Kat kopen, advies

27-08-2014 12:59 23 berichten
Vriendlief en ik denken er sterk over om een kat aan te schaffen, maar we zitten met nog een paar vragen.



- Asielkat of marktplaats-kat? De site van het dierenasiel geeft aan dat marktplaats sowieso slecht is, maar ja, je gaat natuurlijk geen reclame maken voor je concurrent.



- Kitten of jongvolwassen kat? Zo'n klein pluizenbolletje is ultiem schattig, maar misschien zijn katten van ongeveer een jaar en ouder handiger qua opvoeding?



Kortom: hoe ging dat bij jullie?
Asiel!
Alle reacties Link kopieren
Asiel, die hebben een goed beeld van de kat en kunnen dus eentje matchen die bij jullie past. Mijn ervaring is dat het asiel eerlijk vertelt of een kat echt zindelijk is, wil knuffelen, naar buiten wil, etc.



Kittens zijn zeker leuk en schattig, maar zou ik alleen doen als je veel tijd hebt en je meubels stuk mogen.
Alle reacties Link kopieren
Asiel! Die mensen zijn eerlijker over wat het voor kat is, ziektes enz. Zij hebben het beste met de kat voor terwijl de meeste marktplaats verkopers gewoon zo snel mogelijk van het dier afwillen.



Ook kun je bij een asiel terug komen mocht het toch niet klikken.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Bij het asiel hebben ze ook kittens. Die zitten in gastgezinnen (bij ons tenminste), dus dan heb je ook al een karakter analyse. Ik zou zeggen: asiel! Krijg je ook meteen tips voor de verzorging en krijg je ze zeker niet met 6 of 8 weken al mee.
Zonder oorzaak geen gevolg
Asiel, om de hierboven genoemde redenen.



Ik zou zelf nooit een kitten willen. Veel te druk! Maar dat is erg persoonlijk lijkt me.
Ga naar het asiel, daar kennen ze de katten die ze hebben en denken ze mee wat handig is in jullie situatie. Kan je ook nog eens bellen als je later nog ergens mee zit. Bij marktplaats weet je nooit wat je treft.



Opvoeding is bij de meeste katten niet zo'n punt; ze zijn meestal van nature zindelijk en elke kat, oud of jong, zal toch aan jullie en jullie huis moeten wennen. Onze kittens waren toen ze kwamen al zindelijk en knuffelig; binnen 2 weken hadden ze geleerd dat ze niet op tafel mogen als er gegeten wordt en dat de planten ook geen speelgoed zijn. Tja, dan ben je er wel qua opvoeding, toch?

Dat hangt vooral af van het karakter van de kat, sommige blijven altijd ontzettend eigenwijs. En juist dat karakter kunnen ze in het asiel goed inschatten.



Als je een kitten wil, doe er dan in ieder geval 2. Veel leuker en gezelliger voor iedereen, en ook beter/rustiger voor jullie want ze slopen elkaar in plaats van de meubels ;). Wel alleen doen als je heel veel tijd voor ze hebt, anders kan je veel beter een lieve volwassen kat uitzoeken. Die willen namelijk ook graag een fijn huis en is voor veel mensen een betere keus.
ASIEL!



Nu, aan het eind van het kittenseizoen hebben ze meestal veel volwassen poezen, omdat de kittens sneller geplaatst worden.

Een leuke optie is een poes die een nestje gekregen heeft en daarmee in het asiel of de kittenopvang terecht is gekomen. Zo'n poes is dan een jaar of 1 á 2 oud en wordt gesteriliseerd afgeleverd.



Als je naar een wat groter asiel gaat heb je heel veel keus.



www.dierenasiels.com

www.ikzoekbaas.nl
Alle reacties Link kopieren
Asiel!

Bij ons zitten de kittens in een gastgezin, dus dan kun je heel handig een kitten kiezen dat gewend is aan een gezin dat op het jouwe lijkt. In ons geval kwam de pluisbal uit een gastgezin met 3 kinderen en een Duitse herder. Zat meteen op zijn eerste dag in de hondenmand.



De meeste katten op marktplaats worden aangeboden vanwege een allergie. Ik heb zo het idee dat er in de meeste gevallen een andere reden is.

Met een asielkat weet je zeker dat het qua gezondheid goed zit. Er zijn best wat kattenziekten die op zich goed te behandelen zijn, maar wel prijzig qua medicijnen en/of speciaalvoer. Dan is het wel fijn als je dat vantevoren weet.
Alle reacties Link kopieren
Asiel. Al is het alleen maar omdat je terug kan gaan als blijkt dat er iets niet klopt met de gezondheid o.i.d.



En wat voor kat moet je echt helemaal zelf beslissen!

Wij hebben 2 kittens genomen (broer en zus). Misschien is het niet zo maar ik heb persoonlijk het idee dat als je ze vanaf kleins af aan neemt, dat ze veel meer naar je toe trekken.



Succes met zoeken !
I'm a goal digger.
Alle reacties Link kopieren
Ervaring met asiel kat en oeps nestje bij mensen thuis. Kans is behoorlijk dat wij gewoon dikke pech hadden hoor, maar zou nooit weer een kitten halen met 7/8 weken. Snap echt waarom ras katten pas verkocht worden tussen 10 en 14 weken, ze leren nog te veel van moeders en zusjes/broertjes.
Alle reacties Link kopieren
Marktplaats zou ik niet snel meer doen, je weet niet wat je in huis haalt. Ik heb mijn lesje wel geleerd, laten we zeggen dat het beestje dat ik in huis nam, niet het beestje uit de advertentie was, qua karakter en opvoeding en gezondheid
Absoluut asiel. Misschien wat duurder maar vaak zit daar ook sterilisatie van kittens over een paar maanden met korting bij en een soort van "garantie" als het niet gaat thuis. Plus dat ik het veel meer vertrouw dan een sukkel die impulsief een kitten voor de kinderen koopt maar waarbij het niet werkt....

maar beter is het nog om een iets oudere kat te nemen, kittens zijn schattig maar kosten veel aandacht en tijd. Veel meer dan een volwassen poes. Als je werkt kan het eigenlijk niet vind ik.

Mocht je toch een katje van marktplaats halen, neem ze nooit onder de 8 weken en liever nog wat ouder, rond 3 maanden. En mensen die grof geld voor een kitten rekenen, dat klopt ook niet....
Alle reacties Link kopieren
Asiel of kattenopvang! Houd er rekening mee dat als je een kitten neemt, deze veel tijd kan kosten omdat je toch ook veel dingen moet (af)leren. Nog leuker dan één kitten is twee kittens, dan hebben ze een speelkameraadje
Alle reacties Link kopieren
mag ik een andere optie aandragen:

Bel een dierenarts in de buurt, misschien is er een nestje onder zijn klanten. Of ga even langs en check zijn prikbord.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een katje van marktplaats gehaald, wel goedkoop maar uiteindelijk komen er heel veel kosten van de dierenarts bij. En soms weet je inderdaad niet wat je in huis haalt (gelukkig is het bij mij wel goed gegaan). Dus ik denk ook asiel
Asiel! Voor een kitten moet je veel tijd en energie hebben en niet te bang zijn voor bv kapotte gordijnen of bank. Ze zijn erg aanwezig... wel heel leuk maar je moet er tegen kunnen.
Alle reacties Link kopieren
asiel.



Ik ben heel erg blij dat ik zo ongeveer wist wat ik in huis haalde en daar rekening mee kon houden.

Toch bleef het nog steeds een verrassing want helemaal precies weten doe je het toch niet. In een asiel gedraagt een kat zich al heel anders dan bij mensen thuis. Misschien dat een kat uit een gastgezin al een veel beter beeld geeft.



Kittens zijn erg leuk, maar blijven heel kort zo schattig klein. En je moet ze ook nog steeds zo schattig en leuk vinden als ze in je bank en gordijnen hebben gehangen. Volwassen katten zijn al iets minder speels.



Onze volgende poes wordt er zeker weer een uit het asiel. Via marktplaats zou ik er nooit een vandaan halen, omdat ik dan niet weet of het beestje misschien iets mankeert.
Ligt er eigenlijk aan wat je wilt. Wij wilden een specifiek ras omdat onze oude vondeling ook dat ras was en dan kun je niet terecht bij het asiel. Wij hebben dus wel twee poezen via marktplaats. Privemensen die een hobbynestje hadden. We hebben ook twee kittens maar ik moet zeggen dat ze heel kalm zijn, hoort ook bij dit ras wel. Erg knuffelig en bedaard.



Verder moet je je bedenken of je er 1 of 2 wilt, vooral als jullie werken is een koppel wel fijn.



Onze oude katten, asiel en vondeling waren al volwassen toen we ze kregen. Daarom wilde ik deze keer kittens. Vond ik zelf leuk en voor de kinderen ook.
Als het jullie eerste is zou ik een kitten-af nemen. Dan leer je hoe het is om zo'n beestje in huis te hebben, je weet waar je op moet letten. Dat is bij een wat oudere kat net wat makkelijker dan bij een kitten.

Een kitten kan altijd nog!
Marktplaats en asiel zijn geen concurrenten. Als de marktplaats mensen ze niet allemaal kwijt kunnen en ze niet allemaal kunnen houden belanden ze vaak alsnog in het asiel of erger. Met marktplaats weet je vaak niet wat je in huis haalt qua ziektes, afwijkingen etc. Bij het asiel kunnen ze advies geven.
Alle reacties Link kopieren
Asiel is veel eerlijker inderdaad! Wij hebben ook een kat van 2 jaar genomen ipv kitten omdat wij de tijd er niet voor hadden om een kitten zelf op te voeden ivm studies, superblij met onze keuze! De kat was zindelijk, wist wat wel en niet mocht in huis, nooit problemen mee gehad. Het is echt een schatje, een kroelkat zoals ze in het asiel verteld hadden
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op www.zwerfkat.com

Hier hebben wij onze kat vandaan. Ze zitten in gastgezinnen en zijn al bij de dierenarts geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven