Kat is aan het doodgaan..zo zielig

01-09-2014 10:12 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
De hele oude poes van mijn vriend is aan het doodgaan maar hij kan de stap niet maken om haar in te laten slapen. Hoopt steeds dat ze zelf wel zal gaan. Uiteindelijk zal dat ook wel natuurlijk, maar het is zo zielig om te zien.

Ze is nu al dagen echt heel slecht (alleen maar liggen, oogjes vaak nog stukje open, niet eten of drinken, niet echt reageren meer, wegkruipen,etc) en steeds iets nog slechter. Ze krijgt drinken en mondjesmaat aangelengd voedsel met een spuitje in haar bekje.

Ik heb de dierenarts al een paar keer gebeld voor overleg en die zeggen ook dat het best een tijd kan duren zo, maar ik krijg m niet overtuigd dat het beter is te helpen (eventueel thuis). Elke keer rekt hij het weer.

Als hij werkt rij ik een paar keer heen en weer om water te geven en te kijken hoe ze is. Ik weet niet zo goed wat ik meer kan dan dat



Een paar dagen geleden zij de dierenarts dat ze (nog?) geen pijn heeft...

Op internet gezocht naar argumenten maar meer dan "niet laten lijden" etc vind ik niet en hij houdt vast aan dat er gezegd is dat ze geen pijn heeft. Hij kan dr gewoon niet loslaten :(



iemand nog tips?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kkaat schreef op 01 september 2014 @ 19:00:

Veel hebben het hier over het niet laten lijden, maar is er sprake van lijden als ze geen pijn heeft? Daar mag je een DA toch wel in vertrouwen?

Ik denk dat je een dierenarts mag vertrouwen op het geen pijn hebben, tenzij je een slecht gevoel hebt over de arts. Jongere artsen zijn doorgaans meer alert op pijn bij katten dan oudere (langer in het vak zittende) dierenartsen. Pijn bij katten is nl. lang een ondergewaardeerd onderwerp geweest.
Dus lijden is alleen het geval als er pijn is?

Niet willen eten of drinken, niet meer van het plekje kunnen komen maar toch weg willen kruipen, ogen nauwelijks open krijgen plus de wetenschap dat het beestje niet meer beter gaat worden is geen lijden maar een stervensproces waar het beestje "recht" op heeft?

En om dat stervensproces nog maar eens even te rekken ga je het beestje dwangvoeren. Neuh, natuurlijk lijdt ie niet.



Overigens zijn bovenstaande gedragingen nu juist een algemeen bekend teken dat een kat pijn lijdt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin zeg, dat iedereen hier nu gaat doen alsof hij/zij er meer verstand van heeft dan de da. Als de kat al 3 keer gecheckt is door de da en die geeft aan dat ie geen pijn heeft, waarom denken jullie als leek het dan allemaal beter te weten?



En zoals hier al eerder aangegeven, mensen laten we toch ook niet en masse inslapen als ze oud zijn? Waarom die kat zonder pijn dan wel?
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
quote:bestpittig schreef op 01 september 2014 @ 16:33:

[...]

Hier ben ik het mee eens. Waarom mag het beest niet gewoon doodgaan op een normale manier? Als er geen pijn is, zie ik geen reden om dit proces af te dwingen. Dat doen we bij mensen ook niet. Dat heet versterven. Ook mensen versterven. Kijk maar eens naar oudjes die op deze manier langzaam de dood inglijden. Kijk maar eens naar terminale patienten die op deze wijze langzaam wegglijden en het leven vaarwel zeggen. Die krijgen echt geen spuit in hun bovenbeen gejast om tien minuten later dood te zijn. Ten minste, tenzij een patient er zelf om vraagt. Maar vaak is er dan ook sprake van ernstig omgemak en het bewustzijn dat ze steeds minder kunnen.



Dus, laat die poes gewoon lekker op haar tempo overlijden. Als ze geen pijn heeft, is er geen reden om het te bespoedigen.



En wanneer weet je dan dat je huisdier geen pijn heeft? Mensen kunnen aangeven dat ze pijn hebben en krijgen dan morfine. Veel dieren zullen dit nooit aangeven. Iig niet door geluid te maken, maar wel door niet meer te eten en niet meer van hun plek te komen.

Onze hond heeft geen kik gegeven, hij kon niet meer goed lopen ivm een tumor in zijn been en wilde niet meer eten. Maar hij heeft nooit 1x gepiept of gejankt. Toen de DA kwam zei hij dat de hond heel veel pijn moest hebben, maar erg hard was voor zichzelf. Wij hebben toen besloten hem niet langer te laten lijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:bestpittig schreef op 01 september 2014 @ 16:35:

[...]

De enige reden dat je een dier sneller de dood in wilt helpen, is omdat mensen er niet tegen kunnen. Je doet dit voor jezelf, niet voor het dier.



Voor mij is dit exact omgekeerd! Mijn dieren hebben een spuitje gekregen, om ze niet langer onnodig te laten lijden. Zelf had ik ze juist nog veel langer bij me willen houden, maar uit liefde voor hun heb ik ze laten gaan.

Ik zie echt niet in waarom je een dier 'natuurlijk' zou laten sterven, als dat absoluut niet nodig is.

Overigens denk ik er bij mensen ook zo over.
En hier heeft de da al drie keer gezegd dat de kat geen pijn heeft.



Waarom is natuurlijk doodgaan zo erg? (retorische vraag)
Alle reacties Link kopieren
Waar ik nog een beetje mee zit is het feit dat TO het in de op heeft over mijn vriend, de kat van mijn vriend.

Later komt er een stellige ontkenning, het is gewoon 'een' vriend. Waarom bel jij herhaaldelijk de dierenarts voor de kat van 'een' vriend ?

Waarom ga je een paar keer per dag kijken bij de kat van ' een' vriend?
Alle reacties Link kopieren
quote:takkentrol schreef op 02 september 2014 @ 08:14:

Wat een onzin zeg, dat iedereen hier nu gaat doen alsof hij/zij er meer verstand van heeft dan de da. Als de kat al 3 keer gecheckt is door de da en die geeft aan dat ie geen pijn heeft, waarom denken jullie als leek het dan allemaal beter te weten?



En zoals hier al eerder aangegeven, mensen laten we toch ook niet en masse inslapen als ze oud zijn? Waarom die kat zonder pijn dan wel?



Ook al zou die kat idd geen pijn hebben, hij heeft duidelijk geen katwaardig leven meer. En hij lijdt wel degelijk, al is het misschien geen fysieke pijn. Wij hebben de mogelijkheid om onze dieren de rust te geven die ze verdienen, het heeft imo geen zin om een leven onnodig te rekken.

En zoals ik hierboven al zei, zo denk ik er bij mensen ook over.
Ik ben de assistente van de dierenarts, dus niet geheel en al leek.

Een van mijn vorige werkgevers was een uiterst bezielde dierenarts, ging tot het gaatje om zijn patiënten te helpen. Helaas verloor hij het welzijn van het dier wel eens een beetje uit het oog. Iets wat ik op een gegeven moment belangrijker vind dan het redden van het dier.



Een mens is geen dier. Het is nogal krom om het inslapen van dieren op mensen te betrekken, zeker omdat deze kat niet gewoon oud is, maar al op sterven ligt en dit proces nodeloos gerekt wordt.

Laten wij oudjes die op sterven liggen ook nodeloos in leven door ze te dwangvoeren? Gaan wij er ook van uit dat ze geen pijn hebben omdat ze dat niet meer overduidelijk kunnen aangeven? Nee, dan gaat er ook morfine in, voor het geval dat.
Volgens mij heeft TO al uitgelegd dat ze niet aan het dwangvoederen zijn, beetje flauw om dat weer aan te halen.



De meningen over een katwaardig bestaan verschillen nogal. Geen pijn lijden, maar ziek zijn is al niet meer katwaardig. Schiet mij maar lek.
Alle reacties Link kopieren
Er is een verschil tussen ziek zijn en aan het doodgaan zijn. Als mijn kat 'gewoon' ziek is, zal ik er alles aan doen om haar beter te laten worden. Deze kat wordt niet meer beter, maar gaat dood! Waarom dan niet de kat zijn welverdiende rust gunnen? Ik begrijp echt niet dat je je huisdier langzaam weg laat kwijnen.

En het is absoluut niet zo, dat het met mensen net zo gaat. Die krijgen medicijnen en pijnstillers! Dieren met mensen vergelijken is sowieso een beetje raar...
Alle reacties Link kopieren
Een dier geeft vaak weinig pijn aan. En waarom geen spuitje? Wij, als mens mogen die keus maken voor ons huisdier. Ik heb zelf een kat gehad, erg ziek. Heb geen moment getwijfeld om hem inte laten slapen. Waarom dit proces rekken als je toch wel weet dat het einde verhaal is??



Ik heb jaren in de zorg gewerkt, ook het stervensproces meegemaakt. Als mensen pijn hebben geef je ze morfine. Dit versnelt vaak ook het sterven......passieve euthanasie. Waarom een mens of dier laten lijden????



Maar hoe is het nu met de kat?
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.
quote:miracle75 schreef op 02 september 2014 @ 10:43:

Wij, als mens mogen die keus maken voor ons huisdier.Van wie mag je dat eigenlijk?
quote:lilyofthevalley schreef op 02 september 2014 @ 10:28:

Volgens mij heeft TO al uitgelegd dat ze niet aan het dwangvoederen zijn, beetje flauw om dat weer aan te halen.



De meningen over een katwaardig bestaan verschillen nogal. Geen pijn lijden, maar ziek zijn is al niet meer katwaardig. Schiet mij maar lek." Ze krijgt drinken en mondjesmaat aangelengd voedsel met een spuitje in haar bekje.

"

Hoe noem je water en voer met een spuitje naar binnen douwen dan? Want dat doen ze. Ze zou zelf weer moeten gaan eten, maar dat doet ze dus niet.

Nogmaals, de kat is stervende. Die gaat dood, is niet meer te redden. Niet gewoon ziek.

Ik vind het niet katwaardig om een stervensproces zo te rekken en als je dan toch met de mensenwereld wilt vergelijken, op deze manier laten ze oudjes zeker niet versterven. Want dat is niet menswaardig. Maar voor een kat kan dat blijkbaar dan weer wel.
quote:Mundy schreef op 02 september 2014 @ 09:16:

[...]





En wanneer weet je dan dat je huisdier geen pijn heeft? Mensen kunnen aangeven dat ze pijn hebben en krijgen dan morfine. .Ik heb geen verstand van dieren, geef ik eerlijk toe. Maar niet alle mensen die ernstig ziek zijn kunnen aangeven dat ze heel veel pijn hebben. Dan moet je het al hebben van nonverbale communicatie. Ik kan mij zo voorstellen dat een DA wel goed aan een dier kan zien/merken of het pijn heeft.
quote:miracle75 schreef op 02 september 2014 @ 10:43:

Een dier geeft vaak weinig pijn aan. En waarom geen spuitje? Wij, als mens mogen die keus maken voor ons huisdier. Ik heb zelf een kat gehad, erg ziek. Heb geen moment getwijfeld om hem inte laten slapen. Waarom dit proces rekken als je toch wel weet dat het einde verhaal is??



Ik heb jaren in de zorg gewerkt, ook het stervensproces meegemaakt. Als mensen pijn hebben geef je ze morfine. Dit versnelt vaak ook het sterven......passieve euthanasie. Waarom een mens of dier laten lijden????



Maar hoe is het nu met de kat?



Passieve euthanasie bestaat niet voor de wet.



Palliatieve pijnbestrijding is het toedienen van pijnbestrijding bij mensen/dieren die stervende zijn.



In combinatie met slaapmiddelen is het palliatieve sedatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Deedot schreef op 02 september 2014 @ 09:20:

Waar ik nog een beetje mee zit is het feit dat TO het in de op heeft over mijn vriend, de kat van mijn vriend.

Later komt er een stellige ontkenning, het is gewoon 'een' vriend. Waarom bel jij herhaaldelijk de dierenarts voor de kat van 'een' vriend ?

Waarom ga je een paar keer per dag kijken bij de kat van ' een' vriend?Waarom niet? Ik ga zelfs kijken bij een zwerfkat, als dat nodig zijn. Wat een aannames...
quote:lilyofthevalley schreef op 02 september 2014 @ 10:55:

[...]





Van wie mag je dat eigenlijk?Jezus mens, zeik niet zo.
Nee, dat kunnen ze dus niet goed. Dieren laten zelden zien dat ze pijn hebben. Een dier dat overduidelijk pijn heeft is in de natuur gedoemd te eindigen als prooi.

Een dier dat pijn heeft stopt met eten en kruipt weg voor zover mogelijk.



Als mensen niet meer kunnen aangeven dat ze pijn hebben, krijgen ze voor de zekerheid pijnstilling, men wil ze tenslotte niet onnodig laten lijden. Ook in de diergeneeskunde wordt men scheutiger met pijnbestrijding in plaats van het fluks geven van antibiotica. Ik snap dan ook niet waarom die kat niet voor de zekerheid metacam heeft meegekregen.
quote:Mopsie41 schreef op 02 september 2014 @ 11:32:

[...]



Jezus mens, zeik niet zo.Goeie bijdrage.
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat vreselijk zielig voor die kat.

Heb niet teruggelezen maar ik hoop dat ie inmiddels dood is.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:Lughnasadh schreef op 02 september 2014 @ 11:33:

Nee, dat kunnen ze dus niet goed. Dieren laten zelden zien dat ze pijn hebben. Een dier dat overduidelijk pijn heeft is in de natuur gedoemd te eindigen als prooi.

Een dier dat pijn heeft stopt met eten en kruipt weg voor zover mogelijk.



Als mensen niet meer kunnen aangeven dat ze pijn hebben, krijgen ze voor de zekerheid pijnstilling, men wil ze tenslotte niet onnodig laten lijden. Ook in de diergeneeskunde wordt men scheutiger met pijnbestrijding in plaats van het fluks geven van antibiotica. Ik snap dan ook niet waarom die kat niet voor de zekerheid metacam heeft meegekregen.



Het staat er toch echt hoor: poes drinkt ook zelf, poes gaat naar buiten, loopt rond.



Ik snap niet dat mensen hier denken meer gewicht in de schaal te kunnen leggen dan de DA.
Tsja, zoals niet alle artsen geweldenaars zijn, zijn dierenartsen dat ook niet allemaal. Die kunnen ook de mist in gaan, zeker als er alleen telefonisch contact is en ze af moeten gaan op wat de eigenaar zegt.

Ik heb niet gelezen dat de poes zoveel zelfstandig doet, ze doet wat. Een paar slokjes water zetten geen zoden aan de dijk, ze eet niet zelfstandig en eten is voor een kat van levensbelang. Dat ze rondloopt en naar buiten wil is voor mij ook geen teken dat ze het zo geweldig doet, waarschijnlijk zoekt ze een plekje om weg te kruipen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 02 september 2014 @ 11:28:

[...]





Waarom niet? Ik ga zelfs kijken bij een zwerfkat, als dat nodig zijn. Wat een aannames...Nog even afgezien wat de aannames zouden moeten zijn, ik zou bij een zwerfkat zeker gaan kijken en de dierenambulance bellen want een zwerfkat heeft geen baas. Deze kat heeft dat wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 02 september 2014 @ 11:33:

Nee, dat kunnen ze dus niet goed. Dieren laten zelden zien dat ze pijn hebben. Een dier dat overduidelijk pijn heeft is in de natuur gedoemd te eindigen als prooi.

Een dier dat pijn heeft stopt met eten en kruipt weg voor zover mogelijk.

Dat zei ik gisteren ook inderdaad, maar was tegen dovemansoren helaas
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven