. Een stuk of tien grote potten groenten, twee of drie pakken meel en een stuk of 5 blikken soep, voorraadje drinken en een doos kaarsen, kun je een poosje mee doen. Geen eeuwen. Maar he, als de wereld vergaat hoef ik niet zo nodig als enige over te blijven.
We hebben een camping gaslamp, gaskachel en fornuis, met een voorraadje gasflesjes, verder kan de openhaard aan voor warmte. Er is ook altijd wel een voorraadje eten in huis voor een paar dagen (zeker als de vriezer dan leeg moet).
Alle reacties Link kopieren
Bikini check

Knijpkat check

Fiets check

Hond in mandje op fiets check

Sleutels.. check



Nou ik denk dat ik alles wel heb dus ik overleef het wel.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Eten hoef je toch niet in te slaan? De appie is 7 dagen per week open
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Nada.

Ik geloof niet in doemscenario's waarbij het nodig allerlei zaken in huis te halen.
Mijn laatste maatregel was keihard naar binnen rennen toen ik op het balkon zat en de donder tegelijk met de bliksemflits kwam en ik het geknetter van de bliksem hoorde. Die flits kwam vlak voor het balkon langs.

En het heeft geholpen. Dus laat ik het daar voorlopig maar bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe bij naderend onweer vaak wel even de stekkers eruit van computer en Tv enzo.
Stressed is just desserts spelled backwards
Mijn ervaring is dat op calamiteiten niet voor te bereiden is. We hadden een huis met aggregaat, voedsel, kaarsen, ehbo-spul alles. Maar als moeder natuur haar periode heeft gaat alles kapot. Nou komen orkanen in Nederland volgens mij niet voor, maar voorbereiding, ik weet niet. Alsof ik genoeg blikken voer zou hebben om mij er wekenlang doorheen te slepen, daar heb ik geen ruimte voor. Ik ga wel mee de XL plunderen als het echt zo erg wordt en in het uiterste geval eet ik mijn kat, maar eerst de buurtkatten natuurlijk.



Komt tijd, komt raad.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 28 juli 2014 @ 17:25:

Nada.

Ik geloof niet in doemscenario's waarbij het nodig allerlei zaken in huis te halen.



Doemscenario's helemaal niet nodig hoor!



Ik heb 10 jaar in een renovatiewijk gewoond (mijn blok was 'jong' dus bleef staan) en ik heb diverse malen zonder water, zonder electriciteit - en dus ook telefoon, compu, radio, tv, kachel, douche etc.- gezeten.



In zo'n situatie realiseer je je pas hoe kwetsbaar je bent zonder voorzieningen. Een mens heeft al 1, 5 liter water per dag nodig om te drinken en dan hebben we het nog niet gehad over je wassen, tandenpoetsen etc.



Ik heb dan ook een flinke voorraad water, voedsel, waxinelichtjes, radiootje op batterijen, zaklamp en een soort knijpkat die je mobiel op kan laden. Ook was ik al in het bezit van een gelhaard, een petroleumstel (op lampenolie) en een hooikist.



Ik heb het diverse keren nodig gehad, waarbij de buren na 1 uur al hysterisch waren kon ik goed voor mijzelf (en huisdier) zorgen.
It's hip(ster) to be square!
Ik schreef elders al dat ik bij een opruimactie in de keuken zo idioot veel pasta in huis bleek te hebben dat ik wat dat betreft rustig drie jaar in kan sneeuwen, dus dat is dan alweer een meevaller. Verder heb ik een paar EHBO-dozen, maar dat is meer omdat ik een paar kinderen heb die om de haverklap gewond raken. En dat was het wel zo'n beetje, want iedere ramp vereist weer zijn eigen voorbereidingen en dat kun je toch allemaal nooit voor wezen. Ik bedoel: leuk al die pasta van mij maar als de elektriciteit uitvalt of de waterleiding houdt ermee op kan ik het niet eens koken. En dan gaan die paar flessen Spa me ook niet helpen vrees ik.
quote:hipstercat schreef op 28 juli 2014 @ 17:50:

[...]





Ik heb het diverse keren nodig gehad, waarbij de buren na 1 uur al hysterisch waren kon ik goed voor mijzelf (en huisdier) zorgen. Na een uur (of een dag voor mijn part) heb je al die rommel echt nog niet 'nodig' hoor. Hoewel het natuurlijk wel handig is als je het hebt, in bepaalde gevallen. Maar als je huis met alles erin wegwaait... tja.
Alle reacties Link kopieren
ik woon 4 hoog, dus hoef niet bang te zijn voor wateroverlast door overstromen.



Kaarsen, zaklampen, lucifers heb ik standaard in huis. EHBO ook. en ik heb in mijn vriezer een fles water liggen.



Weinig eten in huis op voorraad maar dat geeft niets.
never a failure, always a lesson

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven