Kan ik een katje nemen?

18-07-2014 22:59 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!



Ik heb advies nodig. Ik ben echt een kattenfan, altijd al geweest. Voorheen redelijk vaak verhuisd dus nooit 1 kunnen nemen, maar nu blijf ik een stuk langer op dezelfde plek, dus begint mijn drang naar een katje alweer toe te nemen. Maar ik weet dus niet of ik er goed aan doe of niet.

Ik zit namelijk met de volgende twijfels:



- huisgenootje heeft een franse bulldog. Kunnen die honden wel met katten alleen gelaten worden? Hij kan wel met andere honden samen.



De grootste twijfel:

- Ik woon op de 2e etage met een balkon (een stalen met stalen buis aan de bovenkant - 1 meter hoog ofzo) die langs 2 muren loopt. Zeg zo'n 16 meter lang. Dat is echt te groot om af te zetten, plus dat ik niet weet of de eigenaar dat goed vindt. In de winter zal de balkon (schuif) deur niet open zijn, maar met warm weer is het te benauwd om het niet te doen. (En ik heb ramen, natuurlijk, die ook gewoon open staan).



Het probleem hier is dat huisgenoot de schuifdoor altijd open laat, zodat de hond naar buiten kan.



- Af en toe ben ik 1 of 2 weken weg. Lees: 1 keer in de 4 maanden. Dan kan ik de kat meenemen (5u in de auto) of hier een oppas zoeken. Kan een kat wel zo lang in een auto?





Verder ben ik best vaak thuis: 5uurtjes per dag ben ik weg.
5 uurtjes per dag thuis is niet veel en je huis klinkt verre van geschikt. Niet doen dus.
Alle reacties Link kopieren
Jij bent 19 uur per dag weg?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Klinkt inderdaad niet alsof je je in de beste omstandigheden bevindt... en de redenen noem je zelf al.



Oh en wat betreft katten in de auto; van alle katten die ik heb gehad is er niet een geweest die het leuk vond. Denk aan constant mauwen en spugen.
Another Tale of Infinite Dreams
Dat balkon is geen probleem en kan echt wel afgezet worden mits je toestemming hebt.

Kat met hond kan, ik heb altijd katten samen met honden gehad, maar het hangt heel erg af van het karakter van degene die er het eerst was, in dit geval de hond dus.



Je bent bijna nooit thuis, geen kat nemen dus.
Alle reacties Link kopieren
ooh ik bedoel: 5u per dag ben ik weg
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Dat je de vraag stelt impliceert dat je twijfelt en bij twijfel niet doen. Zéker niet als het dieren betreft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 18 juli 2014 @ 23:04:

Dat balkon is geen probleem en kan echt wel afgezet worden mits je toestemming hebt.

Kat met hond kan, ik heb altijd katten samen met honden gehad, maar het hangt heel erg af van het karakter van degene die er het eerst was, in dit geval de hond dus.



Je bent bijna nooit thuis, geen kat nemen dus.Dat nooit thuis was dus een foutje. Dat afzetten, hoe doe ik dat dan verstandig? Het is echt een belachelijk groot balkon wat ik al zei. Het is ook de bovenste etage, dus ik kan geen net spannen. Nu zag ik op verschillende fora al over een paal in de hoek en daar en net aan vast, maar aangezien beide lengtes zo'n 8 tot 10 meter zijn denk ik niet dat dat stevig genoeg is, of wel?
quote:jilliebillie schreef op 18 juli 2014 @ 23:08:

[...]





Dat nooit thuis was dus een foutje. Dat afzetten, hoe doe ik dat dan verstandig? Het is echt een belachelijk groot balkon wat ik al zei. Het is ook de bovenste etage, dus ik kan geen net spannen. Nu zag ik op verschillende fora al over een paal in de hoek en daar en net aan vast, maar aangezien beide lengtes zo'n 8 tot 10 meter zijn denk ik niet dat dat stevig genoeg is, of wel?Je kunt wel een net spannen als je wat timmert hoor. Meer palen gebruiken of kippengaas ipv een net. Google even rond wat allemaal de mogelijkheden zijn. Als complete tuinen afgezet kunnen worden dan een balkon ook.
Wij hebben ook katten en een balkon, niet afgezet en gaat al jaren goed. Gewoon van begin afgeleerd op de omheining te klimmen.
5 uur per dag weg? Dat blijft de komende 20 jaar ook zo?
Alle reacties Link kopieren
5 uur per dag weg kan makkelijk! Ik zou het lekker doen meis en wat betreft de hond.. Het moet zeker kunnen, maar ligt natuurlijk wel aan het karakter van de hond. Ik zou een jonkie nemen in ieder geval, dat gaat vaker goed volgens mij
quote:kikkeranna schreef op 18 juli 2014 @ 23:12:

5 uur per dag weg? Dat blijft de komende 20 jaar ook zo?Ik denk dat niemand in de toekomst kan kijken.
Bij het nemen van zulke beslissingen moet je in ieder geval een poging doen. Vaak kun je echt wel een aantal jaar vooruit kijken.
quote:jilliebillie schreef op 18 juli 2014 @ 23:08:

[...]





Dat nooit thuis was dus een foutje. Dat afzetten, hoe doe ik dat dan verstandig? Het is echt een belachelijk groot balkon wat ik al zei. Het is ook de bovenste etage, dus ik kan geen net spannen. Nu zag ik op verschillende fora al over een paal in de hoek en daar en net aan vast, maar aangezien beide lengtes zo'n 8 tot 10 meter zijn denk ik niet dat dat stevig genoeg is, of wel?Hordeuren en horgordijnen nemen. Kun je alles openzetten, maar kat niet naar buiten. Wel de zwarte versie doen, beetje stevig, zodat ie niet direct stuk is als kat zich vergist. En zijn nagels knippen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
De komende twintig jaar niet. De komende jaren sowieso, ivm met het werk dat ik doe. Ik heb de luxe dat ik gewoon ontzettend vaak thuis kan zijn...



@riannerianne: Kat kan dan inderdaad niet naar buiten, zijn wel vies veel ramen helaas. Maar voor een katje zijn veiligheid moet dat inderdaad wel. Een hordeur moet ik alleen in overleg met mijn huisgenoot, ivm haar hond die naar buiten mag. Dat zou wel het gezeur van dat hele balkon schelen. Ik had altijd een groter balkon gewenst maar nu... ;) haha
het lijkt me niet ideaal met die hond
Waarom moet die hond op het balkon kunnen? Wat is daar de noodzaak van?
quote:riannerianne schreef op 19 juli 2014 @ 00:03:

Waarom moet die hond op het balkon kunnen? Wat is daar de noodzaak van?



Dan hoeft'ie waarschijnlijk niet uitgelaten te worden volgens de eigenaar ...





Ik zou het ook niet doen TO.
Ik weet niet of de kat gewoon bij je huisgenootje kab blijven als jij steeds 1 of twee weken weg bent? Want een kat elke keer uit zijn vertrouwde omgeving halen is erg stressvol voor hem. Maar als je huisgenoot gewoon in huis is en de kat daar kan blijven en niet helemaal alleen is lijkt het me geen probleem.



Ik zou je eerlijk gezegd dan adviseren om een kat te nemen waar je het één en ander over weet. Mijn katten zijn rasechte buitenkatten en ondanks dat ze als kitten hier kwamen en het niet gewend waren om naar buiten te gaan deden ze alles om maar naar buiten te komen. Nu ben ik sinds twee weken verhuist en als in iets te lang de deur open houd zijn ze foetsie en gaan ze via het balkon andermans schuren op. Dus ik zit hier met alle ramen en deuren pot dicht want volgens mij springt mijn ene kat nog meters naar beneden als het moet. Ik denk trouwens wel dat het uitzonderingen zijn naar je zult maar net zo'n kat treffen.



Meestal kunnen honden en katten wel samen. Wel zou ik kijken naar een kat die honden gewend is of er iig mee in aanraking is geweest.
Denk vanuit het oogpunt van de kat...zou jij err genoegen mee nemen?
Katten kan je aan een hoop dingen wennen. Zo ook heen en weer reizen. In mijn studententijd deden huisgenoten van mij dat soms. Door de weeks kat bij hun op de kamer. In het weekend mee naar ouders.



Kijk anders naar een jonge kat in het asiel waarvan je weet dat ie met honden kan en niet zo nodig naar buiten hoeft.
Alle reacties Link kopieren
Je situatie is verre van ideaal. Ik zou dan in elk geval naar een asiel gaan kijken voor een wat ze noemen "meer binnenkat". Een kat die weinig behoefte heeft aan buiten struinen. Bovendien weet je dan inderdaad ook of de kat samen gaat met de hond en kun je een tijdje kijken of ze goed aan elkaar wennen. Er zitten genoeg leuke beestjes in het asiel.
Nee, in deze situatie absoluut niet doen!!! Kan wel als je geschiktere woonruimte hebt zonder loslopende kittens vretende honden en als je vaker/langer thuis bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven