Kat gedraagt zich vreemd

19-09-2014 20:30 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kater van 8 (die van mijn avatar, al is ie nu niet zo klein en schattig meer ) vertoont de laatste tijd best wel vreemd gedrag. Het begint ermee dat hij op een kussen gaat staan stampen met een glazige blik in zijn ogen. Zijn onderlichaam trilt en zijn staart ook. Soms probeert hij het ook op mijn arm te doen, dan lijkt het wel alsof hij erop "rijdt". Als ik hem probeer weg te duwen gaat hij heel geïrriteerd miauwen, alsof ik hem stoor in zijn bezigheden, Eigenlijk heb ik het gevoel dat hij dan in een staat van seksuele opwinding verkeert, het lijkt wel een soort masturbatie.

(Iets van een zaadlozing heb ik tot nog toe niet kunnen signaleren -hoewel er wel wat ondefinieerbare vlekken op het kussen in kwestie zitten, zie ik net

Maar hoe kan dat ? Het beest is al jaren gecastreerd en heeft tot nog toe nooit neigingen in deze richting gehad. Iemand die iets weet over zelfbevrediging bij katten, misschien? Ik ben benieuwd (niet dat het een groot probleem is, maar wel een beetje embarrassing, soms, haha).
Nothing happens for a reason
Stinkt het niet? Geen sproeien?
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat niet. Heb ook niet het gevoel dat er iets "uitkomt" als in een zaadlozing ofzoiets.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
lijkt op geurspoor uitzetten.Mijn (gecastreerde ) katers doen het ook, alleen niet in combi met dat pootjes stampen.

Dat pootjes stampen in combi met glazen blik is hetzelfde gedrag als kittens doen als ze lekker veilig bij mammie drinken.
Alle reacties Link kopieren
Miedo, maar "sproeien" ze dan ook? Omdat je het hebt over een geurspoor? Dan doet mijn kater niet nl. En hebben jouw katers dan ook zo'n trillend onderlichaam en staart?

Dat stampen op zich ken ik wel, dat doet ie eigenlijk al van jongs af aan af en toe (begeleid door heel hard spinnen). Maar dit ziet er echt anders uit. Hè, eigenlijk zou ik het moeten filmen, dat zou het misschien duidelijker maken.
Nothing happens for a reason
Raar hoor. Het lijkt me inderdaad iets met geur en territorium te maken hebben. Geen veranderingen verder in de omgeving (nieuw buurkat of iets dergelijks)? Of plasproblemen?
Alle reacties Link kopieren
quote:juliet64 schreef op 19 september 2014 @ 20:48:

Miedo, maar "sproeien" ze dan ook? Omdat je het hebt over een geurspoor? Dan doet mijn kater niet nl. En hebben jouw katers dan ook zo'n trillend onderlichaam en staart?

Dat stampen op zich ken ik wel, dat doet ie eigenlijk al van jongs af aan af en toe (begeleid door heel hard spinnen). Maar dit ziet er echt anders uit. Hè, eigenlijk zou ik het moeten filmen, dat zou het misschien duidelijker maken.Nee, ze laten geen urine achter.Maar de beweging is hetzelfde als dat er wel urine wordt achtergelaten door ongecastreerde katers
Alle reacties Link kopieren
dat trillen met staart is volgens mij aangeleerd gedrag. Hij denkt, dat hij geur afzet



(dat rijden, lijkt me wel eeuh gênant...)
Zou je het ook kunnen vergelijken met een kitten die bij zijn moeder melk drinkt? Dat doen katten ook wel als ze behoefte hebben aan een gevoel van veiligheid. Is er toevallig iets in de thuissituatie veranderd?
Eigenlijk heel herkenbaar. Onze kat van 9 jaar doet dit ook met enige regelmaat. Hij doet het vooral als hij bij ons komt liggen. Hij gaat altijd "rijden" op mijn been en dan geeft hij zich pas neer. Ik zoek/zocht het eigenlijk altijd in de seksuele kant. Bij ons is al jaren niets veranderd in de thuissituatie. Hij voelt zich erg op zijn gemak als hij hier mee bezig is...
Alle reacties Link kopieren
Er is wel een buurtkat waar hij doodsbang voor is, maar dat is al heel lang zo. Verder geen veranderingen.

@Tuorrebout, klinkt idd als hetzelfde gedrag! Maar ik vind het wel raar dat hij het pas sinds kort doet. Maar goed, ik zal het inderdaad maar als een goed teken beschouwen dat ie zich blijkbaar nergens voor schaamt bij ons, haha.
Nothing happens for a reason
Onze kat doet het al een aantal jaren, maar als kitten zeker niet. Misschien misschien hoort het bij de leeftijd. Een soort midlife crisis voor de kat.
Alle reacties Link kopieren
Mijn gecastreerde kater vergreep zich ook regelmatig aan een kussen. Ik liet hem altijd maar begaan, vond het te privé om in te grijpen
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Had hier dus niks met angst of kittengedrag te maken. Was puur droogneuken.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Het stampen en trillen met de staart zonder sproeien is een vorm van markeren zonder echte urine.. Katers doen het soms ook uit onzekerheid.. Niks vreemds, mijn kater doet het ook weleens.
Het kan ook een verstopte anaalklier zijn, dan gaat ie rijden om van de irritatie af te komen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi To,



Mijn kater van 2,5 doet dit ook! Heel herkenbaar.

Hij doet het op kussens, het dekbed of op mijn been (very weird!)



We kregen hem met 8 maanden en toen deed ie het nog niet.

Onze kat doet dit nu ongeveer een jaar. Ik heb niet de indruk dat het voortkomt uit stress. Hij doet het mijns inziens vooral als hij relaxed is. Mijn kat is nogal bangig aangelegd en dan vertoont ie heel ander gedrag namelijk



Ook ik heb vaak gedacht dat het meer in het seksuele lag (ook nooit iets van zaadlozing kunnen ontdekken overigens). maar dat had er ook mee te maken dat toen onze buurman een poes nam het gedrag ook ontstond is. Misschien zie ik teveel menselijke trekjes bij mijn kat, maar heb het idee dat het toen begonnen is *(hoewel het natuurlijk ook toeval kan zijn). Misschien was ie wel een soort van verliefd ofzo
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex kater van 7 doet het ook,hij pakt dan z,n maatje van 3.

Hij heeft dan zo,n blik in z,n ogen van ik weet niet wat ik doe maar t is wel lekker.

gewoon z,n gang laten gaan want ergens in z,n systeem zit nog die drang van neuken.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven