Kat is aan het doodgaan..zo zielig

01-09-2014 10:12 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
De hele oude poes van mijn vriend is aan het doodgaan maar hij kan de stap niet maken om haar in te laten slapen. Hoopt steeds dat ze zelf wel zal gaan. Uiteindelijk zal dat ook wel natuurlijk, maar het is zo zielig om te zien.

Ze is nu al dagen echt heel slecht (alleen maar liggen, oogjes vaak nog stukje open, niet eten of drinken, niet echt reageren meer, wegkruipen,etc) en steeds iets nog slechter. Ze krijgt drinken en mondjesmaat aangelengd voedsel met een spuitje in haar bekje.

Ik heb de dierenarts al een paar keer gebeld voor overleg en die zeggen ook dat het best een tijd kan duren zo, maar ik krijg m niet overtuigd dat het beter is te helpen (eventueel thuis). Elke keer rekt hij het weer.

Als hij werkt rij ik een paar keer heen en weer om water te geven en te kijken hoe ze is. Ik weet niet zo goed wat ik meer kan dan dat



Een paar dagen geleden zij de dierenarts dat ze (nog?) geen pijn heeft...

Op internet gezocht naar argumenten maar meer dan "niet laten lijden" etc vind ik niet en hij houdt vast aan dat er gezegd is dat ze geen pijn heeft. Hij kan dr gewoon niet loslaten :(



iemand nog tips?
Dit vind ik echt heel erg! Hij laat dit beestje echt lijden.



Ik zou het niet eens over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn lieve beestje zo te zien lijden.



Een keer is voldoende
anoniem_199165 wijzigde dit bericht op 01-09-2014 15:57
Reden: Dubbel
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor mij valt iemand die voorstelt of geen dieren te nemen of dan maar een goudvis absoluut ook in de categorie niet geschikt om dieren te houden. Als er ergens dierenmishandeling voor komt is dat wel onder goudvissen. Kosten bijna niks dus als het na een hel van een leven dood gaat koop je toch een nieuwe? Dat vind ik nou walgelijk.



Ik heb niets tegen op een natuurlijke dood voor een kat trouwens, mits het geen pijn heeft.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyofthevalley schreef op 01 september 2014 @ 10:28:

Wat ik nooit helemaal snap he, ze is aan het doodgaan, is een natuurlijk proces. Volgens de huisarts heeft ze geen pijn.



Ik ben gek op dieren, maar ook op de natuur. Waarom is het dan dierenmishandeling om haar geen spuitje te geven? En waarom is het geen mensenmishandeling als we mensen geen spuitje geven?



Heeft een dier geen recht op een ziekteproces en een natuurlijke dood? Tenzij ondraaglijk lijden, dat mag duidelijk zijn.



Hier ben ik het mee eens. Waarom mag het beest niet gewoon doodgaan op een normale manier? Als er geen pijn is, zie ik geen reden om dit proces af te dwingen. Dat doen we bij mensen ook niet. Dat heet versterven. Ook mensen versterven. Kijk maar eens naar oudjes die op deze manier langzaam de dood inglijden. Kijk maar eens naar terminale patienten die op deze wijze langzaam wegglijden en het leven vaarwel zeggen. Die krijgen echt geen spuit in hun bovenbeen gejast om tien minuten later dood te zijn. Ten minste, tenzij een patient er zelf om vraagt. Maar vaak is er dan ook sprake van ernstig omgemak en het bewustzijn dat ze steeds minder kunnen.



Dus, laat die poes gewoon lekker op haar tempo overlijden. Als ze geen pijn heeft, is er geen reden om het te bespoedigen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Djin schreef op 01 september 2014 @ 10:30:

Wat heeft een poes aan een ziekteproces? Ik snap dat niet helemaal.De enige reden dat je een dier sneller de dood in wilt helpen, is omdat mensen er niet tegen kunnen. Je doet dit voor jezelf, niet voor het dier.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt aan een dier vaak pas heel heel laat zien dat het pijn heeft. Als het dier in de natuur leeft en het zichtbaar is dat het pijn heeft, wordt het dier afgemaakt door natuurlijke vijanden. Het wordt dan prooi. Een dier zal dus pas tonen dat het pijn heeft als het echt echt echt niet anders meer kan. Dat instinct zit er diep ingebakken. Als je het als mens dus aan je huisdier gaat zien dat het pijn heeft, heeft het beestje dus al een tijd moeten lijden en een goede baas doet dat zijn beestje niet aan.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
*
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
quote:marilyn82 schreef op 01 september 2014 @ 11:25:

[...]



Dat is zelfs je plicht in gevallen van aftakelen en pijn.

Miss. heeft het beestje inderdaad niet zoveel pijn, maar echt lekker zal die zich ook niet voelen aangezien hij niet meer levendig is en niet eet.

Maar goed, knopen doorhakken hoort helaas ook bij dierenverzorging en als je niet aankan of wil dan moet je goudvissen nemen of helemaal geen beesten...Sjonge jonge, mensen blazen wel erg hoog van de toren hoor. Ik heb genoeg te maken gehad met verstervende mensen en dat gaat eigenlijk hetzelfde als met een poes. Vergeet niet dat het bewustzijnsnivo tijdens versterven langzaam vervaagd. Mensen (en dieren ook neem ik aan) zakken steeds verder weg en hebben om deze reden geen ´last´ van dit proces.
Alle reacties Link kopieren
quote:bestpittig schreef op 01 september 2014 @ 16:41:

[...]





Sjonge jonge, mensen blazen wel erg hoog van de toren hoor. Ik heb genoeg te maken gehad met verstervende mensen en dat gaat eigenlijk hetzelfde als met een poes. Vergeet niet dat het bewustzijnsnivo tijdens versterven langzaam vervaagd. Mensen (en dieren ook neem ik aan) zakken steeds verder weg en hebben om deze reden geen ´last´ van dit proces.Vertel, welke chihuahua heeft jou ingefluisterd dat hij geen last had van het doodgaan?
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 01 september 2014 @ 13:46:

Uitdrogen is naar doodgaan.Doen we bij mensen ook. En uit onderzoeken komt naar voren (vraag me niet hoe ze dat onderzoeken) dat dat helemaal niet betekend dat iemand ongerief heeft. Nogmaals, het lichaam reageert niet meer zoals dat van een gezond iemand. Op heel veel terreinen geeft het lichaam op, net als de geest. Ook sensaties komen anders door.
Alle reacties Link kopieren
quote:GarciaCM schreef op 01 september 2014 @ 16:42:

[...]





Vertel, welke chihuahua heeft jou ingefluisterd dat hij geen last had van het doodgaan?Ik weet niet wie HIJ is. Maar zoals ik al heb gezegd, heb ik professioneel veel te maken gehad met de dood en versterven. Waarschijnlijk meer dan jij. Ik denk dat je daarom wel iets mag aannemen van mijn chihuahua en de dierenarts die zich gebogen heeft over deze kwestie.
Alle reacties Link kopieren
Bestpittig, to en haar vriend laten dit beestje dus niet op deze manier sterven. Ze geven hem nl eten en drinken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Scamp schreef op 01 september 2014 @ 16:48:

Bestpittig, to en haar vriend laten dit beestje dus niet op deze manier sterven. Ze geven hem nl eten en drinken.En dit ja
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
quote:bestpittig schreef op 01 september 2014 @ 16:48:

[...]





Ik weet niet wie HIJ is. Maar zoals ik al heb gezegd, heb ik professioneel veel te maken gehad met de dood en versterven. Waarschijnlijk meer dan jij. Ik denk dat je daarom wel iets mag aannemen van mijn chihuahua en de dierenarts die zich gebogen heeft over deze kwestie.Je doet een onterechte aanname, maar geeft niet hoor. Je toon staat me niet aan, dus ik stop het gesprek met jou hier. Fijne dag verder.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
quote:Scamp schreef op 01 september 2014 @ 16:48:

Bestpittig, to en haar vriend laten dit beestje dus niet op deze manier sterven. Ze geven hem nl eten en drinken.Dat vind ik dan ook verkeerd. Daar moet ze mee stoppen, want anders verleng je het verstervensproces onnodig. Ze moeten zorgen dat de bakjes gevuld blijven en dat de kat hier bij kan. Maar als de kat niet uit zichzelf eet of drinkt, dan glijdt zo´n beestje met zo´n zwakke gezondheid al heel snel in een steeds diepere comateuze toestand om daarna te overlijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:GarciaCM schreef op 01 september 2014 @ 16:51:

[...]

Je toon staat me niet aan, dus ik stop het gesprek met jou hier.Groeten aan je chihuahua
Mijn oma en de oma van mijn man zijn ook op deze manier overleden, maar die kregen toch echt een infuus met morfine, voor het geval ze pijn hadden. Die lieten ze niet gewoon in een bed liggen tot ze het uiteindelijk niet meer deden.

Daarnaast gebeurt versterven onder deskundige begeleiding en TO en haar vriend kun je bepaald geen deskundigen noemen, getuige dit topic.

En een dierenarts die van een afstandje bepaalt dat poes geen pijn heeft ook niet.
Och, arm beestje. Je vriend wil er natuurlijk nog geen afscheid van nemen. Dat is menselijk, maar naar het dier toe egoïstisch. De kat krijgt geen kans een rustige plek op te zoeken om te sterven. Niet naar de dierenarts, OK - als de kat geen pijn heeft - maar gun de kat wel zijn rust en zijn eigen laatste momenten om heen te gaan. Probeer je vriend daar wel van te overtuigen. Dus brokjes en drinken klaarzetten, maar de kat niets meer geven. De kat geeft zelf aan wanneer hij er klaar voor is, niet je vriend. Als je om je vriend geeft, en hij om zijn kat, adviseer je hem dit.
Alle reacties Link kopieren
Ja eens bestpittig...het geven van drinken met het spuitje was overigens op aanraden van de DA omdat als ze iets heeft gedronken, daarna zelf verder drinkt uit het bakje. Haar eerste impuls leek even geholpen te moeten worden. Ze zou nu echt zo'n beetje echt uit zichzelf moeten gaan drinken en eten



Sommige concluderen dat hij niet naar de DA is geweest maar dat is hij al 3 keer en die geeft aan dat ze geen pijn heeft, daar houdt hij zich aan vast. Zodra hij merkt/hoort dat het anders is zal hij zeker wel ingrijpen



Ik opende het topic omdat ik zelf wrsch wel al had ingegrepen omdat het toch echt aflopende zaak is en je lijden kan voorkomen. Veel hebben het hier over het niet laten lijden, maar is er sprake van lijden als ze geen pijn heeft? Daar mag je een DA toch wel in vertrouwen?



Fleetfox, mee eens
Alle reacties Link kopieren
Maar wat is ''geen pijn''? Het op zijn en steeds maar weer moeten kan ook ontzettend zwaar zijn.

Waarom moet een beest eerst pijn krijgen voor hij mag gaan?
Eens. En stel he, wat is het nut voor het dier om eerst pijn te hebben voordat er ingegrepen gaat worden? Niet dat ik geloof dat hij geen pijn heeft. Een kat die niet zelf eet, niet zelf drinkt en lamlendig is, weg wil kruipen, heeft pijn, voelt zich ontzettend rot. Het is een aflopende zaak, dat staat vast. Waarom dan koste wat kost het beestje in leven houden om het pas te laten gaan als het duidelijk aan geeft te lijden?

Waarom moet het dier nog gaan eten en drinken als al duidelijk is dat ie binnen afzienbare tijd dood zal gaan?

Dat doe je toch alleen maar voor jezelf, dan denk je helemaal niet aan het welzijn van het beestje.
quote:Kkaat schreef op 01 september 2014 @ 13:43:

Even voor de duidelijkheid, het is EEN vriend, niet mijn vriend en hij is al aantal keer bij Dierenarts geweest en die zegt dat ze geen pijn heeft en dus heeft hij de keuze gemaakt voor 'de natuur'



Maar ik (dus totaal geen zeggenschap heeft maar probeer te adviseren) zou zelf de DA laten helpen het te bespoedigen.



Overigens mijn fout ( ik woon daar ook niet dus zie niet alles) loopt ze wel af en toe zelf naar buiten of boven dus mijn eerdere beeld wat ik hier schetste is niet helemaal juist...



Ik hoor veel roepen schande schande maar als ze inderdaad geen pijn heeft (neem aan dat als iemandsat kan zeggen hij dat is), wat is er dan op tegen om haar zelf te laten gaan?





Omdat duidelijk aan de kat te merken is dat ze zich lamlendig voelt. (eet en drinkt niet, speelt en beweegt niet etc. Dat doen katten alleen niet als ze zich hondsberoerd voelen)

En aangezien ze dood gaat wordt dit alleen maar erger en takelt ze alleen maar verder af.

En dat is ook lijden, en dat mag je een dier niet aan doen. Punt.

Maar goed het is jouw kat niet dus mag jij dat niet beslissen.

Laat die vriend dit topic lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyofthevalley schreef op 01 september 2014 @ 10:37:

[...]





Ik ga ervan uit dat de dierenarts er verstand van heeft. Een natuurlijke dood is voor mij ook waardig sterven. Dus ik zou er niet meteen een spuit inzetten nee.

Neee...dit is echt een kat in TOP conditie!

En hij heeft het ook nog vreselijk naar zijn zin!

Waarom zou ik een dier onnodig laten lijden als ik hem rust kan geven\?



quote:Kkaat schreef op 01 september 2014 @ 10:12:



Ze is nu al dagen echt heel slecht (alleen maar liggen, oogjes vaak nog stukje open, niet eten of drinken, niet echt reageren meer, wegkruipen,etc) en steeds iets nog slechter. Ze krijgt drinken en mondjesmaat aangelengd voedsel met een spuitje in haar bekje.

Ik heb de dierenarts al een paar keer gebeld voor overleg en die zeggen ook dat het best een tijd kan duren zo, maar ik krijg m niet overtuigd dat het beter is te helpen (eventueel thuis). Elke keer rekt hij het weer.

Als hij werkt rij ik een paar keer heen en weer om water te geven en te kijken hoe ze is. Ik weet niet zo goed wat ik meer kan dan dat



?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 01 september 2014 @ 19:45:

[...]



Neee...dit is echt een kat in TOP conditie!

En hij heeft het ook nog vreselijk naar zijn zin!

Waarom zou ik een dier onnodig laten lijden als ik hem rust kan geven\?





[...]

Omdat je volgens sommigen hier "de natuur zijn gang moet laten gaan"
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
quote:GarciaCM schreef op 01 september 2014 @ 19:47:

[...]





Omdat je volgens sommigen hier "de natuur zijn gang moet laten gaan"

In dit soort gevallen help ik de natuur graag een handje!



Iemand vroeg waarom ze mensen dan ook soms zo laten lijden

Vind ik even verschrikkelijk.

Gelukkig hoef ik mijn dier geen pijn te laten lijden
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven